Jump to content

En epoke i MTB/MKB verden er over. KNM Storm hugges.


Jorg-1

Recommended Posts

Til alle tidligere tjenestegjørende på Stormklasse. MKB/MTB. Ett stykke militærhistorie er over.

 

Tiden har forandret seg og når vi nå kun teller 2 mann i besetningen har vi tatt den tunge beslutningen å hugge båten vår. Hytter, barn og andre egne båter tar vår tid....og døgnet har kun 24 timer. Nå ligger det kun 1 båt (KNM Blink) igjen i Norge, som flyter, på Horten Marinemuseet.

KNM Storm ble bygget i 1967 og gikk på grunn i 30 knop 1983. Den ble da oppbygd til vannjet som fremdrift i tidsrommet 1985-1987.

 

Storm Senior gjengen overtok båten i 2001 fra Forsvaret. Vi har ihvertfall hatt 5 morsomme og lærerike år. Synd å hugge noe som var 100% i orden.

 

Chiefen.

 

im000790.jpg

2004 Storm Senior på tur til Oscarsborg.

 

storm7.jpg

2007 November. Klar, ferdig...hugg.

 

storm_opphugg.jpg

2007 November. Motorer og Chiefen.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er tankevekkende med historie:

Det er nesten ikke grenser for hvor mye penger og ressurser man benytter for å heve fly og båter fra andre verdenskrig som nesten er ugjenkjennelige.

Når det gjelder å gi fremtidens generasjoner innblikk i 1950-2010 tallet vises lite ansvar. Forsvaret vil trolig i løpet av de neste 20 årene få en helt annen karakter enn i dag - og da mangler vi minne-objekter?.

Link to post
Share on other sites

Var med på denne båten på et Sørlandstokt i vernepliktstiden. Båten var depotskip for 26.mtb skvadron. Tidlig sommer, nydelig vær og var innom alle sørlandsperlene. Flotte minner. Har et bilde et sted når vi gikk igjennom blindleia med Storm.

 

Det var også eneste mtb med autopilot, og dermed slapp vi rorvakter, noe som kunne være en slitsom jobb på mtb med sjø inn fra siden.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det jeg synes er veldig syn er KNM Blink som ligger på horten indre. Den er aldri på land og ligger der og ruster.

Det må gjøres noe nå før det er for sent!

Enten må båten settes på land eller den må settes i stand.

Den er jo veldig orginal stand.

Veldig synd at det er bare 1 igjen, Dette er jo sikkelige tøffe båter!

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var synd. Visste ikke engang at den var i nærheten i "privat eie". Alle som har tjenestegjort på MTB har vel et forhold til disse båtene. Ganske fasinerende med den gromme lyden når 6 båter utenpå hverandre starter og dieselrøyken ligger som tåke rundt. Det var litt råskap over disse båtene synes jeg. Var selv torpedomann på 22 MTB skvadron (også kaldt Ishavsgeriljaen) på KNM Terne i sin tid. Blink var vel i denne skvadronen da. Minner for livet,og en tid jeg aldri ville vært foruten. :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er viktig å unngå å bli forbannet:

Premiss 1. Norge var et fattigmannssamfunn for 80 år siden.

Premiss 2. Norge bidro mye under 2. verdenskrig med fraktskip.

Premiss 3: Etter 2. verdenskrig, bl.a. gjennom Marshalhjelpen, bygde Norge ut et offensivt maritimt forsvar.

Premiss 4. Global utvikling innebærer endrede forsvarsstrategier med mer fleksible løsninger,

 

Konklusjon: Hvem ivaretar vår historie?

Vi skal fortelle våre barnebarn hva som har skjedd i Norge, ikke bare i Steinalderen og i Vikingetiden, men oghspå i senere tid.

Ut fra mitt syn er det greit at vi skraper gamle bilvrak, de er ikke proidusert i Norge, jeg synes ikke at det er like greit at vi skraper maritim kulturhistorie.

Link to post
Share on other sites

Ser for meg at den kostet en normal sydenferie å starte opp.

 

Stusser litt på at vi ikke har hørt noe om opphuggingen før. Første tanken min er at vi hadde vært nok gærninger her til å drive dette videre.

 

 

Hei alle sammen. Jeg prøvde å rekruttere noen gærninger i 2005...men de bodde på vestlandet all sammen.... :lol::lol::lol:

Problemet var ikke penger til drift og oppstart men forsikring samt at vi hadde kun en mann som kunne seile skuta. Her holdt det ikke med kystskipper. Storm har nå i 2 år ligget ved dokken i Drammen uten at vi har fått kommet noe videre....

 

Tidligere etterlysning av gærninger.

Link to post
Share on other sites

det står vel en slik en på land utenfor briggen på haakonsvern og... var gnist (derav nicket.. :cool: ) på stegg for 2 år siden, den e og gått i opplag no..

at de julenissene borte i politiker verden kan finne på å ta ut super-haukene for å (kanskje) ta i bruk skjold klassen er helt på jorde..

det var ikke veldig mange ganger på øvelse de store dråga fikk has på oss gitt.. ett glimrende fartøy til den varierte kysten vi har...

 

lenge leve hauk klassen.. :flag:

Link to post
Share on other sites

Var selv torpedomann på 22 MTB skvadron

Jeg var også torpedomann på 22 MTB skvadron, tjenestegjorde på KNM Kvikk det herrens år 1977. Hadde mange fine opplevelser ombord. Må fortelle om en historie jeg aldri vil glemme. Jeg stod på utkikk-vakt over broen, en annen menig stod rorvakt. Det var nestkomanderende som hadde kommando på broen da, og han var alltid veldig stresset og skrek og hylte sine kommandoer til alle menige og offiserer ombord. Vi var på vei inn i en havn langt oppe i nord, husker ikke hvor det var. På vei inn skulle vi gå mellom en stake og et skvalpeskjær. Vi som stod utkikk skulle fortelle alt vi så av farer, jeg roper stake 10 grader styrbord. Vi nærmer oss staken, og plutselig endrer de kurs helt motsatt av fornuft. Resultatet blir at båten kommer borti skjæret og ødelegger propellen. Det som skjedde på broen var at nestkomanderende hadde tatt feil av styrbord og babord. Han stakkaran som stod til rors gjorde bare som han fikk beskjed om. Ikke rart heller for hvis du ikke gjorde det du ble komandert av denne fyren så fikk du jammen høre det. Han var ganske rolig en stund etter dette.

knmkvikk.jpg

Redigert av Naurstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det står vel en slik en på land utenfor briggen på haakonsvern og...

 

lenge leve hauk klassen.. :flag:

Denne er nok bare et tomt skall :nonod: , det står også et skrog inne på Haakonsvern (SSS) og ett på BMV Laksevåg som er brukt til undervisning for sveisekurs eller lignende :crazy:

Hauk'ene er vel også på vei "på hovve og ræv" ut av marinestrukturen nå (sammen med Skjold-klassen og 6-8 KV-fartøy), som et ledd i forsvarssjefens modernisering av forsvarets maritime kapasiteter...

Akkurat Storm/VSD 11 var en super båt (raskeste MTB "i nyere tid" hvis jeg ikke husker helt feil) og såpass spesiell at man burde funnet plass til den også ifeks. Horten. VSD 11 løste de oppgavene som KNM Horten var tiltenkt og ble erstattet av KNM Valkyrien (A535, tildigere Far Senior).

Primæroppgaven til VSD 11 var å være MTB Flotilje 30's flytende støtteelement for MTB våpenet, så selv om hun var "uoriginal", så var hun ombygget for å løse en spesifikk oppgave og burde dermed (til en viss grad ihvertfall) kunne forsvare å bli tatt vare på.

 

...akkurat KV-fartøyeneer det vel flere her som er glade for å bli kvitt :lol: :lol: :lol: ...men ellers så er det vel bare trist av nasjonen ikke klarer å opprettholde en marine eller å ta vare på vår sjømilitære historie.

Men samme problemet har vel alle som ønsker å ta vare på gamle fartøy, riksantikvaren pålegger men ingen vil ta regningen.

 

:flag: TrondT

Link to post
Share on other sites

dscn3989.jpg

 

Her er fra øvelsen Blue Game, våren 2004 på Sørlandet. Bildet er tatt fra KNM Ørn under en øvelse med et jagerfly. Jeg mener jagerflyet testet ut et våpensystem som skulle kunne skilne på fatøystyper, derfor ble KNM Storm brukt sammen med Hauk-klassen. For hver gang jagerflyet kom tilbake for "angrep", hadde Ørn og Storm sirklet rundt og skiftet posisjon for å skape litt forvirring.

 

Synd at det endte med hugging !

 

Men hva ble gjort med MTU'ene, gikk de til skrot de også ?

Link to post
Share on other sites

Jeg var 5 år på Nasty- og Stormklassen siste halvdel av 60-tallet. I sommer var jeg for første gang siden jeg sluttet Sjøforsvaret i 1970, ombord på en MTB - Blink på Marinemuseet i Horten. En merkelig opplevelse og se igjen 30-40 års gammel teknologi som var hypermoderen i min tid.

KNM Storm var vel ikke i operativ tjeneste noen gang, men var testfartøy for Storm-klassen. Jeg mener den også var litt smalere en de senere båtene. Synd at den hugges - håper den siste KNM Blink blir bra ivaretatt.

Link to post
Share on other sites

Akkurat Storm/VSD 11 var en super båt (raskeste MTB "i nyere tid" hvis jeg ikke husker helt feil)

 

var det denne som gikk i ca 40 knop, mener å ha sett bilder av en litt bredere MTB på MTB kommandoen. Tror den bare var i drift i noen få år... husker ikke helt hvilke klasse den var fra, men den hadde

6! torpedo rør ombord...

Link to post
Share on other sites

Her er fra øvelsen Blue Game, våren 2004 på Sørlandet. Bildet er tatt fra KNM Ørn under en øvelse med et jagerfly. Jeg mener jagerflyet testet ut et våpensystem som skulle kunne skilne på fatøystyper, derfor ble KNM Storm brukt sammen med Hauk-klassen. For hver gang jagerflyet kom tilbake for "angrep", hadde Ørn og Storm sirklet rundt og skiftet posisjon for å skape litt forvirring.

 

Synd at det endte med hugging !

 

Men hva ble gjort med MTU'ene, gikk de til skrot de også ?

 

Hehe....kjempefint bilde Falk. Jeg var ombord. Vi hadde base i Langesund men var leid inn i ett spesiellt ærend under nettopp Blue Game i en 14 dagers periode. Her hadde vi en skikkelig gummibåt med 65 hester på dekk....gikk som fy.....

Det F-5 flyet som ble observert hadde noe med oss og gjøre ja.

 

Tidenes guttetur :cool::cool::cool:

 

MTU'ene blir nok hugget de også. Vi har et par nyoverhalte på lur også om noen skulle trenge. :lol::lol::lol:

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er synd at slike fartøyer forsvinner!

 

Jeg gikk rekruttskolen på Vealøs i Horten i det herrens år 1969.

Mener å huske det sto en torpedobåt av eldre årgang i en slip/lagerhall.

Denne båten var utstyrt med 2 stk 12 sylindrede Packhard bensinmotorer.

Kan ikke huske hvilken klasse den tilhørte eller om den var norskbygget.

Vet at amerikanerne hadde Pachard motorer i sine PT's Elco-klasse.

Det sto også et smykke av en hvitmalt båt al'a Furuholmen som visstnok tilhørte kongehuset?

 

Noen som vet om disse båtene eksisterer idag?

 

Håper ikke denne avsporingen blir FOR stor!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Ja det er synd at slike fartøyer forsvinner!

Jeg gikk rekruttskolen på Vealøs i Horten i det herrens år 1969.
Mener å huske det sto en torpedobåt av eldre årgang i en slip/lagerhall.
Denne båten var utstyrt med 2 stk 12 sylindrede Packhard bensinmotorer.
Kan ikke huske hvilken klasse den tilhørte eller om den var norskbygget.
Vet at amerikanerne hadde Pachard motorer i sine PT's Elco-klasse.
Det sto også et smykke av en hvitmalt båt al'a Furuholmen som visstnok tilhørte kongehuset?

Noen som vet om disse båtene eksisterer idag?

Håper ikke denne avsporingen blir FOR stor!

Jeg var på Vealøs noen år før deg og da lå denne MTB (husker ikke klassenavnet) på sjøen. Dette var en krigsmodel og jeg tenker disse var bygget i England, men er ikke sikker - en flytende bombe spør du meg. Jeg har snakket med folk som var på disse under tysklandsbrigaden. Det ble fortalt at en gikk i lufta da, men alle var heldigvis på land. Disse båtene hadde egentlig mye likhet med Nastyklassen (J.H. Linge).
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...