Jump to content

Ny båt, skilsø 975 eller riviera 925?


Miranda

Recommended Posts

Har solgt båten min i dag, og er på jakt etter ny. :cryin:

Skal ha en med aksling og IKKE drev. :headbang:

Valget er mellom skilsø 975 og riviera 925.

 

Kom med deres synspunkter ang disse 2 båtene.

Riviera'n er pr i dag den ledende, MEN. :confused:

 

Kanskje noen på forumet skal selge sin, eller vet om noen som skal selge? :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hvilken opplevelse er det du sikter til?

 

Dernest: Du får ikke Steyr i noen av de nevnte båtene...

 

Dernest: Pismessig er vel Skilsø og Riviera ganske like, men størrelsesmessig er jo Riviera en større båt. Det er flere Rivieraer på markedet med aksling enn Skilsø......

 

Her er det smak og behag som gjelder, og kanskje antall sengeplasser.

 

Men, skjønner ikke hva du mener med at "riviera er pr. i dag ledende men......mener du i din egen konkurranse om de to båtene?

Link to post
Share on other sites

Med eller uten FB? Jeg valgte selv Rivierea 925 FB da jeg slo til på en 2000-modell for ca. 2 mnd. siden. Valget sto til slutt mellom den, Skilsø 975/33 og Viksund. Hovedårsaken til mitt valg var at store nok Viksund'er ble for dyre i sammenlikning med Riviera og at Skilsøen ble noe for liten innvendig. Var også klar på at jeg skulle ha strak aksling. Får du tak i en sen 2002 eller en 2003 modell av Rivieraen får du i tillegg den store og praktiske badeplattformen, men da blir vel prisen fort fra 1.4 mill og oppover.

Link to post
Share on other sites

Men, skjønner ikke hva du mener med at "riviera er pr. i dag ledende men......mener du i din egen konkurranse om de to båtene?

 

Ja våres egen bedømming, så trekk inn klørne. :wflag:

Hadde ikke hatt noe imot en Steyr motor.

 

Hvilken var det du kjøpte Bård K?

 

Det lå 2 fine rivieraer på nettet med aksling, men hadde da enda ikke fått klarert salget på våres gammle båt.

Regner med at det kommer nye i løpet av våren.

 

Ligger også en Skilsø med Vetus maskin i, Hvordan er disse maskinene? Kjenner lite til dem.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest noe vesentlig negativt om Vetus-maskinene. Vet at Scand Baltic utstyrte noen båter med dette motormerket. Men dette trenger vel kanskje ikke å fortelle noe mer enn at Scand da fikk et brukbart tilbud fra Vetus. Det er vel gjerne slik at båtprodusent setter i motor fra den leverandøren som de får best tilbud fra. Eksempelvis har Beneteau tidligere plassert Yanmar i sine måter. Nå har visstnok Volvo kommet med et "bedre" tilbud, så nå er Volvo "option". Av de to båtene du nevner, hhv Skilsø og Riviera, er vel begge to ganske lettomsettelige. Forstår at Riviera kontinuerlig jober med designjustering, slik at årsmodellen kan vel ha betydning for hva du får. Mitt ukvalifiserte inntrykk er at Rivieraen har litt høyere tyngdepunkt, som gjør at den gynger noe mer, samt at Rivieran har noe mer sideavdrift i vind. Antar at flere her på BP korrigerer dette inntrykket.

Link to post
Share on other sites

Hvilken var det du kjøpte Bård K?

 

Den som lå i Oslo med Yanmar 290. Vurderte også en på Vestlandet som var priset til 1290.000, tror det var 98 eller 99-modell, samt denne som ennå ligger på Finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=7&tot=8

 

Den på Finn er kjempefin, og han som eieren den var veldig hyggelig og et skikkelig "båtpetimeter", men han var litt på vent på grunn av noe hyttegreier tror jeg. Men som du sier dukker det helt sikkert noe opp til våren. Hvilken prisklasse/årsmodell tenker du på?

Link to post
Share on other sites

Jeg har haft en Skilsø 33 Arctic med Yanmar 6LP-STE og fast aksel.

 

 

Erfaringer: Flot båd, gennemført kvalitet. Lidt for lille efter min smag som feriebåd til en familie på fire. Stærk og god motor uden problemer (bortset fra at der var en del installationsproblemer: løse slanger, spændebånd mm. - men da det først var klaret gik den godt). Ikke særlig økonomisk. Noget larmende i kabinen. Ikke den bedste båd i søen. Efter min erfaring banker den meget i krap sø.

 

Jeg mødte forhanderen på havnen den anden dag. Hans holdning er at det er en stor 28-foter men en lille 33-foter...Og at den dermed er lidt for dyr for markedet.

 

Men altså mange positive ting at sige om kvaliteten af træværk, sammensætning mm.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hei, vi så også på samme type båter når vi kjøpte. Ny viksund 310

 

Det blir litt smak å behag, på skilsø sitter du på gulvet på noen stoler på Fly brigd.. Dette trakk ned for oss. Ellers var løsnigene i skilsø suverene. Litt dyrere en de to andre riviera og viksund. Riviera va litt låg i forhold til de to andre, derfor falt vårt valg på en viksund 310.

 

Men som sagt det er smak å behag. Noe her inne skal alltid si noe nedværdig om alt å alle.. Som han som begynte å komentere motoren steyr og han med komentaren ''dyrkjøpt erfaring''

 

Vår viksund 2007 model ble levert med en volvo D6, vi har kjørt 200 timer til nå og er kjempefornøyd. Det blir at en samenligner hele tiden, så derfor er min anbefaling, kjøp den båten som du liker best..

Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell

Link to post
Share on other sites

Men som du sier dukker det helt sikkert noe opp til våren. Hvilken prisklasse/årsmodell tenker du på?

 

Tenker på prisklasse opp mot 1,2 mil, 95 mod og oppover.

Gikk en veldig fin en som lå i sør trøndelag, med en KAMD44p motor, masse utstyr. Den ble siste gang nedsatt til 1190000 før den ble solgt.

Hadde ikke stusset på den, men hadde enda ikke solgt min.

Får bare vente tolmodig til det kommer noen på nettet.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med" så trekk in klørne" Miranda III ? Pass deg du, så jeg ikke kvesser dem!.... :smiley:

 

Til MajorAndy: Du skriver...

 

"Ikke særlig økonomisk. Noget larmende i kabinen. Ikke den bedste båd i søen. Efter min erfaring banker den meget i krap sø."...

 

I forhold til hva? Til Forbina 10000?

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med" så trekk in klørne" Miranda III ? Pass deg du, så jeg ikke kvesser dem!.... :smiley:

 

Ai, nå skremmer du meg nimbuster :lol:

 

Ja, BårdK, det blir en meget spennende tid, høyden er vi ikke bekymret for, vi kan hoppe uten å ta oppi :lol:

Vi er ikke så høye.

 

Får bare vente å se.

Reiser ut på jobb i 4 uker nå, så kanskje det skjer noe på markedet innen jeg kommer hjem igjen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Til MajorAndy: Du skriver...

 

"Ikke særlig økonomisk. Noget larmende i kabinen. Ikke den bedste båd i søen. Efter min erfaring banker den meget i krap sø."...

 

I forhold til hva? Til Forbina 10000?

 

Støjmæssigt og økonomisk er min Forbina både betydelig mere driftsøkonomisk og langt mere støjsvag end Skilsø'en. Men det hænger også sammen med at Skilsøen havde motoren lige under dørken mens Forbinaen har den agter (drev) samt at Forbinaens motor er isoleret i en kasse. Skilsøen brugte i snit 40-50 liter i timer (2 liter/sømil) mens Forbinaen bruger 1,5 liter. Det kan mærkes.

 

Angående sødygtighed så er der ikke den STORE forskel. Jeg synes, at jeg kan få Forbinaen til at gå lidt mykere i søen men det kan lige så meget være fordi jeg er blevet lidt mere erfaren. Den Aquador jeg havde i mellemtiden var dog begge både overlegen når det kom til sødygtighed.

Link to post
Share on other sites

Morsom fyr denne Miranda III.....sjelden å oppleve slike høflige folk! Tror jeg gjør som han ba om....nemlig å trekke inn klørne.

 

Kanskje ikke så morsom likevel når jeg tenker meg om...mer merkelig.......og faktisk ganske så uhøflig!

 

Har prøvd å være litt hjelpsom ved å svare seriøst på det du som trå dstarterspør om, men slike drittsvar som du kommer med kan du med fordel poste i et annet forum!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...