Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Det var etter en lang samtale med en tysker som seilte alene med en slik at jeg fattet interesse.

Han hadde den minste av dem. Tok med seg båten på henger.

Fant han ei lun bukt, så seilte han opp på stranda og fortøyde i et tre. Og så var det ikkeno ekstra å betale i gjestehavner.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Det var et interessant sitat fra svensk bårforsikringsbransje som Gunga Din der linket til:

 

 

Sitat: 

Men det kan också vara märket på båten som styr premien. Motorbåtar från Forbina eller segelbåtar från Hallberg Rassy är exempel på båtar som hos en del bolag kostar ett par tusen kronor mindre att försäkra än vissa kontinentbyggda båtar. Per-Anders Hedberg på Alandia förklarar:

 

- Det beror inte bara på att dessa svenskbyggda båtar klarar en grundstötning bättre, utan också på ägarstrukturen. Det visar sig i statistiken att dessa ägare är mer försiktiga på sjön och det lönar sig när man ska betala försäkringen, säger han.

Det som sies her, er at svenske forsikringsselskap gir lavere forsikringspremie til båter fra det som her på båtplassen i sarkastiske ordelag er blitt karakterisert som "Utrangerte Orustkonstruksjoner".

 

Seilbåtere fra disse tradisjonelle båtverftene får lavere forsikringspremier ikke bare fordi disse båtene tåler grunnstøting bedre enn "vissa kontinentbygda båtar" (jeg har en mistanke om hvor på kontinentet det siktes til).

 

Men også fordi eierne av svenskbygde kvalitetsbåter generelt utviser bedre sjømannskap enn eierne av disse "vissa kontinentbygde båtar" åpenbart gjør.

 

 

I siste utgave av Seilmagasinet (nr 4/2008), blir en representant for det norske forsikringsselskapet Gjensidige sitert på noe som samsvarer godt med uttalelsene til den svenske forsikringsrepresentanten, i en kommentar til Gjensidiges norske forsikringsstatistikk: 

 

 

Hvorfor gruppen seilbåter øker mest, forklarer han slik: -"Dette skyldes økte priser, flere uerfarne seilere og at nyere båter er mindre solide i forhold til grunnstøtinger. Dagens kjølkonstruksjoner er mer utsatte en gårdagens, sier han. Totalt sett er skadefrekvensen  - det vil si hvor ofte en båt får skade - den samme som for 10 år siden, men mens grunnstøting er blitt hyppigere, er antall brann- og tyveriskader gått ned.
(Uthevingen i det siste sitatet er foretatt av Douro).
Link to post
Share on other sites

Dragonfly er fasinerende og den går styggfort, men en ting jeg alltid har tenkt på med slike båter. Blir det ikke fælt mye sprut av disse mindre "uteliggerene"? Skulle jo svært gjerne hatt en båt som seilte 20 knop, fyfeite...

20-25 knop og en dieselforbruksmåler som viser 0. Jeg fikk gleden av å studere en Dragon Fly i Oslo sist uke og likte båten godt. Forseggjort og spennende. Importøren er Pollen mairitime og båten ligger på Dronningen.

Jeg har seilt i 20 knop og gjør det gjerne igjen for det var gøy.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Dette var en Match 42,og her vet vi at det har blitt gjennomført modifiseringer.

Neida, du tar feil. Dette er en match 38. Se teksten på youtube:

 

IJMUIDEN HOLLAND MAY 17 2004: For the first time out of the water after two months after purchasing two Bavaria's at Van den Bosch Yachting it appeared that the hull construction of these Bavaria Yachts around the keel were not sufficient for safe sailing or racing. It took Bavaria gmbh and Van den Bosch Yachting 2 full years to fix the problems. Zeezeilschool Scheveningen temporarily cancelled all lessons with these boats until construction was safe again. Bavaria Yachtbau gmbh was informed immediately and we have sent these video's the same day the problems were apparent.

 

Virker ikke som om Hollands svar på Lunde Båt var så veldig serviceinnstillt heller...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Både 38 og 42 hadde alvorlige konstruksjonfeil i kjølinnfestningen

Tror du at Gjensidiges kommentar til skadestatistikken kun gjelder Bavaria Match? 

 

 

flere uerfarne seilere og at nyere båter er mindre solide i forhold til grunnstøtinger. Dagens kjølkonstruksjoner er mer utsatte en gårdagens

 

Jeg får liksom ikke det til å rime. Match-båtene er vel ofte seilt av erfarne seilere? Så man kan jo være fristet til å tolke uttalelsen dithen at det ikke bare er Bavaria Match som har vist seg mindre solid i forhold til grunnstøtinger. 

Link to post
Share on other sites

Ref. han som grunstøtte ved svenskekysten og gikk helt hjem uten kjøl, uten at han visste det!

Dette tyder vel på at det er en del uerfarne seilere som kjøper seilbåter også for tiden (dette gjeler OGSÅ motorbåter)

Kjenner kun historien fra media, men det høres utrolig ut. Det samme kunne sikker skjedd med andre båtmerker også

Link to post
Share on other sites

De fleste båter tar nok skade av en grunnstøting , noen mer andre mindre og båter som har kjølen montert rett på flat bunn gjerne mer enn andre.

Finnes mange stygge tilfeller , her f.eks http://bp0.blogger.com/_YXApO8beAQw/R30bsS...0208-725530.JPG

Dette er ikke en Match og det bildet er ikke mye pent.

 

Jeg tror dette er noe vi må leve med når båtene er konstruert slik de er , alle kan ikke seile rundt i trauste båter med kjølopplegg ala 70tallet bare for at det er bedre enn det moderne , folk vil ha det som er moderne og da går det ut over båten hvis man er så uheldig å prøve å slå jorden ut av bane slik jeg og flere til har gjort

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

må få minne om at diskusjonen rant ut i sanden sist pga det viste seg at hypotesen med færre /mindre bolter ikke stemte og det dukka opp kjølhavarier i de fleste merker.

 

Jeg er ikke enig i dette forsøket på å oppsummere tidligere diskusjon her. Det står ved lag at en Bavaria 39 opplevde at kjølen datt rett av etter en grunnstøting. Dette har vel ikke skjedd på andre båter (beregnet for forbrukermarkedet)? Og verft og importør reagerte med "goddag-mann-økseskaft-svada-svar" eller taushet da det ble forsøkt å bringe årsaksforholdene på det rene. Et fremtredende medlem her på forumet med god erfaring fra angjeldende båt, var overbevist om at kjølboltene på Bavaria 39 var for "sprø".

Link to post
Share on other sites

70 sider og 2072, nå 2073, innlegg senere så er vi, om mulig, enda lenger unna et fornuftig svar enn noen gang på det opprinnelge spørsmål/påstand, men det er jamen gøy å følge med på hva dere skriver både dere som blir irritert og ikke minst de (den?) som vistnok ikke lar seg irritere! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hifo - jeg skal vedde to cent på at;

 

en del nå irriterer seg over at sånne som oss kan ødelegge denne flotte tråden

 

og

 

at de etter beste skjønn og evne prøver å late som om de ikke har lest ditt, eller mine innlegg, og fyrer løs som om ingenting har skjedd!

 

Vedder du imot? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...