Jump to content

Hvordan legger vi inntil ?


lano2

Recommended Posts

I uthavn sjekker vi kartet, sniker oss inn der vi har tenkt for å se nærmere på omgivelsene og bunnforholda. Så sniker vi oss ut igjen, gjør klart tauverk, lemper ut anker, fendere. Mor springer i land og ordner alt i baugen, mens far har kontroll i hekken. Oppgavene er fordelt og funker fint som snus. Alt avtales på forhånd og ingen roper og skriker til hverandre. Innøvde håndsignaler hjelper svært.

Jeg har sett det motsatte av ovenfor...Det va`kke pent :nono:

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid en plan i hode. Føst ligger jeg og driver utfor deg jeg har tenkt meg inntil og henger opp fendere og gjør klar tauverk før jeg legger inntil. Har jeg noen med meg så er det deres jobb. Uerfarne som erfarne.. Ingen bønn :lol:

 

Det viktigste er å sette motoren i revers, for jeg bruker fort 10m på å stoppe opp.. Det er noen heftige hakk i baugen etter tidligere eiere som ikke har klart å stoppe opp.. :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

1) Sikkerhet ..... ingen får forsøke å holde båten igjen eller ta i mot!!!! Det får fendrene og maskinene ta hånd om. Hvis noen er ukomfortable med situasjonen, eller ikke er sikkre på om de kan håndtere den, så er beskjeden klar ... "Ikke gjør det!", og vi prøver igjen. Det er Skippers ansvar å sørge for at alt er tilrettelagt slik at manskapet komfortabelt kan få trosser på land etc., med minst mulig risiko for peroner og utstyr.

 

2) Klar beskjed om intensjon, som inkluderer vurdering av avdrift og hva som kans skje osv., men også at ting kan forandre seg fort .... men da er vi tilbake til Skippers ansvar igjen.... Ingen panikk eller rop ... og alt skal skje sakte, uten at en har behov for at maskinene opererer over 500 RPM.

 

3) Hvis det er behov for å sette på land først, for a feste tauverk som kan plukkes opp med båtshake, så gjør vi det rolig og bedagelig. (jeg går heller inntil en ekstra gang, for å redusere risiko for manskap og fartøy.... uansett hvor "dumt" det ser ut).

 

4) Fender, Anker osv ut, så ufører vi operasjonen rolig og sikkert... etter kommunisert plan....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

:blush: Vi pleier å gjøre følgende:

- Rope alt vi kan "Gjør dere klar til en kræsj" . Deretter pleier det å strømme til en haug med mannfolk, som er livredd for båtene sine....som fikser alt, mens vi selv kan nyte ankerdrammen. :smiley:

Første gang jeg synes du har hatt en morsom kommentar her lano (vel, jeg vet ikke mye om det du skrev de første 9 månedene i år pga ignorer), men til gjengjeld var denne priceless :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Før la jeg til ten å tenke på å informere fruen hvis hun er på fordekket. Nå forteller jeg som oftest hva jeg skal gjøre slik at vi er samstemte ved tillegging. Trenger skjelden noen hjelpende hender ut og inn i hjemmehavna.

 

Når vi skal bruke bøye for akterfortøyning tar fruen kroken og setter i bøya før hun går frem og tar fortøyningene.

Er skjelden stress når vi legger til eller forhaler. Og livet har gjort det veldig behagelig etter at vi fikk baugpropell i vinter.

 

Og da blir det:

 

Ja

Ja

Nei


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Testa du den nye snuppen på forhånd eller tok du bare sjangsen?

 

Som med mye annet så må snupper prøvekjøres. Tok henne med på tur og hun tok gladelig roret og storkoste seg. Hun hadde fått med seg at det var noe som het styrbord og babord men hva som var hva måtte læres. Når båten skulle fortøyes inne ved bryggen i Bergen viste hun tydelig interesse for å lære. For min del så var det utrolig kjekkt å ha henne med i båten. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

er det bare meg som har stresset litt , ved tillegging i sidevind? blåste som f sideveis , alt gikk greit med , kjærring på baugen osv . ho hoppa i land og holdt på å binde , da jeg oppdager at bakenden driver i god fart mot de sideliggende båtene. dreggen hadde bare sluppet for så å stoppe opp :-( . helvetes kaos i mitt hode , men kom noen fra land i de andre båtene som hjalp til . ellers har det altid gått greit med tillegging. men liker ikke sidevind noe særlig på trange plasser.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...