Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg valgte selv å kjøpe 1 års gammel båt som hadde gått en del i regatta.

Og angret ikke på det. Ser nå hvordan en gjør det selv når en seiler mye i regatta. Kjøper ikke mindre en 1 seil hvert år, skifter fall, skjøter, blokker etc ofte. Fordi en vet at ting ødelegges. Skrogmessig (konstruksjon) blir dette oppgradert, vist svakheter gir seg til kjenne. Det samme med riggen. Intreøret er og blir ikke påvirket av dette annet en at det blir instalert en del mere dupe ditter (navigasjon og sikkerhet).

 

Om jeg ville ha solgt båten nå, så kunne jeg ha sagt med god samvitighet til kjøperen. "Denne båten kan du trygt seile over havet med" i motsetningen til en helt ny båt?

 

Jeg ville ha sammen lignet det med en motor som blir startet når den er iskald i forhold til en som er varm, ofte. Hvem av disse slites raskest?

 

:flag::sailing: -----} :flag_sw:

Jeg er helt enig. Men flertallet er uenig. Bare sjekk den andre tråden om emnet...

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig. Men flertallet er uenig. Bare sjekk den andre tråden om emnet...

 

Viggo

 

Jeg er klar over det, men da får dem bare lære dette på den dyre måten og mest frustrerende.

 

Regatta kjørt båter tillates ikke at utstyre går ut på dato, virken på sikkerhet eller utstyrsmessig. Og i allefall ikke på seila?

 

Og disse båtene er som alltid oppgradert og velbalanserte å seile. Som natt og dag, i forhold til en helt ny båt.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det er også en eller to andre Hanse 371 mener jeg som har opplevd det som er vist på bildene av den Bav 49 så det blir meningsløst å si at slikt bare kan skje på Bav.

Hvem er det som har sagt det, bjoris?

 

Her er forøvrig det Hanse selv skriver om Ror, dette er for dem meget viktig:

 

RUDDER

 

Next to the Mast we apply our knowledge and skill to other very important elements of the yacht – the rudder. We use aluminium alloys which again saves weight. The inner construction is drilled and glued together. Welding only weakens the aluminium. It is worth the time and effort we put into its construction. We pivot the hubs with self-aligning bearings, which insure that the rudder is always in the correct position. We decided upon a sophisticated rod steering system instead of a cable steering. We want to play it safe.

Ja, det virker som om Hanse tar dette alvorlig, i alle fall hvis man skal tro dem på hva de sier i en slik reklamesammenheng.

Og for å være helt ærlig, et båtverft som ordlegger på den måten om sikkerhetsmessige fordeler med båten sin, gjør nok litt større inntrykk på meg enn et båtverft som ordlegger seg med slike, noe mer svulstige formuleringer:

 

Ryggraden i en førsteklasses Bavaria utgjøres av høyverdige materialer og god forarbeiding kombinert med en overdimensjonert konstruktiv utforming og en perfekt fremstilling av skrog og dekk.
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig. Men flertallet er uenig. Bare sjekk den andre tråden om emnet...

 

Ikke bry deg om hva flertallet mener, Viggo.

Flertallet her synes jo åpenbart også at det er deilig å få bekreftet at Bavaria utmerker seg på sikkerhet, seilegenskaper og annenhåndsverdi i sammenligning med andre båtfabrikat.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Denne ufeilbarligheten til Jeanneau er morsom å høre om, særlig etter at jeg har gått sammen med profesjonelle båtbyggere noen dager. For det første er de veldig tydelige på at tyske båter får mindre skader, og mindre kostbare skader ved uhell.

 

Hei,

 

Nå har du vel fått tilbake båten fra reperasjon. Hvor mye kom reperasjonen på?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Den kom på nesten nøyaktig kr. 66.000,- inkl. opptak, nedrigging , opprigging og reparasjon.

Arbeidene er utført helt utrolig flott, og brønnene mellom bunnstokker og skrog er støpt sammen overlappende 10 lag mot kjølfeste.

 

Veldig fornøyd.

 

Og igjen, båtbyggerne er veldig fornøyd med hvordan disse båtene flekser i skroget og unngår store skader i struktur. De fant ikke en eneste delaminering.

 

Absolutt ingen skader i innredning.

Link to post
Share on other sites

Den kom på nesten nøyaktig kr. 66.000,- inkl. opptak, nedrigging , opprigging og reparasjon.

Arbeidene er utført helt utrolig flott, og brønnene mellom bunnstokker og skrog er støpt sammen overlappende 10 lag mot kjølfeste.

 

Veldig fornøyd.

 

Og igjen, båtbyggerne er veldig fornøyd med hvordan disse båtene flekser i skroget og unngår store skader i struktur. De fant ikke en eneste delaminering.

 

Flott at det ble fint. Jeg er de som ikke syns det er et minus hvis en båt har vært på grunn, forutsatt skikkelig reperasjon.

Opplever man at topcoaten på innsiden av skrogen kan krakelere ørlitegrann (kosmetisk) ved slik fleksing?

 

Kan jo nevne at at når min 40-foter ble reparert kom det på 55000,- men det er jo noen år siden. Man kan vel da konludere med at det ikke nødvendigvis er rimeligere å reparere tyske enn franske båter? :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Flott at det ble fint. Jeg er de som ikke syns det er et minus hvis en båt har vært på grunn, forutsatt skikkelig reperasjon.

Opplever man at topcoaten på innsiden av skrogen kan krakelere ørlitegrann (kosmetisk) ved slik fleksing?

 

Kan jo nevne at at når min 40-foter ble reparert kom det på 55000,- men det er jo noen år siden. Man kan vel da konludere med at det ikke nødvendigvis er rimeligere å reparere tyske enn franske båter? :wink:

 

Du har helt rett, skadene på min båt syntes ikke som annet enn krakelleringer i topcoaten. De stedene det var krakelert ble alt slipt bort og fjernet.

 

Fleksingen vi snakker om, er jo ikke på mer enn noen millimeter, men nok til at bunnstokkene slipper.

 

Når det gjelder selve plastarbeidene, så tror ikke jeg det er forskjell på tyske og franske båter. Det blir bare tøys av meg å tro at den ene eller andre er bedre.

Byggeren viste meg noen eksempler på at innredningen ble mer skadelidende. Bl.a. vegger og dører som fliste seg lettere opp pga manglende endevedsikring og laminering.

Ha en fin dag!

Link to post
Share on other sites

Har ruslet rundt og kikket og fundert og spekulert.

Undrer meg litt over relativt store skader her og der.

Jeg begynner nesten å falle ned på at den økte prisen på en blykjøl blir langt billigere enn en eventuell reparasjon.

Jeg ble overrasket over hvor mye min egen kjøl ble deformert i forkant, men det var ingen skader på båten og heller ingen kostnader. Kun litt arbeid med feisel og øksehammeren for å få kjølen i fasong igjen.

Kan kanskje ha litt med saken å gjøre at jeg ikke har bunnstokker.

 

Jeg er klar over at eksperter og spesialister nå øyeblikkelig vil motbevise antagelsen min.

Link to post
Share on other sites

Mulligan: du har comfortina ikke sant? Disse har jo kjølen montert på en sokkel et stykke under selve bunnen. (?) Jeg vil vil tippe at det er den kontruksjonen som gjør at det skal så mye til før det blir skader. Uten bunnstokker gir man også skroget god mulighet til å flekse litt. Når jeg var barn hadde vi en sunwind 29 (finsk båt) med lignende kjølopplegg som comfortina. Selv om denne var i jern tålte den 6 knop rett på uten skader.

 

Nå har jeg valgt en moderne båt med mer ømfintlig kjølkonstruksjon, men det er mest pga en kombinasjon av egenskaper som jeg foretrekker foran disse trange, illeluktende og overprisede gamle båtene. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Dragonfly er fasinerende og den går styggfort, men en ting jeg alltid har tenkt på med slike båter. Blir det ikke fælt mye sprut av disse mindre "uteliggerene"? Skulle jo svært gjerne hatt en båt som seilte 20 knop, fyfeite...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...