Christian V Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Forb.... landkrabbe... Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Dette var ikke bra!Burde være mulig å redde en av dem før det er for sent!Noen som er intressert?Hugger de alle disse forsvinner masse historie for godt! Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) I USA vet de å ta vare på krigsheltene og også dokumentere for framtiden.. I Fishermans Wharf i San Francisco ligger det noen museumsskip fra WW2. Dette var en U-båt som deltok i kampene i Atlanteren. Bak denne ligger Jeremiah O'Brien som var sterkt involvert i Normandie '44 og som jeg av en eller annen grunn ikke får lastet opp bilde av. (Alcatraz i bakgrunnnen) Poden vikarierte som styrmann ? Kaptein på Jeremiah O'Brien OPPPPSSS, styrmannen ? kapteinen hadde visst 4 hender............. Redigert 22.August.2008 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) KNM HITRA og KNM ALTA seiler begge som minne-fartøy. Begge er omfattende restaurert. Det er dyrt og holde en slik båt og ikke minst fuel koster. Redigert 22.August.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Alta Passerte Drøbak på vei ut i sted PS: Navnet KNM forsvant når den ble privat Har jeg hørt. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
simarli Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 KNM Alta Og KNM Hitra!Er dette MTB,er av Hauk klasse? Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Morsomt og trist å se Storm opphugd. Har ikke fått med meg dette. Var med fra begynnelsen da en liten gjeng av oss dro over fjellet i Geir sin Audi til Haakonsvern og begynte pussejobben. Ble mange turer over. Et vanvittig arbeid på skrog og ellers. Sjøforsvaret var hyggelige med oss - fikk holde til i hangar. Har adgangskortet til basen fortsatt - og gode minner fra prosjektet, selv om jeg flyttet utenlands og forsvant i 2002. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 KNM Alta er en gammel minesveiper av Sauda-klassen. KNM Hitra er en amerikansk ubåtjager som ble satt inn i nordsjøtrafikken mellom Shetland og Norge under andre verdenskrig. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Roger jo Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Tjeld/Nasty klassen var utrustet med Napier Deltic motorer. Litt spesiell sak med to motstående stempler i hver sylinder. Mye "pulver", men visstnok en vanskelig motor å vedlikeholde og reparere. Hvis jeg husker rett var denne opprindlig brukt som motor i lokmotivene i England men da bare på 2200KH. Men da de ble spritet opp til 3100 HK kom problemene. Ikke vanskelig og overhale. De skulle gå i 1500 timer og så overhales. Marsfart var 1750 omd. husker vi fikk to nye modifiserte motorer de skulle gå på 1850 omd. Den sommeren var vi mye alene da resten av skvadronen måtte gå med 1750omd. Moroa varte til ettersommeren da smalt det, så da var det nymotor og tilbake til 1750. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 24.August.2008 Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Noen som kjenner seg igjen her, mener bilde er tatt i Harstad 1969 var et eller annet jubileum der. Med Kjersti Sparbo show Var på KNM KNUR. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jorg-1 Svart 24.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 Morsomt og trist å se Storm opphugd. Har ikke fått med meg dette. Var med fra begynnelsen da en liten gjeng av oss dro over fjellet i Geir sin Audi til Haakonsvern og begynte pussejobben. Ble mange turer over. Et vanvittig arbeid på skrog og ellers. Sjøforsvaret var hyggelige med oss - fikk holde til i hangar. Har adgangskortet til basen fortsatt - og gode minner fra prosjektet, selv om jeg flyttet utenlands og forsvant i 2002. Hei på deg....da kan jeg sikkert hilse Geir som forøvrig er min sjef idag. Til opplysning er Hitra en Kystubåtjager og Alta er minesveiper (ikke MTB'er) og selvfølgelig forsvinner både splittflagg og KNM navnet i privat eie. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
lasmarquezas Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Hils så mye til Geir! Og lykke til med nye prosjekter! Sitér dette innlegget Link to post
Blyge Harry Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Skroget inne på Haakonsvern (Ved SSS) skal etter det jeg har hørt være det som er igjen etter KNM Pil. Bare skroget står igjen. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Hei! Synd at ikke noen tar vare på en mtb.Er jo mye historie her,men jeg forstår at de er jo både tunge og dyre i drift og det er vel noe av grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 11.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Til mange av dere som har tjenestegjort på Haukklasse....så går nå disse samme veien som Storm.... Nok et stykke historie er på vei ut i margen...... De er i sitt rette element kun 5 dager til......så blir det skrapjern. Da går jeg ombord med slegga Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Gullfisk Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Ærsj. Det er trist hvis ingen havner på museum. Hils "Terne" fra meg før du hugger. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Også for en nydelig hekksjø de lager da. Er ikke mange som slår den. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Smurph Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Ja, den hekksjøen der kunne gjøre enhver prinsesse grønn av misunnelse. Husker godt en gang vi rundet ut fra Haakonsvern med en trifoil, på vei til et dykkeroppdrag. Det var dårlig vær og mye regn, og siden det ikke var noen form for vindskjerm på disse båtene så ble det til at vi hadde blikket litt lavt for å beskytte øynene. Var derfor ikke helt oppmerksom på MTBen som var på vei innover - dæven så høyt vi hoppet når vi traff bølgen Trifoilen var jo en god og stabil arbeidsplattform, men elendige egenskaper i litt sjø pga. den spesielle skrogformen. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Gullfisk Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Husker godt vi passerte en litt stor princess på sommeren. Den lå vel i 20-25kn, med eieren i slapp positur og bar overkropp på flybridge. "Sjefen" kom opp på toppbro med hakestroppen på lua og hendene på spakene oppe. Hilste pent til lua i det vi passerte, i 32kn, i passende avstand. Han skvatt litt nede på flyen sin før han måtte klore seg fast for å ikke trille ut. Må innrømme at dette er et godt minne å tenke på, når mann selv sitter og holder på alt, etter å ha blitt passert så altfor nærme av en fjordflytter. Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Hei Tjenestegjorde noen av dere på 23ende mtb sqadron i 78 -79? Jeg var ombord på KNM Kvikk,kjapp og Jo. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Nok et stykke historie er på vei ut i margen...... De er i sitt rette element kun 5 dager til......så blir det skrapjern. Da går jeg ombord med slegga hugges alle sammen no? eller e det fremdeles en skavdron med 2 båter igjen ?? traff noen i trondheim før sommeren, då va det 2 igjen.. ?? Å hugge haukene e helt tåpelig, ingen som matcher de i den norske skjærgården... !!!! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Gudrun Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 (redigert) Ser i dagens Båtliv at det søkes etter penger etc. for å kunne fortsette restaureringen av ex KNM HAI. Den aller siste av Tjeld klassen.......har maskineri etc. inntakt som originalt... Er privatpersonen Sverre Larsen, tlf 69311180 som jobber med den... Ble overdratt fra forsvarsdepartementet til aksjeselskapet HAI MARINE... Det er dekk, kommnadobro/styrhus som er bygget i finer med polyester/glass som trenger restaurering. Han trenger hjelp etter å ha holdt på mer eller mindre alene med båten. Har fått en hel side i bladet. her er epostadressen til han: sverre@svela.no Kankje noe å bruke noen timer og kroner på? Redigert 12.September.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 hugges alle sammen no? Så langt jeg vet er det 6 av 14 som skrotes nå, resten ligger på Haakonsvern i "operativt opplag". TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Jorg-1 Svart 19.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 Da var alle 6 på land....klar, ferdig og hugg....igjen. Mye fine syrefaste skruer ombord her ja.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
pero Svart 19.September.2008 Link til dette innlegget Svart 19.September.2008 KNM Alta Og KNM Hitra!Er dette MTB,er av Hauk klasse? Alle Hauk-klassebåtene hadde fuglenavn. Var selv på KNM Teist, 23. skvadron i 87-88 (nedlagt for mange år siden, men har både skvadronsmerke og zippolighteren med emblem på fortsatt). Noen herlige tokt til Shetland/Skottland og Tyskland. Og hele kysten her selvsagt. Pero. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.