Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Må visst lese bruksanvisningen din en gang.

 

Ja, og jeg må (!) vel endelig skrive ned alle andre løsninger og.

.... som kunne jo også være innholdet av en FAQ, siden man allerede har slik?

 

 

Ja ja ja, jeg er en dårlig selger.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå datt jeg av lasset joerg. Skal du ha kontaksettet L3 som vekselkontakt mellom "IG" og "L", eller skal "IG" og "L" kobles til samme kontaktpunkt?

 

Diode fra B+ til "IG" forsto jeg heller ikke hva skulle. Regner med at B+ er batteritilkobling, og "IG" er samme som R på bildet.

Kan du forklare en gang til, evt tegne på bildet? :smiley:

dynamo.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Gullfisk.

Tja, på denne PC`en her har jeg verken bilde eller noe å tegne med.

Jeg lager bilde når jeg er tilbake (16.12).

 

Men nå prøver jeg å forklare dette uansett.

 

Se på bildet av innlegg nr. 12.

Øverst ved rødfarget kretsen finnes det stikkontakten vi snakker om. (T-form)

Innenfor kontakten finnes det to kontakter igjen, øverst er "IG", nederst er "L"

 

Skal du ha kontaksettet L3 som vekselkontakt mellom "IG" og "L", eller skal "IG" og "L" kobles til samme kontaktpunkt?

Nei, bare "L" blir koblet på "L3" av PDAR.

Tenk deg bare kabelen som kommer fra ladelampen din og som er koplet til omtalt "L" av dynamoen.

Dette kutter man et stedt før dynamoen, slik at man får to kabelender med det.

Begge to ender forlengrer man på hver en port av L3 (PDAR).

 

"IG" (ignition / tenning) kuttes komplett av dynamoen og forlengres bare på gullfarget kabel av PDAR.

Dette blir både strømforsyning og "av/pa" til PDAR.

 

Diode fra B+ til "IG" forsto jeg heller ikke hva skulle.

Omvent, fra IG til B+.

Hos Hitachi blir den interne induksjonen forsynt av B+.

Derfor må B+ ha spenning.

 

Regner med at B+ er batteritilkobling, og "IG" er samme som R på bildet.

Ja..., men ikke bryr deg nå om forskjellige "R", fordi vi snakker her bare om tilkoblinger som finnes utesidig av dynamoen.

 

Akkurat nå tenker du deg IG-kablen som kommer fra tenningen, som bare forsyner PDAR som det er beskrevet før.

Men nå kopler du en diode, 100V 5A, i tillegg mellom IG-kablen og B+ av dynamoet.

Denne bruen forsyner B+ med spenning så snart man slår på tenningen.

 

Du må bare huske at dioder bare leder i en rettning, men sperrer i andre rettningen.

Dioder har en svart strek på en ende for å vise hvilken side sperrer. (liksom et uttak av en enveisventil).

Og denne enden må (!) peke til B+.

OBS: Dette er en positiv kontakt. Dobbelt isolering over hele dioden med krympestrømper anbefales på det sterkeste.

 

Håper at det er forståelig nå, men jeg lager bilde av dette senere.

 

...så mange ord for noe som kunne forklares med bare to bilde.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tenker du på måle metode, eller praktisk løsning som gjør det enklere? :smiley:

 

Har laget tilsvarenede løsning som på Steyr, på mine dynamoer. http://www.steyr-motors.com/products/foto_256.htm

Hvis du har plass, kan du bare feste en bolt med hull i i enden av strammeresporet i stedet for nytt jern med vinkel i enden.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er en enkel mann, jeg tenker på en enkel metode for å få strammet remma rent praktisk. På tidligere båter har jeg hatt bedre mulighet for å komme til med en tyngdearm - på nåværende båt er dette (kanskje) ikke så enkelt. I alle fall ikke på BB motor. Jeg ønsker igrunnen et verktøy hvor jeg kan presse dynamoen fra motoren og deretter feste dynamofestet. De elektriske forholdene får jeg drøfte videre med Jørg.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en enkel mann, jeg tenker på en enkel metode for å få strammet remma rent praktisk.

Andre har sagt det før meg i denne strengen, men det kan tydeligvis gjentas. Her finnes det ingen enkle løsninger for enkle mennesker.

 

Jeg har reimslitasjeproblemer med 80A dynamo, et lite reimhjul og enkel kilereim.

Jeg er sjeleglad jeg ikke har din motor. Enda mindre reimhjul på dynamoen og ende mindre anleggsflate på reimhjulet. Skal vi si at 100 grader anleggsflate er benyttet på ditt dynamoreimhjul? Innerdiameter reimhjul er noe slikt som 5 cm i diameter? Det blir ikke mange kvadratcentimeter anleggsflate til å overføre kraften til å dra rundt en dynamo som gir over 80A på sitt beste.

 

Dette kan aldri i verden bli bra. Du spør etter en enkel reimstrammer? Jeg gav deg et tips lenger opp i denne strengen. Les det om igjen. Det finnes t.o.m. bilder av reimstrammeren her på baatplassen.no i tillegg til fyldig beskrivelse, men her kan du uansett stramme til krampa tar både deg og dynamolageret. Enkelt blir det ikke å få dette bra. Regn med hyppige stramminger og hyppige reimbytter.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke din motor, men du har vel vanlig skinne med frest spor som ene bolten sklir i når du strammer?

Spørs litt hva verktøy du har tilgang på,men jeg tok to 14mm bolter med nakke på. Kappet av hodet, og boret 6,5 mm hull i den ene nakken, og gjenget 6mm i den andre. Andre enden dreiet jeg ned, og gjenget opp tilsvarende den orginale skruen i strammesporet. Satte den med gjenger i dynamoen, og den andre i enden av strammesporet, og 6mm bolt i mellom for stramming. Alternativt kan du sikkert kjøpe fra Univa (Steyr) komplette strammere eller deler. Burde være standard på alle motorer egentlig, for man mangler alltid en arm. :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan garantere deg at du får et reimproblem med vanlig 13mm kilereim. Spesielt siden reimstrammemulighetene på denne Yanmaren er dårlige og knotete. Slike kilereimer har problemer med å dra rundt en 80A last. Det gikk imidlertid bra så lenge dynamoen hadde en slapp regulator. På min dynamo har jeg 1:2,5 i utveksling. Vet ikke hva du har.

Takk Lotus. Du har gitt mye viktig informasjon opp gjennom årene. Hvordan finner jeg ut hva som er utveksling på min dynamo?

Link to post
Share on other sites

Og forholdet mellom omkretsene er det samme som forholdet mellom diametrene eller mellom radiene på reimhjulene. Og radien/diameteren er kanskje enklere å måle enn omkretsen dersom en vil finne ut utvekslingen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men det er jo så mange 6 LYA motorer, at det må jo finnes et strammeverktøy?

Man kan sikkert gjøre mye for å få reimen strammet enklere.

Men det er som Lotus sa er riktig.

Bare at Lotus sikkert ikke mener å stramme reimen på spreng, men regelmessig.

Hvis man strammer reimen mer enn normalt da provoseres det også mye mer slitasje enn normalt.

Omvent utslites det reim så snart den få for lite stramming.

 

Både dynamolager og reim er en ting.

Men driver det samme reimen også vannpumpen, da går vanligvis den i stykker først.

 

Det beste er alltid å tilpasse kraftoverføringen.

Altså enten andre reim eller helst andre reimskiver (dobbelt- eller flatreim),

fordi tilpassing av reimdrevet er den eneste logiske måten å løse en slik problemstilling riktig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si det så sterk, at enten har du et ladeproblem, eller så har du et remproblem på denne motoren.

Enten eller. Enkelt og greit. :wink:

Kanskje du også kan legge press på Yanmar Norge roaldbj ?

Dette er et velkjent problem for 6LY, 6LY2 og 6LY3 eiere.

At ikke Yanmar Norge har løsning for dobbelt remhjul eller sepentine belt for denne motoren

er rett og slett for dårlig.

Det burde være enkelt for dem å få til. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Disse jeg for fra Sverge er til montering på Hallberg-Rassy, dem bruker kun Balmar i dag. Der er små 4-sylinder og medium 6-sylinder motorer. Jeg har sett en frontmontert 300amp på båt fra en annen svensk seilbåt-produsent. Der var en regattabåt og hovedmotoren var agregat i tillegg. Regulatoren kan kjøres med 100%, 50% eller 0% effekt via vippebryter oppe i kokpit i tilfelle man trenger alle hestene i framdrift av båten.

Link to post
Share on other sites

Medium 6-sylinder motor er eks 165hk. Dyrere seilbåter bruker meget dobbel dynamo-installasjon, en standard til start og annen kraftig til forbruk uansett hvort de er installert agregat eller ikke. Til eks 55hk VP motoren kan monteres i standard feste og med standard flatreim 150amp med over 100amp i lading på tomgang. Til større motorer er brukt 165-185amp, avhengig av bredden på reima. Hvis man ønsker kraftigre dynamo bør lagest special festebrakket.

Link to post
Share on other sites

Det ante meg at det var ekstra dynamoer du snakket om.

I denne tråden diskuteres orginaldynamoen og regulatorer og remproblemer og modifiseringer for denne.

 

Ekstra dynamo er jo et alternativ for noen.

Har du noen oversikt over hva som finnes av braketter og remskiver for ekstra dynamo til de forskjellige Yanmar motorene ?

Og priser på dette ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Dessverre er det slik at dynamoene er lite effektive og trekker relativt mye effekt fra motoren i forhold til den strømmen som leveres. (Resten går til varme på grunn av dårlig magnetisk fluksegenskap i dynamoen, mekanisk motstand og likeretting fra vekselstrøm til likestrøm).

 

Dessverre er det også slik at de magnetiske egenskapene ved enkelte turtallsområder produserer mer varme i dynamoen enn for eksempel et høyere turtall. (Reimbelastningen er derfor ikke liner med effektuttak og turtall). Noen dynamoer virker til å være bedre enn andre på dette feltet.

Når varmen først begynner å stige, blir varmkjøringskarakteristikken i viklingen enda dårligere.

Så har motorprodusentene gjort det enda vanskeligere fordi de har montert en uheldig utveksling på motorene. Når da dynamoen går for sent, kjøler også viften dårlig.

Så har vi noen båtprodusenter som forverrer situasjonen ytterligere med å lage motorrommene små og tette.

 

Det er ingen problem å fikse dette, men det koster dessverre litt, for man må ofte gripe fatt i flere ting som er grunnleggende feil.

Ligger man i grenseland, vurder en regulator som kan tilpasses reimtypen. Størst er problemet i seilbåt.

 

Turtallet på dynamoen regner man enkelt ut slik:

R1xD1=R2xD2 (R1 er turtall på motor og D1 er diameteren på reimhjulet til motoren. Enkelt forklart, gang disse to tallene og del på D2 som er diameteren på reimhjulet til dynamoen. Tallet en får er dynamoturtallet med det turtallet motoren har. Regn på tomgang, delgass og maks turtall, så får en tre tall å forholde seg til.

 

I gamledager fjernet jeg alltid alt det jeg ikke hadde bruk for invendig i dynamoene, og boret opp masse huller i bakkant slik at viften fikk dratt mest mulig luft over likeretteren og gjennom statorviklingene. Noen dynamoer har i dag for mye plast som blokkerer luftstrømmen.

 

Nyere dynamoer med innvendige vifter krever lavere motorromstemperatur, for tvungen kjøling virker svært dårlig. Det er ikke noe sted å kjøre luften inn på en effektiv måte.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott Ole Petter.

Nå har jeg fått litt flere tall å forholde meg til. Jeg skal måle diameter på drivhjul og dynamo. Jeg kjenner da godt til RPM som jeg også har målt nøyaktig med tachometer.

Nå er det slik at jeg stort sett har god tilstand på forbruksbatteriene når jeg starter en seilas fordi jeg gjerne lar strømagggretatet gå 1 - 2 timer hver dag. Hittil har jeg observert at ladingen fra dynamoene gjerne er under 30 A. Det skal bli spennende å se hva som er ladningen etter at jeg monterer Sterling PDAR regulatorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...