Jump to content

Hvor viktig er fart ved valg av motorbåt vs seilbåt?


bjoris

Fart - hva betyr det for ditt valg av båttype? (Båttype=motorbåt/seilbåt)  

215 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vi har tidligere hatt båt i Bundefjorden. Men nå etter at vi fikk nybåten, har vi valgt å ha den på Hvaler. Da er vi i skjærgården med mye vakker natur rundt oss.

Her seiler vi rundt i skjærgården helt stille rundt oss. Da betyr ikke farten så mye, mer det flotte synet rundt oss. Skal vi ha fart seiler vi på vestsiden av Akerøya.

Event mot Søstrene mellom stakene mot Hankø.

 

Vi skiller tur etter fart. Det samme gjelder ferie-seilas. Skal vi haste av sted med båten, seiler vi utaskjærs. Innsiden roligere, mindre seilføring(litt avh av vinden).

 

Det som er fint er at vi alle er forskjellig. Det viktigste er trivslen på sjøen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg diskutere med Gunga Din om utseilt distanse er bedre enn antall timer ombord på kortere utseilt distanse. Det er en smaksak.

Skulle jeg bruke båten som transportmiddel til og fra en hytte eller hjemsted på en øy ville jeg helt klart hatt en hurtiggående båt.

skj ikke riktigt Astor....men jag er 'faktiskt' ombord disse timer o sejler....

 

men jag kan hålla med dig om skulle jag haft båt til o fr hytte eller til o fr jobben så hade det varit motorbåt söm gällt !

 

men nu har jag det för hobby o rekreasjon.....då er valet enkelt :smiley::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Båtmannen og poeten Odd Børretzen har sagt et visdomsord ang. båt og fart----"En båt kan ikke gå for sakte"-----

Han har så vidt jeg vet seilbåt, men det gjelder etter min mening også for motorbåt. Men da bør den være av en viss størrelse, slik at man kan "leve" ombord underveis, og nyte livet på sjøen :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Ja, fart betyr mye.

 

For oss som er på sjøen for å fiske, bade eller andre ting som ikke nødvendigvis bare innbefatter å sitte i båten for å sole seg, er fart viktig. Vi må komme frem til destinasjonen, og tilbake igjen, når vi har tenkt det. Om vi hadde en saktegående båt, eller en seilbåt, ville vi ikke hatt en tilfredsstillende aksjonsradius. Jeg bruker også båten endel i jobbsammenheng, fordi det er raskere enn bil. Og det harmonerer ikke helt med pinnebåt eller halvplaner...

 

Men for all del, er man på sjøen uten annet mål og annen mening enn å bare "være på sjøen i båten", eller ligge i samme havn helg etter helg mens man irriterer seg over dem som holder av plasser, da stiller jo saken seg anderledes.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ja, fart betyr mye.

 

For oss som er på sjøen for å fiske, bade eller andre ting som ikke nødvendigvis bare innbefatter å sitte i båten for å sole seg, er fart viktig.

 

Kremt, host, regner med du ikke mener at alle vi som ikke tar fart så høytidlig kun er i båten for å sole oss :eek::wink:

Link to post
Share on other sites

Båtlivet oppleves nok veldig forsjellig. Det jeg trakter etter er slike dager som dette:

 

 

 

Går langt ut fra kysten, treffer på stabil vind, setter på autopiloten, og trimmer litt på seilene en gang i mellom.

Så lenge det er vind nok til framdrift er jeg fornøyd, og hastigheten spiller liten rolle.

Link to post
Share on other sites

Enig med "Bliss X" her...flott bilde som gir den "rette båtfølelsen".

Vi liker også å komme frem, men nødvendigvis ikke med en gang. Årets ferie varte i 5 uker uten en eneste planlagt dag. Vi hadde masse tid til både seiling og havneligge. Følte ikke at vi "måtte" noe som helst, og da kom feriefølelsen med tilhørende eventyrtrang og late dager. Seilbåt i havn er perfekt også på dager med regn. Masse plass og god komfort. Kjeller sier du? Nei i moderne båter er det mye lys, og man slipper at båtnaboen sitter å "glaner" på alt du foretar deg. I snekka vi hadde tidligere, ble det etter hvert helt uaktuelt å ligge utenpå andre båter, følte at "campinglivet" kom tilbake med full tyngde.

Vi angrer ikke, og tviler på at seilbåten blir byttet de første 10-20 årene. Blir det bytte, så er det nok trawler som blir det neste.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

vi får ikke noen innrømmelser fra seilfolka ser det ut til :-( .. når vi skal til en destinisjon , ja da kan det og for min del "nesten" gå så sakte det bare vil . men kom ikke å si at når man skal hjem på søndagen at ikke det hadde vært toppers å halvert hjemturen ????????? husk det kan regne , være vindstille og SNØ . det kan umulig være noen ulempe at man har anledningen til å koste på litt ekstra.. kom igjen seilbåtfolk , første mann som gir seg, vinner en tur til kualalumpur sammen med butrus butrusgali . amen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Velkommen i trawler-klubben, Sundberg! :flag:

Takker ! Jeg ser vi har båter med ikke helt ulikt fartsområde og begge har vi vist samme oppfattning om hva som er behaglig fart på sjøen også. Jeg har i nesten alle år klart meg med en Viksund 27 Culumbi så jeg er vel kjent med lav fart. Tanken min var at siden jeg har båten i Drammen og ikke synes kosen starter før Bolærne er passert, var fart tingen. Etter jeg ble eier av Fjord`n har jeg forstått at det ikke var fart jeg var ute etter, men ny båtplass. Så neste år har jeg hjemmehavn i Bjerkøysund rett sør for Torgersøya....

Jeg kan forsikkre deg om at jakten på en Trawler har startet og siden båtmarkedet nå svikter og jeg skal inn i et høyere prissegment så er det kanskje et håp :cheers:

 

Makan til flotte båter med helt rå bokomfort finner man i hvert fall ikke i andre segment enn hos trawlerne (det ligger vel egentlig i navnet) :smiley::smiley:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

husk det kan regne , være vindstille og SNØ . det kan umulig være noen ulempe at man har anledningen til å koste på litt ekstra.. kom igjen seilbåtfolk , første mann som gir seg, vinner en tur til kualalumpur sammen med butrus butrusgali . amen.

Jeg gir meg og vil gjerne en tur til kualalumpur. :lol:

 

Det er klart man gjerne skulle ønsket seg større aksjonsradus, f.eks på helgetur. Med seilbåt i indre oslofjord, blir det begrenset med helgeturer. Det ideelle ville vært å ha to båter, og en stor RIB med toppfart rundt 40 knop står på ønskelista som en båt nr. 2.

 

Har lyst til å ta med en ting når det gjelder fart:

Skrev i mitt forrige innlegg at:

 

Så lenge det er vind nok til framdrift er jeg fornøyd, og hastigheten spiller liten rolle.

 

Dette gjelder helt man snur på hodet og opppdager en annen seilbåt på samme kurs langt der bak. Man er ikke alene lenger. Haler han innpå? Ja, det kan se slik ut. Først fram med kikkert for å se hva slags båt det er, studere båttype seilføring - vudrere båtens fart ifht egen fart osv. Deretter er det å gå igang med fintrimmingen, og nå er blikket festet stivt på loggen. Lus og lik studeres nøye. Farten økes med noen tiendels knop, mer trimming, av med autopllot, nye vurderinger. Nye tiltak, og slik fortsetter det en stund.

 

Nå er farten plutselig blitt det viktigste. Stor glede når man endelig kan konstatere at den andre båten sakker akterut.

Når dette målet er oppnådd, kan man gå tilbake til "slapp av" modus igjen, og farten blir ikke viktig lenger.

 

Betydningen av fart kan dermed svinge fra "helt uviktig" til "det viktigste i verden", og vi snakker da om tiendels knop :lol:

Link to post
Share on other sites

Interessant å høre om valget mellom seilbåt og motorbåt er begrunnet i hovedsak av fart og om det er mange som har seilbåt til tross for at fart betyr mye... Altså om det er andre som er litt selvmotsigende som vi.

 

Nå er det sånn at når jeg er på seiltur, så er jeg ute for å seile. Dersom jeg ikke står opp Skagen fra Marstrand, så drar jeg er annet sted. Det er seilingen som betyr noe, ikke å sitte i båten i en eller annen havn.

På samme måte så spiller jeg ikke 18 hull med det for øye å ta en øl på klubbhusterrassen etterpå. Sjøl om det er stas det også. Men det er spillet som er hovedsaken.

Som Børretzen sa: "Turen er slutt når du kommer til land".

 

Skulle jeg bare brukt båten til transport fra havn til havn hadde det vært raskere og billigere å ta bussen.

 

Men bruker jeg motorbåten, så går det fort.

Snekkefart er ikke min greie. Det blir for kjedelig.

Link to post
Share on other sites

hahaha , konkurranseinstinktet i oss kan overstyre det meste.. har vel hatt samme følelse selv når jeg har ligget i halvplan og såvidt tar innpå båten 150 m foran ,med en my i timen.. da blir det å lempe ut alt unødvendige remedier kom kartplotter ,dregg ,kone , ledninger til lanterner, ankerwinsj osv osv..når man da har klart det som alt har dreid seg om den siste halvtimen , ja , da oppdager man selvsagt at den andre båten har gått på halv maskin , og forsvinner i det fjerne.. :smash::smash::cryin::cryin:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Flott bild Bliss X....det er sådant man går o drömmer om hele vintern.....

 

 

skall oxo säga att jag haft två motorbåter + åkt RIB i 60 knop......nej saknar ikke farten alls, er på sjön för o slappe..

 

skall inrömme att motorbåt har sin fördel om man skall fiske sette garn eller teiner....det er sant det gör jag ikke med min nuvarande! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er klart man gjerne skulle ønsket seg større aksjonsradus, f.eks på helgetur. Med seilbåt i indre oslofjord, blir det begrenset med helgeturer.

 

Du får gjøre som oss, legge den ute i skjærgården. Ukeseiling blir vanskelig med egen båt. Men så lenge det finnes flere båter en mannskap er det ikke vanskelig å få til turer her inne ellers.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvilke aktiviteter bedrives under seil/for motor med barn ombord? Her tror jeg vi må ha et knippe triks i erme... Poden kjedet seg i 25 knop, men jeg håper og tror at det blir litt mer ro med seilbåten. Her er jo et hav av plass både på dekk og nede så dette går nok fint, men interessant å høre om andres erfaringer. Hva med sjøsyke dersom barna holder seg nede under gange?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå er farten plutselig blitt det viktigste. Stor glede når man endelig kan konstatere at den andre båten sakker akterut.

Når dette målet er oppnådd, kan man gå tilbake til "slapp av" modus igjen, og farten blir ikke viktig lenger.

En presis beskrivelse.

Og så moro det er når den andre båten sakker akterut, og man ser hektisk aktvitet der bak for å øke farten. :cool:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det bekrefter vel definisjonen av en regatta: To eller flere seilbåter innen synsvidde av hverandre. :sailing: :sailing: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt frelste på sin side maser ikke om annet enn å få den ekstra halve knoppen hvis de trimmer litt her eller rubber skroget litt der.

Selvfølgelig. Men spørsmålet var hvor viktig fart var ved VALG av båt. Jeg har valgt en seilbåt som ikke er av de raskeste, men det betyr ikke at jeg ikke prøver å tyne så mye fart som mulig ut av den.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

For meg betyr det ikke så mye å komme fort frem - i utgangspunktet. "Fremme" for meg, er når jeg går ombord i båten. Jeg koser meg på vannet og haster ikke med å komme til land. Dersom man setter sine mål i tråd med dette, vil man verken oppleve seilingstiden eller hastighet som noe problem i seilbåt.

 

Har man seilbåt så er man jo likevel også opptatt av seiltrim. Å derfor fastslå at man ikke er opptatt av fart, det blir å lyve. Det å føle at båten skyter fart som følge av små justeringer av skjøter og fall, det er en del av greia. Må si jeg kjenner meg godt igjen når bliss x beskriver det på denne måten:

 

 

Dette gjelder helt man snur på hodet og opppdager en annen seilbåt på samme kurs langt der bak. Man er ikke alene lenger. Haler han innpå? Ja, det kan se slik ut. Først fram med kikkert for å se hva slags båt det er, studere båttype seilføring - vudrere båtens fart ifht egen fart osv. Deretter er det å gå igang med fintrimmingen, og nå er blikket festet stivt på loggen. Lus og lik studeres nøye. Farten økes med noen tiendels knop, mer trimming, av med autopllot, nye vurderinger. Nye tiltak, og slik fortsetter det en stund.

 

Nå er farten plutselig blitt det viktigste. Stor glede når man endelig kan konstatere at den andre båten sakker akterut.

Når dette målet er oppnådd, kan man gå tilbake til "slapp av" modus igjen, og farten blir ikke viktig lenger.

 

Betydningen av fart kan dermed svinge fra "helt uviktig" til "det viktigste i verden", og vi snakker da om tiendels knop :lol:

Link to post
Share on other sites

Den aller største fordelen med motorbåt er å slippe alt dette med seil. Ettersom alderen begynner å sette seg vil man ha det behaglig og komfortabelt. Ikke balle med mye fjas og sånt. Det er nå en ting. Den store fordelen i å ha en motorbåt er å kunne sitte å følge med på trafikken rundt deg. Ikke å glo på naboen som en annen skriver. Men å se på båtene rundt deg og se hvem som kommer og går. Utedelen på vår NW er helt unik. Jeg ser at enkelte seilbåter også har fått noe å krype innunder slik at de slipper å gå ned i "kjellern".

 

Vår neste båt skal ha FB, og der vil jeg sette opp en biminitopp, slik at vi har dette som "uteplass", men innlagt varme på kjølige kvelder, når vi mister den bakre delen vi har nå. Og for en utsikt vi kan få der. Vi gleder oss.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som det er en trend her at jo større båt du har dess mindre betyr farten. Jeg tenker da på motorbåter. Det er vel kanskje naturlig da du der har større plass å bevege deg på, får roligere bevegelser i sjøen og kan rett og slett ta deg til ting som i ikke det finnes muligheter til i en mindre båt. Muligens derfor det haster mer for oss med småbåter å komme fram? For å få litt mer space liksom.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke det Mulligan. Men jeg skal skynde meg å ta en titt for din skyld :wink:

Du finner det under tittelen Glitrende god, og den tittelen henspeiler ikke på tilårskomne båter av type Maxi 95 o.l, men kort og godt en glitrende god turbåt av utmerket bayersk kvalitet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...