Joerg Becker Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Jeg lurer da i klartekst på om jeg kan fjerne den gule ledningen fra dynamoen når jeg moneter PDAR fra Sterling/Jørg? Klart det at du kan hvis ikke du trenger den, men hvorfor og hvorfor bryr du deg om det? Legg dette nye feltkablen slik det står i bruksanvisningen, da er alt greit. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Takk Lotus, jeg frakobler da ledning til felt for dynamo og tilkobler giver for turtall. Jeg skjønner heller ikke hvorfor Beneteau har gjort så mange koblinger. Det er et enormt antall releer ombord. Jeg skal nok få mange utfordringer i årene fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Jeg skjønner godt Beneteau bruker W turtellere når det er snakk om flere styreposisjoner. Enklere og ikke minst mye billigere løsning. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Betyr dette at jeg skal beholde den gule ledningen for registrering av turtall i styreposisjon på hoveddekk samt fly, og montere sort feltkable til denne for ekstern laderegulering? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Den gule W ledningen rører du ikke. La den være slik den er. Feltledningen for PDAR monterer og fører du slik Jørg har spesifisert i anvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Takk Mix. Jeg har ellers det synet på fritidsbåter at det alltid er mulig å reparere selv de værste forhold. Jeg synes det er greit å ha tilgang på turtall på motoren både på dekk og fly. Mix, kan du antyde litt mer hva som vil være en bedre RPM giver enn den som Beneteau har valgt? Jeg spør deg fordi jeg ved to tilfeller (korte perioder) registrerte at RPM falt ut på den ene motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Vanskelig å si hva dette kan være, mest sannsynlig en dårlig kontakt en plass. Var dette relatert til samme motor begge ganger ? Var det problem på begge styreposisjonene ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Så vidt jeg registrerte bare knyttet til en motor, og til begge posisjoner, idet timetelleren for motoren ble påvirket av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Da ville jeg sjekket for dårlig kontakt, dårlige koplinger/kabelsko ved motoren. Det er det som virker mest sannsynlig. Hvis ikke du har hatt glipp pga. slakk/dårlig viftereim da. Du må jo bytte ut viftereimene uansett på dynamoene dine nå, når du går for PDAR. Du kommer til å dra ut 80-100 A fra disse dynamoene, og det er helt på grensen av hva en enkel 1/2" rem kan makte. Mitsuboshi reimene vil ihverfall ikke makte dette, det kan jeg love deg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Mix, du blir etter hvert en av hovedreferansene mine her på BP: Jeg forstår kommentaren. Hvilken rem anbefaler du? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Jeg har prøvd og kastet vekk endel båtpenger på forskjellige remmer, også på amerikanske Heavy Duty reimer fra f.eks Gates. Har kommet frem til at remmene Yanmar Norge selger, Optibelt er de beste. Problemet slik jeg ser det, er at 6LY/6LY2 serien har meget stor utveksling på dynamoen, noe som fører til at dynamo leverer ekstremt mye Amp allerede ved lave turtall. Dette er jo bra, men det blir ekstremt mye moment å dra for remmen på lave turtall. Dette stiller meget store krav til kvalitet på reim + nøye oppfølging av remstramming. Jeg kommer til å følge prosjektet ditt med Jørg's Pro Split R nøye fremover, tror dette er en løsning jeg kommer til å gå for selv også. Svært interessant løsning, håper Jørg kommer med mer teknisk info ang. Pro Split R. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Jeg kan garantere deg at du får et reimproblem med vanlig 13mm kilereim. Spesielt siden reimstrammemulighetene på denne Yanmaren er dårlige og knotete. Slike kilereimer har problemer med å dra rundt en 80A last. Det gikk imidlertid bra så lenge dynamoen hadde en slapp regulator. En løsning som gjør det tålig bra er å lage reimstrammeren som jeg har lagt inn bilder av i et annet innlegg. For å få det enda bedre, kan du selvfølgelig bytte til doble reimhjul eller bred reim, men for meg koster mye å bytte veiakselreimhjul, vannpumpereimhjul og dynamoreimhjul. Ellers burde vel turtallsgiveren klare å gi pulser til mange turtellere samtidig? Kan ikke helt se hvorfor det ikke skulle gå. Hvis denne greia får en fast spenning inn på ene siden og sender pulser ut på andre siden, kan den antagelig mate så mange turtellere man vil, men her bare spekulerer jeg. På min dynamo har jeg 1:2,5 i utveksling. Vet ikke hva du har. Redigert 2.Desember.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Hvis Lotus har hatt et reimproblem med sin 4'er, kan jeg love deg mer problemer med 6'er. 6LY/6LY2 har dobbelt så stor utveksling på dynamoen som 4'erne, dvs. reimhjulet på veiva er ca. dobbelt så stort som på 4'erne. Dette gir et ekstremt moment på reima ved lave turtall. Dobbelt reimhjul løsning til Hitachien finnes ikke, heller ikke serpentine løsning finnes ennå. (Yanmar Norge jobber visstnok med saken). Derfor er Pro Split R meget interessant for meg, da jeg vurderer 2 dynamoer på motoren. Jeg avventer egentlig fremdeles på hva Yanmar foretar seg her. Her har Yanmar egentlig skuffet meg, de har vært altfor trege til å følge opp disse kjente problemene. Reimstrammeren er bedre på 6LY/6LY2, Lotus patenten passer desverre ikke for oss. Men det er en fin patent. Redigert 2.Desember.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Beneteau bruker releer styret av ladning fra dynamo til aktivisering av baugpropell og ankervinsj foran. Der har du forklaring til to av dem på en eller begge motorene. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Høres fornuftig ut den teorien der Servicemannen. Jeg har samme løsning, bare jeg trigger fjernstyringen av batteribryteren fra et rele' koplet oppe ved intrumentpanelet istedet for nede ved dynamoen. Det virker forresten som disse Beneteau ingeniørene ikke har vært født med hue under armen. Hele konstruksjonen virker vel gjennomtenkt. Men jeg er enig med Roaldbj om å gå for PDAR regulering istedet for å force spenning opp med diode. Det blir en en smule primitivt, men billig dog. Redigert 2.Desember.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Jeg programmerer inn maksimal reimbelastning i regulatorens programvare hvis båten sliter reimer, så får man ikke slike problemer. Årsaken til at den ene turtelleren detter ut på tomotors båter er ofte at signalet fra statoren er for svakt, og dette kommer igjen av at begge dynamoene lader inn på samme batteribank og har felles senseledning. Når den regulatoren med lavest regulator setpunkt ser en høyere spenning, slår regulaoren seg av. Tortallsignalet drives da bare på restmagnetismen i rotoren. Turtallet kommer tilbake når dynamoen og regulatoren får kjølt seg litt. Slike problemer løses med å gi feltet i begge dynamoene "treshold". Redigert 2.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 Jeg tenkte den samme tanken Ole Petter. Finns det regulatorer som utgjevner setpunktet mellom dynamoene i en dobbelt installasjon ? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Ja men de koster. Jeg bruker to systemer selv, og valget av modell bestemmer jeg ut fra hvordan monitorsystemet i båten skal virke. Integregrte energy monitorsystem system med datalogging eller selvstendige smart charge systemer. Det kommer mye spennende på markedet om et par år med både netverk og NMEA løsninger. Vi har kjørt tester med ny reguleringsteknikk som gir en CEF på 92 prosent og høyere med smart charge controller. (Power management systems) Jeg deltar skjeldent i diskusjoner rundt ladning, for svarene ligger i grunnen på det det jeg kaller det fortrukne system, og da spiller batterikjemien og reguleringsteknikken en vesentlig rolle. Bildet under er en tegning jeg har laget til en bok som forhåpentlighvis kommer ut om et år eller to og som begynner med batteriet. Jeg savner beregningene for det foretrukne systemet, for det er ingen her på forumet som beskriver noe av strømforbruk og brukermønster i disse diskusjonene. Dataene under er hentet fra en datalogging hvor målet er å sykle batteriene med 2,4 millioner amperetimer i løpet av 5 år. Vi ligger nå an til å sykle batteriene med 2 millioner Ah, og derfor er vi godt i rute. Dataene ble brukt til å etterforske en systemfeil. Årsaken til Cycle count og bank 1 lowest discharge ble lokalisert til å være en feilkobling fra verftet. Kanskje en litt mer kostbar monitor er verdt pengene allikevel i en slik sammenheng. 1. Days of operation 396 2. Days since low 44 3. Days since full 0 4. Cycle count 42 5. Abuse count 0 6. Discharged ours 13 7. Calculated CEF % 92 8. Total consumed Ah 30 331 (386 720 Watt). 9. Average discharge Ah 168 10. Bank 1 Lowest discharge 785 11. Bank 1 highest volt 14,7 https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/dokument3.jpg Redigert 3.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2007 (redigert) Jeg programmerer inn maksimal reimbelastning i regulatorens programvare hvis båten sliter reimer, så får man ikke slike problemer. Hvordan fungerer denne programmeringen. Er den intelligent nok til å ta hensyn til output relatert til turtall. Eller er det kun en max output verdi ? Redigert 3.Desember.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Jeg kommer til å følge prosjektet ditt med Jørg's Pro Split R nøye fremover, tror dette er en løsning jeg kommer til å gåfor selv også. Svært interessant løsning, håper Jørg kommer med mer teknisk info ang. Pro Split R. Hei. Jeg jobber med saken. Men er så opptatt med så mye annet at jeg ikke kommer i gang. .... jeg er dessverre verken "papirtiger" eller skrivekunstner Kanskje på tide at jeg finner en som oversetter og skriver for meg? Ellers er det jo to/tre uker igjen før de kommer fra fabrikken. T.o.m. det skulle jeg få ordnet det. Her et bilde av PSPR 183 (1 dynamo, 12V, kont. 180A inn, 3 uttak). Det som kommer nå er: maks Ampere inn per inntak - dynamo-inntak / antall uttak For 12V: 180 - 1/3 230 - 1/3 130 - 2/4 For 24V 60 - 1/2 100 - 1/2 150 - 1/2 240 - 1/2 60 - 1/3 100 - 1/3 150 - 1/3 80 - 2/4 Og så kommer senere for 12V: 120A - 1/2, 180A - 1/2, 230A - 1/2 og 120A - 1/3. Jørg 24 Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Det er korrekt som Servicemannen skriver angående releer. Jeg har et rele koblet til B+ på hver dynamo. Når tenningen settes på, kan jeg bruke baugpropell og ankervinsj foran - ellers ikke. I tillegg har jeg reletilkobling av strøm fra begge bankene til motorene. En en av disse må stå på for at vakuum-toilettet skal virke. Det er et "hav" av releer ombord. Når tenningene til motorene settes på starter også kraftige avsugsvifter i motorrommet. Disse lager mer støy enn når motorene går på tomgang - i alle fall når man står på utsiden av båten. Så litt til kveldens spørsmål. Jeg forstår av noen av innleggene her på tråden at det å ha doble Yanmar-motorer med to kjøreposisjoner ikke er det enkleste når det gjelder å sikre signaler til de orginale turtellerne. For å opprettholde at begge turtellerne virker på begge motorene har jeg forstått at jeg både må hente signaler fra turtallsgiverene og fra "den gule ledningen" på dynamoene. Jeg skal nå lodde til kabel for styring av feltstrømmen på dynamoen via PDAR. Planen er videre at en PSRT 134 Pro Split R - 12V med 2x 130A inn og 4 uttak til batteribankene skal benyttes for lading av batteribankene. Det jeg nå trenger hjelp til er hvordan jeg skal sikre at turtallet til motorene blir vist både på overdekk og hovedposisjon. Jeg "ramlet av" når det gjelder diskusjonen om å sikre signaler til turtallsinstrumentene "oppe" og "nede". Er det mulig å si noe om dette med enkle ord for et enkelt menneske? Det andre spørsmålet gjelder selve turtallsgiveren. Som vist på et bilde i denne tråden har den to tilkoblingspunkter. Beneteau-løsningen velger bare å benytte en av disse. Er disse to likeverdige? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Uten å vite sikkert hva Beneteau faktisk har gjordt hos deg, virker det som om de ikke bruker den orginale turtallsgiveren i det hele tatt, kun kabelstokken og W uttaket fra dynamoen. Er det brukt orginale Yanmar motorinstrumentpaneler i båten din ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Ja, orginale deler både oppe og nede på begge motorene. Her er utsnitt av instrumentpanelet - VDO. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 (redigert) Der har du grunnen. Det der er ikke orginale Yanmar klokker. Det er standard VDO instrumenter. W styrt VDO turteller. Den orginale Yanmar turtallsgiveren er ikke i bruk hos deg. Kun W uttaket på dynamo. Jørg kan muligens hjelpe deg her. Kanskje 2xPDAR eller ProSplit R har mulighet for å utgjevne setpunkt mellom dynamoene dine ? Jeg skjønner igrunnen godt at Beneteau ikke bruker Yanmar instrumenter og med 2.nd. station kit. Svindyr løsning, og en feit kabelstokk med dioder som er nærmest umulig å trekke. Redigert 3.Desember.2007 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Oversender problematikken til Jørg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.