Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Har nå fått pris på eik av saga på Adal.

 

120,- pr.meter. Dimensjonen er da 100 x 150.

Den dimensjonen burde vel holde til motorfundamen skulle jeg tro.

 

Spørsmål.

 

Er det en regel at "bunnstokken" skal vile på kjølen?

Eller kan jeg heise "bunnstokken" slik at den vil være og regne for tverrbjelke?

Tverrbjelken lages da kanskje av 2 laminerte 48 x 148 furubjelker, mulig det er bra nok med bar en 48 x 148

 

Se tegning for idé;

 

Bilde

Link to post

På den forige snekka mi var bunnstokken boltet fast på utsiden av spantet.

En ting du bør huske på når du konstruerer fundamentet,konstruer det slik at du klarer å få ei hånd under motoren, det vil du få igjen for senere. (Hvis du har mulighet til det da)

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal jeg helt klart prøve på.

Derfor lurer jeg også på om jeg skal lage bunnstokker av furu hvis jeg får stor nok dimensjon til det.

Og bruke stål til langskipsbærerne for og klare meg med en mye mindre dimensjon enn det eik vil gjøre.

Dessuten også en del enklere med stål.

 

Merk. at jeg ikke er så nøye på lyd da motor står ute.

Link to post

Da er jeg klar for og sette inn nye spant, kan disse med fordel skrus?

Har vurdert ok kline på black varnish på spantene før jeg setter dem fast. Er det lurt?

 

Bilde

 

Jeg maser fortsatt om fundament, bær over med meg folkens :wink:

I dag har jeg fundert og målt litt, har funnet ut at hvis jeg fjerner restene av det gamle fundamenet og lager nytt i stål eller tre så passer dette akkurat :yesnod: og er jeg veldig heldig så må jeg kimse opp motor for og treffe aksel.

Jeg tror jeg trenger og lage bare 1 bunnstokk, og jeg har da gradene fra de 2 anleggsflatene fra gammelt av.

 

Man ser i skæringspunktet på spant/tommestokk på bildet hvor bredt fundamentet må være.

Ser ut som om jeg slipper billig unna :drink:

 

Bilde

Link to post

Har vurdert ok kline på black varnish på spantene før jeg setter dem fast. Er det lurt?

Det er i alle fall lurt å behandle både spantet og huden bak spantet med noe før behandling slik at spantet ikke begynner å råtne fra baksiden.

 

Når det gjelder bruk av stål eller tre til langskipsdragerene så vil nok stål overføre mer vibrasjoner til skroget, med økt lydnivå som følge. Men om det blir noe stort problem er en annen sak. Tviler vel helst på om du vil merke noe særlig forskjell..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja, det er det jeg lurte på og!

Men nå er det bestemt at jeg går for stål!

 

Hadde besøk av motorkompisen nå og da ble vi enige om det.

 

Har ett problem til nå da :rolleyes: fikk gearkassen i dag. En Borg Warner Welvet drive, 2.10:1

 

Bilde

 

 

Trenger hjelp til det tekniske språket her.

 

Hva er dette:

 

Demperplate?

 

Har skrudd av denne ▼

 

 

Bilde

 

For og bytte den saken i midten ▼▲

 

Bilde

 

Men det går jo ikke og skru av for og få byttet selvfølgelig, hva gjør jeg så nå??

Noen mekanikere her som ikke har så daårlig tid som han jeg bruker :smiley:

Link to post

Er det den øvre du skal bruke?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hadde tenkt og bruke den plata som skal på svinghjulet og bytte den delen (vet ikke hva den heter)

i midten (den med fjørene på ) med den som er under.

 

Men det det hele er klinket? sammen, jeg trodde det var bare og skru av og bytte men det gikk jo ikke da. :headbang:

 

Ser bedre på det bilde her når de er ved siden av hverandre.

 

Bilde

Link to post

Hva er dette:

 

Demperplate?

Jepp. Demperplate.

 

Hmm. Regner med at den gamle er klinket fast, og da skulle det vel bare være å borre hull til den nye for så å få den klinket? Skruer eller popnagler er nok ikke å anbefale.

Husk å sentrere greiene før du setter det sammen da. Skal du være riktig nøye så kan du jo avbalansere det og, men det er vel ikke så høye turtall i sving her..

Ketil.

 

PS. Godt å se at det skjer noe.. Høyst motiverende!! :cheers:

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post

Så da er det bare å ta fram kutteskiva og fjerne den delen i midten. Ta med deg begge delene slik at det kan spennes opp i en dreibenk og sveis eller bor og klink den nye bosset fast til demperplata di.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det dét som kalles boss ja, man lærer noe hver dag og det er jeg takknemlig for.

Må den klinkes? Kan den ikke skrues?

 

Hvem gjør sånt BILLIG da? Han er en meget opptatt kar han jeg får gratis hjelp av serru..

Link to post

Jepp. Demperplate.

 

Hmm. Regner med at den gamle er klinket fast, og da skulle det vel bare være å borre hull til den nye for så å få den klinket? Skruer eller popnagler er nok ikke å anbefale.

 

Ketil.

 

PS. Godt å se at det skjer noe.. Høyst motiverende!!  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke sant, jeg har fått arbeidslyst igjen :yesnod:

Ikke skruer nei, hvorfor det da?

Er litt grønn på dette feltet med motor og greier, men syns det er ok og rote med det!

Da vet man litt hva som rører seg nedi der

Link to post

Ikke skruer nei, hvorfor det da?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja. Mest av gammel vane.

Da jeg gikk på bilmekaniker'n, ble vi indoktrinert med det at: Skruer du noe fra hverandre, så skal skiver og muttre ligge samme veien, skruene skal på samme plass og i samme rekkefølge.. Er det brukt skruer så skal du bruke skruer, er det brukt spiker så bruk spiker.. :smiley:

 

Nå kjenner ikke jeg til om det er noen forskjell med tanke på strekkfasthet og brudstykke mellom nagler og skruer, men det er nok en grunn til at nagler er benyttet. Det hele kan jo selvfølgelig være et kostnadsspørsmål.. Hvis du går for skruer, så sjekk på forhånd at skruer og evt muttre får plass før du setter inn motoren, og at flatene er helt rene slik at de får max kontakt.

 

 

Ketil.

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har jeg begynt på demperplata, og har nå punktet bosset fast!

Skal bore opp og skru sammen i løpet av uka.

Så da er denne saken grei :smiley:

 

Bilde

 

Nytt spørsmål;

Jeg må snart tilpasse dekselet gearkassen skal skrues fast i, og da lurer jeg på følgende.

Hvordan skal jeg få lagd senterhullet større? Kan dette gjøres i en fres eller dreibenk?

 

Bilde

Link to post

Jeg vet ikke om sveisen vil sitte skikkelig så derfor skrur jeg i tillegg.

Syns ikke jeg får lagd en ordentlig fuge og sveise på, men bekymrer meg kanskje litt mye!

 

Var også inne på tanken og kutte sjøl. Så den flensen på gearkassen er bare en styreflens regner jeg med. Behøver da altså ikke bry meg med hvordan hullet blir bare jeg får feste til alle 6 boltene.

 

Takker for all hjelp, for jeg er nok litt pysete når det gjelder akkurat motoropplegget

Link to post

Den demperplata som skal skrus fast i svinghjulet har i de tilfellene jeg har vært borti blitt laget i stål som neppe egner seg for sveising. Sentreringen bør være innenfor noen tienedels millimeter, jeg kjenner ikke toleransene nå.

 

Om noe ryker, så skjer det vanligvis ikke annet enn at motorkraften forsvinner. Når jeg skriver vanligvis, er det for at overherding av plata kan få biter til å fly rundt.

 

Grunnen til at senteret er klinket til plata, kan være at man oppnår større spenning enn det man vil gjøre med skruer, og derav høyere friksjonskraft mellom senter og plate.

 

For et par tusen-eller-så kroner, vil du kunne kjøpe deg en komplett, ny enhet. Til Hulda koster en spesiell svingningsdemper omtrent 4000 kroner (spesial).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...