Jump to content

Vibrasjoner Yanmar- demperplata?


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei igjen!

Var ute og kikket litt i båten ( ligger rett utenfor døra :smiley: )

 

For det første: Tok en "grovsjekk" av propellen. Holdt en pinne fast langs roret slik at den såvidt subbet borti enden av propellen. Den subbet på 3 av bladene, ikke på det 4...... Ikke noe vitenskapelig forsøk dette, mørkt var det også. Men var ikke det litt underlig? Bladene skal vel stikke like langt ut i bakkant? Skal teste dette enda bedre i dagslys ved å spenne opp en jigg el.l

 

Så surret jeg litt nede ved motoren. Satt den i gir og vred frem og tilbake på akselen (roterte). Kunne da høres ut som det er en form for slakk i demperplata. Var en tydelig klikkelyd. Tror ikke det kom fra girhuset. Er jo usikker på om dette er normalt. Skal vel ikke være noe slakk der? Er ikke den spent opp med fjærer? Kan det komme klikkelyder fra akselinnfestinger ellers?

 

Frivilige bes prøve i egen båt! :seeya:

 

Så da har jeg 2 spor å gå etter foreløpig....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei sann ja :smiley: Den lyden kommer nok fra demperplata ja. Du har nok fjær modellen akkurat som meg. På min så har jeg to enkle fjærer og to doble. De enkle slerker som bare det :nonod: og det er de enkle (mjuke) Som tar opp kreftene når giret kobles inn.

det at du har avik på propellen din er jo ikke bra. Den skal jo være i perfekt balanse. Jeg tror problemet er sammensatt av flere ting. Slitt demperplate(lager raklelyd), Kanskje ubalanse i propell, og at motor har satt seg litt bak på labbene som medfører skjev oppretting. En erfaren mekaniker sa at de hadde opplevd at motorer hadde satt seg så mye som 1Cm på ti til 15 år gamle båter. Gummien blir jo slitt og mister spenst i festene. En kammerat av meg monterte inn ny motor i sommer og han opplevde at motoren satt seg 2mm bare på noen timers kjøring etter montering. Som selvsagt medførte at oppretting ble feil og måtte etterjusteres. Jeg vet yanmar opperer med ca 0,3 mm tolleranse på oppretting..

 

MVH

Øystein

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kan jo ta en historie også da, gjenngitt av en av mekanikerne til scand :flag: Han jobbet som motor montør (ikke scand da) og fikk inn en fiske sjark som hadde byttet motor. Eier hadde utført montasjen selv men ble ikke helt fornøyd siden det vibrete litt ved pådrag. Mekaniker tenker da først på oppretting og skrur løs flensen mot giret... Gir flensen et lite kakk :smash: med gummiklubba for og se at FLENSEN DETTER 3 CM NED :eek: Hmm Kanskje ikke alle skulle vært hobby motor montører :smash:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja det er gjerne det som er vanskelig. Første bud er og kile akslingen skikkelig i senter av hylse, men det er betydlig vekt av aksling og flens hvis man har et langt strekk fra avsluttningen av hylserør slik som jeg har i min båt. Det man også kan oppleve er at aksling tar i hylse pga kreftene fra propell. Den dytter jo på motor og gir og skyver motor fram og opp hvis man har nedvinkling som som vi har. En kompis må justere sin etter dette og legge aksling i nedre del av hylsrør for og kompansere for "løftet" under pådrag. Vi oppdaget i sommer etter prøve kjøring av ny motor at akslingen subbet i øvre del av hylserøret under pådrag. Mye og tenke på vet jeg :smiley: Står forresten en flott artikkel i "vi båtegande" om montering av motor så jeg :smiley: eller var det "praktisk båtliv" De har begge bladene på narvesen vet jeg :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

En bekjent hadde mye vibrasjon i båten ved lavere turtall. Til og med rekkene vibrerte. Flere motorfolk forsøkte å justere motoren, men til ingen nytt. Etter lang tid viste det seg at motoren stod skjevt i lengderetningen. Etter oppretting i forhold til lengderetningen forsvant vibrasjonene. Man skal visstnok ha ganske godt måteutstyr for å sikre seg at motoren står rett i lengderetningen. Det er mulig man kan komme langt med bruk av søkefjærer ved klemflens, men da skal man nok være ganske nøyaktig med vridning av seløve klemflensen.

Link to post
Share on other sites

For det første: Tok en "grovsjekk" av propellen. Holdt en pinne fast langs roret slik at den såvidt subbet borti enden av propellen. Den subbet på 3 av bladene, ikke på det 4...... Ikke noe vitenskapelig forsøk dette, mørkt var det også. Men var ikke det litt underlig? Bladene skal vel stikke like langt ut i bakkant? Skal teste dette enda bedre i dagslys ved å spenne opp en jigg el.l

Der er også vibrasjon i min båt, men den kommer først ved et turtall på ca 2000. I den sammenheng har jeg målt propellen med måleklokke for å se om bladene var like slik som du har gjort. Blad 1 og 2 hadde en foskjell på mindre enn 5/100, blad 3 hadde minus 1/10 og blad 4 hadde pluss 4/10.

 

Propellen har nettopp vert til reparasjon og avbalansering. Etter en prat med spesialisten mente han at dette kunne være årsak til vibrasjonen og tilbød å ta en ny kontroll. Nå er propellen hentet og hons målinger stemte med mine, men han sier at det er for lite til å lage vibrasjon. Det han la mer vekt på var at stigningen må være helt lik på alle blad.

 

Nå fikk jeg gode tips til videre feilsøking. Neste trinn er å sjekke akslingen osv. Båten står på land nå.

Link to post
Share on other sites

Tror det kan være lurt å skille mellom vibrasjon under gange med raklelyder fra gear og demperplate når gearet står i fri!

LH serien har et meget lett og beskjedent svinghjul som gir en noe "kantete" gange som forplanter seg inn i gearet på lave turtall og de aller fleste båter jeg har vært ombord i med denne motortypen, har denne raklelyden i større eller mindre grad. Dette ble også hevdet av Yanmar Norge da jeg slet med dette problemet!

Den tannklapringen man hører er derfor helst tilstede når gearet og demperplata er ubelastet (frakoplet og ved lave turtall). Isolert sett ville jeg derfor ikke gjort noe større med dette!

 

Er det derimot unormale vibrasjoner under gange, ja så ER det en ubalanse en eller annen plass i drivlinjen og denne er viktig å finne ut av og få gjort noe med.

Link to post
Share on other sites

Enig med rogeri i hans resonomang :smiley: Demper plata utgjør ikke noen større trussel en LYD så lenge den bare er litt slakk i fisken og gear klapring får man fort særlig med KM5A kassen. Jeg er i besitelse av to slike kasser, en som har gått 700 timer og fungerer helt topp men du hører slakk i drevene i kassa når man dreier flens fram og tilbake. Det kommer fra kassa og ikke plata siden jeg har prøvd på vaskerommet :smiley: Jeg har også en helt ny KM5A kasse og den er HELT tight og fin.

Svinghjulet er jo som nevnt av rogeri veldig lett og de har meget myke labber på motorene så kravet til oppretting er veldig nøye for og motvirke vibrasjoner. I motorlæren ang båt så heter det seg faktisk at man idelt sett skal har opplagring i form av thrustelager på motorer over 100HK. Jeg vet Yanmar internasjonalt har anbefalt dette fra 85HK oppover på sine innstalasjoner. Spesielt på midt monterte motorer med lang aksellengde. Har lest ganske mye på Yanmarhelp.com og der er det flere som har fått det til svar fra ekspertisen på forumet dems. :flag: Men så er det det med kost nytte effekten, det går jo fint i de fleste innstallasjoner mens noen må leve med vibrasjoner som idelt sett burde hatt opplagring a`la centa sin eller aquadrive fra progress.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at ulik lengde på propellbladene i utgangspunktet er problematisk (innenfor marginer). Poenget er at propellens masse er balansert og at propellen derfor har det samme momentet på alle bladene i spinn. I tillegg må stigning på propellen være lik slik at de kreftene propellen utsetter seg selv for i lengderetningen som følge av rotasjon er balanserte.

Dette kan oppnås uten at blandene ligger innenfor samme lengde. (selv om tre eller fire prikk identiske blader er det beste)

Å måle dette selv ser jeg som dødfødt. Send heller propellen til proffene.

Oso

Link to post
Share on other sites

Blir mer og mer nyskjerrig på problemet ditt. Du bor i KrSand og jeg i Songdalen, hvis du ønsker, kanskje jeg kan bidra med noe. Jeg sier kanskje......for slike ting er ikke alltid like lett å avsløre når fartøyet er på land. Kanskje vi har forskjellige innfallsvinkler på problemet og kan løse dette i sammen? Ikke heng deg opp kostnaden, skipper hjelper skipper, ja ganske så gratis. :yesnod:

Bare ta kontakt på e-post.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei

Tar opp denne tråden igjen, siden det var sjøsetting idag, og problemene med vibrasjoner på lavt turtall vedvarer.

Har tatt en ny oppretting på motor før sjøsetting, og måtte justere en del for å få det ok. Skal sjekke opprettingen igjen nå som den er sjøsatt, siden det sikkert kan påvirke litt.

 

Men altså, vibrasjonene var en del mindre når motoren var kald, og tiltok når varm. Forsvinner "plutselig" når turtallet økes til ca 1100 omdr.

 

Har ikke sjekket propellen, siden det kun gjelder lavt turtall og "plutselig" forsvinner når turtallet økes.

 

Noen som har andre tips?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det kan være en systemvibrasjon. Newage skriver om dette i manualene sine. Forholdet kan avhjelpes ved å bytte demperplate som har en annen frekvens (som f.eks. Centaflex).

 

Hulda hadde denne raklingen på lavt turtall før jeg gearet om kassen. Etter dette forsvant raklingen totalt, en meget gledelig bi-effekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke mye peiling på motorer generelt, men jeg har en Yanmar 4LH og jeg har byttet demperplate.

 

Se på motoren din når den går på dette lave turtallet. Kan du se at den vibrerer med det blotte øye? Prøve å lese teksten på et av merkeskiltene og se at bokstavene er slørete og uskarpe? I så fall har du et vibrasjonsproblem som på sikt kan ødelegge motoren din. Dette noe annet enn raklelyder fra demperplata.

 

Er det forskjell på om du kjører på 1000 o/min med giret i fri og 1000 o/min i gir? Hvis nei, kan du antagelig utelukke aksel og propell.

 

En dårlig opprettet motore/en motor på dårlige labber vil vibrere på lave turtall, men i det man kommer over en bestemt grense, vil mye av vibrasjonene forsvinne så å si helt plutselig. Da har man nådd et turtall som gjør at motoren svinger seg selv inn i balanse fordi turtallet nå er så raskt at tregheten i jernklumpen ikke lenger klarer å holde følge med de forskjellige stemplenes bevegelser. Overgangen kan være ganske skarp. Ikke mye turtall som skiller mellom mye vibrasjoner og lite vibrasjoner. Jo færre sylindre man har jo mer utslag blir det.

 

Hvis du svarte nei på spørsmålet lenger oppe kan det jo også hende at vibrasjonene skyldes noe i motoren og ikke noe utenfor? Balansen i veivaksel?

Link to post
Share on other sites

Problemet er med motoren i gir. Vibrerer kraftig, båten rister. Kan ikke kjøre på det turtallet, må liksom over "kneika" med turtallet.

 

Hadde vært greit å lagt ut en video, men har ikke prøvd meg på det. Vanskelig å beskrive en vibrasjon! :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

I så fall bør du konsentrere deg om motorlabber, akseloppretting og propell.

 

En ting med 3 stk bein står alltid støtt, men med 4 bein er det gjerne et som tar mindre av belastningen enn de andre. Detter er jo ikke lett å finne ut av. Siden det er de samme motorlabbene både med og uten giret innkoblet, skulle man tro at motorlabber kan utelukkes, men det kan de altså ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har tidligere fått en forklaring på dette problemet fra både ZF og Univa - da jeg har samme "raklelyden" - er ikke noe stort problem og kommer etter mye kjøring og i et helt spesilt turtall rett før tomgang og jeg frir ut kassa. Hos meg varer denne lyden i max 10 sek når jeg passerer et turtallsområde så jeg bryr meg ikke om det. ZF sier at jeg ikke må finne på å eksperimentere med olje og viskositet - må løses med plata!

 

Forklaringen er rett og slett den hardere gangen på laverer turtall - som yanmar og steyr har. (har steyr selv). Det som menes med "gangen" er hva som faktisk skjer når stempeler aksellererer og de-aksellererer - altså selve karakteristikken på selve motoren og dens frekvens. Denne vibrasjonen overføres til drevet i kasse direkte på akslingen som går i plata. dette drevet "slår" i neste drev - frem og tilbake. Dette vil gi den "klapringen". Yanmar har spesiellt utmerket seg visstnok. Løsningen var å bytte platen til .. (husker ikke navnet).. men ringer du Univa (Jonn Rosland vet dette) - så har de navnet på denne produsenten/platen som er konstruert for å ta opp denne effekten.

 

Vil legge til en liten ting - Som Lotus sier... du må finne ut om vi snakker raklelyd eller vibrasjoner på selve motor. Jeg har ikke hørt lyden... Er det slik at hele motoren vibrerer og du skjenner dette i båten er det jo noe helt annet. Har du en myk skute ville jeg vurdert oppretting når båten ligger i vannet. Du kan faktisk bli lurt når du sjøsetter - at lining endrer seg pga fasongen på skuta endrer seg.

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hei :flag:

Får skrive litt igjen da :smiley: Jeg har hatt dette problemet i forrige båt. Løsning som beskrevet flere ganger tidligere i tråden. Demperplate Ala CENTA.

 

Båten min oppførte seg nøyaktig som du beskriver. Og ble VÆRSTING etter kjøring en times tid da alt var godt og varmt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

I så fall bør du konsentrere deg om motorlabber, akseloppretting og propell.

 

Ja...lurt.. ref propell - kan selvfølgelig forårsake risting i båten... erfaring: hadde et dp drev på den forrige båten.. lånte et sett med testpropeller pga vurdering av A5 vs A6 . På med lånesettet som var brukt - på et lavt turtall rett før jeg gikk opp i plan rista det faktisk såpass at hele stolen jeg satt i gynget frem og tilbake. På høyere turtall var det bare jevn vibrasjon - litt irriterende bare. Jeg sjekka propellenene og de så helt strøkne ut ved første øyekast. Det viste seg at det ene bladet på bakerste propell ikke var 100% i selve vinklinga i forhold til de andre - sikkert dyttet borti et eller annet så det ene bladet var helt, men bøyd litt innover i sin helhet. Dette skapte nok en trykkforskjell på dette bladet i forhold til de andre og ble til "kast". Nå er jo ikke drev helt sammenliknbart da man merker vibrasjoner litt fortere (kraft ganger arm osv - pluss slakk i overføringer). Men finn noen referanser og sjekk propellen, se om bladene løper i samme bane.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ser på gearkassen at det skal sae 20/30 olje. Hva slags olje er det ? Kan jeg bruke en spesiell olje siden problemet er størst ved varm motor?

 

Det betyr nok at kassa har det best med en singlegrade olje med viskositet SAE20 eller SAE30. Jeg ville i såfall valgt den siste.

Link to post
Share on other sites

Hei hei :flag:

Får skrive litt igjen da :smiley: Jeg har hatt dette problemet i forrige båt. Løsning som beskrevet flere ganger tidligere i tråden. Demperplate Ala CENTA.

 

Båten min oppførte seg nøyaktig som du beskriver. Og ble VÆRSTING etter kjøring en times tid da alt var godt og varmt.

 

Hei

Hadde du kraftige vibrasjoner også, eller bare raklelyden?

 

Raklingen bekymrer meg lite, men liker ikke vibrasjonene.

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Samme vibrasjonene som du beskriver. Når motor var kald så fungerte alt perfekt men etter en times tid i marsj så kom ristingen når jeg skulle sette i gear og vedvarte opp til ca 1200rpm.. noen ganger så ristet det så kraftig at jeg bare måtte fri ut. Hvis man har skjevheter i aksel propell så er jo det noe som er der uannsett varm eller kald. Jeg byttet demperplate da den var gåen. problemet forsvant.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Har bestillt demperplate og det blir spennende å se resultatet! Er en spesiell type plate for dette problemet, levert av Yanmar. Har akkurat samme symptomene som THORLYN beskriver, og håper på samme resultat etter bytte av plate. Har også fått gode tips fra CIRKELINE ang oppretting og andre feilkilder. Mange takk for hjelpen! :flag:

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...