Jump to content

Hvordan legger vi inntil ?


lano2

Recommended Posts

Noe skal vi jo diskutere (krangle om). Jeg ble også i et innlegg over noe irritert over kjekkasene som plages av de av som føler en ekstra trygghet med baugpropell. På den annen side inrømmer jeg glatt at dersom jeg hadde vært en superkaptein med et par tusen timer med samme båt, hadde behovet for den type hjelpemidler vært mindre, men hva så - hva har vi hjelpemidler for?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst å minne om en uttalelse mange svært erfarne fritidsbåtførere har formulert, bl.a. Odd Børretzen:

Det er vanskelig å legge til.

Jeg har seilt båt endel år og for meg er det aldri noen enkel automatikk i å legge til. Det er som regel mange forhold å vurdere - og jeg er alltid åpen for at noen av vurderingene kan være uheldige.

Jeg tror ikke jeg kommer til å slutte å undres over hvilke vurderinger enkelte foretar når de legger til enten ved kai eller ved uthavner. Jeg mores ikke over andres ubehjelpelighet eller vansker, men håper at de får trent seg videre slik at kompetansen øker noe. Selv om jeg selv bruker baugpropell minst mulig, er det flott at baugpropell har blitt mer vanlig i fritidsflåten. Antar at dette har ført til at flere ferdes tryggere på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Bruker ofte baug propellen for å gjøre det enklere. Skal jeg ligge "Longside" forsøker jeg å få styrbord side mot land siden jeg har stiv aksel og stor propelldimensjon, båten min drar seg altså mot styrbord ved bakking og dette er fentastisk når man har lært seg å utnytte det.

Selv om jeg har denne effekten skulle jeg gjerne hatt hekk-truster også jeg (om julenissen var snill mot meg).

 

Har forøvrig en i havna som fikk valget av kona: Kjøp baugpropell eller selg båten :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter en episode der kona skulle feste tauet i en akterbøye og vinden blåste oss vekk fra bøya og hun nesten falt i sjøen så var det lett å få aksept for hekktrøster. Dessuten skal man jo bruke penga på noe også og jeg er svak for duppeditter. Egentlig er målet å bruke hjelpemidlene minst mulig.

Link to post
Share on other sites

Å bevege seg inne i trange havner, legge til og gå ut igjen kan være stressfaktorer.

Ja, så sterke stressfaktorer at det ødelegger deler av eller hele turen for familien.

Hvorfor i all verden skal en ikke få kjøpe en slik for å bevare familieroen? Bedre at baugpropellen brummer litt enn at far og mor brummer høylydt....

Jeg har baugpropell jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er mer interesert i hvordan mange kommer seg fra kaien

Ved pålandsvind (vinden kommer slik at båten blir skjøvet av vinden mot land) kan dette være en utfordring. En ganske trygg måte er å bruke en spring og gå fremover og få akterenden ut fra kaiplass, eller å gå akterover og få baugen ut. Dersom vinden er betydelig pleier jeg alltid å bruke springen slik at jeg får hekken ut mot vinden ved å gå fremover. Når jeg deretter seiler akterover vil vinden stabilisere båten slik at jeg bakker rett mot vindretningen. Man bør vel kanskje være med noen som har gjort dette før, før man prøver det ut på egen hånd. Det er svært effektivt å bakke mot vinden, da har man god kontroll på båten, til forskjell fra å seile mot vinden (med motorbåt).

Jeg kan ikke noe om manøvrering av seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg var så heldig at båten var utstyrt med baugpropell da vi kjøpte den. Som uøvet fører av en båt i denne størrelsen, fikk jeg umiddelbart et kjærlighetsforhold til dette utmerkede hjelpemiddelet. Jeg har absolutt ingen skrupler når det gjelder å bruke baugpropellen når jeg føler behov for det, for å sikre såvel tillegging som avgang fra havner og brygger. Min mening er at det er langt andre forhold ved båtadferden som avgjør om man er en god båtfører eller ikke, og som har mye større betydning for omgivelsene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med disse baugpropellene , la oss si at jeg kjøper en båt der dette er montert av tidligere eier , er det bare å plastre igjen hullet og ta ut motoren og selge den om man ikke vil ha dette på båten eller blir dette et voldsomt arbeid som betyr mange timer av fagfolk for å få det så bra som før (før greia ble montert) ?

Link to post
Share on other sites

Sikkert bedre å la den stå i og få en mer lettsolgt båt den dagen den skal selges.

 

Tror nok ikke jeg villet seilt rundt i flere år med en baugpropell som bremser på farten så den hadde nok måttet ta veien innom finn.no , kan ikke tenke meg at det er en fordel i salgssituasjon at det er en slik på en seilebåt

Link to post
Share on other sites

Joda, såsant du ikke brummer med den 1 m. fra øret mitt kl.06:00 om morgenen.

 

Mye bedre å ha mine 2x Detroit Diesel som muligens vil forsiktig vekke deg opp med en myk og stille gange.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke jeg villet seilt rundt i flere år med en baugpropell som bremser på farten så den hadde nok måttet ta veien innom finn.no , kan ikke tenke meg at det er en fordel i salgssituasjon at det er en slik på en seilebåt

 

Det spørs vel hvilken seilbåt det er. Typiske turbåter blir mer lettsolgt med baugpropell. På en rask seilbåt vil det derimot være en minus. Så sant den ikke er av senke-typen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

hmm.. finner en egnet plass.. Legger meg stille utenfor plassen, gjør klar fortøyninger fra luka i baugen og har samtidig en fortøyning liggende bak i stolen (lett tilgjengelig), gjør klar dreggen om det er ut/inn fortøyning (type:paraply), henger ut fendere, setter ungen i passasjersetet med klar beskjed om å bli der.. Mor står bak med paraplyen (dreggen) og venter på klarsignal.

Setter motoren i gir og båten glir sakte inn mot plassen.. på ca 2 båtlengders avstand får mor signal om å slippe dreggen (som er festet i andre enden og trenger ikke passes på).

Mor går frem i baugen og sitter på kne og venter..

Båten nærmer seg fjellet/brygga.. motoren settes i fri.. og en halv båtlengde fra land settes den i reverse til båten nesten har stoppet, da settes den i fri igjen..

Mor kan stege/hoppe i land og holder i tauet mens jeg strammer opp dreggen litt og fester tauet.

Deretter går jeg i land å slår ned noe å fortøye båten i mens mor hjelper mini i land

Blåser det fra siden legger jeg en springer fra akterenden og inn til land..

 

Deretter finner jeg frem stolene, henter kjøleboksen og grillen..

så ordner mor maten og resten...

 

:sailing:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Får håpe da Ulven at det ikke begynner å blåse. På den måten får du aldri satt fast dreggen (om det i det hele tatt er mulig å få en paraplydregg til å sette seg).

Om du fra styreposisjon har mulighet til å overta dreggtauet etter at mor har kastet ut dreggen og la det gli gjennom hånden din slik at du kan bremse båten ved å holde stramt rundt tauet, eller enda bedre tatt det et par runder rundt pullerten, hadde ankeret kjørt seg mer fast og du får et bedre ankerfeste.

Hadde du i tillegg byttet dreggen din med en brucekopi av billigste slaget alla Biltema og brukt paraplyen som daumann skal jeg love deg at du hadde merket forskjell fra dag 1.

Det funker sikkert fint slik det er nå, men funker enda bedre ved å følge metodene over.

Link to post
Share on other sites

Jeg har baugpropell, den virker den. Ingen grunn til ikke å bruke den. Samme var det GPS tidligere, hvorfor ha det når kart/kompass er bedre. Det er ikke enten

eller, men ja takk begge deler. Hvis en del sjeneres av baugpropell, ok, synd for dem. Ingen sted hvor det står forbudskilt. Men selvfølgelig det skal vises hensyn.

At enkelte har neg av syn på dette, hvem bryr seg.

 

Men Enzo jeg er enig, kjøper du en seilbåt hvor seilegenskaper er i høysetet, er ikke baugprop. det viktigste. Men ta deg en tur på X-yacht ved Nesset, så ser du

en del med nedsenkbare. Så det kommer her og.

 

Er det noen som vet hva baugprop innebærer av fartsreduksjon?.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Får håpe da Ulven at det ikke begynner å blåse. På den måten får du aldri satt fast dreggen (om det i det hele tatt er mulig å få en paraplydregg til å sette seg).

Om du fra styreposisjon har mulighet til å overta dreggtauet etter at mor har kastet ut dreggen og la det gli gjennom hånden din slik at du kan bremse båten ved å holde stramt rundt tauet, eller enda bedre tatt det et par runder rundt pullerten, hadde ankeret kjørt seg mer fast og du får et bedre ankerfeste.

Hadde du i tillegg byttet dreggen din med en brucekopi av billigste slaget alla Biltema og brukt paraplyen som daumann skal jeg love deg at du hadde merket forskjell fra dag 1.

Det funker sikkert fint slik det er nå, men funker enda bedre ved å følge metodene over.

 

Vel, det fungerte på de 5-6 turene vi fikk fra vi kjøpte båten til det ble for surt til å være ute.

Det skal sies at i sparebøssa spares det for harde livet til en ankervinsj, da med bruce osv.

 

Og ja, jeg dro inn paraplyen endel slik at den festet seg, men kan ikke si at jeg var så veldig fornøyd med paraplyen nei, derfor begynte jeg raskt å spare til ankervinsj pakke.

 

Som jeg skrev så la jeg en springer når det blåste, det hjalp det..

men som sagt, vins og bruce er på vei..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har baugpropell, den virker den. Ingen grunn til ikke å bruke den.

Nå må du passe deg litt, hvis ikke så havner du i samme kategori som meg og min kone..... det er flere dyktige båtførere her på forumet som ikke ser behovet for en slik "diger brams" eller "umulig seilbåt", ei heller ser det at andre kan ha dette behovet heller..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båter med foldepropell og uten, og med og uten baugpropell.

 

Jeg er mer og mer glad i fast propell og baugpropell. De tiendelene av en knop du sparer ved å ikke ha det, det er uvesentlig på en turbåt. Tryggheten med at propellen er "ferdig" utfoldet er mer verdt enn å komme 2 minutter tidligere frem til Danmark...

 

Skal du ut igjen fra kai, med vinden rett inn i siden, uten baugpropell, så foretrekker jeg å trekke meg ut uten motorkraft. ( Båtshake og nabobåter til hjelp )

Jeg gidder aldri å risikere noe når jeg er på ferie.... Da ber jeg heller om hjelp fra nabobåter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...