Jump to content

Hvor viktig er fart ved valg av motorbåt vs seilbåt?


bjoris

Fart - hva betyr det for ditt valg av båttype? (Båttype=motorbåt/seilbåt)  

215 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg gikk jo fra 30 knop til seil nettopp for å ned farten. Et vesentlig poeng med konverteringen var å få tilbake kosen som 30 knop ikke gir. For meg er fart helt klart viktig :cool:

 

For meg er det kos å ligge i 30 knop. Fru Ben Sin er ikke helt enig, for hun vil ligge rundt 20 knop. Altså: Vi er forskjellige.

 

 

Jeg forstår ikke de som reiser på tur i 30 knop.

 

Og jeg forstår ikke de som reiser i 6 knop. Altså: Vi er forskjellige

 

 

De eneste som ikke maser så mye om fart er de som har fart i bøtter og spann. Altså motorbåt folk med stooor motor. :yesnod:

 

Så sant, så sant. Vi kan holde "nesten" den farten vi ønsker. Vi har problemer fra 11-17 knop, og over 30. Men mange knop å ta av mellom der..

 

Til opplysning er 8 knop vanlig turfart for familien Ben Sin.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Da vi i fjor skulle bytte båt fra snekke, vurderte vi flere alternativer.

Vi endte med en halvplaner til slutt. Grunnene var flere.

For det første liker ingen i familien mye sjø. Velger man seilbåt, tror jeg nødvendigvis at man i større grad søker vinden.

 

En annen grunn er at vi synes uteplassen er mer komfortabel i motorbåter ( håper ikke dette setter seilbåtfolket i brann) og erfaringsmessig sitter vi mye mer ute enn nede i kabinen når vi er ute.

 

Så til poenget med fart. Jeg trives best på sjøen i snekkefart. Da slapper jeg maksimalt av og kan se meg rundt, drikke kaffe og prate med de andre ombord. Men å kunne skuffe på ved behov, ønsket vi å prøve om var et pluss. Etter en sesong synes vi det. Vi kjører mest sakte, men f. eks. over åpne strekk ligger vi gjerne mellom 16-20 knop. Har vi vært sent ute, er det kjekt å kunne gi på litt når vi skal inn.

 

Så ja - vi har motorbåt, og fart betyr noe.

Link to post
Share on other sites

Og jeg forstår ikke de som reiser i 6 knop.

 

Fart er en viktig faktor når en skal nå fram til en avtale e.l. Jeg kan ikke nekte for at jeg liker fart, noe ala "greenstream" fra Bergen, men alt til sin tid. Vi har valgt seilbåt på grunn av muligheten til å slå av jernhesten og kjenne roen senke seg. Er fornøyd når vi logger 4 knop i snitt på en distanse. At det ble seilbåter med oss er vel helst fordi jeg personlig har et godt forhold til vinden fra barnsben av (seiljolle/regatta). Vinden har alltid fasinert meg med sine krefter som vi har stor respekt for. Trimme ut siste rest av seilene. Få følelsen av å beherske denne kunsten, som vi mennesker i uminnelige tider har utnyttet som framdrift. Forflytte båten fra A til B.

 

Nå er vi i dag av de priviligerte båtfolk som kan gå ombord og bli værende i uker og måneder. Og da betyr ikke fart så veldig mye. At det ble S/Y SEBI denne gang var muligheten til å strippe et skrogg for så å innrede etter vårt behov (2 voksne). Hadde ikke utført dette eksperiment med en dyr båt. Vi gleder oss stort nå når vi ser at det er framgang i proskjektet. Vi har jo også jernhesten som yter oss 10-12 knop, men kommer høyst sansynlig til å fortsette å slå den av så fort seilene er oppe. Noe vi alltid har gjort i seilbåtene.

 

Et tilfelle hvor jeg ønsker fart er ut av lange fjorder når vi har rotet oss innover i disse. På vei ut av fjorden settes tålmodigheten på prøve fordi jeg vil ha vind i seilene og åpent hav forrut. Her kommer vel noen til å uttrykke at vi jo kan sette seil og at de stadig ser mange seilbåter på fjorden som går for motor. Har dere motorfolk hørt om fallvind og hvilken skade fallvinden kan gjøre på båt og mannskap.

 

Om fart er viktig i en seilbåt blir vanskelig å beskrive for folk som ikke har kjent følelsen med vind i seilene og skuta siger fram mot ukjent kyst. God :sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Om fart er viktig i en seilbåt blir vanskelig å beskrive for folk som ikke har kjent følelsen med vind i seilene og skuta siger fram mot ukjent kyst. God :sailing:

tror du fanget sanningen her jawik.

 

jag kan tycka att det er superhärligt ibland o glide fram i 2-3 knop mellom öar i skjärgården, helt lydlöst.....

 

du hör djurlivet, får med dig mye runtikring dig på öar etc......(

eller ute på öppet hav, möjlighet att se tumlare/niser! eller bade efter båten.....

 

nu snakker jag ferietid....klockan ligger i akterruffen :smiley: )

 

sen finns det tillfellen då man vill i havn snabbt, dåligt väder som er i annalkande eller så...då kan det bli motorsegling....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Smuglerfart :yesnod:. Kom i hug for noen år siden da vi kom inn fra nordsjøen, sør for Bjørnarfjord/Bergen. Tidlig morgen og vakker soloppgang. 3, 4 kn mot øyene. En stemning som hadde blitt ødelagt med motoren i gang. Seg inn mellom holmene mot ankringsplass og pluttselig er stilheten brutt. Et hyl som skar seg på tvers i ryggraden. Iskald ble jeg. Madammen som sov, våknet (fortalte meg etterpå at hun trodde uhyret var sluppet løs). Hylet kom igjen flere ganger. Vi ankret opp og tok jolla i land for å finne ut hva som forårsaket uhyggen. Gikk/snek oss over mot yttersiden av holmen og der tok fanskapet av igjen. Skulle ikke tru at noen skarve fugler kunne skape en slik uhygge. En flokk traner hadde slått seg ned :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det har blitt mange episoder, i løpet av 45 år, som motorfolket ikke har muligheten til å oppleve på grunn av motoren som ødelegger stemningen. Som du nevner kan dette ikke kjøpes for penger. Man siger framover, eller ligger å driver, så skjer det som jeg pleier å kalle - lade opp bateriet (hjertet). Stress og uro forsvinner når selen ligger å dupper med hode over vann og stusser sansynligvis på hva som kommer glidene mot den. Barre herligt å oppleve.....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette blir egentlig en håpløs diskusjon, men opplevelse av fart er så ymse. Jeg har en kamerat som er svoren motorbåtmann, vannski, wake board, og alt som følger med. Første gangen han var med ut å seile hadde vi fin vind og gjorde 6-7 knop. Han syntes var kjempespennende og fikk et helt nytt syn på seiling. Hadde man tatt en Nidelv 300 og tuslet avgårde i 6-7 knop, ville man knapt snakke om noen fartsopplevelse. På onsdagsregattaen kan man ligge og knive i 4 knop og det er skikkelig spennende.... Men målt på landjorda snakker man om spasertempo.

Av og til hadde det vært greit å logge 35 knop, men som regel har jeg tid når jeg er ute i båten, det er jo tross alt rekreasjon - det tar den tiden det tar. I mellomtiden kan jeg koke meg kaffi, kikke på livet rundt meg, få vugget meg i bølgene fra en fjordplog som har dårlig tid osv. Det er jo også en økonomisk faktor oppe i det hele, mener jeg får mer bobåt for pengene når jeg handler seilbåt enn om jeg hadde kjøpt meg en motorbåt.

 

Det er da også praktisk at noen har kommet frem to timer før meg:

- Folk står klar til å ta i mot

- Ungene har sovnet i båten for det går så stille og rolig

- De som kjører fjordplog og har dårlig tid, hadde ikke tid til å vente på grillen, når jeg kommer er den på sitt beste og det er god plass på den

- I forhold til fjordplogene, kan jeg flytte adskillige kroner fra diesel budsjettet til snadder og kos budsjettet.

 

La oss alle kose oss på sjøen. En uke til båten går i vinterdvale....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Flere har etterlyst innrømmelse fra en seiler som savner fart. Her kommer den: Jeg savner fart. Men stort sett bare på strekningen Drøbak - Larkollen. Det er ofte en dørgende kjedelig korridor, og siden vinden er imot 90 prosent av tiden, blir det ofte til at VP må sørge for fremdriften.

Når man bor i Oslo har man mange fine plasser å seile i den indre delen av fjorden, om man unntar de få dagene det er litt overbefolket. Og kommer man til ytre del av fjorden er det jo flott, samme hvilken side man velger. Men stykket imellom kan jeg styre meg for.

 

For øvrig har jeg har en båt som regnes blant de langsomste. Med grei vind gjør den 5-7 knop. En rask seilbåt gjør etter det jeg kan begripe 6-8 knop under samme forhold. Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget, med mindre man seiler regatta. Da kan vel en knop være viktig. Ellers gir jeg blanke. Bort sett fra i korridoren

Link to post
Share on other sites

Har du hørt om Ben Sin?

 

Dere går likevell glipp av situasjoner da dere har lettere for å gi gass. Vi seilere velger som oftest å la vinden bestemme framdriften, selv om vi også av og til starter opp jernhesten. Situasjoner, som nevnt ovenfor går dere glipp av. Uansett om dere har bensin eller diesel. Stilheten som vi opplever kan ikke framkomme dersom motor er i gang. Vi også kan få opp farten, men det er det kong Neptun som avgjør. Denne opplevelsen med kreftene som slipper løs går dere også glipp av. Dere stikker som oftest da til land, mens vi ligger der ute å koser oss. Vinden som slippes løs og kong Neptun som lager pannekakerøre og samtidig forsøker å dempe på djevelen og hans dansegulv. Dette går dere glipp av. Så du ser, vi har det i begge endene :lol: av vindskalaen.

 

At noen kan synes at dette er ubehagelig, og overlater magens innhold til krabbene, kommer mere av at skippern ikke kjenner sin skute godt nok. Det tar tid å bli kjent med ei av havets damer. I begynnelsen har du som oftest forlovelsestiden og den kan bli lang dersom hun velger å holde på sine hemmeligheter. Men skippern vet råd mot dette og det er å oppsøke forholdene der ute og slik avlure henne styrken og svakhetene. S/Y SEBI som vi tilbakela 840 nm i 2006 med, regner vi med å bruke flere uker/måneder på å bli kjent med. Når stadiet, hvor hun ikke har noen hemmeligheter igjen, begynner morroa og mannskap kan få en behagelig seilas uansett vær og forhold. Dette går dere glipp av.

 

En annen ting, på tampen, og det er at en skal beholde dama en har og ikke bytte henne ut for raskt. Alt tar sin tid selv en ny dame av Neptuns kvalitet.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

...og overlater magens innhold til krabbene, kommer mere av at skippern ikke kjenner sin skute godt nok.
Nåja, vet nå ikke helt jeg. Kan være min tvers gjennom edle personlighet :cool: som gjør at jeg jevnlig sørger for tilskudd av krabbesnacks :lol:
Det tar tid å bli kjent med ei av havets damer.
Har eid og brukt båter i rundt 35 år og det blir ikke bedre :blush:

 

Ellers så har jawik mange gode poeng her. Det er jo ganske så tydelig at folk har forskjellige opplevelser og ønsker av båtlivet og slik vil det alltid være.

 

Har, som tidligere nevnt, i løpet av flere båter "gått gradene" fra 7 knop til 30 og tilbake til 7 igjen. Ser godt poenget med fart men da som ren transport. På noen måter er nok SummerDreamen den båten jeg har vært best fornøyd med. Stor flybridge med enkel/kjapp tilgang til dekk, uansett vær satt jeg alltid på taket og marsjet meget fint i 12 knop med toppfart rundt 20 men det blir likevel et helt annet båtliv enn med seil. Selv om jeg liker godt å omgås større dieselmotorer blir det ikke på langt nær den samme kosen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nix, det er ikke lett å spå, i alle fall ikke om fremtiden :lol: :lol: :lol: men jeg forblir nok seiler en stund til :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Flere har etterlyst innrømmelse fra en seiler som savner fart. Her kommer den: Jeg savner fart. Men stort sett bare på strekningen Drøbak - Larkollen. Det er ofte en dørgende kjedelig korridor, og siden vinden er imot 90 prosent av tiden, blir det ofte til at VP må sørge for fremdriften.

 

Det er fordi du har valgt feil båt. Du er for høy til å gå Mossesundet og kanalen. Når jeg har kommet meg gjennom jetteen koser jeg meg virkelig. Kursen mot Gjøvasundet ved Jeløya, Mossesundet opp, 5 knop gjennom sundet og kanalen. Her skjer det noe hele tiden. masssevis å se på. Jeg velger å gå sakte hele veien for å drøye turen og SE! hele tiden noe nytt. Tar en kaffekopp på akterdekket med fruen. I det hele tatt, en perle på turen ned.

 

Utsiden av jeløya er langdryg. Helt enig. Få et ledd på masten så du kan slippe dette strekket og få ned masten under kanalbrua i Moss. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er iallefall forståelig at fart er viktig for alle dem som må rekke ned til Strømstad før Systembolaget stenger...

man kan ikke kjøre så ille langt for forskjellen i pris for 3 l vin og 2 l øl.... og ihvertfall ikke når det er et vinmonopol 5 minutters spasertur eller 2 minutters biltur unna. Jeg trur ikke prisforskjellen lønner seg for en hurtiggående, drivstoffslukende motorbåt når avstanden er 6 nm engang.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Krysset av ved at fart betyr noe med motorbåt, men merker selv at jeg tar meg god tid før jeg gir gass når jeg kommer ut av soner som er fartsregulerte. Rett og slett fordi jeg nyter følelsen av og være på vannet, og prøver å strekke denne følelsen maksimalt ved å ikke kjøre fort. Samtidig må jeg si at en godt ut-trimmet ibiza som sklir over vannet i 36-37 knop (eller litt mer iblant :smiley: ) gir en god følelse.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må støtte Lasse her. Har vært innom Mossesund noen få ganger og synes egentlig ikke det er noe spesielt der. Kambo med industrien? Det er forsåvidt heller ikke noe spesielt utenfor Jeløya, men der får du i alle fall en anelse av hav. Mot sør er vel horisonten vann... er det ikke det?

 

Men tilbake til det med hastigheten på båter...

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg så mye om de deler av Oslofjorden som ligger nrodafor Tønsberg harkun gått der tre ganger med egen båt, men særlig spennende er det ikke så jeg kan skjønne de som trenger hurtiggående farkoster som kan bringe dem sørover og til vestfoldskjærgården eller østfoldsiden...

 

Men trenger man en hurtiggående båt for å komme til den vakre skjærgården så bor man rett og slett på feil sted etter mitt syn, så det er ikke båten men boligen som er feil...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...