Jump to content

Ny båt, skilsø 975 eller riviera 925?


Miranda

Recommended Posts

Morsom fyr denne Miranda III.....sjelden å oppleve slike høflige folk! Tror jeg gjør som han ba om....nemlig å trekke inn klørne.

 

Kanskje ikke så morsom likevel når jeg tenker meg om...mer merkelig.......og faktisk ganske så uhøflig!

 

Har prøvd å være litt hjelpsom ved å svare seriøst på det du som trå dstarterspør om, men slike drittsvar som du kommer med kan du med fordel poste i et annet forum!

 

Sorry Nimbuster, det var ikke så ment.

Jeg setter veldig pris på din hjelpsomhet.

Svaret mit var ment i en humoristisk tone, så om du oppfattet det anerledes så ber jeg om tilgivelse. :wflag:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Forstår at Riviera kontinuerlig jober med designjustering, slik at årsmodellen kan vel ha betydning for hva du får. Mitt ukvalifiserte inntrykk er at Rivieraen har litt høyere tyngdepunkt, som gjør at den gynger noe mer, samt at Rivieran har noe mer sideavdrift i vind. Antar at flere her på BP korrigerer dette inntrykket.

 

Takk skal du ha, Roald, jeg benytter gjerne anledningen til å si litt om mine erfaringer med Riviera`en,

men understreker at dette er ikke et forsøk på å endre på dine inntrykk eller meninger :wink:

 

Jeg har FB-utgaven, kjølskrog og Yanmar LP6 under gulvet. Dette er en 2006 modell.

Jeg tør minne om at Riviera også leveres i en planende versjon med V-skrog og hekkaggregat,

og uten å ty til våtdrakt og dykkermaske er det ikke alltid like lett å se forskjell på disse to dersom de ikke er kommet opp i fart.

 

Nettopp derfor kan det være lett å tillegne en Riviera egenskaper som i tilfeller kan tilhøre en annen skrogtype,

som f.eks at du nevner sideavdrift, som igjen kan være et typisk V-skrogsfenomen.

Men dette antar jeg ganske sikkert at du er klar over, men nevner det alikevel,-

i tilfelle andre ikke skulle kjenne til at Riviera bygges i to vidt forskjellige skrogversjoner.

 

At Riviera skal gynge mer enn andre eller ha mer sideavdrift i vind er ikke noe jeg har lagt spesielt merke til med min båt.

Tvert om vil jeg vel heller hevde at den er betydelig mer retningsstabil enn andre båter jeg har hatt (og prøvd),

også når farten øker. Dette er også tilbakemeldinger og egenskaper båttypen har blitt fremhevet for i tester.

Jeg tror derfor at dine inntrykk kan være fra V-bunnversjonen, uten at jeg vil påstå dette.

 

Båten veier imidlertid ikke mer enn ca. 4500-4600 kg, og på den positive siden blir dette en meget lettdrevet båt,

som med overnevnte motor og halvplanerskrog kjapt går opp i 26-27 knop, samt marsjer greit i ca. 20-22 med et forbruk på 1.5 - 1,7 l/nm.

Den andre effekten av lett båt. er at den kan få høyt tyngdepunkt dersom det blir for mange voksne samtidig på FB og ingen vekt (personer)

nede på dekknivå. Dette er imidlertid en egenskap den deler med flertallet av båter i sin størrelse med FB.

Rivieraen har alikevel et relativt lavt overbygg, slik at dette langfra er noe merkbart problem.

Vår familie med to voksne + to ungdommer på toppen med ferielast merkes ikke denne sammenhengen.

 

Jeg tror Miranda er ute etter aksel-versjonen og da får han i så fall kjølskroget på kjøpet,

et skrog jeg er meget godt fornøyd med både med hensyn til avdrift, retningsstabilitet og sjøegenskaper.

 

Jeg vil også legge til at halvplaner-utgaven av Riviera 925 er rimelig sjøsterkt og takler grov sjø bedre enn hva jeg har erfart

med flere andre båttyper i samme størrelse. Vi bruker blant annet båten mye opp og ned til hytta på Sørlandet,

hvor vi alltid går ut fra Vestfold og holder rett kurs "uttaskjærs" over, et sammenhengende strekk på ca. 106 nm fra havn til havn

og hvor 90 nm er apent havstrekk. (Da regner du fort ut hvor hytta ligger, Roald :wink: ?)

Dette strekket hadde vi neppe kjørt så ofte med V-skrog :sweat:

 

Jeg har forøvrig skrevet litt om båten i tidligere tråder,

så et søk på "Riviera 925" vil sikkert gi noen oppslag på tidligere innlegg.

Link to post
Share on other sites

Takk for det svaret Miranda III....du er herved tilgitt! :seeya:

 

 

Tusen takk Nimbuster, nå lettet du mit hjerte, så jeg får sove i natt uten dårlig samvitighet.

 

Og til Phobe som tidligere også har besvart alle mine spørsmål ang Riviera 925.

Tusen hjertelig takk.

Som du selv skriver, så er det en med aksling jeg er ute etter.

Var så uheldig at det forsvant 2 nydelige eksemplarer før jeg hadde solgt min Tresfjord nova som måtte vike plassen for ønsket om bakveggsbåt, men maken til båt og skrog tror jeg aldri vi får tilbake.

Nye båten vi kjøper skal fylle mange minner vi har fra den ang. stueplass, sjødyktighet, manøvrerings egenskaper og tumleplass generelt.

Nå er det så at vi altid har likt Riviera'n, men i ettertid har Skilsø'n sneket seg inn.

Så tiden vil vise etter vi har sett skilsø'n i virkelighet.

 

Men kom gjerne med flere synspunkter som kan påvirke våres synspunkter. Positive og negative.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Når du vurderer Riviera og Skilsø opp mot hverandre, kan kanskje følgende sjekkes;

 

Jeg mener Skilsø har benyttet nettopp Riviera-skroget til Trond Huseklepp i en av sine båttyper i samme størrelse.

Det er derfor fullt mulig at du får "Riviera" uansett hvem av disse du velger.. :wink:

 

Lykke til!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gjelder vel ikke Skilsø 975/33 ? Båten du sikter til, er Riviera 39/Skilsø 39. Det ligger en av de få produserte tilsalgs på nettet nå.

 

Skilsø er etter min erfaring en svært god båt, med høy kvalitet. Det er jo begrenset plass, i og med sine 32/33 fot alt inkl. Konseptet er det samme, men det gjennomgående større fart i Riviera med aksel, enn tilsvarende Skilsø. Riviera er et par fot langre, men bredden er stort sett lik....så også høyden.

 

Da kan valget falle ved antall sengeplasser, pris, motortype og -størrelse....og selvfølgelig utseende. Riviera en en fin båt, med et nærmest tidløst design. Felles for dem er relativt lavt fribord, med det som følge at en ikke får utnyttet bredden i båten godt nok, fra bunnen av.

Link to post
Share on other sites

Det gjelder vel ikke Skilsø 975/33 ? Båten du sikter til, er Riviera 39/Skilsø 39. Det ligger en av de få produserte tilsalgs på nettet nå.

 

 

Det gjelder Skilsø 975 kontra Riviera 925, eller omvendt.

Sengeplasser er et ikke tema, det er bare meg og fruen.

Men vi ønsker en god seng, mulighet for dusj og plass til å lage god mat.

FB'n er for kjøring og soling i fin været :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at Riviera 39 er bygget og solgt "på lisens" av Skilsø under "Skilsø 39"-navnet.

Huseklepp selger R-39 kun som ferdige byggesett, da han satser all egen produksjonskapasitet på R-925.

 

Jeg mener derfor som jeg skriver over, at også 925-skroget er benyttet av Skilsø, men jeg kan jo ta feil.

 

Med hensyn til sammenligning av størrelser, er R-925 "overall" 10,66 m lang, 3,25 bred og 0,95 dyptgående.

Total skroglengde er 9,66 m.

 

Båttypen har vært på markedet siden ca. 1991-1992, men har gjennomgått en del endringer underveis.

Imidlertid er det få båter i dag i samme klasse som er så gjennomarbeidet og teknisk godt laget,

noe som sikkert er et resultat av at Huseklepp har rendyrket og forbedret kun denne ene modellen gjennom en årrekke.

 

Jeg vil også trekke fram både service og oppfølging fra verftets side,

som etter min erfaring er i særklasse, uansett om Riviera`en din er ny eller 10 år gammel.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt mulig at du/dere begge har rett i at skroget til Skilsø 975/33 er det samme som R925, men jeg tillater meg likevel å tvile på det.

 

R925 er 5 cm bredere og et par fot lengre. Heller ikke fribordet er likt. Mulig undervannsskroget er det samme i planenede versjon, med 20 gr vinkel.

 

Du bær ta i betrakning uteplassen også, for det er forskjell på dem. Når det gjelder produsent/forhandlerapparat trorjeg de stiller relativt likt mhp kvalitet, service og oppfølging.

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at du/dere begge har rett i at skroget til Skilsø 975/33 er det samme som R925, men jeg tillater meg likevel å tvile på det.

 

Jeg vil ikke påstå noe jeg ikke vet sikkert, så tillat deg gjerne å tvile :wink:

Godt mulig du har rett, Nimbuster.

 

 

Skroglengden er vel 925 eller ? Hvor skulle ellers 925 komme fra ?

 

Tja... historien bak 925-betegnelsen er ukjent for meg,

men i mine CE-papirer er skroglengden som før nevnt 9,66 m og total lengde med plattform og baugspyd 10,66 m.

Jeg kjenner ikke til at denne båten noen gang har vært 9,25 m i lengde.

Men hvor mange båter har eksakt størrelseangivelse i typebetegnelsen?

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det at båtmarkedet var dødt, spesielt i eprioden 1988-1994. Men markedet var i klar endring i 1994 og fra 1995 tok det seg opp betraktelig.....for så å gå bare en vei sakte men sikkert.

 

At Skilsø har vokst er jo riktig, for fra 975 til 33-utganven vokste den i den totale lengden med 15 cm. D.v.s badeplattfromen ble 15 cm lengre. Dermed vokste båtens lengde med "1 fot" og ble til Skilsø 33.

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, Roald, jeg benytter gjerne anledningen til å si litt om mine erfaringer med Riviera`en, men understreker at dette er ikke et forsøk på å endre på dine inntrykk eller meninger :wink:

Takk for svært instruktiv forklaring. Ut fra din beskrivelse vil jeg tro at mine observasjoner hovedsakelig gjelder V-skrogene. Jeg har i mange år hatt sansen for Rivieraen og vurderte å kjøpe denne i 1999. Dette var en periode jeg observerte sjøegenskapene til flere nedover svenskekysten. Det skal bli spennende å se hva som skjer med Rivieraen fremover, nå er det vel gjort så mange deltaj-justeringer at det er vanskelig å gjøre noe særlig mer. Hvor mange er det solgt hittil av Riv 925?

Ut fra de forskjellige innleggene i tråden lurer jeg på hva som er hovedforskjellen på de to som omtales.

Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende å se hva som skjer med Rivieraen fremover, nå er det vel gjort så mange deltaj-justeringer at det er vanskelig å gjøre noe særlig mer. Hvor mange er det solgt hittil av Riv 925?

Ut fra de forskjellige innleggene i tråden lurer jeg på hva som er hovedforskjellen på de to som omtales.

 

Jeg vet ikke hvilke planer Trond Huseklepp har for R-925 videre, men ut fra ventelistene på nye båter å bedømme,

tror jeg ganske sikkert at denne iallefall vil være i produksjon noen år til.

Båttypen har nærmest fått årlige oppgraderinger på detaljer, de fleste har kanskje vært utvendig usynlige i forbindelse med oppgraderinger

av teknisk art, men også utvendig designmessig har den fått noen ansiktsløftninger.

 

I 2002 kom den store akterplattformen med integrert vinsj, fenderholdere, badestige, lasterom, brankett for jollemotor, flushmonterne flaps under, osv.

Jeg anbefaler alle som ser etter brukt R-925 å forsøke å få tak i denne, da den nye akterplattformen i seg selv nesten er et ekstra uteareal.

 

Videre kom det i 2006 ny, større FB. Med denne forsvant også den heldekkende kalesjen over akterdekket, da den nye kalesjeløsningen monteres

som vegger ned fra FB og ned på rekka rundt akterdekket. Av andre synlige endringer i 2006 ble også alt av pulpits og rustfrie

håndrekker dimensjonert opp fra 25 mm til 30 mm, noe som gjør rekkene mer enn solide i forhold til å bruke dem som "gangvei" til FB eller opp på brygga.

 

I årets utgave, 2007, er dusjen på badet lagt inn i eget kabinett med glassvegger som kan skyves bort, enkelt, elegant og genialt,

men jeg bytter ikke båten min kun av den grunn enda.... :cool:

 

Min båt er byggenummer 234 og er levert verftsbygd fra Huseklepp mai 2006.

Legg til ca. 12-14 båter siden da, så bør det være levert i underkant av 250 båter av denne typen.

Verftet bygger ferdig ca. nye 7 båter i året og leverer omtrent samme antall som komplette byggesett med alt tilbehør for den

delen av båtelskere som har en mer utviklet sans for tålmodighet enn meg; dvs at det totalt leveres ca. 12-14 båter pr år.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

 

Du skriver som om ingen av de to båtene er blitt solgt ennå? Jeg følger dette markedet såpass at jeg vet at Skilsø selger akkurat like godt som Riviera, og har alltid gjort det også. Skisø har produsert ca 20-30 båter i året i mange år, mens Riviera har solgt omtrent halvparten over like mange år.

 

De er priset høyt begge to, og har alltid vært det, sett i forhold til de det er naturlig å sammenligne seg med.

Mange selger - mot formodning - disse båtene, og det mange hvert år, og stort sett er det like mange kjøpere.

 

Å få noen til å tro at Riviera er en mer lettsolgt båt enn Skilsø dersom man skulle finne på noe så dumt som å selge den, er å fordreie virkeligheten.

 

Kurrante og populære norske båter har alltid vært lettsolgte og høyt priset.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...