Jump to content

En epoke i MTB/MKB verden er over. KNM Storm hugges.


Jorg-1

Recommended Posts

KNM Alta Og KNM Hitra!Er dette MTB,er av Hauk klasse?

 

 

KNM Alta er en gammel minesveiper av Sauda-klassen. KNM Hitra er en amerikansk ubåtjager som ble satt inn i nordsjøtrafikken mellom Shetland og Norge under andre verdenskrig.

KNM Alta er også første fartøy i den nåværende Alta-klasse minesveipere, bygd på 90-tallet.

KNM Hitra er siste gjenlevende "Shetlandsbuss" og er fullt ut operativ som museumsfartøy på sommerstid. Hun er stasjonert på Haakonsvern.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Alle Hauk-klassebåtene hadde fuglenavn. Var selv på KNM Teist, 23. skvadron i 87-88 (nedlagt for mange år siden, men har både skvadronsmerke og zippolighteren med emblem på fortsatt). Noen herlige tokt til Shetland/Skottland og Tyskland. Og hele kysten her selvsagt.

 

Pero.

 

...og om jeg ikke kom ut av tellingen sist onsdag så tenker jeg du har KNM Teist i bildet innlegg #99. Noen spesiell lugar ombord du vil at jeg skal brøle i?

 

Har jo selv vært aksjonær i privateide Storm Senior ex KNM Storm fra 2001 til 2006.

Link to post
Share on other sites

...og om jeg ikke kom ut av tellingen sist onsdag så tenker jeg du har KNM Teist i bildet innlegg #99. Noen spesiell lugar ombord du vil at jeg skal brøle i?

 

Har jo selv vært aksjonær i privateide Storm Senior ex KNM Storm fra 2001 til 2006.

 

Om du skal brøle, så gjør det i lugaren til NK. Sjefen og de andre ombord var helt OK. NK gikk inn for å være marinens minst populære. Rett fra Sjøkrigsskolen... Husker at han stod på bro sammen med en anmnen løytnant og fleipet om ett eller annet. Jeg la inn en passende vittighet i samtalen, i samme ånd som dem. Da ble det helt stille.... Ble tatt på si senere og irettesatt. Man snakket ikke i en slik tone til høyere offiserer.

 

Synd å se den bli hugget. Ligger KNM Jo der også? Har et herlig bilde av den båten på vei over Nordsjøen med ei havsule som følgesvenn i fri flukt.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Var på KNM Falk (P995) i `95-`96 som Bosun, det var en vanvittig flott tid med bare gode (og hysterisk morsomme) minner. Noen som vet om Falkèn fortsatt seiler?

 

Åkkesom, en av historiene innbefatter 7 meter juletre MED pynt på langs i banjer`n, noen andre var skutebunnsfest/mastfest/torpedorørfest(gikk kun 2 stk...)

 

Det var tider, det... :wink:

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

Nettavisen hadde den samme

http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen...icle2243140.ece

 

Det er jo veldig rart at de ikke tenker på at de kunne brukes til noe sjømilitære korps eller opplærings fartøy

eller innen redningsoppdrag noe må de vel kunne brukes til enn bare til spiker eller andre ting.

 

det er bare trist Hilsen en Torpedomann i fra KNM Tjeld P-989 :sad::sad::nonod:

Link to post
Share on other sites

Var på KNM Falk (P995) i `95-`96 som Bosun, det var en vanvittig flott tid med bare gode (og hysterisk morsomme) minner.

 

Hei , mener vi byttet Falk med KNM Jo rett før nyttår ? Du dimmet vel også i de tider ? , så kom Salomonsen som Cox , om jeg ikke husker feil .

Jeg tjeneste gjorde som RDV ombord i den tiden .

 

Tror muligens et par Hauker er under kommando enda , om de ikke bare har glemt å ta ned vimpelen. Uansett mtb havna er et begredelig syn , generelt hele Haakonsværn er ikke det det en gang var .

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Blir på gråten jeg når jeg ser Haukene blir huggd opp!! var på KNM Ravn i 95-96, en meget fin og lærerik tid! vi hadde det my morro, og vi fikk sett hele den praktfulle norgeskysten. Lærte mye om navigasjon, og det var uten ekkolodd og kartplotter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja huff....det er mye sjel her. Har jo selv vært privat medeier i KNM Storm i 5 år...og nå skal jeg hugge "søsterbåtene" i Hauk klasse.

Idag gikk jeg ombord i KNM Ørn for kontroll av sanering. KNM Teist og KNM Erle er allerede borte.

 

Flere bilder av meg i ViMenn artikkelen.......

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si at dette er noe av det mest tragiske jeg ser her i livet. Disse båtene var helt i orden og kjøres rett på skrothaugen...

Kansje en av båtene kunne ha Blitt musem? Har rett og slett ikke ord for dette! Minner veldig om Historien om Forsvarets Beltevogner som Hadde gått 6 KILOMETER (6000 meter på 25 år ja!) Dagens samfunn i et nøtteskal!

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Grusomt syn :-(

Har tjenstegjort som maskinist på KNM LOM, JO, GRIBB, SKUDD og DJERV. Både 21. og 22.sq. Snakk om fin tid!!

 

Ref. utstyr, har du tatt livet av "hjelpisene "Mercedes V6 erne også? Hadde passet fint i min båt.....Sikkert noen skøytegutta som kunne tenkt seg en 3 syl MWM også, men de er vel kanskje gått ut på dato. Mener de hadde noen timer på nakken også :-)

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=566566

 

Hmmm.. trodde alle MTB`ene skulle hugges jeg!!? finnes tydeligvis noen igjen da!!

 

Man kan spørre seg hva den Norke stat/Forsvaret tenker på når jeg nå ser at verdien på båtene er annslått til 26mill, med utrustning, og 7mill for tomt skrog!!

 

Det er et enkelt regnestykke etter min mening: skroting gjenbruksverdi noen hundre tusen.. salg av skrog verd 7mill ,til noen som kan benytte de flotte båtene til f.eks bredskap, nyttetransport eller bygge om til lystbåt. Eller kansje bevare båten til ære for den stolte Norske marines tradisjon med MTB våpenet?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jorg-1: Ser du for lenge siden nevner at du hadde nyoverhalte MTU er på lur, hva med eventuellt å gjøre en av disse i driftstand? fått tak i en lastebilhenger som den kunne monteres på? Kunne reist rundt i landet og spredd godrøyk og masse deilig lyd!! Satt her om dagen og kikka på noen gamle videoer fra 95-96, hadde jaggu filma litt maskinrutiner under drift også!! Ble mange timer i kontrollrom på "Steil" på sørlandstokt sommeren 95 med kun to mann+1st i maskinbesetningen ombord! Men kontrollrommet var jo verdens beste sted å sove litt, med verdens herligste vuggesangorkester bare to meter unna! Ja jeg vet at tråden er gammel!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hehe...har selv hatt noen timer på øret i Storms kontrollrom.... Mener det fortsatt står 2 komplette motorer som er nyoverhalte på et lager ikke så langt fra oss.....men det er jo bare "gærninger" som holder på med dette som privat hobby. Og tro meg...jeg søkte etter disse "gærningene" for å drifte Storm videre....men det fantes kun et par stykker på vestlandet...som hadde tjenestegjort på disse fartøyene som hadde lyst å bli med...så derfor ble dette kapittel avsluttet. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Som mange flere med meg, så har dette vært båter som har gitt utrolig mange gode minner. Var maskinist ombord i "KNM Kjekk" på 90 tallet. Mimrer fortsatt om MTUenes tomgangs-brumling og ujevne gange på alle 16 sylindre (før den sjaltet ut en rekke), pneumatikken som varslet oss om at båten ble satt i gir (ref. sjøbein), kontrollrommet etc etc.

 

En av disse skulle absolutt vært tatt vare på ja...

 

mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

Har lagt inn innlegg her før tror jeg, men senest i helga satt jeg å mimra over min tid på KNM Ravn i 95-96

Har mange fine minner og må si jeg hadde en meget fin og lærerik tid i Marinen! under transitt stor jeg mye til rors og når jeg hadde fri stod jeg og fulgte med bestikket og lærte navigering på den gamle måten!

MTU`ene var fantastiske motorer og hadde som mange nevner en fantastisk lyd!rå brutal kraft! kan sitte i timesvis på Youtube og høre på oppstart av Detroit og MTU diesler! hehe. I jobben var jeg med å konstruere en Katamaran på 15m og vi fikk trumfa igjennom 2x MTU V8 på denne hehe.. dem var omtrent dobbelt så dyre som Scania motorene som var tiltenkt.. hehe men verdt det!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...