Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Mener å ha lest at det gjelder egne regler i denne tråden(?) uten at jeg har sett noen begrunnelse for det! Hva moderatorene har gjort vet jeg selvfølgelig ikke, men de burde om ikke annet, ha vært sendt ut noen IM'er til flere enn en av aktørene i denne tråden. Det har forekommet diverse ufine personkarakteristikker som absolutt ikke kan bortforklares med å gå på sak og ikke person, men det er nå min mening! Lurer også på om ikke noen av Bavarieierne her identifiserer seg vel mye med båten, men for alt hva jeg vet så har de både designet og bygget denne og da har man kanskje større grunn til å være i "forsvarsposisjon"?

 

:rolleyes:

 

 

Nå er det faktisk slik at jeg er like begeistret for Jeanneau, Najad og Bavaria, for båtlivet, motorbåter osv.., så her er det ikke noe forsvar av Bavaria.

 

Ikke et eneste innlegg har jeg på forumet der jeg forsvarer Bavaria. Men jeg priser båtlivet! :cheers:

 

Likevel tar jeg til orde mot å henvise til statistikker uten dokumentasjon, og det i en grad som ikke bare grenser til usaklighet. Det er usakligheten jeg angriper, og ikke personen :smiley: Og den kritikken står jeg for.

Link to post
Share on other sites

måtte varit en "bitteliten babyval" og rask en, oxo da om den skall grejja o hinna simma in mellan kjöl o roder....... :smiley:

 

helt enig med dig Baatsman.......man kan inte bygge små panserskip...som skall tåle allt !

 

men det er mye plunder med spadroder.....varför bygge turbåter med desse!

 

og skall man absolut ha det så finnes det betydligt starkare konstruktioner.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lurer også på om ikke noen av Bavarieierne her identifiserer seg vel mye med båten, men for alt hva jeg vet så har de både designet og bygget denne og da har man kanskje større grunn til å være i "forsvarsposisjon"?

 

:rolleyes:

her er du inne på noe Mouche........

 

det finnes dom her som försvarer sin båt in i minste detalj.......

 

för ett par år sedan påtalade jag att reddningstegen på desse er en detalj som borde vart gjort annorlunda.

 

en reddningstege skall gå att felle ner utav den som ligger i sjöen!!

 

med en gang hävde sig 2 Bavarister på tastaturet o påtalade 'att det var absolut ikke noe fel med Bav's lösning'

den funkade utmärkt!

 

Bav's lösning er o förblir en badstege.....ikke noen reddningstege!

 

skall i sanningens namn oxo påtala att jag fick en IM fra en annen seglare......som skrev 'jo jag er medveten om dette

att det ikke er en bra lösning'

 

all heder til denne Bavariaägarn ! :smiley:

 

 

 

så til ett eksempel på 'spaderor' o kortkjölad båt, som er betydligt starkare...

 

eksempel.jpg

 

har medvetet tagit bort navnet(för att ikke få en ny diskusjon)

 

en sådan konstruksjon koster givetsvis lite mer o produsere, därför finner man det ikke på Bav,

men er mye starkare !

 

en riktig reddningstege på Bav hade kostet förmodligen 3-400 kroner mer.....men det er penger det oxo ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt noen ganger å få informasjon om dimmensjonene på kjølboltene på konkurrerende båtmerker, men det er ingen som vil fortelle noen om det, eller vet......

 

Bavaria 39 Cruiseren som mistet kjølen da den seilte for motor i 8 knop på et 50cm undervannsskjær hadde 13 stk 20mm A4 bolter, som var beregnet til å tåle 120 tonn skjærkrefter. Det ble i denne tråden hevdet at de måtte ha vært av dårlig kvalitet, men så viser det seg at de ble sendt til laboratorie for test, og tålte mer enn 120 tonn. Kravet var at det skulle være 14mm kjølbolter,men Bavaria brukte 20mm. Da sitter vi igjen med at skroget holdt greit, og at boltene røk pga for stor belastning.

 

 

Er hele denne tråden bare et oppspinn, fordi enkelte mener at en båt bør tåle alt? Er det bavaria som skal korsfestes fordi alle merkene som produseres idag ikke tåler å gå på grunn i 8 knop?

 

Jeg har tidligere hatt en tråd der jeg prøvde å finne ut hvor fort en båt gjennomsnittlig gikk på maksfart for motor, og det viste seg der at de fleste ikke engang gikk så fort som 8 knop. Det er klart en langkjølet båt som går 5 knop tåler en grunnstøting bedre enn en kortkjølet moderne båt som smeller på i 8 knop! Hvertfall slik båtene er konstruert nå om dagen.

 

Jeg har vært noen turer i havna i vinter, og kikket litt på de forskjellige merkene, og det hele ser for meg ut til å være en trend, og den går på at man kan skille mellom nyere og eldre båter. Eldre båter har mer solid kjølinnfesting, og gjerne lenger kjøl. Nyere båter har kortere kjøl, og spinklere innfesting. Dette gjelder både Hanse,Jeanneu,Beneteau,Bavaria og alle merkene der nede.

 

Derfor spør jeg, hva slags dimmensjon er boltene på de andre turbåtene der nede som er like store som B39Cruiser?

 

For hvis denne diskusjonen egentlig burde vært rettet mot alle moderne turseilere i volum klassen, så synest jeg det kan komme frem!

Link to post
Share on other sites

her er du inne på noe Mouche........

 

det finnes dom her som försvarer sin båt in i minste detalj.......

 

för ett par år sedan påtalade jag att reddningstegen på desse er en detalj som borde vart gjort annorlunda.

 

en reddningstege skall gå att felle ner utav den som ligger i sjöen!!

 

med en gang hävde sig 2 Bavarister på tastaturet o påtalade 'att det var absolut ikke noe fel med Bav's lösning'

den funkade utmärkt!

 

Bav's lösning er o förblir en badstege.....ikke noen reddningstege!

 

skall i sanningens namn oxo påtala att jag fick en IM fra en annen seglare......som skrev 'jo jag er medveten om dette

att det ikke er en bra lösning'

 

all heder til denne Bavariaägarn ! :smiley:

 

Hei Gunga Din.

Jeg husker den diskusjonen. Tror det finnes ulike patenter på de forskjellige Bavariamodellene, men jeg kan forsikre deg om at det er helt uproblematisk å løse ut badestigen på min båt når man ligger i vannet. Det er således ikke vanskelig å komme seg ombord igjen dersom uhellet skulle være ute. Den integrerte badeplattformen er forøvrig ingen ulempe i så måte.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så til ett eksempel på 'spaderor' o kortkjölad båt, som er betydligt starkare...

 

eksempel.jpg

 

har medvetet tagit bort navnet(för att ikke få en ny diskusjon)

 

en sådan konstruksjon koster givetsvis lite mer o produsere, därför finner man det ikke på Bav,

men er mye starkare !

 

en riktig reddningstege på Bav hade kostet förmodligen 3-400 kroner mer.....men det er penger det oxo ! :smiley:

 

Du er god til å vurdere styrke fra strektegninger eller........Det går fint å dimensjonere et ror som er opphengt i 3 lager til å bli svakere en et ror som er opphengt i 2 lager.

 

Det er også mulig for Bavariaeiere å henge på en reddningsstige om de ønsker det, på samme måte som det er mulig for de som ikke er fornøyd med styrken/lekkstabiliteten/fargevalget/etc. på en hvilken som helst båt å bygge seg sin egen "custom made" båt. Jeg har spurt Douro tidligere, kanskje Gunga kan si hvor han legger listen m.h.p. styrke og sikkerhet og fortelle oss hvordan han verifiserer dette?

Link to post
Share on other sites

120 tonn er nok ikke helt riktig, de boltene har en Rp0,2 på 600 MPa (A4-80) som gir 270 tonn etter modellen til surprise(samme "case"), ser vi på bruddstyrken 800 MPa så er minimum slik som Krimart regner i sine kommentarer til surprise sine beregninger....

 

For de som sliter med matematikken og fysikken så beklager jeg om de har problemer med å følge med på dette og de andre beregningene....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Derfor spør jeg, hva slags dimmensjon er boltene på de andre turbåtene der nede som er like store som B39Cruiser?

 

Min båt har 9 kjølbolter. 8 av disse er 35 mm mens den bakerste er 20mm. Platen under er 18 cm bred, 8 lang og 1 cm tykk. Boltene har dobbel eller trippel mutter. Den enslige bolten på 20 mm bakest ser virkelig stakkarslig ut i forhold til de på 35 mm. Mine bolter er ikke i rustfritt. Båt: Jeanneau sf 40 2000 modell.

 

Bilde:

 

3.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

kanskje Gunga kan si hvor han legger listen m.h.p. styrke og sikkerhet og fortelle oss hvordan han verifiserer dette?

 

der de Nordiske länderna var redan för 30 år sedan.......med den Blå Skylten!

 

en familjebåt/turbåt skall klare att gå mot fast fjell opp mot ett visst antal knop!

 

tyvärr fikk ikke de Nordiske länderna igenom dette kravet ner CE-reglerna skulle settes opp, ingen på kontinenten

menade att man skulle behöva konstruera båter för dette......eftersom sannolikheten var så liten för o treffe fast fjell !

 

nu ser vi konsekvenserna av dette.......

 

Bav 40 som går på i 2 knop o måste på varv för att repareras!

 

citat fra Bavariaklubben

"Bara i min marina har han lagat 2 st 40 fotare efter grundstötning i 2 knop"

 

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=13529

 

 

dette er efter mitt tycke alldeles för svag konstruktion!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg ble nysgjerrig, spørsmål til dere som kan regne ut slikt:

 

hva er styrkeforskjellen på disse to løsningene??

 

13 stk 20mm A4 bolter,

 

og

 

9 kjølbolter. 8 av disse er 35 mm mens den bakerste er 20mm. galvaniserte

 

Vet ikke hvordan platene innvirker på dette regnestykket.

Link to post
Share on other sites

Limer inn HELE stykket som Gunga Din klippet ut fra. Til orientering er dette svaret til en uheldig Bavaria eier som hadde lånt ut båten sin da den gikk på grunn i 4-5 knop.

 

Her er svaret i sin helhet:

 

Arne besiktigade båten igår och med en axelryckning :) sa han att det är "bara" lite arbete med vinkelkapen då kölen spruckit i både överkanten bak och nederkanten bak när man drog av henne från grundet.

 

I övrigt hittade han inga plastskador alls på båten.

Han kommenterade även att Bavaria har gjort plastningen "MYCKET" bättre än tidigare exemplar han lagat. Bara i min marina har han lagat 2 st 40 fotare efter grundstötning i 2 knop. Min vän klättrade upp på grundet i 4-5 knops fart...

 

Som sagt kölen lär bli några kilo lättare till våren men jag är lyckligare nu än när jag fick samtalet om grundstötningen. Jag har inte bestämt mig om jag ska laga det själv och behålla självrisken eller låta Arne laga kölen åt mig. Vem vet det kan ju dyka upp nått när jobbar med det...

 

Jag lade upp ett litet kollage på nätet, se länken nedan.

Tänkte att det kan var intressant för er Bavariaägare!

 

PS Mannen på bilden är Arne Olsén i egen hög person, mycket trevlig och kunnig. Han gjorde besiktningen gratis och bad mig återkomma när det händer nåt rejält :D

Lite reklam å hans vägnar: http://www.arneolsenab.se/

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg merke til, Gunga Din: Jeg trekker ingen konklusjoner på bakgrunn av dette innlegget. Det tror jeg heller ikke det er grunnlag for.

Med andra ord, du tycker att det skall vare rimligt att få varvsskador i en fart av 2 knop?

 

 

sen för att ikke göra reklam enbart för Arne Olsen

 

så finns det fler

 

nytt citat fra Bavforumet

 

"Jag har varit i kontakt med Plastreparationer och Montage (Svinninge)

 

Enligt utsago har dom lagat mer än 50 Bavariabåtar och verkar kunna sin sak. Arne Olsén verkar fantasktiskt kunniga men ligger på andra sidan stan.

Dessvärre ligger båda och bokar slutet av Juli....."

 

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=12849

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

gimi frågade vad jag la ribban...för styrke o skikkerhet...jag svarade

 

jag tycker det skall vara rimligt att kunna leta sig in i förexempelvis naturhavn i 1-2knop utan att få några "varvskador" alls!

 

att du får skrapmerken på kjölen er odiskutabelt men ikke mer enn att du kan fixa det själv vid neste vår-utrustning

 

er ni ikke enige?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

er vist dårlig i svensk jeg eller er det den vanlige fjasedokumentasjonen som er en gjenganger her også

 

leste ført Ginga sitt inlegg der det var skade på to båter i 2 knop, så når jeg leste hele historien viste det seg at dene ene holdt 4-5 knop og den ene måtte slepes av -

 

men Gunga mente vist å si at det ikke burde bli skader når man listet seg rundt i en uthavn i 1-2 knop og det har jeg gjort uten skade på min båt - men erfaring gjelder ikke her vist.

Link to post
Share on other sites

I övrigt hittade han inga plastskador alls på båten.

Han kommenterade även att Bavaria har gjort plastningen "MYCKET" bättre än tidigare exemplar han lagat. Bara i min marina har han lagat 2 st 40 fotare efter grundstötning i 2 knop. Min vän klättrade upp på grundet i 4-5 knops fart...

 

Er det denne du tenker på.... Står det er at det er Bavaria 40.... fint om Gunga din kan komme utfyllende opplysninger her siden han kjenner saken bedre...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

der de Nordiske länderna var redan för 30 år sedan.......med den Blå Skylten!

 

en familjebåt/turbåt skall klare att gå mot fast fjell opp mot ett visst antal knop!

 

Oppgir Najad hvor stor fart båten kan ha mot fast fjell uten at det oppstår skade? Gjorde de det tidligere for eldre modeller når de bygget i samsvar med blå skiltet?

 

Jeg har de siste årene kun sett på "billig båtene" og ikke upper end av standard båtene og vet derfor ikke om de dyrere båtene bruker dette som salgsargument og faktisk oppgir hva de er designet for. For "billig båtene" er det ingen som gjør det såvidt jeg har sett.

Link to post
Share on other sites

men eftersom den er skriven av en Bavariaägare så måste den ju vara sann eller?

Det kan jeg ikke gå god for siden de mange 10-tusener Bavariaeierne er nok ikke en homogen masse på noen måte, og ei vet jeg om forfatteren eier en Bavaria heller uten at det spiller noen rolle... Det er jo flere medlemmer både på det Svenske og Norske bavariaforumet som ikke eiee eller har eid en Bavaria,emn meninger om båtene har de jo0 selvsagt.... så kan man nok ikke ta alt som skrives der som en sannhet etter mitt syn...

 

Dermed synes jeg det er rimelig greit at rykter som spres underbygges av litt håndfast dokumentasjon slik at det ikke forblir rykter til evig tid.... skjønner at ikke alle her synes det er like greit..... men her er vi forskjellige... Noen tar rykter for sannhet, mens andre stiller krav til dokumentasjon

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Oppgir Najad hvor stor fart båten kan ha mot fast fjell uten at det oppstår skade? Gjorde de det tidligere for eldre modeller når de bygget i samsvar med blå skiltet?

ja förr i tiden så skulle kjölbåter tåle en viss fart mot fjell...för att få skilten....

 

dette kravet er slopat i CE-reglerna som man nu bygger efter!

 

 

jag försvarer absolut ikke Najad....tror att vi kommer att se skader på de nye Najaderna oxo i framtiden.

korte fenkjöler o spaderor er 'känsliga grejjer' o bör undvikas på familje/turbåter!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...