Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

 

Hei Joshua.

Jeg prøver å gi deg en rask pekepinn..

Bare at det er sesong, vet du,

nå har jeg mange kunder til å forsyne og ofte bare lite tid for å beskjeftige meg med forumet.

Beklager dette, men det finnes jo en del folk her som kan hjelpe til.

 

Inget att beklaga, bra att du har kunder och jag är glad att du har tagit dig tid att hjälpa mig.

 

Litt til det jeg skrev.

============================

L3 og A3 er dobbelt-kontakt "d" på tegningen.

 

Detta tolkar jag som att L3 är en annan beteckning för A3 och detta är en reläkontakt som kan användas för att styra ett kraftigare relä, som du skriver nedan.

 

J => Ja.

 

-------------------------------------------------

Å koble ut originalregulatoren krever å koble N til et relé og vider til D-/minus.

 

Går det inte lika bra att göra denna koppling före originalregulatorn på F?

J => Ikke anbefalt av meg. Det er mere sikkert å gjøre det med N

 

Dette relé kan så styres ved hjelp av L3/A3.

---------------------------------------------------------

Har du ikke -min- software (ikke fra Sterling, men fra Becker) da må du finne ut om du i det hele tatt kan bruke forsinkelse ved aktiv inn-/utkobling av regulatorene.

 

Min är köpt direkt från England tror jag, (det är en gave) så då har den väl inte någon software från dig tror jag. Det med försinkelse (fördröjning på svenska) förstår jag inte.

J => "fordröjning". Hvis PDAR har softstart aktivert da vill den utføre softstart hver gang den starter opp.

MED parallell regulator er det ikke noe problem. UTEN  parallell regulator vill dette bli en pause uten lading, som da kan utløse ladealarm hver gang.

Husk: PDAR har overtemperatur-vern på dynamo.

Har du stor batteribank da vill den reagere, som den skal.

----------------------------------------------------------

Men hvis din PDAR fortsatt har softstart da anbefaler jeg -ikke- å gjøre dette.

 

Varför icke? Den blinkar med grön diod överst vid start så jag antar att den har softstart.

J => Som beskrevet ovenfor

----------------------------------------------------------

Jeg anbefaler da ofte å bruke skillediode med spenningsfall for å redusere original-spenningen fra dynamoen.

I så fall kan PDAR overstyre og da gjelder både tider, spenninger, og floatspenninger som beskrevet i original-manualen.

 

Jag förstår vad du säger men det verkar konstigt att behöva ta till en sådan lösning. Då är det väl bättre att helt koppla bort original regulatorn genom att klippa kabeln som går in på F och bara använda PDAR.

J => Stikkord overtemperatur, og som beskrevet ovenfor.

-----------------------------------------------------------

Sterling har ikke noe med dette å gjøre hvordan -vi- bruker PDAR.

Sterling = det gjelder software og brukerveiledning fra Sterling.

Becker = det gjelder software fra Sterling eller Becker + flere muligheter for å bruke denne regulatoren.

 

Här förstår jag inte vad du menar, men det spelar kanske ingen roll.

J => Det betyr at det finnes forskjellig software.

Se svaret nedenfor.

 

-----------------------------------------------------------

Har du Hitachi LR180LC 1-3 da kan du bruke koblingsmåten som beskrevet på tråden her.

Tilkoblingen er da parallell og originalregulatoren vill overstyre når PDAR skifter til float.

 

Jag har en LR180LC 03 men vill fortfarande inte att originalregulatorn ska overstyre PDAR vid float.

J => Du glemmer det som er essensiell for deg.

Hvis du har original-software fra Sterling da er minste floatspenningen 13,65V, ellers 13,8V avhengig programmet du velger.

Da kan du like greit bruke en skillediode med spenningsfall 0,6V (eller mer) siden du ikke får noe lavere floatspenning uansett.

==================================

Har du en annen dynamo da kan du ikke tilkoble som beskrevet her på tråden.

Du må da følge reglene som gjelder for din.

------------------------------------------------------------

 

Håper at det meste ble forståelig for deg nå.

 

Ja nu förstår jag det mesta men har som du ser en del spörsmål kvar. Stort tack för ditt engagemang.

 

 

J => Så bra. Men takk for din tålmodighet. 

 

:seeya: 

Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

 

Hei Joshua.

Jeg prøver å gi deg en rask pekepinn..

Bare at det er sesong, vet du,

nå har jeg mange kunder til å forsyne og ofte bare lite tid for å beskjeftige meg med forumet.

Beklager dette, men det finnes jo en del folk her som kan hjelpe til.

 

Inget att beklaga, bra att du har kunder och jag är glad att du har tagit dig tid att hjälpa mig.

 

Litt til det jeg skrev.

============================

L3 og A3 er dobbelt-kontakt "d" på tegningen.

 

Detta tolkar jag som att L3 är en annan beteckning för A3 och detta är en reläkontakt som kan användas för att styra ett kraftigare relä, som du skriver nedan.

 

J => Ja.

 

-------------------------------------------------

Å koble ut originalregulatoren krever å koble N til et relé og vider til D-/minus.

 

Går det inte lika bra att göra denna koppling före originalregulatorn på F?

J => Ikke anbefalt av meg. Det er mere sikkert å gjøre det med N

 

Dette relé kan så styres ved hjelp av L3/A3.

---------------------------------------------------------

Har du ikke -min- software (ikke fra Sterling, men fra Becker) da må du finne ut om du i det hele tatt kan bruke forsinkelse ved aktiv inn-/utkobling av regulatorene.

 

Min är köpt direkt från England tror jag, (det är en gave) så då har den väl inte någon software från dig tror jag. Det med försinkelse (fördröjning på svenska) förstår jag inte.

J => "fordröjning". Hvis PDAR har softstart aktivert da vill den utføre softstart hver gang den starter opp.

MED parallell regulator er det ikke noe problem. UTEN  parallell regulator vill dette bli en pause uten lading, som da kan utløse ladealarm hver gang.

Husk: PDAR har overtemperatur-vern på dynamo.

Har du stor batteribank da vill den reagere, som den skal.

----------------------------------------------------------

Men hvis din PDAR fortsatt har softstart da anbefaler jeg -ikke- å gjøre dette.

 

Varför icke? Den blinkar med grön diod överst vid start så jag antar att den har softstart.

J => Som beskrevet ovenfor

----------------------------------------------------------

Jeg anbefaler da ofte å bruke skillediode med spenningsfall for å redusere original-spenningen fra dynamoen.

I så fall kan PDAR overstyre og da gjelder både tider, spenninger, og floatspenninger som beskrevet i original-manualen.

 

Jag förstår vad du säger men det verkar konstigt att behöva ta till en sådan lösning. Då är det väl bättre att helt koppla bort original regulatorn genom att klippa kabeln som går in på F och bara använda PDAR.

J => Stikkord overtemperatur, og som beskrevet ovenfor.

-----------------------------------------------------------

Sterling har ikke noe med dette å gjøre hvordan -vi- bruker PDAR.

Sterling = det gjelder software og brukerveiledning fra Sterling.

Becker = det gjelder software fra Sterling eller Becker + flere muligheter for å bruke denne regulatoren.

 

Här förstår jag inte vad du menar, men det spelar kanske ingen roll.

J => Det betyr at det finnes forskjellig software.

Se svaret nedenfor.

 

-----------------------------------------------------------

Har du Hitachi LR180LC 1-3 da kan du bruke koblingsmåten som beskrevet på tråden her.

Tilkoblingen er da parallell og originalregulatoren vill overstyre når PDAR skifter til float.

 

Jag har en LR180LC 03 men vill fortfarande inte att originalregulatorn ska overstyre PDAR vid float.

J => Du glemmer det som er essensiell for deg.

Hvis du har original-software fra Sterling da er minste floatspenningen 13,65V, ellers 13,8V avhengig programmet du velger.

Da kan du like greit bruke en skillediode med spenningsfall 0,6V (eller mer) siden du ikke får noe lavere floatspenning uansett.

==================================

Har du en annen dynamo da kan du ikke tilkoble som beskrevet her på tråden.

Du må da følge reglene som gjelder for din.

------------------------------------------------------------

 

Håper at det meste ble forståelig for deg nå.

 

Ja nu förstår jag det mesta men har som du ser en del spörsmål kvar. Stort tack för ditt engagemang.

 

 

J => Så bra. Men takk for din tålmodighet. 

 

:seeya: 

Jørg

 

 

Tusen tack ännu en gang för din hjälp. Nu har jag förstått allt, tror jag.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...