Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

:yesnod::yesnod: Hvis du med banking og lytting kan si at det ikke er råte her er jeg helt enig med rogeri. Du trenger ikke å lage deg arbeid Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanksje litt for nøye på ting, høres betryggende ut de svarene over :smiley:

Ok, da fortsetter jeg tilpassing av stevnbeslaget i dag.

Jeg begynte på dette i går og ble betenkt over denne sprekken.

 

Når jeg har tilpasset stevnbeslaget er det kanskje en ide og mette stilken med noe guffe.

Guffe = trekkfastolje/terpentin blanding

Link to post
Share on other sites

Ble litt mye koting til ingen nytte tror jeg.

Jeg målte feil og bunnstokken ble for kort :headbang:

 

Har ikke noen praktisk betydning da jeg har nok av matriale og feste i. (spanter og eksisterende bunnstokk.)

Men det er det estetiske da, mulig jeg fester den alikevel. Dette blir jo uansett under dørken

 

nyespanter7.jpg

Link to post
Share on other sites

Da var bunnstokken tilpasset med hull til hylse og greier, mangler innerflensene bare.

Jeg må ha en innerflens på innsiden av stilken/stevnen.

 

Når det gjelder bunnstokken, trenger jeg innerflens på begge sider av denne eller bare på en side?

 

nyespanter8.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger innerflens der pakkboksen skal sitte, eller missforstår jeg deg? Ute i vannet sitter stevnlageret skrudd på hylserøret, og festet med to 'kobiskruer'. Inne i båten sitter pakkboksen festet til hylserøret på en eller annen måte. Hylserøret sitter festet til f.eks. den bunnstokken der tvingen står på bildet. Eller hvis du setter innerflensen på neste bunnstokk (som ikke er der enda), ser det på bildet ut som om rørets lengde er passe.

 

I gamle dager var det på yrkesbåter nokså vanlig å fylle rommet mellom stilken og første bunnstokk med bek. Billgiversjonen var å fylle med betong. Hensikten var å støtte hylserøret.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger til ett redigert bilde, pakkboksen som er tegnet inn blir festet med gummihylse.

Pilene er hvor jeg har tenkt og ha innerflenser.

 

Men lurte på om jeg bør ha innerflens på begge sider av den bunnstokken med tvinge på`.

 

Ps. Jeg har fylt opp med betong/sement nesten opp til hylsa.

Skal jeg fylle opp over hylsa mellom stilk og bunnstokk

 

nyespanter9.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...