Jump to content

En epoke i MTB/MKB verden er over. KNM Storm hugges.

Jorg-1

Recommended Posts

I USA vet de å ta vare på krigsheltene og også dokumentere for framtiden..

I Fishermans Wharf i San Francisco ligger det noen museumsskip fra WW2.

025_ubaat_fra_2._ww.jpg

Dette var en U-båt som deltok i kampene i Atlanteren. Bak denne ligger Jeremiah O'Brien som var sterkt involvert i Normandie '44 og som jeg av en eller annen grunn ikke får lastet opp bilde av. (Alcatraz i bakgrunnnen)

Poden vikarierte som styrmann ? Kaptein på Jeremiah O'Brien

024_kaptein_jarle.jpg

OPPPPSSS, styrmannen ? kapteinen hadde visst 4 hender.............

Redigert av KAT (see edit history)

Morsomt og trist å se Storm opphugd. Har ikke fått med meg dette. Var med fra begynnelsen da en liten gjeng av oss dro over fjellet i Geir sin Audi til Haakonsvern og begynte pussejobben. Ble mange turer over. Et vanvittig arbeid på skrog og ellers. Sjøforsvaret var hyggelige med oss - fikk holde til i hangar. Har adgangskortet til basen fortsatt - og gode minner fra prosjektet, selv om jeg flyttet utenlands og forsvant i 2002.

Tjeld/Nasty klassen var utrustet med Napier Deltic motorer. Litt spesiell sak med to motstående stempler i hver sylinder. Mye "pulver", men visstnok en vanskelig motor å vedlikeholde og reparere.

347px-Napier_deltic_animation_large.gif

deltic.jpg

Hvis jeg husker rett var denne opprindlig brukt som motor i lokmotivene i England men

da bare på 2200KH.

Men da de ble spritet opp til 3100 HK kom problemene.

Ikke vanskelig og overhale. De skulle gå i 1500 timer og så overhales.

Marsfart var 1750 omd. husker vi fikk to nye modifiserte motorer de skulle gå på 1850 omd.

Den sommeren var vi mye alene da resten av skvadronen måtte gå med 1750omd.

Moroa varte til ettersommeren da smalt det, så da var det nymotor og tilbake til 1750.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Morsomt og trist å se Storm opphugd. Har ikke fått med meg dette. Var med fra begynnelsen da en liten gjeng av oss dro over fjellet i Geir sin Audi til Haakonsvern og begynte pussejobben. Ble mange turer over. Et vanvittig arbeid på skrog og ellers. Sjøforsvaret var hyggelige med oss - fikk holde til i hangar. Har adgangskortet til basen fortsatt - og gode minner fra prosjektet, selv om jeg flyttet utenlands og forsvant i 2002.

Hei på deg....da kan jeg sikkert hilse Geir som forøvrig er min sjef idag.

Til opplysning er Hitra en Kystubåtjager og Alta er minesveiper (ikke MTB'er) og selvfølgelig forsvinner både splittflagg og KNM navnet i privat eie.

• 3 uker senere...

Ja, den hekksjøen der kunne gjøre enhver prinsesse grønn av misunnelse. Husker godt en gang vi rundet ut fra Haakonsvern med en trifoil, på vei til et dykkeroppdrag. Det var dårlig vær og mye regn, og siden det ikke var noen form for vindskjerm på disse båtene så ble det til at vi hadde blikket litt lavt for å beskytte øynene. Var derfor ikke helt oppmerksom på MTBen som var på vei innover - dæven så høyt vi hoppet når vi traff bølgen :lol:

Trifoilen var jo en god og stabil arbeidsplattform, men elendige egenskaper i litt sjø pga. den spesielle skrogformen.

Bundin er bátleysur maður

Husker godt vi passerte en litt stor princess på sommeren. Den lå vel i 20-25kn, med eieren i slapp positur og bar overkropp på flybridge. "Sjefen" kom opp på toppbro med hakestroppen på lua og hendene på spakene oppe. Hilste pent til lua i det vi passerte, i 32kn, i passende avstand. Han skvatt litt nede på flyen sin før han måtte klore seg fast for å ikke trille ut. Må innrømme at dette er et godt minne å tenke på, når mann selv sitter og holder på alt, etter å ha blitt passert så altfor nærme av en fjordflytter. :smiley:

Nok et stykke historie er på vei ut i margen...... De er i sitt rette element kun 5 dager til......så blir det skrapjern.

Da går jeg ombord med slegga :smash:

hugges alle sammen no? eller e det fremdeles en skavdron med 2 båter igjen ?? traff noen i trondheim før sommeren, då va det 2 igjen.. ??

Å hugge haukene e helt tåpelig, ingen som matcher de i den norske skjærgården... !!!!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Ser i dagens Båtliv at det søkes etter penger etc. for å kunne fortsette restaureringen av ex KNM HAI. Den aller siste av Tjeld klassen.......har maskineri etc. inntakt som originalt...

Er privatpersonen Sverre Larsen, tlf 69311180 som jobber med den...

Ble overdratt fra forsvarsdepartementet til aksjeselskapet HAI MARINE... Det er dekk, kommnadobro/styrhus som er bygget i finer med polyester/glass som trenger restaurering. Han trenger hjelp etter å ha holdt på mer eller mindre alene med båten. Har fått en hel side i bladet.

her er epostadressen til han:

sverre@svela.no

Kankje noe å bruke noen timer og kroner på?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...