Jump to content

Hvor viktig er fart ved valg av motorbåt vs seilbåt?


bjoris

Fart - hva betyr det for ditt valg av båttype? (Båttype=motorbåt/seilbåt)  

215 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Cockpiten i vår båt er betydelig større.

 

Og ikke minst adskillig mer behagelig å oppholde seg i!? Dette synes jeg også er en vesentlig mangel med de fleste seilbåtene - lave cockpitkarmer og løse puter - plundrete å finne en behagelig sittestilling i lengden.

 

mvh tuffff

 

PS. Det finnes dog unntak som vist i en annen tråd (som vel ble litt kranglete). DS

Link to post
Share on other sites

Som motorbåtmann betyr farten noe men ikke alt. Ønske om å oppnå en viss fart, 15-16 knop når vi trenger det er fint å ha i reserve. Fart over 20 knop er uintressent.

Vi ferdes mest i fartsområde 7-12 knop, og trives best der. Da kan vi bevege oss omkring i båten samtidig som vi har oversikt over det vi har rundt oss.

 

Farten betyr noe når været ikke er helt med oss og farten gir bedre stabilitet i skroget. Fint å slippe å være med ned i alle bølgedalene vi møter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da jeg ferdes i ferskvann, og det mange steder bare er en meter dypt ga valget seg selv. Har imidlertid veldig sansen for seilbåt, hadde jeg bodd ved "sjøen" hadde jeg nok investert i en seilbåt på +-30 fot. I sommer så gikk det forresten en seilbåt på 27 fot med avkappet kjøl og påmontert 8hk motor forbi brygga mi nesten hver dag. Et noe uvanlig syn, men så ut til at konseptet fungerte godt til deres bruk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk fra seilbåt i fjor og over til motorbåt. En av grunnene var nettopp farten. Det ble rett og slett for stillestående for meg som ønsker å komme frem til målet heller enn å være under veis.

 

mvh tuffff

Du setter fingeren på hele saken (kanskje litt ufrivillig :smiley: ). Det handler mye om målet . De som liker å seile er på seiltur, noe som for øvrig enkelte motorbåtfolk også er, men uten seil. Men mange er på tur til eller fra et mål, og da er det klart at farten kan bety mye. Nå betyr den relative farten også noe for de som seiler også, men mest mot båter en kan sammeligne seg med.

Derfor mener jeg spørsmålstillingen feil, det blir som å spørre skillpadda og haren om hva farten betyr, en burde heller spørre bare motor- eller bare seilbåtfolk om dette.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med fart/ikke fart har kanskje litt med det å "finne roen" å gjøre?

 

Vi seilte nesten til endes i Sognefjorden i sommer. Før vi startet innover møtte vi på en hyggelig dame som vi vekslet noen ord med. Da hun hørte vi skulle innover lo hun litt og fortalte at de også hadde hatt slike planer. De gikk med 24 knop innover, men snudde da de var ca halvveis for det var så langt (og underforstått kjedelig).

 

Vi tuslet innover i våre ca 5 knop og hadde en nydelig tur! (bollebaking, soling på dekk, bøker, flott natur osv)

 

Da vi skulle ut igjen fikk vi skikkelig skøytevind og det ble skikkelig moro. Da stopper plutselig "slaraffenlivet" som er så behagelig og du får en helt annen følelse. En form for konkurranseinstinkt våkner, du haler og drar i forskjellige tamper for å se hvordan det påvirker farten og plutselig er den litt viktig. Ikke for å komme hurtig frem, men for moroskyld. Det kjennes som båten fosser fremover og en sitter der med et heller tåpelig glis (Noen som kjenner seg igjen, eller er det bare vi som er "rare"?)

 

Vi hadde det helt topp helt til det kom en skikkelig fallvind og storseilet revna tversover :headbang:

 

Det ble likevel noe nyttig ut av dette. Vi bakket fokka, surra roret og skøyta la seg pent bi og vi fikk ro til å fiske ned storseilet. Dette med å "legge bi" var vi skjønt enige om at vi skulle prøve engang...., men slikt har en tendens til å bli utsatt :wink: . Nå måtte vi, og opplevde at skøyta lå som en "svane på svai". (Nytt uttrykk :lol: )

 

Jaja, seilet er reparert og vi hadde en fin ferie likevel :yesnod:

 

Hvorvidt fart er viktig eller ikke for oss? Tja, det er jo skikkelig moro når farten øker, men viktig blir det først hvis det er noe som må rekkes til et visst klokkeslett. Det prøver vi jo å unngå, spesielt når vi har ferie :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg vet ikke om det var helt ufrivillig pettersand. Jeg har lenge hatt den oppfatningen at hovedskillet mellom seil og motor går mellom det å være under veis og det å komme frem som hovedformål med turen. Så finnes det selvfølgelig unntak og glidende overganger her (f.eks. trawlerfolket som nærmer seg seilerne i bruk av båten). Satt på spissen så sier jeg ofte at "båtturen er best når den holder opp". Altså når jeg har kommet fram, fått fortøyd og kan slappe av/eventuelt gå i land å utforske det nye stedet jeg har kommet til - eller bare nyte stedets nære omegn fra cockpiten, gjerne med en ankerdram eller en kald øl. Stille og fredelig og avslappende. Veksle noen ord med en eventuelt ny båtnabo, gå i land å spise på stedets restaurant - rett og slett ha ferie. Det er mitt båtbruk. Andre liker ensomheten ute på havet.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Altså når jeg har kommet fram, fått fortøyd og kan slappe av/eventuelt gå i land å utforske det nye stedet jeg har kommet til - eller bare nyte stedets nære omegn fra cockpiten, gjerne med en ankerdram eller en kald øl. Stille og fredelig og avslappende. Veksle noen ord med en eventuelt ny båtnabo, gå i land å spise på stedets restaurant - rett og slett ha ferie. Det er mitt båtbruk. Andre liker ensomheten ute på havet.

 

mvh tuffff

Enig, men jeg tror ikke at jeg går glipp av dette fordi jeg har seilbåt. Med dersom målet er å ligge i havner osv. føler jeg at en bobil vil være et vel så bra alternativ som en hurtigående motorbåt, dersom en samtidig ønsker å "se verden". Når det gjelder "ensomheten" på havet synes jeg Skjælø gir en glimrende beskrivelse av dette. Jeg vil bare peke på at fart oppleves nokså forskjellig i motor- kontra seilbåt. For øvrig vil jeg ikke legge noe kvalitativt i hva en velger, smaken forskjellig.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fart er viktig !

Går mest i 7-10 knop, men når drittværet er der og man skal gå 50-60 mil er det kjekt å kunne dobble den.

Hadde jeg hatt råd til denneClipper 34 skulle jeg vel å merke klart meg med 7-8 knop :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, du går ikke glipp av havnene ved å seile, men har du større fart så får du enten mer tid i havn eller kan besøke flere havner. Når jeg sier havn så mener jeg ikke nødvendigvis en by eller altså en gjestehavn. Kan like gjerne være en naturhavn. Og dessuten - bobil er et helt annet konsept enn å komme til et nytt sted i båt. Med båten blir du tatt vel imot og får den beste plassen midt i sentrum. Med bobilen bli du jaget ut på nærmeste campingplass/bobilparkeringsplass og må gå tre kilometer tilbake til sentrum. Når jeg ferierer med bil ligger jeg derfor på hotel, men dette er jo litt avsporing.

Jeg ser da ellers kvaliteten i å seile på et stille hav i fullstendig ensomhet eller den fantastiske følelsen det er å seile på grensen i kulingsjø å kjenne båten akslerere i vindrossene og leve med havet, men har ikke plass til både seilbåt og motorbåt, så da velger jeg det siste "pernod". Men dette har endret seg før og kan jo endre seg igjen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at vi er så veldig uenige tuffff :smiley: Hovedpoenget mitt er at spørsmålet kanskje vil være vel så interessant dersom en spurte bare seilbåt- og/eller motorbåteiere om dette. Da vil en også ha utdypet mer om hva som er hensikt og mål med farten - for ikke å snakke om hva farten koster.

Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn så betyr hastigheten på båten en del, siden jeg kjenner topphastigheten på min båt. Ønsker jeg å komme tidligere frem til en destinasjon, ja da må jeg bare starte tidligere. Det er ikke noe værre enn det etter mitt syn. Oppnår jeg ikke den ønskede hastigheten med seilene alene, ja da fyrer jeg opp i kjelleren og ETA er den samme... :sailing:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner at vi er forskjellige og har forskjellige behov.

Jeg går ofte ut fra havna uten å ha noe mål i det hele tatt. Det blir til under veis i skrogfart. Jeg nyter nærheten til vannet (ingen FB), fint treverk, naturen og været (uansett).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fart er viktig !

Hadde jeg hatt råd til denneClipper 34 skulle jeg vel å merke klart meg med 7-8 knop :smiley:

 

Velkommen i trawler-klubben, Sundberg! :flag:

 

I sommer har jeg forsøkt etter beste evne å tusle i trawlerfart for å kjenne på kroppen om dette er noe for oss. Og det er det. Går vi sammen med andre blir vi enige om å treffes et eller annet sted. Og det har fungert godt. Våre venner har også gått stort sett i sammme fart, 4 - 10 knop. Vi finner roen og har en trivligere tur, i og med at turen er selve opplevelsen. Opplevelsen på det stedet vi skal til blir en ny opplevelse.

Jeg ser til min glede at trawlerne holder seg lavt i pris i forhold til nyprisen. At de er tunge å selge i dag betyr ikke at de er like tunge å selge om 10 - 15 år. Og at det er prutningsmon er jeg ganske sikker på. Nå skal ikke dette bli en ny trawlertråd, men jeg måtte bare innom dette når vi snakker fart og opplevelse.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde fart vært viktig for meg, hadde jeg i hvert fall ikke gått for en trawler.

Komfort, og god tid på sjøen er det viktigste for meg.

Mulig jeg har litt tungt for det, men går båten for fort får jeg ikke med med hva

som skjer rundt meg.

Fin natur, navigering.

Hva skjer med andre båter? Er det en detalj på land? Er det noe foran båten? Er det en grunne?

Alt dette og noe mere gjør at jeg ikke er fartsavhengig.

Når jeg har kastet loss er jeg der jeg skal være;

UTE PÅ SJØEN :seeya:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ja, for da blir jo seilingstiden så mye kortere :crazy: For noen er det enkleste veldig enkelt.

mvh tuffff

Nå kan jeg ikke erindre at jeg skrev at seilingstiden ble kortere selv om jeg starter tidligere.. Hadde seilingstiden vært et tema for meg så hadde jeg valgt en annen båttype.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette kommer vel litt an på hva båten brukes til også? For min del så blir båten brukt en hel del som rent transportmiddel for å komme fra et sted til et annet på kortest mulig tid, og da er det jo klart at farten betyr noe.

Men er man på ferietur, ja da kan det stille deg helt annerledes.

Link to post
Share on other sites

.............................Hadde seilingstiden vært et tema for meg så hadde jeg valgt en annen båttype.

Samme her......koser mig varenda time jag er ute!

 

hade jag velat komme lengre på utseglad tid, ja då hade jag valt ..........Trimaran

 

tror ändå att jag har längre utseilt distanse på min ferie enn de fleste motorgubbar her :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette kommer vel litt an på hva båten brukes til også? For min del så blir båten brukt en hel del som rent transportmiddel for å komme fra et sted til et annet på kortest mulig tid, og da er det jo klart at farten betyr noe.

Men er man på ferietur, ja da kan det stille deg helt annerledes.

 

 

Nå skal ikke jeg diskutere med Gunga Din om utseilt distanse er bedre enn antall timer ombord på kortere utseilt distanse. Det er en smaksak.

Skulle jeg bruke båten som transportmiddel til og fra en hytte eller hjemsted på en øy ville jeg helt klart hatt en hurtiggående båt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...