Jump to content

En epoke i MTB/MKB verden er over. KNM Storm hugges.


Jorg-1

Recommended Posts

Hallo dere - er båten høgd eller ikke? KAn vi ikke få til ett eller annet her da? VI er jo en fantastisk gjeng med gærne mannfolk.

Hilsen Bitteliten

 

Den ser veldig hugget ut på bildene i post nr 1 ! Vel er det mye fantastiske mennesker her, men denne ser nå ut til å være i overkant utfordrende selv for baatplassen. : :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Kjempebåter dette her hvor mange er det igjen?

 

 

Det ligger en flytende uten propeller i Horten (KNM Blink) og så ligger det et skall på land (KNM Brask) på Haakonsvern. Ellers ingen flere av Storm-klassen som finnes i Norge. Det ble gitt bort 6 operative og 3-4 delebåter til Baltikum for noen år siden mener jeg å huske. Resten av Storm-klassen er hugget.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisann! Noen som veit om "Blink" er komplett? Sitter MTUene der?? Fikk aldri ut fingern ang Storm Senior selv om jeg så den ligge i Drammen lenge. Hva er planene for KNM Blink?? skal den bare ligge der og ruste?? Savner dieselgufsen ved oppstart og latteren når en indikatorventil ikke var helt stengt!!

Tjenestegjorde som trikker på Steil i 95-96, hadde vært gøy å høre dyra brumme igjen!!

Ronny

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Flotte bilder Christian V....og nå skal disse Tjeldene også hugges.....og jeg skal ombord i dem en etter en.

 

Forøvrig er KNM Blink (Marinemuseet i Horten) i komplett stand med MTU bortsett fra propeller.

 

MTU= Maybach-Mercedes motorer bygget på 6 ventilers teknikk i V-16 motor og 90 ltr slagvolum. 3.600 hk, 2 turboer, 2 ladeluftkjølere. Startes med lufttrykk 40 bar. Vannvittig gromlyd når dette dras igang.

 

Hilsen X maskinsjef i Storm Senior som var i privat eie 2001-2007.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var den flotte lyden under oppstart... spesielt hvis du måtte bruke spett på regulatoren heheheh Husker en som klarte å kile det litt fast mens den startet... ble noen sekunder der med panikk til han fikk det løst... heheheheh

Ellers så røykte de gamle noe helt forj.... ved oppstart..

Det var liksom prikken over ien å få fyre de opp etter lengre tids ettersyn..

Link to post
Share on other sites

Ja må bare si at det er tragisk at vi ikke har tatt vare på en båt av hver klasse fra 1940 og utover på museum slik NASA har gjort på space Centeret. :headbang:

Men jeg fikk den gleden å tenestegjøre ombord KNM RAPP P 981 i 11 mnd. og 28 dager som 3 maskinist 1980-81 og vil si det var et godt minne for livet.

Noen tekniske data på KNM RAPP :Kontrollsystem NEBB test systen med 270 målepunkt på hver maskin , Motorer: 2 stk MTU V-16 utviklet 2 X 4000 BHK etter trimming i Tyskland med spissere kammer større dyser og ståltopper som Hauk klassen etc ,Flaps,forbruk v/1790 O/min 1035 lt/t Fart ca. 32 kn. topp 38++++++++. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Tjeld/Nasty klassen var utrustet med Napier Deltic motorer. Litt spesiell sak med to motstående stempler i hver sylinder. Mye "pulver", men visstnok en vanskelig motor å vedlikeholde og reparere.

 

347px-Napier_deltic_animation_large.gif

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic

http://www.ptfnasty.com

 

Update: Kikket litt rundt på den siste siten, og kom over denne artikkelen om Nasty-klassen i Vietnam. CIA rekrutterte norske leiesoldater - jegere og båtførere - til disse operajonene :eek:

http://www.ptfnasty.com/ptfStalking.html

 

"...

Accompanying this directive, however, was an initiative by the CIA to recruit former Norwegian maritime commandos--or Jaeger commandos--and mercenaries to operate the Nastys in North Vietnamese waters. U.S. underwater demolition teams (UDTs) had been operating joint exercises with the Norwegians for years, and the Norwegians were conversant and comfortable in U.S. UDT/SEAL doctrine and operational techniques.

..."

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jøss, det var litt av en konstruksjon...!

 

Napier lagde vel også motorene til flyene Hawker Typhoon og Hawker Tempest, de hadde visst også en noget spesiell konstruksjon (og slet en del med driftssikkerhet i begynnelsen)..:

http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, iflg Wikipedia så var flymotorene utgangspunktet når de fikk i oppdrag av den engelske marinen å konstruere en dieselmotor, til erstatning for bensinmotorene som da ble benyttet i britiske MTBer - med den ekstra spenningen bensinen tilførte i trefninger med tyskerne :boxing: De tok rett og slett tre av sine flymotorer og skrudde de sammen i en trekant. OK, litt mer hodebry var det sikkert, bl.a. måtte en av veivakslingene rotere i motsatt retning, som vist over, pga rotasjonskreftene som ellers ble for sterke, men det var visst prinsippet.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...