Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

ps, flott å høre at også roret på Jeanneu er ufeilbarlig.

 

Pms i dag? Nei det er ikke ufeilbarlig. På min so 35 fikk jeg faktisk utført noe arbeid på roret (på garantien, med heitmanns utmerkede service). Men servicesjefen hos heitmann lyver nok ikke når han sier at lekkasje gjennom roret har han aldri vært borti. Hvis du vil vite grunnen, kan jeg ta noen bilder.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

det gör den iallfall på min......+ att jag har ett skott framför hylsa....så även vid ett ev. läckage så skall ikke

vannet rinne in i båten! :smiley:

 

 

Det har jeg også. Vanntett skott.

Men det kan man ikke si på Bavariaplassen.

Da er man enten "noen", "enkelte", "ekspert" eller "spesialist".

 

 

ikke dumt, hvilke båttyper er det dere har?

Link to post
Share on other sites

Empire er nok en av de båtene som helt sikkert kommer rundt jorden. Skipperen er utrolig flink til å holde båten i orden. Er det noen som vet om bavaria fremdeles konstruerer ror som kan og vil lekke etter hard bruk? Jeg er fornøyd med at jeanneau ikke gjør det.

 

 

- Blir det ikke litt søkt å trekke fram Empire som eksempel på kvalitet ?. Joda, de har hatt litt problemer med roret, men dette er vel en båt fra 99, med ganske mye over gjennomsnittet mange nautiske mil i loggen. - og da sikkert ikke bare i smult farevann . Det er vel flere båttyper som har fått problemer på langdistanse overfarter har jeg sett. :smiley:

 

Jeg har faktisk samme modellen som Empire, og fikk samme problem som dem noen år før.

Og jeg kunne maile dem direkte hvordan dem kunne tette dette provisorisk?

 

Teflonkulene i rorlagrene er ikke egnet for langturseiling. I det rorstammen får lov til å banke 1 mm, så blir teflonkula banket ut mere og mere. Semiringen (tetingen) øverst i rorhylsa,er det en ikke syrefast spiralfjær. Den ruster i stykker, av saltvannet.

 

Når en da seiler med større hastigheter, får en overtrykk i rorhylsa, som igjen fører til at det kommer sjøvann igjennom tettingen. Pga slitasjene. Dette oppstår etter lengre tids seilas i mye sjø? Ikke i seilaser innaskjærs? :sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde første gang å bytte til nye orginale teflonkuler. men det samme skjedde igjen. På kort tid. Jeg seilte utrolig mye den tiden, ute i Skagerrak.

 

Ble tvunget til å sette inn en helt annen type lager. Og det ble Jefa sitt lager, med "Teflon rulle nållager". samtidig forsterket jeg innfestingene til rorlagerhylsene, på båten.

 

Samtidig fikk jeg dreiet et dobbelt så høyt endemutter på rorstammen med fire stk sett bolter. Så jeg skulle slippe at mutteren skulle skruve seg av igjen. Det skjedde stadig, under lengre seilaser? Og kunne bli iriterende vanskelig å fikse, da rorstammen skled ned. Og når en ikke fikk takk på rorstammen, ovenifra.

 

Dette er klippet fra Empire sin hjemmeside:

 

Ushuaia neste - back on the road again !

Det er IKKE takket være DHL at vi nå kan kaste loss igjen. Som transportør er DHL ikke stort verdt!!! Våre deler sitter fast i tollen i Buenos Aires, og ifølge DHL kan det ta opptil 14 dager og mange penger og mye bryderi å få dem ut. I tillegg må Kapteinen isåfall personlig reise til Buenos Aires, 5 timers bussreise hver vei... Dette burde DHL visst og fortalt oss innen delene forlot Norge!

Vi har tettet rorhylsen med deler av en slange til et bildekk. I utgangspunktet er rorhylsen nå helt tett - det gjenstår bare å finne ut for hvor lenge... En takk til Bavariaeier Trond Åsvoll i Norge for godt tips via mail etter at vi fortalte om vårt lille problem på web-sidene.

Vi får besøk fra Norge når vi er i Ushuaia, så "ekte" deler kommer forhåpentligvis da.

Roret ble montert igår, og i formiddag kaster vi loss med kurs direkte mot Ushuaia (om ikke været skulle bestemme noe annet underveis). Sør Georgia utgår som reisemål denne

gangen - det må vi ha tilgode til en senere anledning.

 

Bildekk slange får duge inntil

vi kommer til Ushuaia.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

seilbåt ! :wink:
Seilbåt :smiley:

Greit nok svar, diskusjonsfora er slik at man kan velge å være annonym og dele litt eller ingenting og det respekterer jeg.

 

Grunnen til at jeg spurte var hvilke referanser dere hadde og hvilke valg dere selv hadde tatt siden dere ofte er ganske bastante i deres oppfatning av andres valg.

Link to post
Share on other sites

Greit nok svar, diskusjonsfora er slik at man kan velge å være annonym og dele litt eller ingenting og det respekterer jeg.

 

Grunnen til at jeg spurte var hvilke referanser dere hadde og hvilke valg dere selv hadde tatt siden dere ofte er ganske bastante i deres oppfatning av andres valg.

"alle" vet at den ene har gammel najad, den andre har gammel comfortina. Eller?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

"alle" vet at den ene har gammel najad, den andre har gammel comfortina. Eller?

en "last gammel Najad" sjösatt 91 !

 

o trur neppe jag er anonym heller, har treffat minst 50 st BP-medlemmer, av vilke en del har både tlf nummer o mailadress !

 

 

o SRA

...jag har skrivit det förrut, men jag kan skriva det igen !

 

Bavaria gör mycket bra grejjer.....

 

men detaljer må vi ju kunna diskutera eller .......o då blir det ju gärna sådana saker som går sönder og som kansje kunde gjorts på annet vis?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Empire er nok en av de båtene som helt sikkert kommer rundt jorden. Skipperen er utrolig flink til å holde båten i orden. Er det noen som vet om bavaria fremdeles konstruerer ror som kan og vil lekke etter hard bruk? Jeg er fornøyd med at jeanneau ikke gjør det.

 

 

... og Du kommenterer Sydvesten? :smiley:

 

Denne ufeilbarligheten til Jeanneau er morsom å høre om, særlig etter at jeg har gått sammen med profesjonelle båtbyggere noen dager. For det første er de veldig tydelige på at tyske båter får mindre skader, og mindre kostbare skader ved uhell.

 

Franske båter er vanskelige å reparere iflg. båtbyggerne. Ende-ved i paneler og dører er ikke forseglet som tyske, seksjoner montert med åpen endeved. Skapdører ikke i massivt tre osv...

 

:smiley:

 

Og uhell kan oppstå, det har jeg selv erfart selv om båten var utlånt når det skjedde.

 

Kanskje det var greit å kjøpe Bavaria likevel...?

Link to post
Share on other sites

Denne ufeilbarligheten til Jeanneau er morsom å høre om

Jeg kan ramse opp mange negative ting med jeanneau. Men det er ikke konstruktivt. Er det ikke fint at mange produsenter lager båter som ikke tar inn vann hvis rorstammen knekker e.l.? Det er fint å opplyse om dette siden mange tror at siden bavaria ikke er sånn er det unødvendig.

 

Jeg har dessuten en faktura på reperasjon etter grunnstøting liggende. Båten gikk hardt på grunn i 2001 og ble reparert av Vallø marina AS etter besikting av Geir Tørmoen. Det kosta den nette sum av 55 558,- kr. Hvor mye kostet din reperasjon da, Amalie 36? Forventer svar på dette. Jeanneau er dessuten bygget i enkelttaminat. Såvidt jeg har skjønt er dette billigere å reparere enn sandwich. (rett meg hvis jeg tar feil).

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette dreier seg seg om en misforståelse.

Om rorstammen knekker, så er ikke Bavaria konstruert slik at den tar inn vann.

 

Jeg kan tilogmed ta av hele roret uten at det tar inn vann.

 

Men hvis hylsa blir slitt/utett, kan den trekke inn vann i fart pga oppstrømsbølgen i hekken og kappilær/sugeeffekten..

 

Dette gjelder ikke bare Bavaria som konstruksjone, men er et hylse-spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ramse opp mange negative ting med jeanneau. Men det er ikke konstruktivt.

 

Hvorfor er ikke det konstruktivt. Man diskuterer her uverifiserte bilder som er funnet i andre forum, som f eks at kjølen datt av i havnen. Er det konstruktivt å diskutere på noe som KANSKJE ha hendt.

 

Jeg bare spørr. Konstruktive diskusjoner er veldig bra, desverre blir det ikke altid det når det gjelder Bav. Når det gjelder siste med ror leser jeg dette, for di det er verifisert.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ramse opp mange negative ting med jeanneau. Men det er ikke konstruktivt. Er det ikke fint at mange produsenter lager båter som ikke tar inn vann hvis rorstammen knekker e.l.? Det er fint å opplyse om dette siden mange tror at siden bavaria ikke er sånn er det unødvendig.

 

Jeg har dessuten en faktura på reperasjon etter grunnstøting liggende. Båten gikk hardt på grunn i 2001 og ble reparert av Vallø marina AS etter besikting av Geir Tørmoen. Det kosta den nette sum av 55 558,- kr. Hvor mye kostet din reperasjon da, Amalie 36? Forventer svar på dette. Jeanneau er dessuten bygget i enkelttaminat. Såvidt jeg har skjønt er dette billigere å reparere enn sandwich. (rett meg hvis jeg tar feil).

 

mvh

Viggo

 

 

Det skal du få svar på straks jeg har regningen.

Og jeg skal dokumentere med bilder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...