Jump to content

Hvor viktig er fart ved valg av motorbåt vs seilbåt?


bjoris

Fart - hva betyr det for ditt valg av båttype? (Båttype=motorbåt/seilbåt)  

215 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Bitteliten skrev i et annet innlegg at dersom fart ikke betyr noe så er det lett å forstå at folk velger seilbåt. Det stemmer ikke for oss fordi fart er viktig, men i en totalvurdering der nettopp fart, god bokomfort for 4-6 personer, penger og ønsket om nyere/helt ny båt var vesentlig kom vi likevel til at det ikke var mulig å få et bedre kompromiss mellom alle ønskene enn en seilbåt... Fart scooret naturligvis noe lavt :lol:

 

Det er klart dette med fart er det jeg er mest spent på med hele båtvalget, hvordan de små (og da ofte de store) håndterer dette med at turen vil ta mye lengre tid en før... I mine og mors drøm så ser vi for oss alle 4 på rekka i perfekt familieidyll, men om det blir slik er jo en annen sak... Goodis som TV/DVD, spill osv må nok til, samt motorkjøring når krengingen blir for stor, det ser jeg ikke noe problem med. Dessuten vil jeg jo glede de som peker på meg fra land og sier, landkrabbe som ikke seiler i dette flotte været...

 

Interessant å høre om valget mellom seilbåt og motorbåt er begrunnet i hovedsak av fart og om det er mange som har seilbåt til tross for at fart betyr mye... Altså om det er andre som er litt selvmotsigende som vi. Erfaringer fra barnefamilier som har gått fra motorbåt til seilbåt er også interessant... Vi byttet til motorbåt når vi fikk han som nå er 5 år nettopp pga fart... :smash:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har seilbåt. Fart er truleg minst like viktig for mange seilbåtfolk som for motorbåtfolk. Har ein liten båt, men liker ikkje å bli forbisegla. Den dagen det kjem ein bavaria og seglar forbi min 20 år gamle båt, det blir gale....... Seglar regatta, då er farta sjølvsagt viktig.. Trur at dette er eit aspekt som motorbåtfolket går glipp av. Skikkelege seglarar som ser eit anna segl framfore seg, har ei ibuande lyst til å jakte. Då blir turen spanande. klarer vi å jakte seglet framfore...??? Når vi så kjem i land og møter "byttet" så er diskusjonen i gong. Motorbåteigarane diskuteter sikkert noko anna spennande dei har opplevd????

Link to post
Share on other sites

Den dagen det kjem ein bavaria og seglar forbi min 20 år gamle båt, det blir gale....... Seglar regatta, då er farta sjølvsagt viktig.. Trur at dette er eit aspekt som motorbåtfolket går glipp av.

 

Hvor i all verden bor du som tydeligvis aldri har blitt forbiseilt av en bavaria? Ser for meg en øde fjord i Nord Norge når du sier det. Bavaria har laget mange båter som seiler flisa av 20 år gamle båter i samme klassen. (turbåter). Dessuten er det en stor andel av nyere seilbåter som er nettopp bavaria. At bavaria ikke er de raskeste i klassen nyere turbåter stemmer i endel tilfeller, men absolutt ikke i alle. Sammenlign feks Bavaria 38 med turbåter i samme klassen, så ser du at det er ikke nødvendigvis slik at bavaria kommer sist i mål.

Link to post
Share on other sites

jeg synes fart er viktig når vi skal forflytte oss over lengre avstander..inni fjorden er det greit med 7 knop , men litt hyggelig å kunne peise på hjem igjen på halve tiden, hvis nødvendig da . også er det litt deilig å føle at man bidrar mer til den globale oppvarmingen, jo mer man dytter på gasshendlen :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Når jeg seiler så trimmer jeg båten for å få den i balanse og yte opp mot optimal fart stortsett bestandig så jeg kan nok si at farten betyr en god del men potensialet for akkurat min båt er viktigere enn antall knop. Jeg tror man kan være like opptatt av fart med en båt som går 4knop som en som går 40knop.

Jeg har hatt motorbåter (hydrolift bl.a) som har flyttet bra på seg men da har farten vært en annen sak , man vet båten gjør 62knop og så kjører man rundt i 40knop mens i seilebåten så vet man at båten f.eks skal teoretisk kunne gå 8knop på en gitt kurs og så jobber man aktivt opp mot å nå denne hastigheten.

 

 

samt motorkjøring når krengingen blir for stor

Må bare kommentere denne for den skjønte jeg ikke helt , blir krengningen for stor så har man i de fleste tilfeller ikke revet nok og situasjonen er da gjerne slik at det er betydelig mindre ubehag å seile enn å bruke motor akkurat i den situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk jo fra 30 knop til seil nettopp for å ned farten. Et vesentlig poeng med konverteringen var å få tilbake kosen som 30 knop ikke gir. For meg er fart helt klart viktig :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På lik linje som motorbåter trimmer båten med riktig bruk av flaps/trim, gjør vi det samme med seilbåten. Avhengig av hvem som er ombord prøver vi å sette seilene riktig.

 

På vanlig familieseilas bruker ikke jeg å trimme akterstaget. Jeg strammer ikke opp ved kryss eller slipper ut ved lens.

Justeres ved winchehåndtak.

 

Om vi følger med på andre seileres fart, helt klart. Ellers enig med Enzo, ved kombinasjonen vind/bølger må seilene benyttes. Ellers får du en skikkelig pendling side til side med seilbåter. Skikkelig reving er stikkordet.

 

Eldre seil(blåste) vil også gi mer krenging en fart.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Fart er viktig , men båten må seiles! Da begrenser farta seg. Noen av de heftigste båtopplevelsene jeg har hatt er i Færderrsnekke, gammel seilsnekke i tre, sjøsterk. Men seiler som ei hengerumpe sammenlignet med moderne joller.

Men for en opplevelse å mestre disse gamle båtene i litt sjø og frisk vind. Det er det lite som overgår. Farta? kanskje 5-6 knop. Men du er nær havet, opplever kreftene av vinden og må jobbe litt for å få båten til å fly.

 

Heftig!!

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk jo fra 30 knop til seil nettopp for å ned farten. Et vesentlig poeng med konverteringen var å få tilbake kosen som 30 knop ikke gir. For meg er fart helt klart viktig :cool:

Er det virkelig nødvendig å velge seilbåt for å få ned farten? Når en ser på nybåtmarkedet i dag ser det nesten ut som du har rett.

Selv koser jeg meg VELDIG med motor og skrogfart i Tora. Når det gjelder min neste båt har jeg valgt halvplaner med stor kjøl, nettop for å få gode egenskaper ved liten fart. Jeg forstår ikke de som reiser på tur i 30 knop.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig nødvendig å velge seilbåt for å få ned farten?
Nei, men seiling i seg selv gir også mye båtglede i tillegg til "snekkefarten". Det er ingenting som slår koseseiling i 6-8 m/s med kaffe og sigar i cockpiten...

 

Selv tur-retur over Jæren i kuling i sommer var en veldig fin tur som jeg ikke hadde tatt med noen av mine tidligere båter...

Jeg forstår ikke de som reiser på tur i 30 knop.
Ikke jeg heller selv om det å kjøpe meg en båt som gikk 30 knop var et bevisst valg for noen år siden. Det er ofte slik at en må litt på viddene av og til for å finne ut hva en vil.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke de som reiser på tur i 30 knop.

 

Tja, det spørs vel litt hva som er formålet med turen det? Dersom formålet er å være på vannet så er vel ikke stor fart optimalt, men dersom formålet med turen er å være på det stedet du reiser til, så er vel farten vesentlig siden du får lenger tid på ankomststedet. Jeg vet om flere mennesker som bruker fly for å komme fort frem til stedet de ønsker å tilbringe ferien - i stedet for å kjøre bil i tre-fire dager f.eks.

 

F.eks synes jeg selv det er hyggeligere i Skagen enn i Skagerak.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fart er alltid viktig uansett hvilken båt du har. Han med snekka som går 8 knop irriterer seg grønn over kompisen som gjør 9 knop. Seilbåt frelste på sin side maser ikke om annet enn å få den ekstra halve knoppen hvis de trimmer litt her eller rubber skroget litt der.

 

De eneste som ikke maser så mye om fart er de som har fart i bøtter og spann. Altså motorbåt folk med stooor motor. :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Må bare kommentere denne for den skjønte jeg ikke helt , blir krengningen for stor så har man i de fleste tilfeller ikke revet nok og situasjonen er da gjerne slik at det er betydelig mindre ubehag å seile enn å bruke motor akkurat i den situasjonen.

 

Senarioet jeg ser for meg når jeg skriver dette er: 10 grader, regn og kuling nordavind rett i mot (eller sagt på en annen måte, sommer på vestlandet:). Det blir iskaldt og våre håpefulle på 1 til 5 år må håndteres av mor da hun neppe ønsker å håndtere båten i slik vind. Jeg håper at vi får oss en cockpitkalejse som gjøre at vi kan gå for motor med denne delvis oppe ved motorgange slik at vi kan ha det litt varmt og godt samtidig som det ikke blir sjøsyke på de nedenunder... Det å være nedenunder ved seilas i mye vind er krevende hvis du ikke bare ligger i ro i køya... er min erfaring. Antar vi har litt forskjellige utfordringer. Uten barn blir verden ganske så annerledes både i båt og i alle andre situasjoner:)

 

Jeg forstår ikke de som reiser på tur i 30 knop.

 

Jeg forstår det godt jeg, men du skal ha en stor og solid sak for at 30 knop skal bli komfortabelt er min erfaring. Jeg har ikke glemt den første turen til Horten når vi hadde gått over til motorbåt, under 1 time!!! Det var andre boller, mens mor hadde hatt sol hele veien:) Vel, så måtte motoren overhales, mange nye bekymringer, tett luftfilter som nesten gav motorstopp i svært sjø, sent på kveld utenfor Stavern mv gjorde at realitetene kom for en dag, ingen medalje uten bakside. Dessuten ble første "kveldstur alene" for far en gedigen skuffelse, jeg husker det enda. Vips så hadde jeg svippet over det området jeg brukte et par kveldstimer på med seilbåten, og det å gå på sakte med en motorbåt som går veldig fort fikk vi liksom ikke til, klart av og til, men i hovedsak gikk vi på marsjfart...

 

Vel, denne diskusjonen er jo håpløs i utg.pkt, men interessant likevel syns jeg. Hva betyr fart, er det vesentlig eller ikke, til nå ser det ut som det betyr en del eller mye for de fleste av oss... Ikke akkurat braking news, men likevel...

 

Har vel ikke sett et innlegg fra en seilbåteier som savner farten til en motorbåt enda, er vi helt ærlige her???? Håper jo jeg ikke kommer til å savne det selv, men tror nok at det alltid vil være et drag mot 20-25 knop når mannskapet er lei, og en ser at det blir lengre enn planlagt osv... Vel, time will show...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har vel ikke sett et innlegg fra en seilbåteier som savner farten til en motorbåt enda, er vi helt ærlige her???? Håper jo jeg ikke kommer til å savne det selv, men tror nok at det alltid vil være et drag mot 20-25 knop når mannskapet er lei, og en ser at det blir lengre enn planlagt osv... Vel, time will show...

 

Jeg gikk fra seilbåt i fjor og over til motorbåt. En av grunnene var nettopp farten. Det ble rett og slett for stillestående for meg som ønsker å komme frem til målet heller enn å være under veis.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt gleden av - som en hel del andre - å erfare begge former for båtliv. HAr vokst opp med seilbåt og har seilt mye på ferier i leide seilbåter. Valgte å gå over til motorbåt av to årsaker:

1. Den går også sakte om vi vil

2. Den går fort om vi vil

 

Så vi kjører sakte når vi vil kose oss - også har vi muligheten til å gå fort på transportetapper eller når været er dårlig. Noen ganger kjører vi også fort når vi vil kose oss - rett og slett fordi vi trives med farten. Vi har ikke tålmodighet til å bruke 7 timer hjemmefra til Koster. Og det er nok her forskjellen i båtopplevelse er for vår del. Med seilbåt er ofte turen i seg målet. Med motorbåt er ofte stedet man kommer til målet.

 

Det tok noen år og båtbytter før vi fant en motorbåtbåt som ga oss samme bokomfort som en seilbåt. Om man ser på vår båt kan man vel si at en motsvarende seilbåt av samme kvalitet antakelig bør være på 32-34 fot for å gi samme volum under dekk. Cockpiten i vår båt er betydelig større.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...