Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Er ikke noe igjen der, måtte rive det når jeg satt inn motoren :rolleyes:

 

Slik så det ut før jeg rev, men jeg skal bygge en ny løsning.

 

Det må være det som vi her Nord kaller å jobbe med ræva først :eek::smiley::drink:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

rattet må være på høyre side! :wink:

 

Styrbord mener du, er vel vanlig det men absoluttt ingen regel etter min mening da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er på styrbord det :yesnod:

 

Ja, jobber med ræva først ja. Må jo teste noen løsninger :wink:

Neida, er ikke så veeeeldig lenge til jeg begynner innvendig igjen.

Prøver og få motorinnstallasjonen ferdig denne uka, med tilpasning av hylse propell osv.

Deretter blir det dørken ute

Link to post
Share on other sites

Fant forresten søkebladene i går kveld, og etter litt shimsing og knoting fikk jeg rettet opp fra 1,5 mm til 0,9 mm.

Fortsetter i dag etter jobb.

 

Hva er toleransen jeg skal frem til?

Jeg skal uansett ha centaflex kobling som tåler inntil 2 grader avvvik, men ønsker og rette opp så mye jeg kan alikvel

Link to post
Share on other sites

Hva er toleransen jeg skal frem til?

Jeg skal uansett ha centaflex kobling som tåler inntil 2 grader avvvik, men ønsker og rette opp så mye jeg kan alikvel

 

Da er toleransen 0,0 d.v.s så bra som du overhode greier

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja, også at det hele setter seg litt etterhvert.

Har også kanskje kommet til at jeg tegner av kilene jeg har lagd, og lager de i stål.

Jeg levert jo biter til dette til han som hjalp meg ifjor.

 

Men uansett er motor riktig plasser nå tror jeg.

 

Pumper klare? min båt lekker jo ikke :wink:

Jeg har måttet lense den 2 ganger i sommer

 

Men uansett har jeg med pumper ja, i tilfelle rottefelle.

Skal også ha 2 stk fastmontert + en manuell.

Kunne og tenkt meg en pumpe som kunne blitt drevet av vifterem eller aksling men det får komme senere.

 

Tenkte jeg skulle fått festet hylsa i dag, og kanskje laget til den siste bunnstokken.

Vet ikke om det er nødvendig med ett opplagringspunkt til inne i båten.

Noen som vet?

Akslingen er vel ca 120 cm inne i båten mellom stev og gear, trenger jeg en ekstra opplagring mitt på dette tro?

Link to post
Share on other sites

Er redd for det jeg også.

Har tittet og tenkt litt på dette nå, og lurer på om det er greit og kappe nesten inntil der bordgangene er festet i stevn.

Og sette inn (lime og bolte) frisk ved. Det er ikke råte nederst i stevn, men den er sprukken.

Stevnen er hard som bein ihvertfall, jeg har banket på den med hammer.

Sammenlignet lyden med spantene da jeg sjekket disse

 

Ett annet alternativ er og lime inn (luse) eikelister i sprekken.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke vært redd får å kutte stevnen ved bordgangen og lime(epoxy) og bolte ny stevn utenpå om den er dårlig. Hvis ikke kan den jo kanskje fikses med epoxy og fyllstoff hvis den ikke er så veldig dårlig. Det viktigste er jo at bordgangene har feste i stevnen så du ikke plutselig har åpning rett inn :wink:

Link to post
Share on other sites

Ville nok byttet.....!

 

Utfordringen her Bastard, er å klare å få løs og samtidig berge ut den gamle stilken så hel som overhodet mulig. Det vil si å fjerne spiker for spiker uten å skade bordgangene.

Når det er gjort (halve jobben), er det en kurant sak ved hjelp av båndsag å skjære og tilpasse en ny stilk med den gamle som modell, hvis du har tilgang til nytt emne i den rette tresorten (eik)?

Du vil se at bordgangene ikke vil forandre seg nevneverdig når spikeren dras ut og at da de er "stivnet" i den fasongen de har fått etter mange år, ikke mer enn at du klarer å presse dem tilbake!

 

Jeg synes ikke epoxy og andre kunst og fyllstoffer har så mye i en trebåt å gjøre spesielt i disse viktige konstruksjonene som holder båten sammen!

 

Du har kunnskapen og verktøyet og klarer dette i løpet av vinteren!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Klarer det nok, men det frister ikke og ta ut hele stilken for og være ærlig.

Lurer på om jeg skal skjære vekk en del nederst på stilken, og felle inn ett nytt stykke. Blir det ikke bra så får jeg ta jobben og bytte hele greia.

 

Får tenke litt til tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Ser ingen grunn til å skifte hele stilken hvis den er fin i veden, dette vildu og få svar på når/hvis du skjærer av helt inn mot der innfestingen til bordene er. Styrke messig vil dette og være en helt kurrant opprasjon hvis du tar de forholdsregler angående liming av eik med epoksy dsom tidligere er diskutert i denne eller andre tråder her på båtplassen. Gjenomgangsbolter vil jo og være med på å beholde styrken. Fin friks eik limt mot den gamle tror jeg og vil vise en fin farge nyanse som viser at her er det resturert på fineste måte. Husk du returerer båten din opp til bruksbåt og driver ikke fartøys værn slik at dette med å gjøre alt slik det er blitt gjort tidligere er bare tull, værden har beveget seg fremover siden de bygde båten din

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Akkurat det svaret jeg helst ville ha :wink:

 

Jeg kapper litt i morgen så får vi se hvordan det ser ut, må jo gjøre noe uansett med dette.

Limer med epoxy og bruker gjennomgående bolter der jeg kan, og lange franske ellers.

Det vil jo da skrus i det friske jeg byttet til på innsiden. Må jo bli hel ved dette.

 

Sprekken er ikke gjennomgående i stilken, men den er sprukket ca 1,5 cm innover.

Så jeg skjærer nok inn til bunn av sprekken først og ser hvordan det ser ut.

 

Dette skulle være det siste av større reparasjoner, men det sa jeg etter at spantene var byttet også :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...