Sofaseileren Startet 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2007 brenning av en liter bensin gir utslipp av 2,4 kg CO2, mens brenning av én liter diesel gir 2,6 kg CO2. med andre ord kan sesongens drivstofforbruk ganges med faktor 2,4 og 2,6. Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Oi... Det var overraskende... Min hjemmeside Link to post
Mulligan Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Hvordan veier man opp en kg CO2? Link to post
Whistler Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Bare legg drøyt 300 patroner for oppblåsbare redningsvester på vekta så er du i mål.... Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sofaseileren Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Hvor mye CO2 slippes ut fra én liter bensin / diesel? "Det er mange som syns det høres rart ut at CO2-en som kommer ut eksosrøret veier mer enn drivstoffet man har fylt på tanken, men man må huske at karbonet fra drivstoffet forenes med oksygenet fra luftinntaket når den forbrennes i bilmotoren." Link to post
Polar 17 Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Det burde være et valg for 0Kg, også ?` I år har motorbåten stått på land. Har ikke en gang hengt på motoren eller startet denne. I snipa er det ikke motor, så derfor ingen utslipp... (ja bortsett fra noe metangass, kanskje..) Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Mulligan Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Jeg har en mistanke om at det menes kubikkmeter. Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Det tryggeste for sofaseilere er nok å forbli på sofaen med Steinar Lem. Det blir det minst CO2 av. Men husk ingen promping og fjerting, det blir mye utslipp av slikt ! Link to post
Sofaseileren Svart 29.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Såre tær Mix? Link to post
SF Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Var det ikke slik at en gjennomsnittlig norsk elg slapp ut like mye drivhusgasser som en gjennomsnittig bil kjørt 15.000km i året. Med i snitt ca 50 timer drift i året på norske fritidsbåter båter så kan ikke det være så mange elg fjertene det blir ut av det 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Nei. Men jeg synes miljøhysteriet har nådd alle høyder. Hørte på nyhetene at 1 flyavgang til syden tilsvarte alle fritidsbåtene i hele fylkets CO2 utslipp i en hel sesong ! Det setter hysteriet i sitt rette perspektiv ! Men nå sniker du inn miljø politikk i Åpent Forum ! Men det var kanskje meningen din ? Link to post
avsluttet Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Hørte på nyhetene at 1 flyavgang til syden tilsvarte alle fritidsbåtene i hele fylkets CO2utslipp i en hel sesong ! Det setter hysteriet i sitt rette perspektiv ! det er et interresant perspektiv på den måten at disse flyene forurenser noe grassalt. Link to post
Mix Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Var det ikke slik at en gjennomsnittlig norsk elg slapp ut like mye drivhusgasser som en gjennomsnittig bil kjørt 15.000km i året. Skrekkscenariet må jo da være en flokk elg på chartertur til syden ! Link to post
o.b.lix Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 det er et interresant perspektiv på den måten at disse flyene forurenser noe grassalt. og alle fly i hele verden står for 8% av utslippet av co2... Det er i kina det slippes ut slikt i mengder som monner... Forresten - denne pollen mangler et valg: "kunne ikke brydd meg mindre", den ville jeg krysse av... Link to post
Sydvesten Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Hvordan veier man opp en kg CO2? 1 Sm3 CO2 veier 1, 98 kg, så en kan gjerne oppgi dette som volum om en vil.... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Spirit Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Greit at vi må gjøre noe med utslippene men hvorfor skal lille Norge frelse verden nå igjen. Alle med litt sunn fornuft vet at de milliardene vi bruker her hjemme på miljø ikke bidrar i verdensmålestokk. Putt de heller inn i rensemetoder på kullkraft verkene i Kina. (de starter ett i uken nå) Tenk på alle de som tjener penger på miljøsaker nå, mange som ikke kan komme frem i lyset ellers. (akkurat som greenpeace og B.Bardoe, de lever kun av slike saker) Link to post
Seilaren Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Jeg har brukt 15 liter bensin i år. Flott med seilbåt og 4-takter... God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
REM Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 det er et interresant perspektiv på den måten at disse flyene forurenser noe grassalt. Akkurat det ble jo trukket fram under dieselaksjonen som det helt store paradokset. Det at regjeringen valgte å angripe lystbåtflåten i stedet for å konsentrere seg om de virkelige store miljøsynderne, herunder den stadig økende flytrafikken, ble beviset for at den rødgrønne var mer opptatt av symbol- enn realpolitikk. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bjorngb Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Det burde være et valg for 0Kg, også ?`I år har motorbåten stått på land. Har ikke en gang hengt på motoren eller startet denne. I snipa er det ikke motor, så derfor ingen utslipp... (ja bortsett fra noe metangass, kanskje..) Trodde dette var mindre enn 100kg? Link to post
VannTro Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Sagt det en gang i en annen tråd, men sier det gjerne igjen: Jeg slipper ut så mye co2 jeg gidder og har IKKE dårlig samvittighet ! Hvorfor ? Jo, jeg synes myndighetene viser sitt rette ansikt når man ikke kunne få hk-avgiftsfritak for el-båtmotor. (når de viser vilje til fornyft skal jeg endre oppfatning). Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
bjorngb Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Er det snakk om å ta vekk avgiftsfri diesel for lystbåter nå? Jeg trodde ikke det ble noe av det... Ikke det at det kommer til å koste meg så mye, men det er typisk norsk - innføre en avgift for å få penger til å bedre veiene - ikke bruke pengene på dette og så innføre samme avgoft for andre slik at det blir "rettferdig" Link to post
Sydvesten Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Hvorfor ? Jo, jeg synes myndighetene viser sitt rette ansikt når man ikke kunne få hk-avgiftsfritak for el-båtmotor. (når de viser vilje til fornyft skal jeg endre oppfatning). § 1. Fra 1. januar 2007 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved import og innenlandsk tilvirking av båtmotorer (framdriftsmotorer) med kr 140,00 pr. hk. Som båtmotor anses også motorblokker til slike. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk. Elektriske motorer er unntatt fra avgiftsplikt. Departementet kan gi forskrifter om avgrensing og utfylling av denne bestemmelsen. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 det er et interresant perspektiv på den måten at disse flyene forurenser noe grassalt. Gjør det noe da ? SAS detter jo ned hele tiden og Air France streiker og jeg banner så det lyser over de sistnevnte og slipper verbale skyllebøtter i hue på dem daglig. Link to post
VannTro Svart 29.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2007 Dette var nytt for meg Sydvesten, sist jeg så noe om det var det en reportasje i Båtmagasinet eller Båtliv hvor de testet El-båter. Den gang var det ikke fritak, men mulig det var i 2006 ja.... Hmmm....må jeg forespørre Sabb om en mer miljøvennlig motor enn den gamle Forden nå da... eller kovertere til seil.... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 det er et interresant perspektiv på den måten at disse flyene forurenser noe grassalt. Det er mulig flyene forurenser noe grassat, men for meg er ikke CO2 akkurat forurensning. Det er en gass som hører naturlig til i atmosfæren. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn