Bitteliten Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Hallo dere - er båten høgd eller ikke? KAn vi ikke få til ett eller annet her da? VI er jo en fantastisk gjeng med gærne mannfolk.Jeg kan sponse diesel i noen timer. TUller ikke om dette - er det ingenting vi kan gjøre?? Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 vi drev å bygde "brannpakker" på Kværner m mtu som drivenheter... dette er de flotteste diesler jeg har vært borti.. kostet dobbelt av detroit diesel da.. for en nydelig lyd når de gikk på 24 timers tester uten lyddemper(til stor glede for byggefeltet oppi lia) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Hallo dere - er båten høgd eller ikke? KAn vi ikke få til ett eller annet her da? VI er jo en fantastisk gjeng med gærne mannfolk. Hilsen Bitteliten Den ser veldig hugget ut på bildene i post nr 1 ! Vel er det mye fantastiske mennesker her, men denne ser nå ut til å være i overkant utfordrende selv for baatplassen. : Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Sorry - glemte helt å se på bildet igjen. Enig at den ser veldig hogd ut. Trist og leit Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Til "tassen": Litt pirk: KNM Tjeld har P989, første hauken (altså KNM Hauk) har P986. Hauk er ute av strukturen mens Tjeld er en av de få hauk'ene som fremdeles seiler TrondT -og sitat-knappen virker ikke... Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Gullfisk Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Også for en nydelig hekksjø de lager da. Er ikke mange som slår den. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 KNN Storm/VSD 11 et sted på Sørlandet sommeren 92 Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 KNN Storm/VSD 11 et sted på Sørlandet sommeren 92 "Stedet" er i Blindleia, ved Krossen på vei østover. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hilmar 2 Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Kjempebåter dette her hvor mange er det igjen? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Jorg-1 Svart 21.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 Kjempebåter dette her hvor mange er det igjen? Det ligger en flytende uten propeller i Horten (KNM Blink) og så ligger det et skall på land (KNM Brask) på Haakonsvern. Ellers ingen flere av Storm-klassen som finnes i Norge. Det ble gitt bort 6 operative og 3-4 delebåter til Baltikum for noen år siden mener jeg å huske. Resten av Storm-klassen er hugget. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Hilmar 2 Svart 21.November.2007 Link til dette innlegget Svart 21.November.2007 (redigert) Å, Så KNM Blink er uten propeller. Men denne båten burde heller vært satt på land. tenk om det tærer hull i skroget, Disse har jo ganske tynne plater! Synd at det ikke er noen opperative igjen Redigert 21.November.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Christensen Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Heisann! Noen som veit om "Blink" er komplett? Sitter MTUene der?? Fikk aldri ut fingern ang Storm Senior selv om jeg så den ligge i Drammen lenge. Hva er planene for KNM Blink?? skal den bare ligge der og ruste?? Savner dieselgufsen ved oppstart og latteren når en indikatorventil ikke var helt stengt!! Tjenestegjorde som trikker på Steil i 95-96, hadde vært gøy å høre dyra brumme igjen!! Ronny Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christian V Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 KNM Tjeld - januar 2005 - Selbjørnsfjorden - Bildet tatt av Scanpix Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Sjømannskap og koordinasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) Flotte bilder Christian V....og nå skal disse Tjeldene også hugges.....og jeg skal ombord i dem en etter en. Forøvrig er KNM Blink (Marinemuseet i Horten) i komplett stand med MTU bortsett fra propeller. MTU= Maybach-Mercedes motorer bygget på 6 ventilers teknikk i V-16 motor og 90 ltr slagvolum. 3.600 hk, 2 turboer, 2 ladeluftkjølere. Startes med lufttrykk 40 bar. Vannvittig gromlyd når dette dras igang. Hilsen X maskinsjef i Storm Senior som var i privat eie 2001-2007. Redigert 21.August.2008 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Hydrox Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Hvor er det nederste bildet tatt? Kuleseidkanalen? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Ja det var den flotte lyden under oppstart... spesielt hvis du måtte bruke spett på regulatoren heheheh Husker en som klarte å kile det litt fast mens den startet... ble noen sekunder der med panikk til han fikk det løst... heheheheh Ellers så røykte de gamle noe helt forj.... ved oppstart.. Det var liksom prikken over ien å få fyre de opp etter lengre tids ettersyn.. Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Ja må bare si at det er tragisk at vi ikke har tatt vare på en båt av hver klasse fra 1940 og utover på museum slik NASA har gjort på space Centeret. Men jeg fikk den gleden å tenestegjøre ombord KNM RAPP P 981 i 11 mnd. og 28 dager som 3 maskinist 1980-81 og vil si det var et godt minne for livet. Noen tekniske data på KNM RAPP :Kontrollsystem NEBB test systen med 270 målepunkt på hver maskin , Motorer: 2 stk MTU V-16 utviklet 2 X 4000 BHK etter trimming i Tyskland med spissere kammer større dyser og ståltopper som Hauk klassen etc ,Flaps,forbruk v/1790 O/min 1035 lt/t Fart ca. 32 kn. topp 38++++++++. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Hei! Var ombord som skriver på KNM Stegg i 1986.Dette var en Hauk klasse.Noen som vet om denne er i live?Burde jo gå an å ta vare på en slik båt dersom det er nok interesse. Hvilket sertifikat kreves for å føre en slik båt? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) Tjeld/Nasty klassen var utrustet med Napier Deltic motorer. Litt spesiell sak med to motstående stempler i hver sylinder. Mye "pulver", men visstnok en vanskelig motor å vedlikeholde og reparere. http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic http://www.ptfnasty.com Update: Kikket litt rundt på den siste siten, og kom over denne artikkelen om Nasty-klassen i Vietnam. CIA rekrutterte norske leiesoldater - jegere og båtførere - til disse operajonene http://www.ptfnasty.com/ptfStalking.html "... Accompanying this directive, however, was an initiative by the CIA to recruit former Norwegian maritime commandos--or Jaeger commandos--and mercenaries to operate the Nastys in North Vietnamese waters. U.S. underwater demolition teams (UDTs) had been operating joint exercises with the Norwegians for years, and the Norwegians were conversant and comfortable in U.S. UDT/SEAL doctrine and operational techniques. ..." Redigert 22.August.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
ivar Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Jøss, det var litt av en konstruksjon...! Napier lagde vel også motorene til flyene Hawker Typhoon og Hawker Tempest, de hadde visst også en noget spesiell konstruksjon (og slet en del med driftssikkerhet i begynnelsen)..: http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Sabre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smurph Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Ja, iflg Wikipedia så var flymotorene utgangspunktet når de fikk i oppdrag av den engelske marinen å konstruere en dieselmotor, til erstatning for bensinmotorene som da ble benyttet i britiske MTBer - med den ekstra spenningen bensinen tilførte i trefninger med tyskerne De tok rett og slett tre av sine flymotorer og skrudde de sammen i en trekant. OK, litt mer hodebry var det sikkert, bl.a. måtte en av veivakslingene rotere i motsatt retning, som vist over, pga rotasjonskreftene som ellers ble for sterke, men det var visst prinsippet. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
simarli Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Hei! Hvordan er det med Hauk klassen,er de fremdeles i drift?Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Hauk klassen er på vei til høgger`n - BT WebTV Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.