Jump to content

Ny båt, skilsø 975 eller riviera 925?


Miranda

Recommended Posts

Jeg kom ikke så langt at jeg fikk sett Skilsøen "live", men trodde den hadde to sep. kabiner. Hvis jeg ikke husker feil ble den vel levert med to alternative forkabiner, en med fast seng og en med rund sofa.

Stemmer det, men den ene kabinen er åpen stikk kabin, men helt ok for de som vi kommer til å ha med oss.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Dersom Skilsø 975/33 er et alternativ for deg, vil jeg anbefale deg å gå for en som har sovekabin forut, og ikke salong. Salongen har du ikke bruk for og er dårlig å ligge på. Du må i tilfelle ha flere små barn med deg, slik at de kan bruke salongen til å sitte der...ellers har den ingen misjon. Den doble køysengen er den beste løsningen i de fleste tilfeller, og kanskje helst den båten som har lukket forkabin. Det er pratisk dersom du skulle ha med deg overnattingsgjester.

Link to post
Share on other sites

Dersom Skilsø 975/33 er et alternativ for deg, vil jeg anbefale deg å gå for en som har sovekabin forut, og ikke salong.

 

Helt Klart Nimbuster, det blir med køye forut med dør inn til lugaren.

I tresfjord Novaen hadde vi lugar og toalett / dusj i akterkabinen og opp var det sittegruppe som vi brukte hele tiden.

Salongen fremme ble aldri brukt, og ettersom den så ut så hadde den ikke blitt brukt mange ganger siden båten var ny i 1985 :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisan Miranda!

 

Ser du er kraftig på hugget etter ny båt!! Du må være forsiktig så du ikke får magesår siden du tenker så mye. Siden du virker som en raklig kar skal jeg komme med fasit svar på hvilken båt du skal kjøpe.Dette må du bare merke deg for jeg ser på meg selv som ekspert på dette området!! Båten er selvfølgelig en Bayliner med flybridge av nyere modell, her får du rett og slett alt inklusiv komfort og lite motor støy siden båten er utstyrt med drev som jo er et must hvis du ikke vil spandere på deg headset til hele besetningen. Men,men hvis du vil være særnorsk så kan du jo altids kjøpe en baktung Riviera!!! Fordelen her er at du må kjøre flybridge hele tiden da du ikke ser ut fra nedre styre posisjon.Lykke til med ny båt,he he!!!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Det er også min erfaring, at de fleste båtene veier mer enn oppgitt.

 

Finnes det ingen normer for vektangivelse ?

Jeg er nesten sikker på at noen oppgir vekt på tørr båt, uten motor, mens andre oppgir med standard motor fulltanket, mens andre igjen tørr båt med motor.

Båter som kan leveres med både singel og dobbelinstallasjon oppgir som regel bare en vekt og det er jo helt feil.

Om det bare hadde kunnet vært opplyst om hva vekta gjaldt så hadde det jo være litt enklere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Heisan Miranda!

 

Ser du er kraftig på hugget etter ny båt!! Du må være forsiktig så du ikke får magesår siden du tenker så mye. Siden du virker som en raklig kar skal jeg komme med fasit svar på hvilken båt du skal kjøpe.Dette må du bare merke deg for jeg ser på meg selv som ekspert på dette området!! Båten er selvfølgelig en Bayliner med flybridge av nyere modell, her får du rett og slett alt inklusiv komfort og lite motor støy siden båten er utstyrt med drev som jo er et must hvis du ikke vil spandere på deg headset til hele besetningen. Men,men hvis du vil være særnorsk så kan du jo altids kjøpe en baktung Riviera!!! Fordelen her er at du må kjøre flybridge hele tiden da du ikke ser ut fra nedre styre posisjon.Lykke til med ny båt,he he!!!!!!!!!!

 

Ja, skinni. Jakten er i gang. Men det er lite på markedet :headbang:

Husker en som måtte sitte på fly'n i sommer i kuling og regn fordi det var ukomfortabelt og lite oversiktlig inne i bayliner'n. :lol:

Vi får se hva det blir til, regner med det blir mer aktivitet på markedet når vi kommer ut i januar / Februar så kanskje det da dukker opp et fint eksemplar av riviera,n eller skilsø'n, og du vet at noe med drev kjøper jeg ikke :nonod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

En kollega av meg har en Riviera 925, riktig nok med drev men han er strålende fornøyd. God plass inne og med ett fint design så skjønner jeg at båten er populær. Skilsøen synes jeg ser gammel ut i forhold til Riviera. Norske kvalitets båter er dem i alle fall :flag:

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

 

Har nå Askeladden Z7

Link to post
Share on other sites

Var og så på en Skilsø 975 for noen dager siden, likte den godt sånn inredningsmessig.

Men satt igjen med en følelse at det var en halvfabrikat.

Fikk det ikke til å stemme med beskrivelsen av Skilsø ang. eletrisk opplegg, sikringer og brytterpanel. Instrumentene så også ut som de var plasert i mørke.

Etter beskrivelsen fra skilsø så er det enten stor skuff eller kjøleboks i akterste benken i salaongen, men her var det bare en lang hylle.

Det var også mer uryddig og lite stueplass nede under lukene på dekk.

Ellers var båten fin både utvendig og innvendig, så veldig vellholdt ut.

Er det mange halvfabrikater ute å går?

Får bare vente og se om ikke det dukker opp et fint eksemplar av en av de nevnte fabrikater.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Det er nok endel halvfabrikata ute og går. Men, opplyste ikke eieren om dette da?

 

Jeg var og så på en i Sandnes tilhørende en gullsmed der for noen år siden, og den skulle være såkalt 3/4 fabrikat...dvs han hadde bare gjort litt selv. Det viste seg at han hadde gjort nærmest alt selv, og det var så mye dårlig arbeid og bruk av så mye dårlig og billig materiale at jeg syns det var på grensen til forsøk på svindel, faktisk. Til alt overmål var den ene portlighten plassert inne i det høye skapet! Det ble naturlig nok ingen handel. Men jeg har merket meg at den har stått tilsalgs endel ganger de siste årene, så det er tydeligvis at noen har latt seg lure her.

 

Dersom du har byggenr. vil Skilsø være behjelpelig med å gi deg en oversikt over hva som ble levert til den båten. I hvert fall fikk jeg hjelp til det.

 

Personlig syns jeg at jeg sitter mer på utstilling på akterdekket til Riviera, da skottene/veggen er veldig lave.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret nimbuster.

Han opplyste ikke noe om at det var halvfabrikat, men mistanken kom sigende da jeg så det eletriske opplegget og bryterpanelene.

Det var 4 panel med 3 brytere i hver som var plasert rundt om kring, sikringene var flatsikringer plasert frmme i et skap. Og alt av ledninger var et virvar, ikke noe var merket.

Ut av det jeg har lest av tester og sett på andre anonnser av samme type båt og årsmodell, så er det brytere plassert fint sammen med automatsikriner oppe ved fører posisjonen.

Og i testen står det at alt det eletriske er forseggjort med kabelgater og godt merket eletrisk anlegg.

Tror jeg skipper denne båten, og ser om det kommer noen nye for salg utover våren.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Miranda!

 

Et godt tips er å ikke snoke rundt på de plassene du ikke ser. Sjekk heller slike ting som barskap og god utlufting av septik det er mye bedre. En annen ting med det elektriske her er at han som monterte dette en gang mente det skulle være slik og da må du stole på at det er gode greier. Ellers vil jeg bare ønske deg god jul og pass deg til sesongen når du skal smøre pakkboksen så ikke fete gullsmykker og diverse tvinner seg rundt den blinkende akslingen som du er på leting etter.Ja Ja ellers går det bra.

 

Melding til Saga 3, får ikke lov av kona å fiske makrell inne i båten,må derfor opp i høyden!!Ellers takk for tipset.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Miranda!

 

Et godt tips er å ikke snoke rundt på de plassene du ikke ser. Sjekk heller slike ting som barskap og god utlufting av septik det er mye bedre. En annen ting med det elektriske her er at han som monterte dette en gang mente det skulle være slik og da må du stole på at det er gode greier. Ellers vil jeg bare ønske deg god jul og pass deg til sesongen når du skal smøre pakkboksen så ikke fete gullsmykker og diverse tvinner seg rundt den blinkende akslingen som du er på leting etter.Ja Ja ellers går det bra.

 

Melding til Saga 3, får ikke lov av kona å fiske makrell inne i båten,må derfor opp i høyden!!Ellers takk for tipset.

 

Her skal jeg ver grei og ikke si noe si det er jul.

Regner med det dukker opp noe som vi er fornøyd med, hvis ikke tar vi et år eller 2 uten båt til det dukker opp noe.

Har du funnet ny maskin til baylineren?

Hilse fruen, så snakkes vi når jeg kommer hjem Skinni.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Heisan Miranda!

 

Ser du er kraftig på hugget etter ny båt!! Du må være forsiktig så du ikke får magesår siden du tenker så mye. Siden du virker som en raklig kar skal jeg komme med fasit svar på hvilken båt du skal kjøpe.Dette må du bare merke deg for jeg ser på meg selv som ekspert på dette området!! Båten er selvfølgelig en Bayliner med flybridge av nyere modell, her får du rett og slett alt inklusiv komfort og lite motor støy siden båten er utstyrt med drev som jo er et must hvis du ikke vil spandere på deg headset til hele besetningen. Men,men hvis du vil være særnorsk så kan du jo altids kjøpe en baktung Riviera!!! Fordelen her er at du må kjøre flybridge hele tiden da du ikke ser ut fra nedre styre posisjon.Lykke til med ny båt,he he!!!!!!!!!!

 

 

Når du snakker om disse fantastiske Bayliner båtene så er det noe jeg lurer på. Hvor behagelig er det å sitte til rors i litt kraftig sjøgang med ræva oppå bysse benken uten ryggstøtte og når det samtidig er for lavt under taket til å stå og styre. Husker med skrekk dette da vi for noen få år siden var på besøk hos svogeren min i Florida. Han hadde da kjøpt seg en Bayliner 288 og her var det rett og slett ikke skippersete ved styreposisjonen inne. Det ble en heller ubehagelig båttur i et ganske så forblåst farvann på utsiden av Miami(Siden det var jeg som fikk kjøre så var jeg ganske så øm i baken etterpå :cryin: ). En annen ting er at jeg hadde rett og slett følelsen av å sitte inni et flytende bikkjehus, det var utrolig trangt, selv om den var 28 fot.

 

Har selv hatt en ganske kraftig motorisert 2002 Riviera 925 Fly(2x KAD 43). Til å ha såpass tunge motorer så lå den ikke mye på hekken altså. Jeg mener også at jeg hadde meget god sikt fra styreposisjonen inne, både på Rivieraen og den Viksunden som jeg har nå. Har kjørt flere ganger over lengre strekk i drittvær og jeg må si for min del så har sikten vært upåklagelig.

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dine uttalelser.

Link to post
Share on other sites

BårdK, jeg tror det er mange som sikkler på Viksund St. Cruis. Jeg har også tittet på 31 foteren og 27 foteren forøvrig. 27 blir i minste laget på flybridgen, men 31 tror jeg man kan leve med. Alt er dog individuelt og prisene på Viksund holder seg godt. Den 31 foteren du linker til har en VP 41P ombord, toppfarten er 24 knop. P står for plessure og er en motorvariant som ikke skal kjøres på maks belastning særlig lenge. Jeg husker ikke prosentfordelingen når det gjelder belastning av denne motoren, men jeg tror man skal beregne ganske mye av tiden i deplasementfart her....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Den 31 foteren du linker til har en VP 41P ombord, toppfarten er 24 knop. P står for plessure og er en motorvariant som ikke skal kjøres på maks belastning særlig lenge.

 

Er det noe spesielt med denne motoren? Tåler den ikke "normal" bruk?

 

Ser ikke noe spesielt i brukerhåndboken som skulle tilse noe spesielt kjøremønster, bortsett fra det obligatoriske avdraget på ca 200 o/min over lengre strekk.

 

Ville vært fint med noe som kunne dokumentere påstandene dine.

Link to post
Share on other sites

Det gikk fort gitt! Men sikkert ikke noe for deg allikevel Miranda III, den hadde sikkert drev. Da var i alle fall bruktbåtmarkedet for denne typen båter ikke helt dødt.

 

Redigert: Den hadde visst fast aksling. Men da får du trøste deg med at den var undermotorisert :smiley: .

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...