Jump to content

Hvordan legger vi inntil ?

lano2

Recommended Posts

Baugpropell er en veldig god måte å redde ferien på. Men som seiler vet jeg at det ikke er noe man bruker for å få status(seilere er ofte negative til baugpropell) , så den brukes minst mulig. Uansett er den nok en av de beste investeringene jeg har gjort. Nå tør jeg legge til på plasser jeg før aldri ville lagt til på, i vindretninger og styrker som før var skummelt. Redningen er en joker kalt baugpropell. Skulle det være behov for redning, så er joystikken kjekk å ha. Det samme med pålandsvind longside.

:cheers:

Denne tråden minner meg om en tur i sommer :sailing:

Hadde med kona og tre andre par på tur til Herføl. Nydelig vær og alle bortsett fra skipperen koste seg med øl :cheers:

I god tid før vi skulle legge til ved en privat brygge, ville jeg planlegge tilleggingen. Min vanlige "Admiralinne" ville selvfølgelig forstått at hun skulle stå klar med trossa, menn akk, alle er ikke like oppvakte.

Jeg hadde nok bange anelser når en av kara ville spare Admiralinnen for jobb, så jeg gjorde fast trossa i pullerten før jeg ga kveilen til matrosen :yesnod:

Ga beskjed om å gjøre fast når jeg hadde stoppet :discuss:

Så, tyve meter før jeg skulle sette maskinen i bakk og bremse helt ned, stoppa motoren brått og brutalt. :eek: Med seks tonn Bavaria i sig, rett mot grunna og brygge blir gode råd dyre.

Får slengt rattet helt over for å gå klar brygga, og bare hopper over på brygga mens jeg brøler: Sleng hit tauet, til han som stod klar med akter-trossa. :crazy:

Heldigvis reagerer han, og hiver både trossa og ølen mot meg, og jeg rekker akkurat en runde rundt pålen som står der :lol: Selvfølgelig kald :cool: og cool sier jeg, det gikk jo kjempegreit! :yesnod:

...mens de andre bare stirrer vantro på gærningen som forlot skuta i fart.

Fyren foran var ikke som kona mi gett :crazy: , han hadde bare kasta tauet mot brygga...

Og et tau på seks meter som blir kasta tjue meter før brygga.... ikke særlig bra for en propell i gang :sailing:

Heldigvis for matrosen, så var rulle-furlexen i veien for et ufrivillig bad i bråstoppen, der han satt bretta som ei skurefille mellom anker og rulle :flag:

Moralen? Aner ikke, men jeg har en anelse om at øl og landkrabber på sjøen blir i meste laget :cheers:

Hva er problemet med baugpropell egentlig? Det bråker og holder på med motor også? hvorfor bruke motoren når vi alltids kan padle? Vi må jo være forberedt på at vi må kanskje må padle engang? Dette blir jo akkurat det samme eksempelet som dere bruker at vi må lære å legge til uten bruk av baugpropell.

En annen sammenligning kan være revers på en bil, det går ann å drite i å bruke det siden det bråker litt mer når man rygger enn når man kjører fremover, hvis du planlegger slipper du å bruke det, dessuten går det jo alltid ann å dytte bilen bakover hvis det blir absolutt nødvendig! Blir det samme som å dytte ifra brygga hvis man har baugpropell.

Det var jo min mening. Regner med det blir månelyst under her nå :) !!

Så, tyve meter før jeg skulle sette maskinen i bakk og bremse helt ned, stoppa motoren brått og brutalt.

Er det lov å spørre hvilken maskin du har i denne båten din. Volvo D serie kansje..?? Ikke vondt ment på noen måte, bare lurer. Motorer skal jo ikke bare kubbe sånn uten videre, er du i garantitid så ta kontakt med forhandleren. Er mange som ikke tar det så nøye om en maskin dør av og til, de tenker bare at slik er det vel bare. Men slik skal det over hodet ikke være.

Motorer skal jo ikke bare kubbe sånn uten videre, er du i garantitid så ta kontakt med forhandleren.

Les innlegget om igjen, og du vil forstå at luringen som stod foran for å ta seg av fortøyning kastet tauet ned i vannet, da havner det gjerne i propellen, med det uunngåelige resultat at motoren stopper.

Redigert av Anonym (see edit history)
Er det lov å spørre hvilken maskin du har i denne båten din. Volvo D serie kansje..?? Ikke vondt ment på noen måte, bare lurer. Motorer skal jo ikke bare kubbe sånn uten videre, er du i garantitid så ta kontakt med forhandleren. Er mange som ikke tar det så nøye om en maskin dør av og til, de tenker bare at slik er det vel bare. Men slik skal det over hodet ikke være.

:yesnod: Ikke så farlig å skumlese et innlegg og svare galt, fort gjort å overse noen poenger :cheers:

Joda, har en flunk ny 2007 modell D1-30. Går som et urverk!

Og som du kan se av min hjemmeside, så har jeg hatt min del av Volvo Penta-kontakt :yesnod:

MOTOR-BYTTE

Men takk for omtanken :sailing:

Her i området blåser det mye skiftende vindretninger. Derfor blir sjelden to tillegginger like. I sterk vind er det en stor utfordring å legge elegant til uten sidepropell i slik plastboks jeg kjører. Jeg skal montere baugpropell i vinter. Ikke alltid det går elegant for seg å legge fra heller. En i havna har en 23 fot pen daycruiser som han låser med kjetting og hengelås i båsen sin. Den glemte han å låse opp en gang og bakka for harde livet en stund før han husket låsen. Ganske komisk. Men lo vi? :yesnod:

I sterk vind er det en stor utfordring å legge elegant til uten sidepropell i slik plastboks jeg kjører.

Det finnes båter med 2 maksin og thruster både foran og bak.

Men det betyr ikke noe garanti for at folk som manoverer slik også kan det.

... :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Med 11,5 meter, 6,5 tonn og langkjøl så er det noen ganger litt spennende. Jeg seiler mye alene, og når jeg skal legge til er fendrene ute god tid i forkant, og fortøyningstamper ligger klare. Har lært meg til å ta det særs rolig mot brygge/svaberg og bakker opp slik at båten ligger der den skal gjøres fast før jeg går frem og tar tampene i land. Skal ankeret ut, så slippes det ned langt ute med lang line som bare får løpe fritt....legger så til - fortøyer i brygge, og strammer opp ankerline til slutt. Blåser det såpass at jeg ikke kommer greit inn på tvers av vind.....da velges en annen plass hvor jeg kan gå opp mot vinden. Enkelt og greit...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hvorfor skulle jeg ikke ha en baugpropell om det er det du mener er en "diger brems"

Jeg trodde jeg skrev svaret paa dette i samme innlegg, men jeg kan proeve igjen. Med en seilbaat som du har saa har du det aller meste av tyngden konsentrert rundt midten av skroget samtidig som du har et digert ror - dette gjoer at du med minimal fart fremover faar en veldig kort svingradius. Samtidig gjoer tyngden, kjoelen, og det lave overbygget at avdriften din pga vind er minimal. Alt skjer sakte i seilbaat, du har god tid til aa korrigere manoevreringsfeil. Jeg sier bare at jeg skjoenner ikke hva baugpropellen skal hjelpe deg med her som du ikke enkelt faar til likevel.

Og ja, alt som stikker ut eller lager skarpe kanter og turbulens under vann bremser baaten. Da kan du sikkert si at du bare er paa tur med baaten likevel og bryr deg ikke om fart, men det tror jeg ikke noe paa. Ingen har vel saa lite konkurranseinnstinkt at de ikke syns det er litt mer aalreit aa seile forbi en annen Bavaria 39 enn aa bli passert?

Nå er det neppe en baugpropell som fører til at jeg blir forbiseilt av andre båter, det er snarere handicapet til skipperen om bord som ikke kan seile optimalt...

Når det gjelde finnekjølet båt så er jeg enig i at den styrer meget godt så lengde en har styre fart, men det er ikke alltid like lett i sterk sidevind i trange havner... De av oss som har en slik båt vet at det er meget kraftig vindfang i båten og den snurrer like lett rundt kjølen om en bruker motorkraft som om vinden får tak i skroget når man ikke har styrefart...

Dermed blåser baugen av før en vet ordet av det. Det er ikke i alle trange havner en kan har holde god styrefart og siden jeg stort alltid bakker inn til en brygge så får vinden godt tak i baugen om den har en angrepsvinkel på tvers av båten. Dette kan enkelt kompenseres med en baugpropell, og for meg er dette utelukkende snakk om sikkerhet, og den kommer alltid først for meg.

Hva jeg klarer er en sak, men hva min kone klarer en annen sak... siden hun vanligvis tar roret så finner vi en slik investering nyttig siden den vil øke manøvrenbarheten på båten betraktelig i trange havner når det blåser...

At du ikke ser dette kan ikke jeg hjelpe for, men vi alle vektelegger verdien av hjelpeutstyr forskjellig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

At du ikke ser dette kan ikke jeg hjelpe for...

Takk for overbaerenheten. Det er selvfoelgelig ikke min sak hvordan du utstyrer baaten din. Men jeg lurer paa hva du mener med sikkerhet her? Vi snakker vel uansett bare om manoevrering i sakte fart inne i havner saa sikkerheten er vel under kontroll her uansett? Det hoeres jo ut som den baaten din oppfoerer seg som en ustyrlig fullblodshest uten den bremsen under baugen.

Jeg begynner også å lure på om det er noe galt med båten til Sydvesten.

Det er meget mulig, har i allefall hørt at fra ekspertene her på baatplassen at det meste er galt med Bavaria, så min båt er neppe noe unntak her vil jeg tro...

Men jeg skjønner jo at de flinke skipperne ikke ser behovet for dette hjelpemidlet, men for meg og min kone som ikke er så flink som medlemmet Mulligan og Pro Open, så er dette for oss et kjærkommet hjelpemiddel i trange havner med mye vind... For oss er det en ekstra sikkerhet mot å komme bort i andre andre båter...

Dere må huske på at ikke alle er like flinke til å manvørere båten som dere åpenbart er.... så dere må gjerne drive gjøn og fleipe med slike ting, men for oss er dette viktig.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det var da voldsomt til reaksjoner da - alle pigger ute. Jeg trodde dette var en faglig diskusjon av nytten av baugpropell - jeg drev ikke gjoen. Og jeg har i hvert fall ikke ment aa hovere over egne manoevreringsferdigheter.

Og vaer saa snill, den eneste som maser om at Bavariakritikk er jo du selv.

Ta deg en oel og ro deg ned, Sydvesten, det er helg!

Jeg støtter Sydvesten i hans syn, men det er vel fordi jeg også har baugpropell og har kjøpt hekktrøster som skal monteres til våren. Det er mange vriene personer her inne som bl.a. lurer på bruk av ordet sikkerhet. Jeg tror ikke Sydvesten mener at liv står på spill dersom man ikke har baugpropell ved fortøyning, men det handler om sikker manøvrering når det er trangt og da er det greit å unngå skader på egen og andres båter.

Redigert av tttpa (see edit history)
Ta deg en oel og ro deg ned, Sydvesten, det er helg!

Jeg er rolig jeg, koser med kjempe masse med en øl og seilbåttesten Seilas... akkurat kommet tilbake fra båten, i morgen er det litt service på svensken i kjelleren..

Det jeg reagerer på er alle som kommer med påstander om man ikke trenger ditt eller datt i båten, og denne gangen handler det om å legge til.... og der kommer gjerne baugpropell inn som et godt hjelpemiddel for noen av oss.... Det er krefter i drøye 9 tonn båt og 17-20 m2 areal.... med lite mannskap, kone og tre unger så er dette viktig for oss...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...