Jump to content

En epoke i MTB/MKB verden er over. KNM Storm hugges.


Jorg-1

Recommended Posts

...jeg søkte etter disse "gærningene" for å drifte Storm videre....men det fantes kun et par stykker på vestlandet...som hadde tjenestegjort på disse fartøyene som hadde lyst å bli med...så derfor ble dette kapittel avsluttet. :rolleyes:

Beklager at jeg ikke kom på banen før det var for sent, var faktisk ikke klar over at den var i privat eie, var sikker på at noe museum eide den!

ÅÅÅ skifte sprekte topper det er lett min venn, bare prøv min venn, men husk å skru igjen. kamhuset og injektor det tar du første kveld, du bare trekker litt her og mekker litt der så blir den bra igjen!!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Handler dette om prototypen for Storm klassen? Ut fra det jeg husket ble de gjort noen konstruktive justeringer på etterfølgende båter. Dvs Storm prototype er ikke helt identisk med de senere operative fartøyene, mener jeg. Skulle en bevare noen av båtene fra denne klassen burde det være Blink som etter det jeg forstår av tråden her, er den eneste gjenværende.

 

Hva med Tjeld-klassen, er det noen igjen av den? Jeg selv tjenestegjorde på MTBer og KBer fra 65 til 1970.

Link to post
Share on other sites

Nesten vemodig å se at KNM STORM P 960 Hugges Jeg tenestegjorde om bord dær i 11 måneder i 1974 i maskinen. Vi hadde spesialpropellere på den gangen å hadde derfor et par knop større fart en de andre i samme klassen.

Storm var den siste som var bygget i klassen,da den første som het Storm blei sjaltet ut igjen å så fikk den siste navnet igjen.Vi var i 22 skvadron å opererte heile norskekysten + at vi var på Sjetlandstur. Vi laga bilde av Hårek som vi satte opp på sidene. De fleste hadde en figurd på sidene.Det var veldig greit å hete Leif Larsen når vi var på Sjetland, det blei en fin tur med skikkelig dritvær heim igjen. :worry:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ex KNM Hai TIL SALGS !

 

http://www.svela.no/...=1_7_Ex-KNM-Hai

 

KNM Hai P381 er en av Jan Herman Linges berømte motortorpedobåter av Tjeld klasse

(Nato: NASTY), bygget hos Båtservice Verft AS i Mandal i 1965.

 

 

 

Kunne jo vært gøy, noen som vet om det er mulig å få disp til 24,5 meters lengde med D5LA???

 

...og hvis noen har hørt noe av interesse så del det gjerne her..??

Link to post
Share on other sites

er det ikke noen søkkrike 'kakser' som i sin tid avtjente verneplikten på en sånn som kan overtales til å spytte i litt midler? :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva de forventer å selge denne for? Dette er jo noe som må taes vare på i original stand. Med andre ord en gedigent underskuddsprosjekt. Men hvis noen har baller så er jeg gjerne med! Har ikke erfaring med disse men var på både Storm og Hauk klasse som trikker i 95-96.

Hadde vært interessant å vite hva som er gjort med den etter at den ble utfaset og lagt på land!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Synes KNM burde kjøpe den for å bevare historien om båtene som har gjort absoludt mest for den norske marine. Det norske MTB forsvar har utmerket seg og er enormt tilpasset taktisk for norskekysten og kystnært farvann generelt! Nå har vi heller satset på Fregatter som oppererer langt til havs og de nye moderne MTB `ene har knapt nok seilingstid. med masse innkjøringsproblemer og masse high tech utstyr! Til Christensen: var du inom 22 squadron? jeg var på KNM Ravn i 95-96

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Løøp og kjøp da vel, RoJo og jeg skal da klare å fyre opp Delticene, det har vi lang praksis med.

 

ja hadde jo vært gøy men blir nok alt for mye penger...MEN har du vært ombord på disse?? hva tror du om motorene, er det mulig å bruke dem litt innimellom, holder dem eller er det skru seg ihjel? er det svær prosedyre å starte dem opp? osv osv

Link to post
Share on other sites

Nesten vemodig å se at KNM STORM P 960 Hugges Jeg tenestegjorde om bord dær i 11 måneder i 1974 i maskinen. Vi hadde spesialpropellere på den gangen å hadde derfor et par knop større fart en de andre i samme klassen.

 

Storm var det den som lå i Tromsø (

Olavsvern)

da ABBA vant?

 

Løøp og kjøp da vel, RoJo og jeg skal da klare å fyre opp Delticene, det har vi lang praksis med.

Skal vel også kunne ta full overhaling på den med litt hjelp.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå er Olavsvern også lagt ut for salg!! Vi lå 3 Storm og 3 Hauk i dokken inni fjellet, samt et par Ubåter. Hærlig å høre MTU`ene bli fyra opp inne i tunell åpningen! hehe. Da jeg så konstruksjonen til Deltic`ene tenkte jeg, hvordan går det an å synkronisere alt dette!! Det er råe motorer ihvertfall som sikkert går bra når dem er sikkelig tunet! Uansett så er det lite som kan hevde seg mot MTU, når det gjelder lette medium skipsmotorer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå er Olavsvern også lagt ut for salg!! Vi lå 3 Storm og 3 Hauk i dokken inni fjellet, samt et par Ubåter. Hærlig å høre MTU`ene bli fyra opp inne i tunell åpningen! hehe. Da jeg så konstruksjonen til Deltic`ene tenkte jeg, hvordan går det an å synkronisere alt dette!!

Det ble noen flere deler når en fikk på Turbon`n på plass.

https://baatplassen.no/i/topic/2520-stjernemotorer/page__st__40

Du skulle hvert i dokka da vi fikk en utrykning og havnesjefen ble lurt til å gløtte på portene for å jevne ut fortere, Da kom syndefloden. og alle måtte gå vakt de neste ukene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

................

Da jeg så konstruksjonen til Deltic`ene tenkte jeg, hvordan går det an å synkronisere alt dette!! Det er råe motorer ihvertfall som sikkert går bra når dem er sikkelig tunet! Uansett så er det lite som kan hevde seg mot MTU, når det gjelder lette medium skipsmotorer!

 

deltic_animation.gif

 

Skikkelig Coool motor design. Gif-bildet over viser hvordan Deltic motoren virker i prinsippet.

3 paralelle veivaksler som, via gearhjul i den ene enden, er forbundet mot felles sentrert drivaksel. To-takter med lengdespyling og motgående stempel. 18 sylindret 1650 Hp /1500 rpm.

 

Litt mere om denne motoren her:

http://atomictoasters.com/2011/01/the-napier-deltic/

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...