Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Er ikkje ekspert, men er skeptisk til spant i gran. Furu burde gå greit. Pass iallfall på å ha grovare dimensjon på dei spanta du lager i gran.

At det er enklare å lage spant til slettbygd båt vil eg tru. Det er i alle fall mykje plukk å lage hakk for borda slik som eg må :smash: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Er ikkje ekspert, men er skeptisk til spant i gran. Furu burde gå greit. Pass iallfall på å ha grovare dimensjon på dei spanta du lager i gran.

Den gamle sjarken min var fra 1968 og bygd i gran, spantene var ikke i nærheten av hva det er på bastarden. Styrken trenger du ikke bekymre deg for og ikke for holdbarheten heller

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

her på helgeland tror jeg de aller fleste sjarker er bygd i gran.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Å bøye til eller å laminere spant av gran har eg høyrt om, men å skjere ut spant direkte frå gran har eg ikkje høyrt om før. Veit det er vanlig med hud i gran, men trudde det var vanleg å nytte andre tresortar til spant. :confused:

Og eg som konsekvent har holdt meg unna gran til oppussinga av båten min pga "råd" frå enkelte medlemmer her :headbang:

Så dette kunne du godt ha sagt før Jon-Kåre :wink:

my_ads.gif

Nå går jeg for gran, så får heller ekspertene kjefte.

Har høvlet ned og limt sammen 2 stk 2"x 8" , limer sammen flere i morgen så jeg har til resten av spantene.

Jeg er en uke forsinket etter planen min snart, men må ihvertfall få dette ferdig før jeg jobb igjen.

Så blir det mere ålreit jobbing snart

Gran råtner jo mye fortere enn f.eks. eik og malmfuru. Det du gjør nå vil nok være fullstendig bortkastet om ca. 60 år. Det holder nok ikke lenger enn det. Gokstadskipet har jo holdt drøye 1000 år, selv om det ble overhalt en del i begynnelsen av forrige århundre. Det er av eik. Man må sørge for å ha et fornuftig tidsperskektiv. Oppe i nord, nord for Sinsenkrysset, der det er kaldt og regner hele sommeren, råtner båtene langsommere.

Redigert av Hulda (see edit history)

Vel om 60 år har jeg nok lagt båtnøklene på hylla alikevel :wink:

Nå skal jeg ut og gjøre litt igjen, og solen skinner i dag. Enn så lenge ihvertfall

Ferdig bak, bortsett fra det flattjernet som skal der.

Siste delen av spantet tar jeg når dørken er påbegynt, blir litt behagligere arbeidsstilling da.

nyespanter2.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Gran råtner jo mye fortere enn f.eks. eik og malmfuru. Det du gjør nå vil nok være fullstendig bortkastet om ca. 60 år. Det holder nok ikke lenger enn det. Gokstadskipet har jo holdt drøye 1000 år, selv om det ble overhalt en del i begynnelsen av forrige århundre. Det er av eik. Man må sørge for å ha et fornuftig tidsperskektiv. Oppe i nord, nord for Sinsenkrysset, der det er kaldt og regner hele sommeren, råtner båtene langsommere.

Etter å ha sett litt på været i år vil vel en granbåt på østlandet neppe holde mer en et par tre år :wink:

forøvrig er det få båter som er bygd av malmfuru, og grana er like om ikke mer bestandig enn yteved fra furu.

Vekstforholdene har forøvrig mest å si.

Nei må vel ut i solsteika igjen skulle vel egentlig ha vært ok med et regnskyll :cool:

Ja, det går litt seint.

Men nå har jeg rensket vekk råte på en side, regner med at jeg rekker og renske vekk den andre siden i morra.

Har ett spørsmål, er det greit nok og sparkle opp disse søkkene jeg har gravd ut med epoxy?

Håper på ett ja her, så slipper jeg og bytte bordgang her også :wink:

Tenkte og bruke sagmugg/flis som fyllstoff i tilfelle.

Hulda: Er det ned der hvor denne rød pila jeg skulle fylle sement?

Fylle opp til mutteren der f.eks?

Lurte på om jeg skulle hivd ei bøtte nedi der i morgen, da vi skal støpe litt alikvel.

nyespanter3.jpg

Greier ikke helt å se disse søkkene dine, er de i spantene? Hvis så er og du ikke har tatt alt for mye ut så kan jeg ikke tenke meg til at du trenger å gjøre noen ting annet en å behandle trevirket slik som den båten din er dimensjonert.

Hvis det er pilen jeg ser helt akterut så er det nok her sementen skal være

sparkel ut med epoksy du

Har du spørt da Sinten? :wink:

Jepp :yesnod:

Sitat frå første innlegg i spantetråden min.

...

Men så kjem alle desse spørsmåla.

• Er det sikkert at det er mangel på spanter/band som gjer båten "lea laus"?
  • Bør spantane vere i eit stykke eller går det bra å skøyte, i så fall kor stor overlapp?

• Kva type tre bør spantena vere i?
  • Er det for mykje/vanskelig arbeid for ein 16 år gamal "student" å lage/bytte spanter?
  • Er det lettast å laminere eller å bruke heiltre med overlapp?
  • Er det bedre/lettare å sette inn nye band i staden for spanter?
  • Treng eg noko spesial verktøy?
  • Er det nokon her som har gjort dette før?
  • Finst det noko bøker som dette som eg kan kjøpe?
  • Er eg gal :crazy: ?
    ...

Har forresten prøvt meg på å steame ei fenderlist i dag. Har aldri vore så gøy å koke vatn før :lol:

my_ads.gif

Jepp :yesnod:

Sitat frå første innlegg i spantetråden min.

Har forresten prøvt meg på å steame ei fenderlist i dag. Har aldri vore så gøy å koke vatn før :lol:

Sikkert gøy å koke vann men gikk det bra?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...