Jump to content

Hvor mye co2 slipper du ut fra båten?


Sofaseileren

Årlige CO2 utslipp fra båten  

243 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Var det ikke slik at en gjennomsnittlig norsk elg slapp ut like mye drivhusgasser som en gjennomsnittig bil kjørt 15.000km i året.

 

Med i snitt ca 50 timer drift i året på norske fritidsbåter båter så kan ikke det være så mange elg fjertene det blir ut av det :cool:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nei.

Men jeg synes miljøhysteriet har nådd alle høyder.

Hørte på nyhetene at 1 flyavgang til syden tilsvarte alle fritidsbåtene i hele fylkets CO2

utslipp i en hel sesong !

Det setter hysteriet i sitt rette perspektiv !

 

Men nå sniker du inn miljø politikk i Åpent Forum !

Men det var kanskje meningen din ? :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

det er et interresant perspektiv på den måten at disse flyene forurenser noe grassalt.

og alle fly i hele verden står for 8% av utslippet av co2...

 

Det er i kina det slippes ut slikt i mengder som monner...

 

 

Forresten - denne pollen mangler et valg: "kunne ikke brydd meg mindre", den ville jeg krysse av...

Link to post
Share on other sites

Hvordan veier man opp en kg CO2?

1 Sm3 CO2 veier 1, 98 kg, så en kan gjerne oppgi dette som volum om en vil....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Greit at vi må gjøre noe med utslippene men hvorfor skal lille Norge frelse

verden nå igjen. Alle med litt sunn fornuft vet at de milliardene vi bruker her

hjemme på miljø ikke bidrar i verdensmålestokk. Putt de heller inn i rensemetoder

på kullkraft verkene i Kina. (de starter ett i uken nå)

Tenk på alle de som tjener penger på miljøsaker nå, mange som ikke kan komme frem

i lyset ellers. (akkurat som greenpeace og B.Bardoe, de lever kun av slike saker)

:flag::flag:

Link to post
Share on other sites

det er et interresant perspektiv på den måten at disse flyene forurenser noe grassalt.

Akkurat det ble jo trukket fram under dieselaksjonen som det helt store paradokset. Det at regjeringen valgte å angripe lystbåtflåten i stedet for å konsentrere seg om de virkelige store miljøsynderne, herunder den stadig økende flytrafikken, ble beviset for at den rødgrønne var mer opptatt av symbol- enn realpolitikk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sagt det en gang i en annen tråd, men sier det gjerne igjen: Jeg slipper ut så mye co2 jeg gidder og har IKKE dårlig samvittighet !

Hvorfor ? Jo, jeg synes myndighetene viser sitt rette ansikt når man ikke kunne få hk-avgiftsfritak for el-båtmotor. (når de viser vilje til fornyft skal jeg endre oppfatning).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det snakk om å ta vekk avgiftsfri diesel for lystbåter nå? Jeg trodde ikke det ble noe av det... Ikke det at det kommer til å koste meg så mye, men det er typisk norsk - innføre en avgift for å få penger til å bedre veiene - ikke bruke pengene på dette og så innføre samme avgoft for andre slik at det blir "rettferdig"

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ? Jo, jeg synes myndighetene viser sitt rette ansikt når man ikke kunne få hk-avgiftsfritak for el-båtmotor. (når de viser vilje til fornyft skal jeg endre oppfatning).

§ 1. Fra 1. januar 2007 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved import og innenlandsk tilvirking av båtmotorer (framdriftsmotorer) med kr 140,00 pr. hk. Som båtmotor anses også motorblokker til slike.

 

Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk.

 

Elektriske motorer er unntatt fra avgiftsplikt.

 

Departementet kan gi forskrifter om avgrensing og utfylling av denne bestemmelsen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette var nytt for meg Sydvesten, sist jeg så noe om det var det en reportasje i Båtmagasinet eller Båtliv hvor de testet El-båter. Den gang var det ikke fritak, men mulig det var i 2006 ja....

Hmmm....må jeg forespørre Sabb om en mer miljøvennlig motor enn den gamle Forden nå da... :blush: eller kovertere til seil.... :cryin:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

det er et interresant perspektiv på den måten at disse flyene forurenser noe grassalt.

Det er mulig flyene forurenser noe grassat, men for meg er ikke CO2 akkurat forurensning.

Det er en gass som hører naturlig til i atmosfæren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...