Jump to content

Ny båt, skilsø 975 eller riviera 925?


Miranda

Recommended Posts

Bitteliten:

 

Du skriver som om ingen av de to båtene er blitt solgt ennå? Jeg følger dette markedet såpass at jeg vet at Skilsø selger akkurat like godt som Riviera, og har alltid gjort det også. Skisø har produsert ca 20-30 båter i året i mange år, mens Riviera har solgt omtrent halvparten over like mange år.

 

De er priset høyt begge to, og har alltid vært det, sett i forhold til de det er naturlig å sammenligne seg med.

Mange selger - mot formodning - disse båtene, og det mange hvert år. Stort sett er det like mange kjøpere.

 

Å få noen til å tro at Riviera er en mer lettsolgt båt dersom man skulle finne på noe så dumt som å selge den, er å fordreie virkeligheten.

 

Kurrante og populære norske båter har alltig vært lettsolgete og høyt priset. Det vil være

 

Sikker mye rett i det nimbuster, men denne oversikten fra Båtliv i vår viser at Riviera'en har holdt seg spesielt godt i pris. For 10 år gamle båter kommer den best ut på gevins i kroner (ikke inflasjonsjustert) og nest best ut på inflasjonsjustert gevinst i prosent: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=129152&cat=5867

Link to post
Share on other sites

Jeg sa ikke at Nidelv ikke er en kurrant og lettsolgt båt. Det er den i høyeste grad, sammen med flere andre...og derfor holder den seg også godt i pris, nettopp pga at etterspørselen etter disse mest populære båtene er større enn andre båter. :smiley:

 

Roaldbj:

Jeg kjenner ikke båtmarkedet i andre land, men det er klart nærliggende å tro at det også har med nasjonalisme å gjøre...."våre båter er bedre enn andre". Så jeg vil tro at det gjør seg gjeldende i England også. I Sverige er dette også et åpenbart "fenomen". Hadde Norge selv produsert seilbåter, ville fremdeles svensker flest kjøpt svenske seilbåter. Dernest kommer populæriteten (etterspørselen...) til den enkelte båtmodell/konsept.

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle sælge min Skilsø (I DK) tog det et år - og jeg måtte sætte prisen betydeligt ned. Og det var midt i højkonjunkturen.

 

Ifølge bådhanderen var det gået væsentligt hurtigere hvis den kunne have været solgt i Norge. Så hvordan går det egentlig med at blive medlemmer af EU...? Det kunne måske også være med til at tage toppen af nationalismen hvis der kom lidt mere udsyn... ;-)

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hadde Norge selv produsert seilbåter, ville fremdeles svensker flest kjøpt svenske seilbåter.

 

De kjøper nok som her.

Billigbåter fra sør i Europa.

De gedigne Orustbåtene er eksportindustri. Et ikon som står for design og kompromissløs kvalitet.

Comfortbåtar eksporterer så godt som hele produksjonen.

Til Tyskland.

 

Så hvordan går det egentlig med at blive medlemmer af EU...? Det kunne måske også være med til at tage toppen af nationalismen hvis der kom lidt mere udsyn... ;-)

 

Jeg vet nøyaktig når nasjonalismen opphører og vi blir EUmedlemmer.

Det er den dagen det er tomt i Nordsjøen.

Link to post
Share on other sites

Denne Rivieraen burde allerede vært solgt, iflg Bitteliten. Markedskreftene bestemmer.......og de er nå avventende tydeligvis. Rentenivå, verdensøkonomiens virkning på norsk økonomi, høyere dieselpriser osv.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=229&page=3

 

 

Jeg vet om 1 båt som ble solgt i løpet av få dager....en Spirit 360 for få uker tilbake. Mest sannsynlig var prisen for lav..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at vekta på den anonserte Rivieraen er satt til 5 tonn.

Hva inkluderes i denne vekta?

En tidligere båt (Scand Atlantic 2000 mod) hadde vekt opprinnelig oppgitt til 4.3 tonn (i dag oppgis vekta til 5 tonn). Jeg veide den med kalibrert vekt i 2000 og målte da 6.3 tonn, dvs 2 tonn mer enn oppgitt fra fabrikken. Jeg er glad vi monterte større motor (Yanmar 6 LYA.STE) enn hva fabrikken anbefalte. Ved vektmålingen mener jeg at vi hadde fulle vanntanker og 1/2 fulle dieseltanker i følge de notatene jeg gjorde dengang. I tillegg hadde jeg endel av det ordinære verktøyet ombord (jeg har nok en del verktøy som 'ordinært' ombord som andre mener ikke er ordinært). Dette var i en periode hvor Scand motok endel forespørsler om både Baltic og Atlantic. Det ble foretatt flere målinger. Scand opplyste at den absolutt tyngste båten de hadde veid var på 6080 kg. Det hører med til historien at jeg ført ble virkelig fornøyd med bpåten etter at jeg hadde bugd om rorsystemet og plassert dette på akterspeilet. En ombygging til ganske mange kroner. I dag er dette standar på både Baltic og Atlantic, men du verden så mye jeg kjempet for å få dette til. Jeg har mange historier om Scand. Men Baardsen er en hyggelig kar sett med mine øyne - selv om han kanskje nå sitter "inne".

Link to post
Share on other sites

Det er også min erfaring, at de fleste båtene veier mer enn oppgitt. Så vidt jeg vet, skal vekten inkludere 2 voksne ombord og halvfulle tanker. Men er egentlig litt usikker, for det er blitt opgitt ulikt vet jeg selv om "standard" er ovenstående. Min ble oppgitt til 5500 kg, men da jeg tok den opp nå, med under halvfulle tanker og intet annet ombord veide den mellom 6500 -7000 kg. Regner med at vekt på vannet med halvfulle tanker, 2 voksne og vanlig oppakning ligger på ca. 8 tonn. Klart at dette får konsekvenser mht anbefaling og valg av motorstørrelse.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min P35 står vel oppgitt til 6500kg i brosjyrene. Veier inn på omlag 8500kg hvert år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med kjøp Miranda III?

Tok vel litt av denne diskusjonen.

 

Markedet er tregt, satte til og med inn anonnse om ønskes kjøpt. Men ingen henvendelser så langt.

Regner med markedet begynner å skyte fart i januar / februar en gang. Det er bare å sitte å vente til det rette dukker opp.

Jeg har begynt å lukte lit på Skilsø 975 også, sendte deg en IM ang ankervinsjen akter på Skilsøen.

Jeg lurte på hvilken type skilsø leverer og hvordan den er montert.

Jeg vil ha med kjeting. jeg er drit lei av blytau og dårlig dreggfeste. Hadde kjetting på første båten vi hadde, og det var aldri problemer med dreggingen.

 

Miranda II er såvidt jeg vet på jobb for 4 uker fremover.

Det har du rett i Nimbuster, men heldigvis har vi internett ombord, ellers hadde jeg daua i løpet av de 4 ukene. :yesnod:

Nå på høsten er det mye dårlig vær i Nordsjøen, og da har vi muligheten til å ligge lit i land :flag:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Den tanken slo meg ikke miranda....hehe...

 

Jeg har hatt en Skilsø 975, og hadde vinsj akter fra Engbo, med blytau og Engbo-anker. Var ikke fornøyd med ankeret, for det slapp rett som det var. Samme løsning hadde jeg på en Nimbus jeg hadde.

En venn av meg hadde Ilas-vinsj, med Bruce-kopi og kjetting. Det satt som et helv......Nå har jeg en Ilas-vinsj på min nye båt, med blytau og Bruce-kopi. Det sitter skikkelig bra, og er godt fornøyd. Du kan sikkert kombinere en Engbo-vinsj meg både kjetting og blytau, og med Bruce-kopi, men jeg heller til at Bruce er bra saker.

 

Med andre ord trenger du nødvendigvis ikke kjetting for å få godt nok ankerfeste. Det går mer på bruken, hvor mye en legger ut, kanskje en dauman osv. Kjetting bråker for mye syns jeg, selv om det normalt ikke skal tas hensyn til, av den grunn.

Link to post
Share on other sites

En venn av meg hadde Ilas-vinsj, med Bruce-kopi og kjetting. Det satt som et helv......Nå har jeg en Ilas-vinsj på min nye båt, med blytau og Bruce-kopi. Det sitter skikkelig bra, og er godt fornøyd.

Her benyttes begrepet Brucekopi som om det var et bestemt anker. Det er det ikke. En rekke leverandører tilbyr sine Brucekopier fra sine forskjellige leverandør. Mao. finnes det en rekke Brucekopier i markedet, noen er svært bra, kanskje like bra som originalen, mens andre er mindre bra. Sjøl har jeg ett som er mindre bra, slik at jeg med dette har mistet dreggfestet en rekke ganger selvom jeg legger ut mye kjetting. Dette ankeret skal byttes ut ila. vinteren. Hva kjøper jeg så neste gang? Enten originalen, eller et som ser like forseggjort ut som originalen. Det jeg har idag ser en lett er mindre detaljert og har geometriske ulikheter ift. originalen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det rem, det finnes et som heter M-anker...ellers har jeg også sett på hva ulikhetene består av. Men, dersom et anker blir solgt som Bruce-kopi, da er det etter min oppfatning det og intet annet. Dersom det blir solgt som et M-anker, ja da e det det. Mulig jeg tar feil, eller er litt naiv der?

Link to post
Share on other sites

Dette er utenfor diskusjonen om Skilsø og Riviera, men likevel: pass på at dere ikke kjøper Bruce-kopier produsert i Kina. Noen av disse er lagd ved å sveise sammen to deler, overdel og underdel. I ettertid ruster selve sveisen og i flere tilfeller har ankeret delt seg i to. Det kan i dag være vanskelig å få tak i orginalt Bruce anker, siden selve produsenten visstnok sluttet å produsere dette da patentperioden (eller hva det heter) løp ut. Når man bruker Bruce, er det lurt å legge ut lengre tau/kjetting enn nødvendig og deretter trekke inn noe av utleggingen slik at Brucen graver seg litt ned/får feste.

Link to post
Share on other sites

Båten over er nok drev. Så ut til å være fint holdt. Farten er nok målt med veldig lett båt.

 

Kjøper man ny båt så kan man velge mellom blytau og kjetting. Jeg valgte blytau da jeg synes det fungerte bra på forrige båt og det bråker lite. Ankeret er et 15Kg Bruce Kopi. Ankeret er nå integrert i badeplattformen, noe som er en kjempefordel i forhold til f.eks gummibåt på snapdavider, og så ser det jo fint ut også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt å lukte lit på Skilsø 975 også, sendte deg en IM ang ankervinsjen akter på Skilsøen.

 

Av ren nysjerrighet, hva har fått deg til å lukte på Skilsø? Personlig synes jeg begge er like fine utseendemessig, men dersom Skilsøen er mindre/trangere (spesielt dusjmulighetene er vel dårligere i den) bør du vel i det minste få den noe billigere?

Link to post
Share on other sites

Den tanken slo meg ikke miranda....hehe...

hvor mye tau / Kjetting en legger ut, kanskje en dauman osv. Kjetting bråker for mye syns jeg, selv om det normalt ikke skal tas hensyn til, av den grunn.

Der har du det, en av de plassene jeg liker å ligge så er det ikke så langt mellom og da syntes jeg at jeg fikk bedre hold med kjetting siden det la seg bedre langs bunnen og dermed gravde dreggen seg bedre nedi.

Men jeg har fått svar på spørsmålet mit ang. type vinsj.

Personlig mener jeg at kjettingen bråker noe i det man slipper dreggen, men har aldri opplevd at det har skadet nattesøvnen etter man er ferdig dregget. Syntes det var fint å høre lyden av at dreggen gikk, da viste jeg at den var ute. Ikke så kjekt å komme inn til land og se bak at dreggen hang en liten meter under havflaten :headbang:

Tusen takk til dere alle sammen. :yesnod:

 

 

Av ren nysjerrighet, hva har fått deg til å lukte på Skilsø? Personlig synes jeg begge er like fine utseendemessig, men dersom Skilsøen er mindre/trangere (spesielt dusjmulighetene er vel dårligere i den) bør du vel i det minste få den noe billigere?

 

Nettopp, Bårdk.

Skrogmessig og er de nokså identiske å se til. Derav grunnen til at vi har valgt å ta med Skilsø'n i vuderingene.

Har ikke enda fått tid til å gå å se på en skilsø i virkeligheten, men kan tenke meg at toalettet / dusjen er noe mindre. På Rivieran var det enormt bra. Kan for meg også se ut som om salongen er noe mindre på størelse, men det trenger ikke vær fakta.

Vi gleder oss veldig til å se Skilsø'n i virkeligheten for så å sammenlingne de 2 båtene mot hverandre.

Det ligger en på Karmøy som vi har tenkt å reise opp å se på når jeg kommer hjem om den ikke er solgt innen den tid.

Så er det det med Riviera'n at den har to store lukkede lugarer som er kjempe praktiske om man skal ha med seg noen. Ikke at vi har planer om det, men man vet aldri :lol:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...