Sydvesten Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Aner jeg en vegring fra nordmenn mot å ta opp sikkerhetsspørsmål her på BP. Eller er nordmenn så "selvsikre" at de mener at dette temaet ikke er diskuterbart lenger. Det er nok ikke vegreing mot en sikkerhetsdebatt, men snarere en "unendelig" lang lsite av "hummer og kanari"... Det bøs skilles slik som Douro skriver.... Det meste vi foretar oss i samfunnet i dag er forbunnet med en viss risiko... Det er to sint som påvirker risikoen... det ene er sannsynlighet og det andre er konskevens... I en del tilfekllle så kan endre begge deler, men vanligvis er det enklets å gjøre noe med sannsynligheten for at hendelsen skal oppstå. Men jeg skal forsøke å kommentere mitt syn på dien punkter. 1) om vesten er oppblåsbare eller ei spiller etter mitt syn lite for muligheten til å svømme ut av kullseilet båt... Begge vestene har lik oppdrift under forutsetning at de er i samme klasse 2) Jeg plassere mitt sikkerhetsutsyr i cockpit benkene siden jeg mest sannsynlig må ut denne veien ved en situasjon som krever bruk av utstyret 3) Ja boksen burda hatt oppdrift til å slyte 4) Her kan me velge raketter fra en leverandør og trene på dette... 5) Her har jeg ingen kommentar, har kniver lett tilgjengelig ombord også i grabbagen som også inneholder lommelykt. 6) Har ikke selv flåte, men om jeg kjøper en så blir den plassert på rekken akterut 7) Øvelse gjør mester, men er ikke alltid like lett å gjennomføre med varierende mannskap... Det blir en balansegang, men skipperen på skuten bør i allefall ha vært med på realistsike øvelser slik at instruksjon er mulig 8) Personlig så vasker jeg så lite som mulig, det er det sikreste og misnt arbeidskrevende etter mitt syn... De gangene jeg finner formålstjenelig så er det vaskebøtte og kost som gjelder og båten ligger påsjøen med begrenset fallhøyde (en drøy meter) og reltivt mykt vann som tar i mot om en tryner. 9) Jeg fjerner ikke bunnstoff, ser ikke behovet for det... smører på når det gamler er slitt vekk..... sist var i april 2006.... tiden vil vise om nytt skal på til våren.. 10) Jeg er litt usikker på hvor ofte dette intreffer og hvordan det inntreffer... Feilfrekvens og feilutvikling må vurderes før rett tiltak kan innførers... Tilfeldig feiling eller ikke... 11) Verktøyet ligge i cockpitbenkene med unntakt av deler til motren som ligger i et skott nede. 12) Drivstoff fylles normalt med normal forsiktighet og faren for antennelse er forsvinnende liten siden temperturen er godt under 60 grader C 13) Jollen ligger på framdekket satt fast med et par taustumper og motren henger på rekken akter. ved lengere seilas, ved korte så hengder den ofte i tamp akterut. 14) Dette overlater jeg til det firma som tar seg opplaget mitt, det er deres daglige virke og jeg antar da at komptansen der er bedre enn min på området. Velger selvsagt et proffesjonelt firma som har orden på løfteutstyret sitt.. Jeg sjekker i ettertid at jeg føler meg bekvem med måten dette er gjort på... Gjelder vanligvis ved de første opplagene. Deretter danner man seg et bilde av kvaliteten som firmaet leverer 15) Listen kan sikkert blir lkang, men ikke alt er like viktig etter mitt syn...men legger til noen som jeg mener burde vært med 16) Har koniske treplugger lfestet med en hyssing ved hver skroggjennomføring som passer til forventet hull 17) har nok brannslukningsapparater plasssert forskjellioge steder 18) har brannteppe ved komfyren 19) Røyvarlere og andre alarmer montert og funnet tilstrekkelig utfra en vrudering 20) lekkasje tester på gass 21) oppsalg som viser sikkerhets og rednings utstyrets plassering ombord.. 22) osv... Men jeg synes fremdelse dette bør deles opp siden det blir for mye.... og slike kommentaerer fra trådstarter syne jeg er upassende og helt unnødvendig..... Som skipper på egen skute, må du vel kunne klare å ha flere baller samtidig i lufta, enn dette (15 punkter til nå). Du får delegere videre dersom du synes at dette blir for heavy . Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Hadde Fairlinen ved Arendal hatt et maskinromskott hadde den ikke sunket.Hadde Hansen som sank i Irskesjøen hatt skott mellom akterplikt og resten av båten hadde den ikke sunket. Og ingen av disse skottene hadde noe som helst betydning for volum og komfort. Fordelen med seksjonering og vanntette skott er udiskutabel. Jo flere jo bedre, men man må uansett ta ett valg over hvor mange og hvor de skal sitte. Så står det bare igjen å kunne forutse hvor hullet/lekkasjen kommer....... Skal man gardere seg må man seksjonere båten opp i deler som er utformet slik at dersom en av dem fylles med vann er resten nok til oppdrift. Men jeg mener fortsatt at det blir upraktisk og vil gå ut over komforten. Det er nok en avveining mellom kostnad/komfort og risiko. At det finnes enkelttilfeller der vannttett skott kunne ha berget en situasjon, er nok riktig - men ikke mange nok til at det er et skrikende behov for slike. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Selvsagt, man kan si som Zappa: "It can't happen here". Og legge all sikkerhetstenking på hylla. Men nå har jeg kollisjonskott forut. Og vanntett skott mellom akterplikt og resten av båten. Selvsagt kan jeg få en skade i siden. Men tar man høyde for allt, så skal det i teorien aldri skje en ulykke. Men det skjer. Men man kan strebe etter litt sikrere hele tiden. Avveie sikkerhet mot komfort er utenkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 hörde tales om en atlantseglare som bultade fast dörren til förpiken, vid all överhavssegling, så kröp han ner genom skylighten om han behövde komma åt utrymmet i förpiken....alla sätt er bra utom dom dåliga! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Vår seglbåt har tilsaman åtte vantette skott. Det er fira i kvart skrog. Dvs. at kvart skrog er delt opp i fem seksjonar. Skotta går ikkje ut over komforten på noko vis. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 At det finnes enkelttilfeller der vannttett skott kunne ha berget en situasjon, er nok riktig - men ikke mange nok til at det er et skrikende behov for slike. Geir Sikkerhet et spørsmål som kan belyses fra mange perspektiv. I litt filosofisk perpektiv: Kan vi sette krav til en total sikkerhet på sjøen? Og sette oss i bilen å kjøre til båthavna når vi vet at det er trafikken krever flest liv? Både statistiske og i praksis er det vel rimelig trygt å være i båt. En andre siden handler om økonomi og at vi (folk flest som noen liker å kalle det)har mulighet til å skaffe seg båt. Det er betydelig dyrere og mere komplisert å masseprodusere en synkefri båt derfor bør vi vel finne oss i å flyte på noe annet dersom vi går på den store smellen. Etter å ha praktisert båtliv i over 30 år er jeg nokså sikker på at kvalitet og trygghet i forhold til utstyr og båter har økt med med flere 100%. Det som en egentlig burde arbeide med med tanke på sikkerhet er kompetansen til båtbrukerne. Selv om mange sikker er dyktige båtfolk er tilveksten av nye båteiere så stor at sett i et sikkerhetsperspektiv vil godt opplæring vær det som gir størst uttelling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Da har du mulighet for å takle de aller fleste lekkondisjoner. Båten vil flyte selv med store skader. Og en båt som flyter er bedre enn all verdens flåter og annet. VOR båtene er jo også utstyrt med vanntette skott og dører. Slik jeg har rigget meg til takler jeg to kondisjoner. Skade i baugen, og f.eks. tap av ror. De aller fleste fritidsbåter som synker gjør det som en følge av at de ikke kan kontrollere vanninntrenging. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 (redigert) "Den 9.januer 1993 sank NIKITA i regattaen Neglespretten. NIKITA sank etter ca 30 minutter . Etter at den hadde gått 360 grader rundt og blitt fylt med vann." Ref# Banner 28 (Nikita) Leste siden om Nikita. Dramatisk historie dette. Bl.a. står det å lese at båten gikk 360 grader rundt. Etter mine beregninger ville det kanskje ha vært verre om rundturen "bare" hadde vært 180 grader Redigert 19.Oktober.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Og havaristen Nikita ble kretsmester i 2007. Det er vel ikke første gang en Banner 28 kullseiler. Og ikke siste gang heller. Og de retter seg. Det er god latin å seile den båten med lukene lukket. Båten er en "flyvepap". En ekstrem ULDB med voldsomme fartsressurser. Utrolig morsom å seile. Den planer så vassføyka står. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
p.aas Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Tror ikke Banner 28 retter seg. Nikita sank til bunns. Ganske interessant at mange andre deltagere i seilasen valgt å ikke hjelpe til med redningsaksjonen fordi det blåste for mye !!! De fullførte heller seilasen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Eiers eget utsagn: "NIKITA sank etter ca 30 minutter . Etter at den hadde gått 360 grader rundt og blitt fylt med vann." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Til jawikmen skjønner at det bør man ikke gjøre... "gimi" kom oss i forkjøpet. Joda, "Sydvesten" stil dine spørsmål. Her er noen definisjoner på kjøl (og det har også med sikkerhet å gjør - uten kjøl ingen sikkerhet (bortsett fra Bavaria eiere som ikke er så opptatt av denne kjølen)) Takk for fint innlegg. Det er nok ikke vegreing mot en sikkerhetsdebatt, men snarere en "unendelig" lang lsite av "hummer og kanari"... Det bøs skilles slik som Douro skriver....Men jeg synes fremdelse dette bør deles opp siden det blir for mye.... og slike kommentaerer fra trådstarter syne jeg er upassende og helt unnødvendig..... Fin framstilling av dine synspunkter med hensyn til temaene... Her får jo andre medlemmer ta del i dine løsninger, og det er jo positivt. OT: At noen synes en bør dele opp temaene er jeg fullstendig enig i. Jeg har debattert dette før herunder. Merkelig og . Når det gjelder enkeltområder/temaer så skal en dele det opp i enkelte faktorer. I henhold til tidligere avstemning så er ikke dette tanken eller veien en vil gå. Merkelig og fortsatt . Etter å ha praktisert båtliv i over 30 år er jeg nokså sikker på at kvalitet og trygghet i forhold til utstyr og båter har økt med med flere 100%. Det som en egentlig burde arbeide med med tanke på sikkerhet er kompetansen til båtbrukerne. Selv om mange sikker er dyktige båtfolk er tilveksten av nye båteiere så stor at sett i et sikkerhetsperspektiv vil godt opplæring vær det som gir størst uttelling. Tiltredes på det sterkeste. De aller fleste fritidsbåter som synker gjør det som en følge av at de ikke kan kontrollere vanninntrenging. Eller av at fører ikke aner hvorledes man stopper lekkasjer med plugg, bord, madrasser, seilsekker, utslåtte seil osv. Jeg har ikke løsninger på alle former for sikkerhet ombord. Kan bare nevne at jeg oppdager stadig etter 45 år i båt, situasjoner som bør forbedres, og slik kan bistå med å redusere uhellene vi har hatt for mange av i de siste årene. Ta noe så "enkelt" som når en arbeider med messing ombord, og ikke oppdager med en gang at messingflisa sitter i fingertuppen. Dette kan få konsekvenser som setter mannskap i fare dersom en ikke får ut dritten - og det er ikke enkelt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Eller av at fører ikke aner hvorledes man stopper lekkasjer med plugg, bord, madrasser, seilsekker, utslåtte seil osv. Et konkret og viktig tema i forhold til sikkerhet. Få stoppet lekasjen. Kan vi starte en ny tråd med det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 De aller fleste fritidsbåter som synker gjør det som en følge av at de ikke kan kontrollere vanninntrenging. Litt flåsete kan man vel si det samme om de fleste ting som synker. T.o.m. "The unsinkable" Titanic sank. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Ja, flåsete er rett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 nok en seilbåttråd som utarter dette?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Spreke bilder fra Uruguay: Les mer i Seilas eller på fotografens hjemmeside. Står at det er en gammel IOR båt fra 80 tallet. Da kan det faktisk hende at de seiler med kjøl i balsatre og innvendig ballast i form av blybarrer (som f.eks Fram X og Fram XI hadde). Det gjorde nok i såfall ikke situasjonen mindre spennende Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Fantastisk fine bilder! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 fine bilder ja . må være en drøm for de som ikke er helt hetro å være med på slikt :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Står at det er en gammel IOR båt fra 80 tallet. Da kan det faktisk hende at de seiler med kjøl i balsatre og innvendig ballast i form av blybarrer (som f.eks Fram X og Fram XI hadde). Det gjorde nok i såfall ikke situasjonen mindre spennende Spennende bilde. Hvor har du det fra at Fram X seilte med kjøl i balsatre og innvendig ballast i form av blybarrer? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Spennende bilde. Hvor har du det fra at Fram X seilte med kjøl i balsatre og innvendig ballast i form av blybarrer? Har seilt Fram XI Ut fra diskusjoner med Kjell Arne hørtes det virkelig ut som om Fram X var bygd på samme måte, men den eneste jeg har med selvsyn er Fram XI Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Jeg seilte Fram X da hun het Hydro, og kan bekrefte at det var blykjøl. Det lå riktignok etpar blybarrer inne bak motoren, men de var der for å kunne måle inn korrekt til måleregelen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 19.Januar.2008 Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Jawik reiser noen prinsippielt viktige spørsmål. Hvordan er den med sikkerheten ombord? Tror nok de fleste tenker på hva som kan gå galt og rangere sansynligheten av event. hendelser. Jeg har kommet frem til at brann er den mest sansynlige årsaken til at jeg må gå i flåten. Jeg tror ikke det er mulig å gardere seg mot alt, men en god del ting kan man gjøre med relativt enkle midler. Det å ha en kniv innen rekkevidde anser jeg som svært viktig. Det å bruke redningsvest anser jeg som en selvfølge. At jeg kullseiler (les mister kjølen) kommer langt ned på min liste over sansynlige hendelser. det har pågått en diskusjon tidliger om grab bag, dette er en svært viktig diskusjon. Jeg setter stor pris på slike emner, det er mange ting jeg har revurdert etter slike diskusjoner. Å diskutere om noen båt typer mister kjølen fortere enn andre kan være konstruktiv, men de ender som regel opp med . Jeg tror at om man bruker sunn fornuft så kommer man langt, men å gardere seg mot alle eventualiteter ikke er mulig. La oss beholde tråden til en diskusjon rundt sikkerhet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Jeg er redd for at dette forumet ikke lenger er egnet til en generell diskusjon rundt sikkerhet ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 Tror nok at forumet egner seg til diskusjon rundt sikkerhet, men er det nødvendig å konkludere så bastant hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.