Jump to content

Racor Dieselfilter, hvordan tappe/sjekke for vann?

OdinIII

Recommended Posts

Type dette blir litt vanskelig når bildet er av et oljefilter.  :headbang:

bilden er hämtad fra Hjertmans hemsida og skall vare ett bränslefilter!

du kan söka själv  :cryin:

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/arti...r.asp?rubnr=974

bilden på oljefiltret ser ut så her

Bilde

Skit samme, ett vanligt bränslefilter som ikke er Racor !

(bränslefilterhållaren i min båt ser ut som den nedan her fast jag har två stycken i serie!)

Bilde

S/Y Gunga Din

Skjønner ikke vitsen med å sette 2 like forfilter i serie.

Da er det bedre med 2 i parallell med en 3 veis (L-løp) kuleventil i mellom eller et dobbelt filter f.eks slik som dette.

inte jag heller, men dom satt der när jag kjöpte båten...... :headbang:

er som sagt inne på o byte til Racor, men det skulle var intressant o veta

hur många micron sådana her vanliga standard filter er på ?

S/Y Gunga Din

Sakset følgende fra Racors egne anbefalinger om filterbruk. (min understreking)

Filters:

A 30 micron filter (or primary filter) is used to filter raw fuel (or poor quality fuel) before it can be further filtered by finer media such as a 10 or 2 microns.

A 10 micron filter (or primary/secondary filter) is used to filter fuel which is known to be of good quality. A final filter, such as a 2 micron filter is the finest filtration available and should be the last filter in the fuel delivery system before the fuel is ingested by the engine.

A simple rule to remember is the finer the filtration, the more frequent the filter change.

Dette må bety at har du et 2 microns finfilter på motoren slik som på Volvo (og de fleste andre?) så skal du sette et 10 eller 30 microns element i Racorfilteret dit. Har du mye dritt i tanken din, slik som jeg, vil jeg gå for et 30 micron.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har ni handpumpar på era tankar så att ni kan bottensuga ut skit o vann?

Nei, ingen handpumpe Gunga men tappeplugg. Jeg tapper ut en skvett med jevne mellomrom og har fått ut mye dritt. Har også åpnet begge tankene og høytrykksspylt der jeg kommer til. Har blitt mye bedre etter hvert men fortsatt finner jeg mye dritt i sikteglasset på Racor'n.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Sakset følgende fra Racors egne anbefalinger om filterbruk. (min understreking)

Filters:

A 30 micron filter (or primary filter) is used to filter raw fuel (or poor quality fuel) before it can be further filtered by finer media such as a 10 or 2 microns.

A 10 micron filter (or primary/secondary filter) is used to filter fuel which is known to be of good quality. A final filter, such as a 2 micron filter is the finest filtration available and should be the last filter in the fuel delivery system before the fuel is ingested by the engine.

A simple rule to remember is the finer the filtration, the more frequent the filter change.

Dette må bety at har du et 2 microns finfilter på motoren slik som på Volvo (og de fleste andre?) så skal du sette et 10 eller 30 microns element i Racorfilteret dit. Har du mye dritt i tanken din, slik som jeg, vil jeg gå for et 30 micron.

For å følge anbefalingen burde vel du ha 3 filterstørrelser i serie: 30-10-2?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

For å følge anbefalingen burde vel du ha 3 filterstørrelser i serie: 30-10-2?

Ideelt sett, ja. Begrenset plass gjør imidlertid at jeg ikke har plass til ytterligere 2 filtere (to motorer) slik at jeg må klare meg med det jeg har. I valget mellom 10 og 30 micron føler jeg at 30 er riktig i mitt tilfelle. Når jeg etterhvert har fått renset tanken tilstrekkelig vil jeg switche til 10 micron.

ad. planlegging:

• 2 år senere...
  • 6 år senere...

Heisann!

Jeg henter opp denne tråden fra 2004, da jeg selv har fått meg båt med 4LHA, med et Racor 500MAM-filter/vannutskiller til.

Jeg har et enkelt spørsmål: Om jeg kjøper denne "DRAIN VALVE" (RK19492):

bilde

..vil jeg da kunne drenere vann fra tappepluggen i bunn, både om motoren er i drift og om den er av ? Kan jeg evt. risikere å få luft i systemet om jeg drenerer når motor går ?

Det spørs plassering av separatoren. Er den plassert lavere en tanken, eller iallefall lavere en topp dieselnivå, så vil det stå trykk i separator, og du kan fint åpne bunnventil og få ut smuss og vann. Ellers vil det komme luft i uansett om motor er i gang eller ikkje.

Eg har ikkje forsøkt å drenere med motor i gang som eg kan huske i farten no. Dersom motor rusler på tomgang og filter ligger under dieselnivå, så trur eg det burde gå fint. Du må nesten berre prøve. Har du gjennomsiktig beholder så ser du umiddelbart om det går luft inn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Nei, du trenger ikke løsne lokket, men vannet renner fortere ut med løst lokk. Min anbefaling, bytt ut alukoppen med glassklar plast.

ad. planlegging:

Eg veit nokon har montert pumpe inn mellom tank og filter. Då får du trykk i filter uansett plassering. Det blir bedre/lettere å flushe ut dritt som legger seg i bunnen av koppen. I tilleg kan du vårlig koble til ein tynn slange på eit par meter, legge den frå filter til tank, og la det stå å sirkulere nokre timer.

Eg er usikker på regler om glass/acryl i maskinrom på fritidsbåter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja, smart det ! Jeg gjorde den vanelige feilen også denne gangen. Glemte å stenge krana før jeg åpnet lokket, så dieselen i slangen randt ned i tanken :lipseal: Blir litt pumping, da.. Jeg tenkte å sette på en sånn liten håndpumpe før filteret så jeg kan pumpe kjappere opp fra tanken, men jeg vet ikke helt hvor holdbart det er ?

bilde

..men om ikke glass/plastbeholder er godkjent, er vel neppe denne det :worry:

Min anbefaling, bytt ut alukoppen med glassklar plast.

Det skal visst være metall i motorrommet, REM:

http://www.maritim.no/racor-500mam-227-l-time-metall

http://www.bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Filter/Racor/RACOR-Drivstoffilter-500MAM---227-l-t-938906-p0010895638.aspx

"Ved installasjon i motorrom må mod. 500MA med bolle i metall brukes."

Men vi kan sikkert diskutere viktigheten ? Jeg kommer nok til å bytte den allikevel ! Livet er en risikosport !

Redigert av Worry II (see edit history)
"Ved installasjon i motorrom må mod. 500MA med bolle i metall brukes."

Ja, kan hende er det riktig?

Jeg spurte en forsikringsinspektør for noen år siden etter innbrudd i båten, og han mente at regelen om metallbeholder kun gjaldt for yrkesbåter.

ad. planlegging:

Ja, smart det ! Jeg gjorde den vanelige feilen også denne gangen. Glemte å stenge krana før jeg åpnet lokket, så dieselen i slangen randt ned i tanken :lipseal: Blir litt pumping, da.. Jeg tenkte å sette på en sånn liten håndpumpe før filteret så jeg kan pumpe kjappere opp fra tanken, men jeg vet ikke helt hvor holdbart det er ?

bilde

..men om ikke glass/plastbeholder er godkjent, er vel neppe denne det :worry:

jeg har en sånn i min......har funket bra de åren jeg haft den ca 5-6 år, gjør filterbyten, til en barnlek

har plastbeholder på Racoren.............(såvitt jeg kjenner til er det bare forbudt i yrkesbåter)

S/Y Gunga Din

• 6 år senere...

Bruker denne tråden fordi jeg sliter litt med å få løsnet tappeskruen.

Den er laget av messing som ikke tåler særlig krefter før den blir rundet av. Hvilken pipe bruker dere? Prøvde 14 og 15mm men den vred seg rundt.

For ordens skyld, den skal skrue mot venstre sett fra undersiden? 
Hvor kan jeg kjøpe ny skrue?

FC176A1E-6C5D-448F-B919-D3424672AB9C.jpeg

Redigert av DR_Nelson (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...