Jump to content

Hvor mye co2 slipper du ut fra båten?


Sofaseileren

Årlige CO2 utslipp fra båten  

243 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er mulig flyene forurenser noe grassat, men for meg er ikke CO2 akkurat forurensning.

Det er en gass som hører naturlig til i atmosfæren.

Vel, jeg tenkte akkurat på CO2 forurensning, og alt det derre.

 

Det er jo oss med "svære digre" motorer på noen og "ørti" hester som er den store stygge ulven her. :puke: Selv om motorene bare går noen få timer i året.

 

Så vidt jeg kan se er du den første som nevner det i denne tråden. Hvis det kan bli problem med for mye CO2 kan det vel være lov å kartlegge hvor det kommer fra? Og fra den lille og usignifikante statistikken her så langt ser det ut til at forbruket fra fritidsbåter ligger en god del lavere enn en personbil. Allikevel faller dette tungt for brystet på noen. "Såre tær" som sofaseileren sier.

Link to post
Share on other sites

Hvordan i all verden skal jeg vite det? Dette er blitt kastet på oss i det siste året, og spør jeg folk rundt meg så aner de ikke hvordan man skal beregne dette.

 

Kan ikke stemme, men hadde ønsket et svaralternativ som sa: Jeg vet ikke.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde også at dette var en vrien sak å beregne, til jeg googlet meg fram til artikkelen jeg viser til i innlegg nr 5.

Om du har oversikt over hvor mange liter du har tanket og ganger dette opp med 2,6 (for deg som har dieselmotor) har du tallet.

(Til sammenligning mener jeg at utslippene fra en gjennomsnittlig personbil skal ligge på ca 2 tonn pr år. )

 

Mye gjør at denne pollen må tas med en klype salt: man kan foreksempel ikke sammenligne mot anntall gangtimer pr år. Om man regner båtplassens medlemmer som særlig hekta på båt kan man kanskje annta at medlemmene bruker båten mer enn gjennomsnittsbåteieren.

(om det ikke er slik at andre er ute med båten mens vi sitter på nettet...? :lol: )

Jeg tror uansett det er sunnt å ha et begrep om egne utslipp.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror uansett det er sunnt å ha et begrep om egne utslipp.

Ikke nødvendigvis, noen ønsker nok å fortrenge dette.. gjøre det til en ikke sak

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er interessant å notere at når diskusjonen går på nye avgifter på f.eks diesel så er det ikke grenser for hvor mange liter man bruker og hvor mye dyrere båtlivet vil bli, men når temaet blir hvor mye utslipp forbruket av de samme literene utgjør så blir de plutselig borte, nesten ingen forurensning? It's a miracle! :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig i det, men jo mere kjent utregningsmåten er, jo vanskeligere er det å fortrenge.

Litt komisk, når det hele er så tett bundet opp mot drivftofforbruk: Om et motorbåtmedlem hadde en poll med spørsmålet: "Hvor mange liter drivstoff tanket du denne sesongen" ville vel ingen reagert?

 

Redigert:

Du kom meg i forkjøpet Mouche...

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og siden vi er inne på det: de som jogger puster mer, og slipper dermed ut mere co2.

 

siden jeg har motorbåt, kompenserer jeg med å gjøre minst mulig - så da er jeg på høyde med hvilken som helst seiler i co2-utslipp...

 

På den annen side - om man hugger ned trær, så kan ikke disse forbruke co2 og dermed blir dette som et utslipp å regne også - glad jeg har solgt trebåten...

 

 

Skal man regne med musepiss, bør man ta med alle, og ikke bare det utvalget man selv finner for godt...

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte å gjøre noe der jeg kunne og ville, jeg installerte varmepumpe i huset i fjor. Det sparer miljøet, er en økonomisk fornuftig investering og forringer ikke min fritid og ferie :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På den annen side - om man hugger ned trær, så kan ikke disse forbruke co2 og dermed blir dette som et utslipp å regne også - glad jeg har solgt trebåten...
Ikke helt korrekt dette O.b.lix. Utfra min ringe kunnskap om saken er det klimatjenelig å ta ut voksent trevirke og "binde opp" dette, i form av varige produkter. Selv om trær binder opp CO2, avgir de også co2 ved forråtnelse, mens å feks bygge trehus og trebåter, binder opp dette, og kommer positivt ut i regnestykket. Siden tilveksten er større enn uttaket av trevirke i norge, regner man foreksempel ved og pellets for klimanøytralt. Ikke fordi det ikke slipper ut co2, men fordi dette ville nådd atmosfæren uansett. Jeg regner også med at endel av den omtalte elgprompen, også er et resultat av at elgen gomler i seg grønntfor som før eller siden ville gått til forråtnelse og sluppet ut co2.

Dette er komplisert, og Nils Pils har jo rett i at co2 har en naturlig plass der ute.

Problemet er, slik jeg forstår det, (jeg er ingen ekspert...) når vi supplerer med co2 som ikke er i kretsløpet, dvs som frigjøres fra fossilt brennstoff. Når dette gjennom lengre tid kommer på toppen av all elgfjertingen (og alt dette andre...) har man problemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok innrømme at jeg haket av på en av de nederste alternativene, men det kunne vært verre.

Som jeg har vært inne på i andre tråder, koser jeg meg veldig i 6-7 knops fart, selv over lange distanser.

Dette medfører en reduksjon i forbruk, utslipp og kostnad på 60 % pr nm og 90 % pr time sett i forhold til 20 kn.

I tillegg får jeg tid til å se meg omkring, kose meg med navigeringen og i det hele være på sjøen mer.

Bare fordeler og ingen ulemper for meg.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se er du den første som nevner det i denne tråden. Hvis det kan bli problem med for mye CO2 kan det vel være lov å kartlegge hvor det kommer fra? Og fra den lille og usignifikante statistikken her så langt ser det ut til at forbruket fra fritidsbåter ligger en god del lavere enn en personbil. Allikevel faller dette tungt for brystet på noen. "Såre tær" som sofaseileren sier.

Mulig at jeg er den første til å nevne det. Men jeg er drittlei all denne mobbingen av motorbåtfolket. Det er noe gnål om fryktelige store utslipp fra "svære" dieselmotorer osv.osv.osv hele tiden.....Dette er i mine øyne tøv. Det lille utslippet som kommer fra fritidsbåtene er ikke målbart i det store perspektivet en gang. Men fortsatt males det opp og ned om dette.

Og det er merkelig, når en som ikke er "politisk korrekt" uttaler seg her på forumet, så blir alltid svaret vridd og vrengt på til det ugjenkjennelige.

Såre tær har jeg ikke. Men jeg liker ikke å bli tillagt meninger jeg ikke har. Og det er det enkelte her som gjør ganske ofte har jeg registrert.

Link to post
Share on other sites

Det er interessant å notere at når diskusjonen går på nye avgifter på f.eks diesel så er det ikke grenser for hvor mange liter man bruker og hvor mye dyrere båtlivet vil bli, men når temaet blir hvor mye utslipp forbruket av de samme literene utgjør så blir de plutselig borte, nesten ingen forurensning? It's a miracle! :confused:

 

Hvor har du denne teorien fra? Denne pollen?

 

Denne var syltynn Mouche....

Link to post
Share on other sites

Det har ingen ting for meg å si hvor mange kilo eller tonn med CO2 jeg slipper ut. Så lenge kranene i Nordsjøen står åpne, og dette er ett lovlig produkt å kjøpe og bruke.

 

Nå åpner Staten Norge igjen for nye konsesjoner for olje og gass utvinning i nordsjøen. Alt dette som kommer opp skal brukes. Om jeg bruker en del av dette i de få sommer månedene vi har i Norge eller at en større del av dette i stede skal gå til utlandet går ut på det samme.

 

Nå dumper også Staten Norge store mengder med giftslam i oslofjorden som dreper vegitasjonen på bunnen. Når jeg da slipper ut litt CO2 i vannet bidrar jeg til at vegitasjonen på nytt kommer til liv. Disse lever jo som alle andre planter og trær av nettopp CO2.

 

Når så disse plantene har brukt opp min CO2 som jeg har betalt i dyre dommer for, og gjort dette om til O2, hvor mye CO2 har jeg da sluppet ut som skader miljøet??????. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok innrømme at jeg haket av på en av de nederste alternativene, men det kunne vært verre.

Som jeg har vært inne på i andre tråder, koser jeg meg veldig i 6-7 knops fart, selv over lange distanser.

Dette medfører en reduksjon i forbruk, utslipp og kostnad på 60 % pr nm og 90 % pr time sett i forhold til 20 kn.

I tillegg får jeg tid til å se meg omkring, kose meg med navigeringen og i det hele være på sjøen mer.

Bare fordeler og ingen ulemper for meg.

:flag::yesnod: :yesnod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Greit at vi må gjøre noe med utslippene men hvorfor skal lille Norge frelse

verden nå igjen. Alle med litt sunn fornuft vet at de milliardene vi bruker her

hjemme på miljø ikke bidrar i verdensmålestokk. Putt de heller inn i rensemetoder

på kullkraft verkene i Kina. (de starter ett i uken nå)

 

 

En ting er at kineserene har fått råd til litt velstand, men hvorfor? Snu litt på alt skrotet vi har kjøpt billig i det siste, så finner vi svar på både hvorfor kineserene har råd til litt velstand, og hvorfor de trenger flere kullkraftverk. "Made in China".

 

 

Men for å spore litt inn på båt og Co2 igjen. Jeg tror mengdemåler på drivstoff kan vært et bra miljøtiltak. En slik koblet sammen med loggen gir svar på forbruk pr. nautiske mil. Finnes det noen rimelige og gode målere? Selv har jeg regnet ut en skala som forteller meg hvor mye diesel jeg bruker pr. nautiske mil ved forskjellige turtall. Det jeg lærte var at de siste knopene kostet mye. En turfart på 6,5 knop forbruker 0.38 liter pr. nautiske, 7,5knop forbruker 0.49 pr. nautiske, mens motorens marsjfart på 8 knop super 1 liter pr. nautiske. Etter at den tabellen ble laget har jeg spart meg for flere turer innom diesel pusheren., samtidig som rekkevidden min for motor har økt veldig. :yesnod: Nå brukes marsjfarten kun ved dårlig tid, og mye vær.

Link to post
Share on other sites

Og For de av dere som ønsker å lage en slik tabell, gjorde jeg det ved å skrive ned loggfarten ved de forskjellige turtallene, og legge det sammen med motorkurvene på Volvo Penta sine internettsider. Da fikk jeg en tabell med motorens dreiemoment ved forskjellige turtall,forbruk, båtfart, rekkevidde pr. tank, forbruk pr. nautiske, pr. time, etc.

Link to post
Share on other sites

For meg så har forbruket til dieselvarmeren vært større enn til motoren denne "sommeren". Startet sesongen på Koster i påsken og da gikk vamereren døgnet rundt i 150 timer, og med et forbruk på mellom 0,222 og 0,44 liter pr. time så merket jeg dette på tankmåleren.. Regner med at den har gått rundt 300++ timer sålangt....

 

Så bare her så har jeg sluppet ut minst 250 kg med CO2 (antatt 0,33 l/h) og 300 timer, i tillegg så kommer motorgange....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig med deg GeirFrode.

Motorbåtfolk begynner å bli lei hele Båtplassen har jeg hørt.

Det begynner mer og mer å ligne et forum for motorbåtfiendtlige miljøhyklere i seilbåt.

Nå var det ikke jeg som startet tråden, men jeg tror ikke intensjonen var å rakke ned på noen. Hvis vi ser på resultatene så langt, så ser det bra ut mener jeg. Det er flere som slipper ut lite og middels enn mye. Det var vel ikke uventet, for høyt utslipp pr. enhet er relatert til kostbare båter med stor motor, og de er det færre av. Hadde jeg hatt veldig mye penger, så hadde vel jeg også kjøpt en båt som forurenset mye i forhold til for eksempel en seilbåt. Men det er jo helt lovlig det.

 

Mitt argument er at store båter med store motorer også kan videreutvikles til å være mer miljøvennlige, men disse kommer ikke til å bli utviklet uten at noen spør etter dem.

Rekk opp hånden de som er miljøaktivister. Det var ikke mange det tenker jeg. Miljøaktivister er få av, men de gjør mye av seg. La oss gi dem mindre grunn til å skrike så høyt, for de er ikke alltid så representative for saken.

Om utslippe fra båt er et problem eller ikke globalt sett, tar ikke alle miljøativister så høytidelig. Det er ofte endringene over en periode de er ute etter. Hvis de legger sammen 2 og 2 fordi det er solgt mange båter, vil de sannsynlighvis klare å lage en gigantisk debatt bare på grunnlag av salgstatistikkene på drivstoffsalg fra marinaene. Angrepet i denne saken vil aldri komme innenfra, den kommer helt sikkert utenfra, fra noen som ikke har båt selv og som går med lue og skjerf.

Hva sier du Contraband, Rød lue og grønnt skjerf eller grønn lue og rødt skjerf?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hej christabelle

 

dette er mycket intressant......vi diskuterade dette för ett par år sedan her på Baatplassen.....

 

scenariot:...du har en full tank diesel...du er mitt ute i Atlanten det blir vindstille.....

 

vilket turtal skall du kjöre för att få ut flest M / Liter.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bra innspill Christabelle! Etter litt søking på eldre innlegg ser jeg at de mest matnyttige innleggene om klimatiltak her nettop har vært fra motorbåtfolket.

Eneste forskjell er at de kaller det drivstofføkonomi. Som er en annen side av samme sak.

 

Forskjellen er vel at mens drivstofføkonomi anngår den enkelte båteier, anngår co2 utslipp fellesskapet.

Sånn jeg oppfatter det er det vel mer om å gjøre å ha en bevisst holdning til eget forbruk, som jeg synes feks Fjellbonden er en eksponent for, enn å montere rigg på cabincruiseren.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Seilbåter er miljøvennlige, ingen tvil om det. Når jeg seiler har jeg 0 utslipp, og når jeg kjører motor har jeg 0,49 liter pr. nautiske på en 38 fots båt. Men så må man legge til flere faktorer i regnestykket. Store seilbåter brukes ofte mye, og det er som Sydvesten sier gjerne en dieselvarmer ombord som super godt med diesel. Totalt sett ser jeg at med mine 800kg Co2 er jeg ikke blandt de snilleste miljøvennene i klassen. Men så har jeg noen tusen nautiske på loggen også. Konklusjonen min er altså at man fint klarer å forurense like mye med seilbåt som med motorbåt, men så rekker man fort å seile over 1000 nautiske på den samme Co2 mengden som motorbåter koser seg nærmere hjemme med. Jeg kjenner flere med stor motorbåt som ikke bruker skremmende mye diesel pr. sesong, men så skyldes det at de ikke kjører så mange timene i året med motorene. Man kan altså ikke stemple alle med store motorbåter som miljøverstinger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...