Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard

M/S Bastard

Recommended Posts

Da er svinghjuls dekslet noenlunde tilpasset!

Skal jobbe litt videre på dette i morgen.

Ang. demperplata så var ikke stålet hardt, det gikk veldig lett og slipe av naglene og det var veldig lett og lage merke i selve plata.

Det er merker etter hard tiltrekkede bolter også.

Så jeg lapper dette sammen for og få innstallert motoren i første omgang, og så kjøper jeg mest sannsynlig ny demperplate i løpet av vinteren.

Den er jo lett og bytte selv om motoren står i båten.

Takker for svar på spørsmål så langt! :cheers:

Pokker, da måtte jeg bestille ny demperplate alikevel :cryin:

Den ble jo riktig bra den jeg lagde men siden det var større boltsirkel på den indre plate så passer den ikke inn i senter på svinghjulet :headbang:

Vel vel, ikke noe og gjøre med det!

Verden går videre selv i motbakke :smiley:

Lagt til;

Nytt spm.

Jeg har nå grovkuttet hull i svinghjulsdekslet (heter det dét). Skal kutte ut mere siden.

Men spørsmålet er, jeg skal skru fast gearkassen her etterhvert og lurer på om jeg må bruke gjennomgående bolter eller kan jeg gjenge opp hull i dekslet (10mm gods)

Bilde

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Svinghjulsdekslet= Svinghjulskåpe

Hva har vært brukt fra før? 10 mm er jo ikke allverden å gjenge i, og det er jo mindre arbeid å ha gjenomgående bolt.

<{POST_SNAPBACK}>

Fra før gjennomgående, blir vel også det nå ved nærmere ettertanke!

Spesielt nå jeg bare treffer skikkelig med 4 bolter, må lage til noe på de 2 siste men det går nok greit.

PS. Dette gearet har ikke vært montert på dette dekslet før.

Siden motor må stå til jeg får ny dempeplate så har jeg begynt og snekre litt på båten.

Det er jo knallvær i dag :yesnod:

Har begynt med og gjøre diverse arbeid som har hengt igjen fra i fjor sommer :blush:

Driver nå og skal fikse ferdig alt utvendig.

Satser på og rekke dette før demperplata kommer.

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Har lagd avslutningene på hver side av dekket i dag, var deilig og få dette gjort!

Alt det trevite skal beises 1 eller 2 strøk før jeg legger 2 strøk benar.

Håper Tec7 er klar for sliping i morra men det er vel og håpe for mye!

Ble litt mørkt ute på slutten!

Bilde

Har også kjøpt en meranti plate i dag som jeg skal bruke til og lage penere avslutning på hytteveggen, samt skvettbord (er det riktig benevnelse)

Da blir avslutningen i ett stykke fra hyttevegg og helt bak til akterdekk.

Blir kanskje bare ett skrå kant ned eller en slak bue, jeg får se.

Endeveden på fineren skal listes med furuslisse som jeg har skært så tynn som mulig!

Bilde

Bastard, jeg håper ikke du tar mitt innspill ille opp, men personlig synes jeg "veggen" din er noe høy og dominerende, dvs under vinduer på overbygg.

Såfremt det ikke skaper komplikasjoner grunnet innredninger innvendig elns så ville jeg vurdert å putte inn et vindu på denne veggen. Dette vil jeg tro "toner" ned den "høye følelsen".

Kun ment som konstruktivt forslag fra min side :smiley:

Ja, sånn noenlunde realistisk!

Blir vel noe høyere tror jeg.

Kunne egentlig tenkt meg rekke i treverk, men den er ikke like lett og få pen når den er høy!

Alternativt kan jeg jo sveise mantaustøttene sjøl, og lage til fester på toppen av røra for ei håndrekke i treverk.

Sløyfer da øverste waier, og har 2 waierstrekk under.

Har også fått tak i pulpit fra en Draco som må tilpasses i baugen, men den mener jeg er 2 delt så det skulle ikke være noe problem.

Pulpit har stått på ønskelista lenge!

Veldig greit og ha noe og dra seg opp i da baugen er høy

Tror det blir bra, og sjøsetting til neste år må jo bare skje det :smiley:

Men i dag sliter jeg med og komme i gang, har vært ute i båten flere ganger men får liksom ikke begynt med noen ting som helst :headbang:

Blir ikke enig med meg sjøl om hva jeg skal begynne på, veldig frustrerende akkurat det altså.

Utrygt vær er det også :cryin: med tanke på og begynne med finer utendørs!

Kanskje jeg begynner med og rydde opp skikkelig før jeg begynner med noe som helst!

Vi får se.........

Jepp, er i gang jeg :yesnod:

Fikk gnisten tilbake igjen

Etter litt rydding så er nå førerplassen under ombygging.

Hever dørken her nå slik at den blir like høy som salongen, grunn til dette er at jeg fikk tak i en stol søyle som skal brukes. Så dette håper jeg er på plass i løpet av ettermiddagen, dog ikke ferdig oljet!

Oppdater med litt bilder for de intresserte.

Her er det rivd mesteparten av det gamle fundamentet for styreposisjon.

Skal rive noe mere når det nye er satt opp.

Bilde

Nå begynner det og nærme seg ferdig, skal se om jeg tar en time til nå!

Jeg måtte bygge opp fundamentet litt til der som søylen står.

Er litt kort i lortefallet, så om jeg skal klare og stikke huet opp av takluka måtte det bli sånn!

Alternativet er og kjøpe ny søyle med fotbrett på, men det er dyrt.

Arrangementet som søylen står på er i ett stykke sånn at dette kan lages nytt om jeg bytter søylen.

Dette ligger altså løst som en vanlig dørkplate.

Stolen kan også senkes 10 cm slik at den kan integreres rundt salongbordet ved anledning.

Instrument bordet (dashboard) skal lages på en annen måte senere, kanskje i vinter!

Bilde

Hvilken type mahognybeis er det du bruker?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skrev feil ett sted i ett inlegg over :blush: , det er Teakbeis jeg bruker.

Skal se på spannet senere i dag. Det er beis som er bergnet på hagemøbler egentlig, men det fine er at man kan bruke hva som helst av lakk, olje over ved en senere anledning.

Det var ett kriterie fra min side.

Dessuten er den dryppfri, noe som gjør arbeidet mye lettere.

Brukte den i taket i salongen også, ikke en dråpe som dryppet på dørken :smiley:

Jo, det er vel ganske likt ihvertfall.

Trebitt lasurfarge heter den, og jeg kjøpte et 3 liters spann. Pris husker jeg ikke men vil tippe det var 3-400,- eller noe. Veldig drøy i bruk. Hadde klart meg lenge med en liter, men prisforskjell på 1 liter og 3 liter er ofte så liten. Så derfor kjøpte jeg en 3 liter.

Fordelen slik jeg ser det er at du kan så og si velge hvor mørkt du vil ha treverket.

Da er det bare og påføre flere strøk.

Jeg begynner og få furuplanken jeg har på hytteveggen like mørk som Meranti fineren.

Det ser du av bildene lenger opp i tråden.

Hvilken type mahognybeis er det du bruker?

<{POST_SNAPBACK}>

Har forsøkt mahognybeis fra West System og Jotun. Begge er greie og bruke og drøye i bruk. West Classic sin er mer rød i fargen enn Jotun. På gammel bleket mahogny foretrakk jeg Jotun. West skal ha flere farger enn clasic, men selv i butikken i Oslo var dette bestillingsvare for et år siden.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det er forresten Jotun som har Trebitt.

Jeg for min del bruker ikke såkalte "spesial produkter" når vanlige alternativer er like gode.

Spesial produkter er gjerne svindyrt, ikke sant.

Over til noe annet;

Den nye demperplaten kom i posten i dette øyeblikk, må ut og se om det passer. (krysser fingre)

puh, demperplata passet! Må bare bore opp hullene for bolt til 10mm, de er 8mm nå

Deilig at denne saken er ute av verden :yesnod:

Fikk som nevnt dempeplata i dag, den passer :cool: og det beste er vel at jeg får regning på den om ett par dager. Da får jeg frigjort noen kroner til andre saker.

2050,- kostet denne. Håper det ikke blir noen flere dyre overraskelser nå :rolleyes:

Bilde

Også går det fremover med førerposisjonen :yesnod: har oljet ett strøk på både panel og arangementet mitt. Nå blir vel ikke dette tørt tili morra men da kan jeg skru motor.

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...