Jump to content

Ny båt, skilsø 975 eller riviera 925?


Miranda

Recommended Posts

Har solgt båten min i dag, og er på jakt etter ny. :cryin:

Skal ha en med aksling og IKKE drev. :headbang:

Valget er mellom skilsø 975 og riviera 925.

 

Kom med deres synspunkter ang disse 2 båtene.

Riviera'n er pr i dag den ledende, MEN. :confused:

 

Kanskje noen på forumet skal selge sin, eller vet om noen som skal selge? :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Steyr selvfølgelig.. :wink:

 

 

Hvorfor ikke Steyr :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Hvorfor ikke Steyr :confused: :confused:

Hvorfor ikke Steyr..? Sa ikke at det IKKE måtte bli Steyr, var heller ment som at det MÅTTE bli en Steyr. Bedre maskin finnes ikke og av den grunn har jeg en slik i båten min, har oppfyllt alle forventninger.. :smiley:

Link to post

Hvilken opplevelse er det du sikter til?

 

Dernest: Du får ikke Steyr i noen av de nevnte båtene...

 

Dernest: Pismessig er vel Skilsø og Riviera ganske like, men størrelsesmessig er jo Riviera en større båt. Det er flere Rivieraer på markedet med aksling enn Skilsø......

 

Her er det smak og behag som gjelder, og kanskje antall sengeplasser.

 

Men, skjønner ikke hva du mener med at "riviera er pr. i dag ledende men......mener du i din egen konkurranse om de to båtene?

Link to post

Med eller uten FB? Jeg valgte selv Rivierea 925 FB da jeg slo til på en 2000-modell for ca. 2 mnd. siden. Valget sto til slutt mellom den, Skilsø 975/33 og Viksund. Hovedårsaken til mitt valg var at store nok Viksund'er ble for dyre i sammenlikning med Riviera og at Skilsøen ble noe for liten innvendig. Var også klar på at jeg skulle ha strak aksling. Får du tak i en sen 2002 eller en 2003 modell av Rivieraen får du i tillegg den store og praktiske badeplattformen, men da blir vel prisen fort fra 1.4 mill og oppover.

Link to post
Men, skjønner ikke hva du mener med at "riviera er pr. i dag ledende men......mener du i din egen konkurranse om de to båtene?

 

Ja våres egen bedømming, så trekk inn klørne. :wflag:

Hadde ikke hatt noe imot en Steyr motor.

 

Hvilken var det du kjøpte Bård K?

 

Det lå 2 fine rivieraer på nettet med aksling, men hadde da enda ikke fått klarert salget på våres gammle båt.

Regner med at det kommer nye i løpet av våren.

 

Ligger også en Skilsø med Vetus maskin i, Hvordan er disse maskinene? Kjenner lite til dem.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

Jeg har ikke lest noe vesentlig negativt om Vetus-maskinene. Vet at Scand Baltic utstyrte noen båter med dette motormerket. Men dette trenger vel kanskje ikke å fortelle noe mer enn at Scand da fikk et brukbart tilbud fra Vetus. Det er vel gjerne slik at båtprodusent setter i motor fra den leverandøren som de får best tilbud fra. Eksempelvis har Beneteau tidligere plassert Yanmar i sine måter. Nå har visstnok Volvo kommet med et "bedre" tilbud, så nå er Volvo "option". Av de to båtene du nevner, hhv Skilsø og Riviera, er vel begge to ganske lettomsettelige. Forstår at Riviera kontinuerlig jober med designjustering, slik at årsmodellen kan vel ha betydning for hva du får. Mitt ukvalifiserte inntrykk er at Rivieraen har litt høyere tyngdepunkt, som gjør at den gynger noe mer, samt at Rivieran har noe mer sideavdrift i vind. Antar at flere her på BP korrigerer dette inntrykket.

Link to post
Hvilken var det du kjøpte Bård K?

 

Den som lå i Oslo med Yanmar 290. Vurderte også en på Vestlandet som var priset til 1290.000, tror det var 98 eller 99-modell, samt denne som ennå ligger på Finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=7&tot=8

 

Den på Finn er kjempefin, og han som eieren den var veldig hyggelig og et skikkelig "båtpetimeter", men han var litt på vent på grunn av noe hyttegreier tror jeg. Men som du sier dukker det helt sikkert noe opp til våren. Hvilken prisklasse/årsmodell tenker du på?

Link to post

En kort kommentar til Yanmar 290 HK. Jeg har aldri hørt denne negativt omtalt. Kjenner til flere Scand Baltic eiere som har denne montert, og de får ikke fullrost motoren. Denne går vel også for å være en av de bedre Yanmar motorene for fritidsbåter i den motorstørrelsen?

Link to post

Hyggelig info. om motoren. I tillegg er den vel så enkel å ta service på at jeg har ambisjoner om å gjøre dette selv for fremtiden, og det er jo heller ingen ulempe at det er lett å komme til i et godt opplyst motorrom.

Link to post

Jeg har haft en Skilsø 33 Arctic med Yanmar 6LP-STE og fast aksel.

 

 

Erfaringer: Flot båd, gennemført kvalitet. Lidt for lille efter min smag som feriebåd til en familie på fire. Stærk og god motor uden problemer (bortset fra at der var en del installationsproblemer: løse slanger, spændebånd mm. - men da det først var klaret gik den godt). Ikke særlig økonomisk. Noget larmende i kabinen. Ikke den bedste båd i søen. Efter min erfaring banker den meget i krap sø.

 

Jeg mødte forhanderen på havnen den anden dag. Hans holdning er at det er en stor 28-foter men en lille 33-foter...Og at den dermed er lidt for dyr for markedet.

 

Men altså mange positive ting at sige om kvaliteten af træværk, sammensætning mm.

 

Andy

Link to post

Hei, vi så også på samme type båter når vi kjøpte. Ny viksund 310

 

Det blir litt smak å behag, på skilsø sitter du på gulvet på noen stoler på Fly brigd.. Dette trakk ned for oss. Ellers var løsnigene i skilsø suverene. Litt dyrere en de to andre riviera og viksund. Riviera va litt låg i forhold til de to andre, derfor falt vårt valg på en viksund 310.

 

Men som sagt det er smak å behag. Noe her inne skal alltid si noe nedværdig om alt å alle.. Som han som begynte å komentere motoren steyr og han med komentaren ''dyrkjøpt erfaring''

 

Vår viksund 2007 model ble levert med en volvo D6, vi har kjørt 200 timer til nå og er kjempefornøyd. Det blir at en samenligner hele tiden, så derfor er min anbefaling, kjøp den båten som du liker best..

Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell

Link to post
Men som du sier dukker det helt sikkert noe opp til våren. Hvilken prisklasse/årsmodell tenker du på?

 

Tenker på prisklasse opp mot 1,2 mil, 95 mod og oppover.

Gikk en veldig fin en som lå i sør trøndelag, med en KAMD44p motor, masse utstyr. Den ble siste gang nedsatt til 1190000 før den ble solgt.

Hadde ikke stusset på den, men hadde enda ikke solgt min.

Får bare vente tolmodig til det kommer noen på nettet.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

Du går en spennende tid i møte! Utsagnet over om høyde i hovedkabinen har du sikkert kontroll på, tror det går greit i Rivieran dersom du rager under 190 cm. eller deromkring, men det har du sikkert sjekket ut.

Link to post

Hva mener du med" så trekk in klørne" Miranda III ? Pass deg du, så jeg ikke kvesser dem!.... :smiley:

 

Til MajorAndy: Du skriver...

 

"Ikke særlig økonomisk. Noget larmende i kabinen. Ikke den bedste båd i søen. Efter min erfaring banker den meget i krap sø."...

 

I forhold til hva? Til Forbina 10000?

Link to post
Hva mener du med" så trekk in klørne" Miranda III ? Pass deg du, så jeg ikke kvesser dem!.... :smiley:

 

Ai, nå skremmer du meg nimbuster :lol:

 

Ja, BårdK, det blir en meget spennende tid, høyden er vi ikke bekymret for, vi kan hoppe uten å ta oppi :lol:

Vi er ikke så høye.

 

Får bare vente å se.

Reiser ut på jobb i 4 uker nå, så kanskje det skjer noe på markedet innen jeg kommer hjem igjen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Til MajorAndy: Du skriver...

 

"Ikke særlig økonomisk. Noget larmende i kabinen. Ikke den bedste båd i søen. Efter min erfaring banker den meget i krap sø."...

 

I forhold til hva? Til Forbina 10000?

 

Støjmæssigt og økonomisk er min Forbina både betydelig mere driftsøkonomisk og langt mere støjsvag end Skilsø'en. Men det hænger også sammen med at Skilsøen havde motoren lige under dørken mens Forbinaen har den agter (drev) samt at Forbinaens motor er isoleret i en kasse. Skilsøen brugte i snit 40-50 liter i timer (2 liter/sømil) mens Forbinaen bruger 1,5 liter. Det kan mærkes.

 

Angående sødygtighed så er der ikke den STORE forskel. Jeg synes, at jeg kan få Forbinaen til at gå lidt mykere i søen men det kan lige så meget være fordi jeg er blevet lidt mere erfaren. Den Aquador jeg havde i mellemtiden var dog begge både overlegen når det kom til sødygtighed.

Link to post

Husk her at du sammenlikner to nesten ulike båttyper, nemlig med en med drev og med fast aksel. Normalt bruker jo den med fast aksel mer drivstoff enn en tilsv. med drev.

 

Altså er ikke sammenlikningen din helt reell, eller "rettferdig". Syns det er viktig å fremheve dette.

Link to post

Helt erlig så driter jeg i forbruket, jeg er ikke så opptatt av farten. 95% av seilingstiden fåregår innaskjærs med redusert fart. :flag:

 

Kozer meg på sjøen, og har det ikke travelt med å komme fra A - B :wflag:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

Morsom fyr denne Miranda III.....sjelden å oppleve slike høflige folk! Tror jeg gjør som han ba om....nemlig å trekke inn klørne.

 

Kanskje ikke så morsom likevel når jeg tenker meg om...mer merkelig.......og faktisk ganske så uhøflig!

 

Har prøvd å være litt hjelpsom ved å svare seriøst på det du som trå dstarterspør om, men slike drittsvar som du kommer med kan du med fordel poste i et annet forum!

Edited by nimbuster (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...