Jump to content

En epoke i MTB/MKB verden er over. KNM Storm hugges.


Jorg-1

Recommended Posts

Litt historikk om norske MTB'er:
Etterkrigstid 1945-1960

«D-klassen»
Ved krigens slutt var ti MTBer av «D-klassen» under norsk flagg. Disse ble supplert med en del tidligere tyske torpedobåter som befant seg i Norge ved fredsslutningen. Syv av båtene i «D-klassen» var en del av den norske oppsetningen helt frem til 1959.


«Elco-klassen»
I 1951 fikk Norge ti amerikanske MTBer som en del av det amerikanske våpenhjelpprogrammet. Disse var av «Elco-klassen», en mindre, hurtiggående type. Elco-båtene var bygd under krigen og ble besluttet utrangert i 1959. I mars 1958 ble det besluttet å bygge 12 MTBer av «Tjeld-klassen» til erstatning for Elco-klassen.

«Rapp-klassen»
Fra 1952 til 1956 ble de seks første MTB etter krigen bygd i Norge («Rapp-klassen»). Båtene var litt større enn Elco-klassen. Rapp-klassen var tegnet og konstruert av Harald Henriksen (kapteinløyntnant senere kommandørkaptein). Konstruksjonsarbeidet og og utprøving i modelltank ble gjennomført i 1946. De siste seks båtene av «Rapp-klassen» ble hugget opp og erstattet av seks motortorpedobåter av «Snøgg-klassen» i 1971 og 1972.


1960 og 1970-tallet

«Tjeld-klassen»
Norge anskaffet tyve motortorpedobåter av Tjeld-klassen i to omganger i perioden fra 1961 til 1966. Tjeld-klassen hadde meget høy toppfart - ca 45 knop. Båtene var utrustet med fire torpedoer og to kanoner. Båtene var konstruert av Jan Herman Linge og bygget ved Båtservice verft i Mandal. Norskbygde båter av denne klassen ble solgt bl. a. til US Navy som også bygde 6 båter på lisens i USA. Tjeld-klassen ble faset ut av operativ tjeneste rundt 1980.


«Storm-klassen»
Tyve båter av Storm-klassen ble bygd fra 1965 til 1970. Storm-klassen ble kalt MKB (MotorKanonBåt), men fikk etter hvert betegnelsen MTB (MissilTorpedoBåt). Også Storm-klassen var konstruert av kapteinløytnant Henriksen. Storm-klassen er tatt ut av operativ tjeneste.

«Snøgg-klassen»
Seks båter av Snøgg-klassen ble bygd fra 1970 til 1971. Den siste båten av Snøgg-klassen som ble tatt ut av tjeneste var KNM Kvikk i 1995. Disse båtene hadde 4 torpedoer, 4 Penguin-missiler og en luftvernskanon.


Fra 1980 til i dag

«Hauk-klassen»
14 av båtene i «Tjeld-klassen» ble erstattet av 14 Hauk-klasse MTB fra 1979 til 1981. «Hauk-klassen» var de siste båtene som ble bygd med de samme skrogprofilene som «Storm-klassen». BMV Laksevåg og Westermoen i Alta bygde båtene. De har gjennomgått stadige moderniseringer og oppdateringer. I dag er de bestykket med inntil 6 Penguin-missiler, 2 torpedoer, Mistral luftvernraketter, 40mm kanon og 2 12,7 på toppbro. Hauk-klassen er i dag den eneste operative typen MTBer Norge har igjen. Båtene er med i Forsvarets oppsettingsplaner frem mot 2009.


Fremtid
MTB-våpenet skal videre fremover blant annet bestå av modernisert Hauk-klasse. De første båtene er oppgradert. Det er kun mindre synlige forandringer som er gjort. Men all elektronikk blir erstattet av dagens teknologi. Selv med denne oppgraderingen er gjenværende levetid ikke mer enn maksinalt 15 år. «Hauk-klassen» er derfor planlagt utfasen mot «Skjold-klassen», Skjold-klassen vil ikke ha torpedoer, bare missiler og kanon.

«Skjold-klassen»
Det er prosjektert 6 MTBer i «Skjold»-klassen. Den første av disse ble overlevert Sjøforsvaret 17. april 1999. KNM «Skjold» er en prototype for denne nye generasjonen MTBer, hurtiggående båter med katamaranskrog av SWATH-type. Båten har gjennomgått et omfattende testprogram og i 2003 ble byggeprogrammet for Skjold-klassen vedtatt av Stortinget.

KNM «Skjold» er den første båten bygget kompositt og superlette metaller. Båten er også det første norske marinefartøyet med gassturbiner som fremdriftsmaskineri. Hver båt vil få fire turbiner. «Skjold-klassen» er planlagt utrustet med 8 nye norske sjømålsmissiler (kalt Naval Strike Missile) som er under utvikling ved Kongsberg Defence & Aerospace. Klassen skal også ha en Oto Melara 76 mm kanon på fordekk. Ved konstruksjonen er det lagt vekt på å få frem en form som nesten ikke synes optisk, på radar eller på varmesøkende sensorer. Prinsippene i konstruksjonen er det samme som amerikanske "stealth" båter og fly er bygget etter. Antennene er ikke bassert på stealth teknologi, så båten vil likevel ha en liten radar profil. Profilen vil selvsagt ikke være i nærheten av de gamle hauk MTBene, men mer i nærheten av en liten speedbåt.

Det andre fartøyet i klassen, KNM «Storm», ble sjøsatt fra Umoe Mandal 30. oktober 2006. Båtene er 47 m lange, 13,5 m brede, vil ha en totalvekt på 274 tonn, har et dypgående på 0,9m og en toppfart på ca 60 knop. Samtlige båter i «Skjold-klassen» skal være ferdig utrustet i september 2009.

Hentet fra http://no.wikipedia.org/wiki/Motortorpedob%C3%A5t

Link to post
Share on other sites

Ser på Holmgang nå.....

 

Merkelig at han derre grønn-kledde forsvarssjef Diesen får lov til å prioritere vekk MTB'ene, i strid med alle anbefalinger fra sjøkrigerne. Mannen er jo innhabil: Han gikk imot MTB'ene før de ble planlagt.

He's dead, but he won't lie down.

 

Hvis man skal fjerne noen båter, bør man fjerne fregattene.

Link to post
Share on other sites

Problemet var ikke penger til drift og oppstart men forsikring samt at vi hadde kun en mann som kunne seile skuta. Her holdt det ikke med kystskipper. Storm har nå i 2 år ligget ved dokken i Drammen uten at vi har fått kommet noe videre....

Jeg tror kanskje det kunne ordnes også jeg da. Har familiemedlemmer som er gamle marinefolk og som har det meste av skipssertifikater på livstid. Har ikke spurt dog :rolleyes:

 

MTU'ene blir nok hugget de også. Vi har et par nyoverhalte på lur også om noen skulle trenge. :lol::lol::lol:

Hva er MTU'er?

Link to post
Share on other sites

Uten ror og propell blir båten lettere å plassere (stikker ikke så dypt). Samtidig blir alle skrog-gjennomføringer tettet slik at båten blir helt tett. Nå gåes det daglige vakter for å sjekke vanninntrenging f.eks. gjennom sjøvannsventiler. Uten ror og propell fjernes samidig 2 mulige lekkasjepunkter.

Link to post
Share on other sites

Hva er MTU'er?

 

står for noe sånt:

Motor Turbinen Union

 

Brukes også i mange av hurtigbåtene som trafikkerer norskekysten.

 

Og visstnok også brukt i Leopard tanks....?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

var det denne som gikk i ca 40 knop,

 

Det raskeste MTB- klassen, er en uavklart diskusjon, men en kan ha sine meninger.

Dersom utganspunket er lettest mulig båt, dvs. u/uten torpedoer og annen "løs" våpelast + minimal bukers er jeg overbevist om at Kjell-klassen dvs Nasty, er betydelig rasker en alle andre klasser. Det er et planende fartøy og det i seg selv gir ikke den fartsbegrensingen som for de senere depl.fartøyene. Jeg har hørt at den kunne gå i 50+ uten at jeg selv har opplevt det. Som alle planende båter ble Nastyen mer fartspåvirket av økende last.

Link to post
Share on other sites

Har også en formening om at Tjeld-klassen også kjent som "Nasty", var den raskeste.

Forut for Tjeld-klassen var den norskbygde Rapp-klassen og den tror jeg hadde de tidligere nevnte Pachard motorene 3 stk V12 motorer, som også ble brukt av den enda tidligere Elco-klassen som ble kjøpt fra i statene.

Er usikker på hva disse kunne oppnå av fart.

Tjeld-klassen eller Nasty,da ble også solgt en del "over there".

Forøvrig noe som amerikanerne snakket svært lite om, da de hverken før eller senere har kjøpt forsvarsmatriell fra andre stater. (Hvertfall som er kjent)

 

En fjær i hatten til Linge! :flag:

Link to post
Share on other sites

D-klasse båtene brukt under krigen gikk også bra unna

 

Fra http://www.nuav.net/mtb.html

Med tanke på operasjoner på norskekysten om sommeren overtok flotiljen MTB 345 16 mars 1943 MTB 345 var en heller liten MTB, kun 55 fot , bygget hos John I. Thornycroft & Co Ltd i Southhampton, England , de to RY 12 Thornycroft bensinmotorene utviklet til sammen 1320Hk , som gav båten en toppfart på 50 knop . Båten hadde en besetning på 7 og bevæpning var kun 2 - 45 cm torpedorer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er usikker på hva disse kunne oppnå av fart.

Utskrift fra KNM-Skjold

 

Vi anskaffet 20 Tjeld-klasse torpedobåter i to omganger i perioden 1961-66. Dette var geniale fartøyer med meget høy toppfart - ca 45 knop. Det var utrustet med 4 torpedoer og to kanoner. Disse båtene var konstruert av den kjente norske skipskonstruktøren Jan Herman Linge og bygget ved Båtservice verft i Mandal. Denne fartøyklassen var så vellykket at den både ble solgt i mange eksemplarer til US Navy som siden fikk bygget den på lisens i USA. Tjeld-klassen ble alle faset ut fra operativ tjeneste rundt 1980. Det finnes en båt igjen, KNM Skrei. Videre bygget vi 20 Storm-klasse kanonbåter i perioden 1965-70. Dette var de første MTBene i stål. Disse hadde ikke torpedoer, men 6 Penguin raketter og en stor kanon på fordekk med kaliber 76 mm. Dette er en oppsiktsvekkende stor kanon for et så lite fartøy. Storm-klassen ble bygget ved BMV i Bergen og Westermoen i Mandal. Storm-klassen var en genistrek av marineingienør Kapteinløytnant Henriksen. Profilene i skroget til Storm-klassen ble benyttet igjen i alle MTBer bygget i Norge frem til nå. Totalt 62 MTB skrog er bygget etter disse profilene. I tillegg ble skrogprofilene med små justeringer delt på langs og dannet formen til de første katamaran passasjerbåtene bygget av Westermoen. De siste Storm-klasse MTBene gikk ut av operativ tjeneste nå i sommer. Rundt 1970 besto MTB-våpenet av Tjeld - og Storm-klasse MTBer. De da foreldede siste 6 fartøyer av Rapp-klassen var moden for opphugging og ble erstattet av 6 Snøgg-klasse torpedobåter i 1971-72. Disse båtene hadde 4 torpedoer, 4 Penguin raketter og en kanon. Snøgg-klassen ble utfaset allerede i 1995 på grunn av foreldede våpen.

Link to post
Share on other sites

Ja det gikk unna på Tjeldklassen.....

Best fart da de ble tatt ut av hangaren etter lengre tids tørking...... da gikk det unna.....

Deltic'ene dro godt på når de lå høyt i vannet.

men når de hadde lagt på sjøen en tid var det nå så som så..... Nybunkret så slet vi med både storm og snøggklassen...

men litt ut på dagen når tankene ikke var fulle, ja da dro vi sakte ifra... Måtte jo ha en fordel der vi stod ute på en åpen bro og styrte.... Vi brukte dette pleksiglasslignende dekselet sjeldent, ble mer støy på boen.... så det ble hurtig vippet frem igjen.....

Er så mange år siden nå at jeg har lagret dataene så langt bak på harddisken at det trengs en meget stor ryddeaksjon for å finne de igjen....

men husker forbasket godt hvordan det var å stå på fordekket med spretterten i 34 knops fart og 18minus.... da var kokerens totmatsuppe i krus god å få servert etterpå ja...... Bedre å sitte i L70'en på akterdekket, da satt du mer i ly for fartsvinden. Må innrømme at det forekom at vi sovnet der vi satt under øvelse.... våknet hver gang fartøyet svingte og løpet nærmet seg brobygningen...da spratt det opp.... oj... duppet visst av.....

Link to post
Share on other sites

Forøvrig noe som amerikanerne snakket svært lite om, da de hverken før eller senere har kjøpt forsvarsmatriell fra andre stater. (Hvertfall som er kjent)

 

Ikke helt riktig. Fra Norge har de kjøpt Pingvin, fra Frankrike Durandal. Begge deler er noe som slippes av høytlønnede i gimpsuit (selv kaller de det flightsuit, men ikke hør på dem) i hodet på lavtlønnede.

 

I tillegg har man ymse håndvåpen, mest utbredt er gjerne pistolen M9 (originalt kjent som Beretta 92, fra Italia), men da fungerer det oftest slik at et europeisk produkt viser seg overlegent de amerikanske, men for å vinne konkurransen må europeerne forplikte seg til å bygge fabrikk i USA, slik at de enhetene som skal brukes av amerikanske styrker kan stemples "Made in the U.S.A". Våpen til spesialstyrkene er unntatt fra kravene om lokal montering, dessuten 84mm RFK som er i bruk av Rangers.

Link to post
Share on other sites

Maybach V12 var i Leopard tanks.

 

Maybach Mercedes MTU V16 var i Storm klassen. De hadde 2 stk intercooler og 2 stk turboer pr motor og ga 3600 hk. Tilsammen 7200 hk på båten.

6 ventilersteknikk og pumpedyseinnsprøytning (direkte innsprut) og 90 liters slagvolum. Vi kjørte maks turtall på opp mot 1950 omdreininger tror jeg å huske. Da blåste Storm opp mot 34 knop med vannjet. Hadde den hatt vanlige propeller tror jeg nærmere 38 knop hadde vært nådd.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig noe som amerikanerne snakket svært lite om, da de hverken før eller senere har kjøpt forsvarsmatriell fra andre stater.

 

I tillegg til alt annet som er nevnt kjøpte de også Terne anti-ubåt rakettsystem fra Kongsberg Våpenfabrikk på 60-tallet etter at gamle jageren KNM Bergen (ikke fregatten som gikk ut av tjeneste for noen år siden) hadde testfyrt våpenet i USA mot verdens første hurtiggående atomubåt USS Nautilus.

 

(Raketten - kald sådan - satt kilt fast i tårnet når den dykket opp etterpå!!!!!

Oso

Link to post
Share on other sites

Tjenestegjorde på Hauk klasse i min tid, KNM Ørn.

Mener også disse "Marsjet" på 1650 o/min og 30-32 knop, vi regnet et forbruk på ca 1000l/t.

 

Det hendte vi kjørte hardere, men det var sjelden, men husker en gang vi ble kalt ut fra Sandnessjøen

i stiv kuling/ storm til en stygg helikopterulykke, da mener jeg "Ørnen" gjorde 37-38 knop ved 1950 o/min.

Da var alle mann "aktenfor tvers" og "bunnslaga" kom hyppig....

 

Kan nevne at disse gjorde ca 13 knop på tomgang med begge motorene innkoblet...

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker så kalte vi Tjeld klassen for flisene pga at de var bygd i tre, jeg tjeneste gjorde ombor på KNM Tjeld P 984 på 24 sqadron

først så sto jeg på knm Snøgg p 980 tror jeg til den ble byttet ut med Knm Tjeld som var den andre av hauk klassen som ble bygget.

Vi lå i tromsø og gikk helt til Bergen for og bytte båt og opp igjen og ned til bergen igjen uken etter det var den tiden de båtene ble brukt.

Min jobb ombord var Torpedo mann og minør. en herlig tid :cheers::cheers::drink::sailing:

Sorry med storm jørgen :sad::sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...