Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Per Chr! Nå må du få igang Perkinsen. Hvis ikke må jeg svinge innom Holmestrand på vei til treffet for å taue deg til Indre havn.

 

Spøk til side, denne fyrer så sbart du får strøm til svineriet.

 

Nå må vi snart få tid til et nytt møte i treffkom.

 

Mvh Inge


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende med oppstart, jeg er spent selv jeg.....,

og forøvrig kan jeg melde om at Zodiac 260 med platebunn, planer med en voksen mann og 4 Hk. Har en slik selv....

:flag:

 

Og så lot jeg meg friste til og kjøpe en Zodiak jolle(260 ellerno) til 2500,- :crazy: 

 

Går denne jolla greit med 4 Mariner!

<{POST_SNAPBACK}>

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Astor: Ja, møte må vel la seg gjøre og få til etterhvert nå! Motoren går nok den tenker jeg hvis ikke så er det noe alvorlige greier med den!

 

Fernanda: Jeg har oppblåsbar dørk! Men det er ikke så nøye for min del egentlig.

Det er en sånn kjekk og ha sak!

 

Da var en runde med kraftvask unnagjort og det hjalp en hel del!

Nå må nok dette tørke til i morra men bilde før og etter vask kommer senere i dag!

Nå titter sola så vidt frem også, deilig og holde på i båten uten varmedress :yesnod:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her prøvde jeg og pusse litt men jeg dro det bare utover!

Er det såkalt svertesopp tro :confused:

Det så ut som om dette ikke skulle bli noe særlig greie på

Bilde

 

Slik ble det etter 10 min. med kjeleskrubb og kraftvask. Var også kjapp med og tørke over med rent vann.

De mørke flekkene er bare fukt som ikke hadde tørket da jeg tok bilder.

Bilde

 

I morra så skal jeg ha på et strøk med antiparasitt før jeg legger ett eller to strøk med oljebeis (teak)

Etter det skal det ett par strøk med Benar.

tror ikke det blir så værst

Link to post
Share on other sites

Nå er det lagt på ett strøk med oljebeis (teak) og resultatet ble ganske så bra!

Resultatet ser ikke like bra ut på bildene, det kommer sikkert av at jeg måtte bruke blitz

Og det ble såpass bra at jeg dropper og legge på Benar foreløbig!

Nå skal bjelkene males om en times tid, når oljen er tørket!

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Nå kan jeg glede herrene med at jeg har fått kjøpt batteriterminaler!

Batterikabel er anskaffet! Nå skal terminal presses på i begge ender av kabel (skrustikka får duge for denne gangen sin skyld) :blush:

 

Skal hente en kanne diesel etterpå! Må bare male litt først :lol: bilder skal dere få av dette også :lol:

Men jeg mekke til noe greier fordi den regulatorarmen på dieselpumpa er knekt av :headbang:

Ny er bestilt selvfølgelig!

 

Følg med, følg med på thrilleren :wink:

Link to post
Share on other sites

Seriøst startforsøk håper jeg og få til i dag, hvis det ikke skulle skje noe som hindrer det da!

Nå skal starter kobles til, jeg har laget ferdig batteri kabel!

Diesel tilførsel er ordnet provisorisk! ikke koblet til enda!

Da gjenstår det kjølevann og oljeskift! Tror jeg da...jeg må lage til en regulator arm til diesel pumpa også, men det går nok bra!

Jeg vil være sikker på at alt er som det skal før jeg vrir om nøkkelen

 

Jeg skal jobbe en stund til så får vi se hva det blir til, timene flyr fort når man holder på!

Link to post
Share on other sites

Skall bli intressant och höra om resultatet ! Min Perkins 4.108 går verkligen perfekt nuförtiden, det har fått gå några sjömil redan och allt fungerar bra. Vet inte om du har oljetrycksmätare och tempmätare på kylvattnet men om du har det kanske det är intressant att få en referens !?

 

Oljetrycket på min är ca 3,8 vid kallstart på tomgång ( olja upp till maxmarkeringen på oljestickan ). Vid varm motor sjunker oljetrycket på tomgång till ca 3,0 bar. Vid normal drift ligger oljetrycket på ca 3,5 bar.

 

Kylvattnet ligger alltid mellan 80 - 82 grader.

 

Är det något du undrar i samband med uppstarten av din Perkins 4.108 har jag vid detta laget fått en del erfarenhet. Kan jag hjälpa till så ....

 

Lycka till /Dan :flag:

Link to post
Share on other sites

Nedtur de luxe :headbang:

Må ut med starteren igjen, bare den ikke er kjørt i stykker nå da :confused:

Kjinna litt forsiktig i intervaller og plutselig vil den ikke dra rundt lenger!

 

Den slår inn men drar ikke rundt, jeg mistenker at den kankskje står for nære svinghjulet slik at bendix drevet ikke kommer langt nok ut.

Hva kan være ødelagt, noen som vet??

 

Nedtur nr.2! Det kan se ut som om vannpumpa lekker også, så da må den også av :headbang:

 

 

Ingen som har en kran og låne bort da så jeg får heist ut motoren?

Link to post
Share on other sites

Kjinna litt forsiktig i intervaller og plutselig vil den ikke dra rundt lenger!

 

Den slår inn men drar ikke rundt, jeg mistenker at den kankskje står for nære svinghjulet slik at bendix drevet ikke kommer langt nok ut.

Hva kan være ødelagt, noen som vet??

Er det så sikkert at noe er ødelagt?

Du har selvfølgelig sjekka tilstanden på batteriet..?

Link to post
Share on other sites

Og kablene (selv om du har nye og nye kabelsko....)

Hadde selv en del problemer med å få starteren på en 30HK Suzuki til å dra skikkelig rundt, bytta kabler med kabelsko og det hele, det ble noe helt annet etterpå. Men så kjente jeg at kablene ble veldig varme når jeg hadde dratt den på starteren en stund. (Etter at jeg bytta tennspolene slik at tenninga ble riktig så starta den som et skudd.)

Link to post
Share on other sites

:smiley: måtte bare ut og sjekke litt og starteren går som den skal (pfff)

Jeg kom til og tenke på at den ikke hadde treft skikkelig på tannkransen så jeg dreide litt på kransen og satt ledningen bortpå batteriet og dermed dro den rundt igjen!

 

Nå letta jeg noen kilo ja, så for meg det værste jeg nå!

Så i morgen skal der males først, og så går jeg på og tar av fødepumpa for den tror jeg trenger en overhaling!

Virket ikke som den sugde noe særlig!

Må vel bestille repsett til den da kanskje, det har jeg vel ikke før helga antagligvis!

Det er vel ikke hyllevare på båtsentra heller tipper jeg!

 

Men til vannpumpa, skal den være veldig lett on snurre på? Min er det nemlig!

Jeg bør vel pelle opp den også!

Fins det repsett til sånt eller bør den byttes?

 

Nå ble jeg litt glad så da legger jeg inn et par bilder :wink:

Lagde meg en provisorisk diesel tank :lol:

Bilde

 

Og her er hvordan taket blir seende ut! Ikke ferdig med hvitt enda da!

Bilde

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:headbang::headbang::headbang::headbang:

 

Etter å ha styret med montering av el. start på Mercuryen i fjor, er jeg tilbøyelig til å være enig med han som tipset om batteriet. Tverrsnitt virker det som du har kontroll på. Men har du bra nok batteri, et som kan levere nok strøm, som inneholder nok strøm og som ikke allerede er tømt? Det sa soga ingenting om. Selv brukte jeg et helt flunka nytt batteri da jeg drev og kinna med Mercuryen i fjor. Og det var et ikke så lite sjokk å se hvor fort batteriet ble tappet for saft da jeg drev og kinnet og Mercuryen var sur etter vinteropplaget. Har man ikke drevet med dette, vil jeg tro mange får seg en overraskelse over hvor fort man tapper batteriet ved litt kinning.

 

Lagt til: Nuvel - ser at du rakk akkurat å poste før meg. Så da får vi bare gledes. Men vi skulle ikke hatt altfor mange vensjoner med motoren nå før det ligger et lydklipp ute. Overhale fødepumpa - hmmm

Link to post
Share on other sites

Jepp, kabler er i orden og strøm på batteri!

Jeg har et batteri til og begge skal lades før neste forsøk!

Men nå er det jo litt mekking som skal til først!

 

Men bare jeg får fiksa fødepumpa slik at den får diesel så får jeg ihvertfall testet om den tenner!

Det var igrunn det jeg skulle gjøre i dag!

Og tenner den så starter den jo...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...