Jump to content

Kullseiling og Sikkerhet.


Jawik

Recommended Posts

Aner jeg en vegring fra nordmenn mot å ta opp sikkerhetsspørsmål her på BP. Eller er nordmenn så "selvsikre" at de mener at dette temaet ikke er diskuterbart lenger.

Det er nok ikke vegreing mot en sikkerhetsdebatt, men snarere en "unendelig" lang lsite av "hummer og kanari"... Det bøs skilles slik som Douro skriver....

 

Det meste vi foretar oss i samfunnet i dag er forbunnet med en viss risiko... Det er to sint som påvirker risikoen... det ene er sannsynlighet og det andre er konskevens... I en del tilfekllle så kan endre begge deler, men vanligvis er det enklets å gjøre noe med sannsynligheten for at hendelsen skal oppstå.

 

Men jeg skal forsøke å kommentere mitt syn på dien punkter.

1) om vesten er oppblåsbare eller ei spiller etter mitt syn lite for muligheten til å svømme ut av kullseilet båt... Begge vestene har lik oppdrift under forutsetning at de er i samme klasse

2) Jeg plassere mitt sikkerhetsutsyr i cockpit benkene siden jeg mest sannsynlig må ut denne veien ved en situasjon som krever bruk av utstyret

3) Ja boksen burda hatt oppdrift til å slyte

4) Her kan me velge raketter fra en leverandør og trene på dette...

5) Her har jeg ingen kommentar, har kniver lett tilgjengelig ombord også i grabbagen som også inneholder lommelykt.

6) Har ikke selv flåte, men om jeg kjøper en så blir den plassert på rekken akterut

7) Øvelse gjør mester, men er ikke alltid like lett å gjennomføre med varierende mannskap... Det blir en balansegang, men skipperen på skuten bør i allefall ha vært med på realistsike øvelser slik at instruksjon er mulig

8) Personlig så vasker jeg så lite som mulig, det er det sikreste og misnt arbeidskrevende etter mitt syn... De gangene jeg finner formålstjenelig så er det vaskebøtte og kost som gjelder og båten ligger påsjøen med begrenset fallhøyde (en drøy meter) og reltivt mykt vann som tar i mot om en tryner.

9) Jeg fjerner ikke bunnstoff, ser ikke behovet for det... smører på når det gamler er slitt vekk..... sist var i april 2006.... tiden vil vise om nytt skal på til våren..

10) Jeg er litt usikker på hvor ofte dette intreffer og hvordan det inntreffer... Feilfrekvens og feilutvikling må vurderes før rett tiltak kan innførers... Tilfeldig feiling eller ikke...

11) Verktøyet ligge i cockpitbenkene med unntakt av deler til motren som ligger i et skott nede.

12) Drivstoff fylles normalt med normal forsiktighet og faren for antennelse er forsvinnende liten siden temperturen er godt under 60 grader C

13) Jollen ligger på framdekket satt fast med et par taustumper og motren henger på rekken akter. ved lengere seilas, ved korte så hengder den ofte i tamp akterut.

14) Dette overlater jeg til det firma som tar seg opplaget mitt, det er deres daglige virke og jeg antar da at komptansen der er bedre enn min på området. Velger selvsagt et proffesjonelt firma som har orden på løfteutstyret sitt.. Jeg sjekker i ettertid at jeg føler meg bekvem med måten dette er gjort på... Gjelder vanligvis ved de første opplagene. Deretter danner man seg et bilde av kvaliteten som firmaet leverer

15) Listen kan sikkert blir lkang, men ikke alt er like viktig etter mitt syn...men legger til noen som jeg mener burde vært med

 

16) Har koniske treplugger lfestet med en hyssing ved hver skroggjennomføring som passer til forventet hull

17) har nok brannslukningsapparater plasssert forskjellioge steder

18) har brannteppe ved komfyren

19) Røyvarlere og andre alarmer montert og funnet tilstrekkelig utfra en vrudering

20) lekkasje tester på gass

21) oppsalg som viser sikkerhets og rednings utstyrets plassering ombord..

22) osv...

 

Men jeg synes fremdelse dette bør deles opp siden det blir for mye.... og slike kommentaerer fra trådstarter syne jeg er upassende og helt unnødvendig.....

 

Som skipper på egen skute, må du vel kunne klare å ha flere baller samtidig i lufta, enn dette (15 punkter til nå). Du får delegere videre dersom du synes at dette blir for heavy .

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde Fairlinen ved Arendal hatt et maskinromskott hadde den ikke sunket.

Hadde Hansen som sank i Irskesjøen hatt skott mellom akterplikt og resten av båten hadde den ikke sunket.

Og ingen av disse skottene hadde noe som helst betydning for volum og komfort.

Fordelen med seksjonering og vanntette skott er udiskutabel.

Jo flere jo bedre, men man må uansett ta ett valg over hvor mange og hvor de skal sitte.

Så står det bare igjen å kunne forutse hvor hullet/lekkasjen kommer.......

 

Skal man gardere seg må man seksjonere båten opp i deler som er utformet slik at dersom en av dem fylles med vann er resten nok til oppdrift.

Men jeg mener fortsatt at det blir upraktisk og vil gå ut over komforten. Det er nok en avveining mellom kostnad/komfort og risiko.

At det finnes enkelttilfeller der vannttett skott kunne ha berget en situasjon, er nok riktig - men ikke mange nok til at det er et skrikende behov for slike.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Selvsagt, man kan si som Zappa: "It can't happen here".

Og legge all sikkerhetstenking på hylla.

Men nå har jeg kollisjonskott forut.

Og vanntett skott mellom akterplikt og resten av båten.

 

Selvsagt kan jeg få en skade i siden. Men tar man høyde for allt, så skal det i teorien aldri skje en ulykke. Men det skjer.

Men man kan strebe etter litt sikrere hele tiden.

Avveie sikkerhet mot komfort er utenkelig.

Link to post
Share on other sites

At det finnes enkelttilfeller der vannttett skott kunne ha berget en situasjon, er nok riktig - men ikke mange nok til at det er et skrikende behov for slike.

 

Geir :seeya:

Sikkerhet et spørsmål som kan belyses fra mange perspektiv.

I litt filosofisk perpektiv: Kan vi sette krav til en total sikkerhet på sjøen? Og sette oss i bilen å kjøre til båthavna når vi vet at det er trafikken krever flest liv? Både statistiske og i praksis er det vel rimelig trygt å være i båt.

 

En andre siden handler om økonomi og at vi (folk flest som noen liker å kalle det)har mulighet til å skaffe seg båt. Det er betydelig dyrere og mere komplisert å masseprodusere en synkefri båt derfor bør vi vel finne oss i å flyte på noe annet dersom vi går på den store smellen.

 

Etter å ha praktisert båtliv i over 30 år er jeg nokså sikker på at kvalitet og trygghet i forhold til utstyr og båter har økt med med flere 100%. Det som en egentlig burde arbeide med med tanke på sikkerhet er kompetansen til båtbrukerne. Selv om mange sikker er dyktige båtfolk er tilveksten av nye båteiere så stor at sett i et sikkerhetsperspektiv vil godt opplæring vær det som gir størst uttelling.

Link to post
Share on other sites

Da har du mulighet for å takle de aller fleste lekkondisjoner.

Båten vil flyte selv med store skader. Og en båt som flyter er bedre enn all verdens flåter og annet.

VOR båtene er jo også utstyrt med vanntette skott og dører.

Slik jeg har rigget meg til takler jeg to kondisjoner.

Skade i baugen, og f.eks. tap av ror.

 

De aller fleste fritidsbåter som synker gjør det som en følge av at de ikke kan kontrollere vanninntrenging.

Link to post
Share on other sites

"Den 9.januer 1993 sank NIKITA i regattaen Neglespretten. NIKITA sank etter ca 30 minutter . Etter at den hadde gått 360 grader rundt og blitt fylt med vann."

Ref# Banner 28 (Nikita)

 

Leste siden om Nikita. Dramatisk historie dette. Bl.a. står det å lese at båten gikk 360 grader rundt. Etter mine beregninger ville det kanskje ha vært verre om rundturen "bare" hadde vært 180 grader :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og havaristen Nikita ble kretsmester i 2007.

 

Det er vel ikke første gang en Banner 28 kullseiler. Og ikke siste gang heller.

Og de retter seg.

Det er god latin å seile den båten med lukene lukket.

 

Båten er en "flyvepap". En ekstrem ULDB med voldsomme fartsressurser.

Utrolig morsom å seile. Den planer så vassføyka står.

Link to post
Share on other sites

Til jawik

men skjønner at det bør man ikke gjøre...

"gimi" kom oss i forkjøpet. Joda, "Sydvesten" stil dine spørsmål.

Her er noen definisjoner på kjøl (og det har også med sikkerhet å gjør - uten kjøl ingen sikkerhet (bortsett fra Bavaria eiere som ikke er så opptatt av denne kjølen))

Takk for fint innlegg.

Det er nok ikke vegreing mot en sikkerhetsdebatt, men snarere en "unendelig" lang lsite av "hummer og kanari"... Det bøs skilles slik som Douro skriver....

Men jeg synes fremdelse dette bør deles opp siden det blir for mye.... og slike kommentaerer fra trådstarter syne jeg er upassende og helt unnødvendig.....

Fin framstilling av dine synspunkter med hensyn til temaene... Her får jo andre medlemmer ta del i dine løsninger, og det er jo positivt.

 

OT: At noen synes en bør dele opp temaene er jeg fullstendig enig i. Jeg har debattert dette før herunder. Merkelig og :confused: . Når det gjelder enkeltområder/temaer så skal en dele det opp i enkelte faktorer. I henhold til tidligere avstemning så er ikke dette tanken eller veien en vil gå. Merkelig og fortsatt :confused: .

 

Etter å ha praktisert båtliv i over 30 år er jeg nokså sikker på at kvalitet og trygghet i forhold til utstyr og båter har økt med med flere 100%. Det som en egentlig burde arbeide med med tanke på sikkerhet er kompetansen til båtbrukerne. Selv om mange sikker er dyktige båtfolk er tilveksten av nye båteiere så stor at sett i et sikkerhetsperspektiv vil godt opplæring vær det som gir størst uttelling.

Tiltredes på det sterkeste.

 

De aller fleste fritidsbåter som synker gjør det som en følge av at de ikke kan kontrollere vanninntrenging.

Eller av at fører ikke aner hvorledes man stopper lekkasjer med plugg, bord, madrasser, seilsekker, utslåtte seil osv.

 

Jeg har ikke løsninger på alle former for sikkerhet ombord. Kan bare nevne at jeg oppdager stadig etter 45 år i båt, situasjoner som bør forbedres, og slik kan bistå med å redusere uhellene vi har hatt for mange av i de siste årene. Ta noe så "enkelt" som når en arbeider med messing ombord, og ikke oppdager med en gang at messingflisa sitter i fingertuppen. Dette kan få konsekvenser som setter mannskap i fare dersom en ikke får ut dritten - og det er ikke enkelt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Spreke bilder fra Uruguay:

CAPIZZANO_7536.jpg

Les mer i Seilas eller på fotografens hjemmeside.

Står at det er en gammel IOR båt fra 80 tallet. Da kan det faktisk hende at de seiler med kjøl i balsatre og innvendig ballast i form av blybarrer (som f.eks Fram X og Fram XI hadde). Det gjorde nok i såfall ikke situasjonen mindre spennende :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Står at det er en gammel IOR båt fra 80 tallet. Da kan det faktisk hende at de seiler med kjøl i balsatre og innvendig ballast i form av blybarrer (som f.eks Fram X og Fram XI hadde). Det gjorde nok i såfall ikke situasjonen mindre spennende :smiley:

 

Spennende bilde.

Hvor har du det fra at Fram X seilte med kjøl i balsatre og innvendig ballast i form av blybarrer?

Link to post
Share on other sites

Spennende bilde.

Hvor har du det fra at Fram X seilte med kjøl i balsatre og innvendig ballast i form av blybarrer?

Har seilt Fram XI :smiley::smiley::smiley:

Ut fra diskusjoner med Kjell Arne hørtes det virkelig ut som om Fram X var bygd på samme måte, men den eneste jeg har med selvsyn er Fram XI

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jawik reiser noen prinsippielt viktige spørsmål. Hvordan er den med sikkerheten ombord? Tror nok de fleste tenker på hva som kan gå galt og rangere sansynligheten av event. hendelser. Jeg har kommet frem til at brann er den mest sansynlige årsaken til at jeg må gå i flåten. Jeg tror ikke det er mulig å gardere seg mot alt, men en god del ting kan man gjøre med relativt enkle midler. Det å ha en kniv innen rekkevidde anser jeg som svært viktig. Det å bruke redningsvest anser jeg som en selvfølge. At jeg kullseiler (les mister kjølen) kommer langt ned på min liste over sansynlige hendelser. det har pågått en diskusjon tidliger om grab bag, dette er en svært viktig diskusjon.

Jeg setter stor pris på slike emner, det er mange ting jeg har revurdert etter slike diskusjoner. Å diskutere om noen båt typer mister kjølen fortere enn andre kan være konstruktiv, men de ender som regel opp med :boxing: .

 

Jeg tror at om man bruker sunn fornuft så kommer man langt, men å gardere seg mot alle eventualiteter ikke er mulig.

La oss beholde tråden til en diskusjon rundt sikkerhet :wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...