Jump to content

Hvor mye co2 slipper du ut fra båten?


Sofaseileren

Årlige CO2 utslipp fra båten  

243 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ganske komisk egentlig. Spørsmålet er helt konkret, kun å registrere hva en faktisk har produsert av CO2.

Og resultatet?

 

Påstander om hysteri, om Kina og dieselavgift, om elger, sofaer med Steinar Lem, Birgitte Bardoe og innsniking av miljøpolitikk, elmotorer og den rødgrønne regjeringen Noen bruker også energi på å forfekte at de ikke kunne brydd seg mindre (i opptil flere tråder..)

 

Om man så bort fra klimakonteksten vi alle kjenner, ville spørsmålet vært i samme kategori som: "Hvor mye smøreolje bruker du i året", eller "hvor høy er hekkbølgen din..."

Fordi spørsmålet unektelig er realitert til en stadig mer preserende problematikk, og fordi en del av forumets medlemmer har valgt en type båt/båtbruk som står i kontrast til hva flere og flere mener er miljøetisk, fylles miljø-trådene på båtplassen med fornektelse, "bukkenebruselogikk" og musepissteologi.

 

Selv er jeg ikke blant den laveste kategorien, siden seilbåten står på land, er jeg på sjøen i motorbåt, og ble overasket over hvor mye jeg slipper ut i året.

Havner i øvre segment av den største gruppa, med mellom 100 og 500 kg, uten at jeg føler jeg har vært på sjøen så mye som jeg egentlig har behov for. Kommer ikke til å være mindre på sjøen for det, men får ekstra argumenter for å stå på med renoveringen av seilbåten i vinter.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, sofaseileren, da kan du seile neste år, selge klimakvoten din og jeg betaler for den slik at jeg kan forurense....så er vi like langt.

Så får vi et vulkanutbrudd og 10 elger som promper.....så var vi 2 skritt tilbake igjen :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Synes det er flott tiltak dette sofaseileren, sette forkus hva vi slipper ut med vår bruk av båten... selv har jeg brukt båten meget lite i sommer og har dermed kun sluppet ut rundt 1 tonn tenker jeg, men ser at jeg nok ligger i den øvre delen av skalaen siden 36 av 87 har svidd av mindre enn 200 liter denne sessongen.... Jeg har brukt mere enn dette bare på dieselvarmeren hittil i år..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjæreste Sundberg. Jeg er ikke ute etter å komme med skinnhellige klimavitnsebyrd. Det er bare så patesisk å se all denne hysteriske bortforklaringen.

Etiske paradokser lever alle med, og jeg savner at en eller annen er i stand å innrømme visse at en føler seg ukomfortabelt med eget utslipp, uten at en nødvendigvis har planer om å kutte. Forresten: Om du mener at du og jeg har hver vår klimakvote vil jeg gjerne høre mer om dette. Desverre tror jeg at om dette hadde vært en realitet, og den var fordelt på jordas innbyggere, ville du funnet din egen andel ubehagelig lav :wink: .

Link to post
Share on other sites

Dere kan ta det med ro alle sammen. :flag:

 

0,2 promille slipper vi ut i Norge, muligens med unntak av gasskraftverket på vestlandet. I Norge bor det 4,5 mill. Ikke glamme at miljøtilpassninger er global. Sparer vi heftig her i landet så kan vi komme ned på 02 promille :flag:

 

La oss heller bruke enerergien på å få ned globale utslipp som da er i Øst Europa, Kina og Baltikum.

 

Skjønner enda ikke hvorfor båtfolk stemmer rødt :confused::puke:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Beklager! Her dummer jeg meg visst ut! Jeg glemte helt regelen om at den med størst motor vinner.... :flag:

Når Contraband med sine 1050 hk under dørken står fram som musepissteologiens fremste forfektere, innser jeg at jeg har satset på feil side.

Jeg stemte rødt i min naivitet, fordi jeg inbillte meg at man ikke trengte å være egoist for å være båtgal, men ser at jeg tok feil.

Jeg ser det nå. De harde realiteter. Det er oss mot alle de andre der ute. For å vinne den kampen trengs hestekrefter. Mange hestekrefter.

 

Kan noen hjelpe meg? Hvor mange hestekrefter kan jeg få for, la oss si halvannen million? :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare brukt noen få liter på kremvisperen i år på grunn av det dårlige været. Jeg tror ikke dette handler om å bruke minst mulig drivstoff for å bli best i denne omgang, for hvis jeg kjenner meg selv rett, så hadde jeg brukt mye mer bensin hvis jeg følte for det.

For meg er det mer interessant å se på verdens energiresurser, slik at man kanskje kan få fossile brennstoffer til å vare lengst mulig i en overgangsfase mens det går tomt.

Det Sundberg og andre er inne på med vulkaner og elgefjært er jo litt sant, men det betyr vel ikke at skal gi opp alt før vi begynner. Et fokus på CO2 utslipp vil være til hjelp i utviklingen av alternativ fornybar energi og Hydrogen som drivstoff. (Forskning). Den store utfordringen er vel industrialiseringen av blant annet Kina både på energisiden og utslippsiden. Det blir fort tomt når alle disse menneskene også skal fylle drivstofftankene sine.

Det er ikke så farlig om enkelte mennesker ikke bryr seg, for de vil uansett få de samme godene som utvikles av alle de som viser ansvar i tide.

Leste nettop en som uttalte at salg av seilbåt vil øke mest i de landene med høye drivstoffpriser. Hvis dette stemmer så er vi vel litt ubevisst med på å bidra?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Beklager! Her dummer jeg meg visst ut! Jeg glemte helt regelen om at den med størst motor vinner.... :flag:
Når Contraband med sine 1050 hk under dørken står fram som musepissteologiens fremste forfektere, innser jeg at jeg har satset på feil side.
Jeg stemte rødt i min naivitet, fordi jeg inbillte meg at man ikke trengte å være egoist for å være båtgal, men ser at jeg tok feil.
Jeg ser det nå. De harde realiteter. Det er oss mot alle de andre der ute. For å vinne den kampen trengs hestekrefter. Mange hestekrefter.

Kan noen hjelpe meg? Hvor mange hestekrefter kan jeg få for, la oss si halvannen million? :wink:


Det er lett å gjøre feil, jeg har gjort mange i mine leveår men alltid fint å finne riktig ståsted etterhvert. :wink: De røde har som kjent kun tanker for ideer som ikke fungerer i praksis, desverre :wink:


Hmmm, du må lese riktig, 1050 x 2, men miljøvennlige man Diesel :wink: Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det finnes teknologi og muligheter til å gjøre noe med både klimautslipp og forurensing, men viljen hos styringskåte politikere setter en kraftig brems på dette. Dessuten er det litt upopulære tiltak som må til og DET tør de skjelden. Dette med at vi "alle kan bidra" er forsåvidt riktig, men det er på nationalt/globalt plan det ligger og først og fremst har dette med politikk å gjøre. Se bare på StatoilHydro sin argumentasjon for olje-sand utvinning i Canada. Jeg siterer gårsdagens utsagn: "Hvis ikke StatoilHydro gjør dette så gjør noen andre det og StatoilHydro vil sørge for at dette blir gjort på den mest miljøvennlige måten". My Ass ! Hvis det er penger i det, går man alle over lik. Renseteknologi blir nok ikke mer benyttet enn hva Canadiske myndigheter pålegger dem !

Nei....som sagt. :puke:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa.

Motivet var nok å snikinnføre miljøpolitikk og klimadebatt i Åpent Forum.

Kan ikke se annet enn at dette er et meget relevant sprørsmål om hvor mye CO2 vi slipper ut fra båtene våre... At noen dermed lager dette til en klimadebatt er nok neppe trådstarters intensjon etter hva jeg kan se..

 

Det er viktig at vi som deabtterer i tråden ikke lar dette skli ut til en klimadebatt, men en kartlegging av hvor mye CO2 vi slipper ut

 

Lagt til, jeg kan være enig i at de innlegg i tråden som ikek direkte berører det som det er spurt om bør flyttes til OT, men selve kartleggingen bør abolutt være her.. Er ikke tilhenger av å tie i hjel(les: flytte til OT) det som enkelte finner vanskelig... så derfor bør denne være i ÅF.. Finner man dette ikke passende så trenger man ikke delta i debatten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

At noen dermed lager dette til en klimadebatt er nok neppe trådstarters intensjon etter hva jeg kan se..

Intensjonen til trådstarter var kanskje bare andres holdninger i klimadebatten da kanskje ?

Og det hører kanskje til i åpent forum, mener du. :lol::lol::lol::puke:

 

Beklager! Her dummer jeg meg visst ut! Jeg glemte helt regelen om at den med størst motor vinner.... :flag:

Når Contraband med sine 1050 hk under dørken står fram som musepissteologiens fremste forfektere, innser jeg at jeg har satset på feil side.

Jeg stemte rødt i min naivitet, fordi jeg inbillte meg at man ikke trengte å være egoist for å være båtgal, men ser at jeg tok feil.

Jeg ser det nå. De harde realiteter. Det er oss mot alle de andre der ute. For å vinne den kampen trengs hestekrefter. Mange hestekrefter.

 

Kan noen hjelpe meg? Hvor mange hestekrefter kan jeg få for, la oss si halvannen million? :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja det har du rett i.

Hvis verden hadde bestått av musepissere hadde dette hatt en sjans til å gå bra.

For vi MÅ få ned klimautslipp, og vi MÅ få ned forbruk.

Argumentet om at jeg ikke gidder å gjøre noe fordi andre slipper ut mer er på en god dag teit.

Et stort utslipp pluss et lite utslipp er mer enn ett stort utslipp hver gang.

Noterte meg, etter å ha konsultert skipsdagboken, at jeg snek meg under 50 kg.

Målet for neste sesong bør være å halvere dette.

Hvem tar utfordringen?

 

Og så synger vi Musepisservisa.

Link to post
Share on other sites

Noterte meg, etter å ha konsultert skipsdagboken, at jeg snek meg under 50 kg.

Målet for neste sesong bør være å halvere dette.

Hvem tar utfordringen?

Dette er rett oig slett imponerende... med kun et forbruk på 20 liter i gjennom sesongen... det samme som jeg bruker med Mikunein på 50 timer... den har gått flere hundre timer (ca. 300 tenker jeg) hos meg denne sommeren... "Æ e imponert"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilke alternativer finnes?

Nemlig. Og her er vi inne på sakens kjerne. Hvilke alternativer finnes hvis vi skal svi av 5 ukers ferie i året. Hvilke utslipp gir dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

La oss heller bruke enerergien på å få ned globale utslipp som da er i Øst Europa, Kina og Baltikum.

Og hvordan skal vi gjøre det?

 

Så lenge forbruket og dermed utslippene per innbygger er høye både i Norge og resten av Europa, for ikke å snakke om USA, kan vi vanskelig forlange at kineserne skal slutte å prøve å leve som oss. Tenker nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Og hvordan skal vi gjøre det?

 

Så lenge forbruket og dermed utslippene per innbygger er høye både i Norge og resten av Europa, for ikke å snakke om USA,

Det letteste er jo å bare si at kineserne og østeuroperene ikke kan tillate seg vår levestandard, men de må ta til takke med en betydelig lavere levestandard slik at vi slipper å foreta noen reduskjoner vår noe lave levestandard sammenlignet med deres... værre er det ikke etter mitt syn :wink: ....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at vi som deabtterer i tråden ikke lar dette skli ut til en klimadebatt, men en kartlegging av hvor mye CO2 vi slipper ut

 

Ikke sant, meeeget viktig å få kartlagt så fort som mulig!

 

Finner man dette ikke passende så trenger man ikke delta i debatten..

 

Nei da så.......................

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet om hvilke alternativ man har, er jo litt relevant som Oteren og Rem er inne på. Men historisk sett så går det fremover ganske så fort i den retning man selv ønsker, ikke alene men samlet. Nå vet ikke jeg om vikingene ønsket seg motorer i båtene sine, men så ble det til slutt og inntil videre.

Hvis alle sitter på hver sin tue og lurer oppgitt på hvilke alternativer vi har i stedet for å gjøre noe, så står nok utviklingen og tiden stille.

Vi har her på en måte to sider i en sak med høyt utslipp på den ene siden og lavt utslipp på den andre siden og noen i mellom. Men jeg forstår ikke at dette skal være et hinder for at vi sammen kan enes i at en reduksjon i CO2 utslipp er bra. Lavt CO2 utslipp betyr i denne sammenhengen mer for penga.

 

Servogear på Robberstadneset er jo et godt eksempel på at utslippet kan reduseres betydelig med et bedre utviklet propellsystem. Dette kalles utvikling og fordelene er redusert utslipp.

Link to post
Share on other sites

Når det store miljøregnestykket skal tas, lurer jeg på om alt som har med båt skal tas med:

* T/r båtplass for ettersyn/ bruk

* Bil/fly båtmesser

* Handling; kranbil t/r

* osv, mv..

Hvor mye utslipp generer båtbruken?

Et meget godt spørsmål, Oteren.

 

Men jeg skal vedde på at det sitter folk her og messer om at båtmotorer forurenser noe forferdelig, og burde vært fjernet for lenge siden. Samtidig som de selv svir av en masse bensin eller diesel på landeveien. Eller i fly, for den saks skyld.

Men det teller vel ikke i regnestykket, tenker jeg. Det er jo oss med "svære digre" motorer på noen og "ørti" hester som er den store stygge ulven her. :puke: Selv om motorene bare går noen få timer i året.

 

Jeg får ikke vondt magen når jeg starter opp motoren i båten jeg, uansett, bare så det er nevnt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...