Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Jeg funderer endel på remslitasjen som Lotus åpenbart kjener ganske så detaljert. Jeg seiler omlag 150 timer i sesongen og er forberedt på flere remskriter i løpet av denne tiden når jeg omsider monterer PDAR regulatoren. Med nytt Strerling skillerele som har mindre enn 0.1 volt tap frem til batteribankene vil dette forhåpentligvis bidra til noe mindre belastning på dynamoene. Eller funderer jeg påny i feil baner?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil forsvare Ole Petter.

Ole Petter beskriver konsekvenser med regulatorer og reimslitasje med andre typer innfallsvinkler, basert på hans spisskompetanse. Det mener jeg er meget interessant og lærerikt for meg personlig. Det er så mange som har TUNNELSYN innklusive meg selv og som ikke ser løsninger som er åpenbare. Stå på Ole Petter og du også for den saks skyld Lotus.

 

Rettet siste linje til dette:

"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes."

----Mito Borensen

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg funderer endel på remslitasjen som Lotus åpenbart kjener ganske så detaljert. Jeg seiler omlag 150 timer i sesongen og er forberedt på flere remskriter i løpet av denne tiden når jeg omsider monterer PDAR regulatoren. Med nytt Strerling skillerele som har mindre enn 0.1 volt tap frem til batteribankene vil dette forhåpentligvis bidra til noe mindre belastning på dynamoene. Eller funderer jeg påny i feil baner?

Økt motstand i kretsen vil redusere belastningen på dynamoen (omvent av det du nevner), men i dette tilfellet har det ingen betydning. Det er lademottaket i batteriet pluss belastningen i de andre kretsene som sammen bestemmer hvor mye strøm dynamoen vil levere. 80 ampere ladestrøm fra dynamoen er 80 ampere overført til mekanisk belastning på motor og reimsystem.

Fordelen du får med å redusere spenningsfall i en ladekrets regnes ut med: Effekt = spenning x strøm. Har du da et spenningsfall på 0,7 volt gjennom en skillediode med 80 ampere strøm, vinner du 56 watt i favør batteriladning ved å fjerne dioden. Ergo ikke så veldig mye sammelignet med dynamoen som totalt sett leverer en spenning på ca 13,7 volt når den leverer 80 ampere. (1096 watt).

Ikke for å ødelegge så mye av morroa, men ofte kan fjerning av spenningsfall være kostbart i forhold til hva man får igjen i effekt akkurat i denne sammenhengen.

Ikke bli bekymret, du får igjen for pengene du har lagt ned, men på et helt annet felt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager Lotus hvis du følte deg forpliktet til å lese alt jeg skrev.

Det har seg slik at det med batteridrift også påvirker reimslitasjen, og med din og skibsrådets tillatelse så er jeg villig til å fortelle hvorfor.

Det er ikke sikket det har så stor betydning for alle systemene, men relevant. Absolutt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjører en 70A dynamo med Ladac regulator på en stk 9,5mm reim på min motor. Kjører ca 150 timer i året, og har hatt samme reim i 3 år nå. Sjekker stramming hver vår, og synes dette går helt greit. Synes det er litt rart at ikke det skal funke med 15mm reim på 80A dynamo da, men nå står min alene på reima med anlegg rundt halve hjulet, så det blir vel forskjell. :smiley:

Link to post
Share on other sites

men nå står min alene på reima med anlegg rundt halve hjulet, så det blir vel forskjell.

Det blir nok endel forskjell med så god anleggsflate ja.

Nå er det heller ikke 15 mm rem vi snakker om men 12.7 mm

Ikke lett å sammenlikne dette uansett.

Forskjellige dynamoer.

Forskjellige regulatorer.

Hvor mye effekt drar en egentlig ut.

Utveksling.

Annleggsflate

Lengde på rem

etc. etc

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil forsvare Ole Petter.

Ole Petter beskriver konsekvenser med regulatorer og reimslitasje med andre typer innfallsvinkler, basert på hans spisskompetanse. Det mener jeg er meget interessant og lærerikt for meg personlig. Det er så mange som har TUNNELSYN innklusive meg selv og som ikke ser løsninger som er åpenbare. Stå på Ole Petter og du også for den saks skyld Lotus.

Innlegget som jeg kommenterte, innlegg 118 i denne strengen inneholder absolutt intet av det du nevner.

Faktisk er det et innlegg som omhandler tråden "Slappe Sønnak batterier".

 

Det er bare en lang klaging over brukere som er ikke er nøyaktige i sin problembeskrivelse. Stakkaren som hevet fram strengen fra glemselen får gjennomgå for å være unøyaktig og sløv i sin beskrivelse av problemet sitt og strengen i seg selv er en streng uten nytteverdi og at mangt og meget er feil her.

 

Javel, men kunne ikke vår kjære Ole Petter kommentert denne bidragsyterne og den dårlige nytteverdien i strengen han kritiserer og ikke putte det inn her? Synes du det hører hjemme her? Kvaliteten på Sønnakbatterier og kvaliteten på medlemmenes innlegg i strengen Slappe Sønnak batterier diskuterer vi vel ikke i denne strengen? Ole Petter har selvfølgelig rett til å kalle debattantene sløve og unøyakige og at innleggene er uten nytteverdi, men det er nå greit om kommentarer plasseres der de hører hjemme.

 

Hva hvis mitt neste innlegg i denne strengen er en kommentar på innleggene i Bavaria-strengen og hvor fantastisk Bavaria er? Lurer du kanskje på hvorfor jeg skulle skrive noe slikt i en streng om Hitachi-dynamo? Ja, jeg hadde nok lurt på det samme.

 

Les innlegg #118 en gang til og svar på hva dette innlegget gjør her.

Kritisering av medlemmer og strengen generelt for så å legge ut om batterioppbygging kjemiske egenskaper, sulfatering og en masse annet fjernt fra denne strengen, kan nok til nød skrives hvis man liker å kritisere sine debattanter, men det er forbanna dårlig gjort å saboter denne strengen og appå til begynne første setning med at "Dette er enda et plagsomt innlegg i feil tråd"

 

Hvorfor skriver du med viten og vilje plagsomme innlegg i feil tråd Ole Petter? Skal du skrive plagsomme innlegg der du kritiserer både innhold og brukere, så vennlist skriv innleggene i den tråden du vil plage. Er det for mye forlangt?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skriver du med viten og vilje plagsomme innlegg i feil tråd Ole Petter? Skal du skrive plagsomme innlegg der du kritiserer både innhold og brukere, så vennlist skriv innleggene i den tråden du vil plage. Er det for mye forlangt?

 

Kranglefant!

Innlegget var relevant nok! Du dreier hele tråden til en krangel, og det er ihvertfall IKKE relevant!

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har beklaget en gang, men gjør det gjerne igjen. Beklager hvis innleggene mine er plagsomme.

 

Lade effektivitetsfaktor

 

Et batteri må lades med mer strøm enn det elektrokjemisk er i stand til å lagre, og derfor sier man at et 100 Ah batteri må lades med ca 120 ampere før det er fulladet. Hvis man for eksempel bruker 150 ampere strøm fra en batteribank, er tommelfingerregelen at batteriet må lades med 150 ampere x en faktor på 1,2, som i dette tilfellet blir 180 ampere før det igjen er toppladet.

 

Dette er en generell beskrivelse med referanse til en tallverdi for lade effektivitetsfaktoren, og som i vesentlig grad bestemmes av forholdet mellom batteri, batteritype, ladesystem og båtens brukermønster.

Faktoren for ladning av syre bly batterier varier fra ca 80 til 94 % under normale forhold, men kan synke betraktelig hvis batteriene skades som følge av feil bruk, feil oppsatt ladesystem, høy omgivelsestemperatur for batteriet eller for dype utladninger m.m.

 

I en båt er ladetiden fra forskjellige ladekilder alltid et viktig element i designet, og da spesielt med hensyn til valg av dynamo / spenningsregulator.

Ofte er ladning et kompromiss mellom underladning og kontrollert overladning, og effektivitetsfaktoren kan fort synke hvis dynamoen varmer opp batteriet grunnet overladning i enkelte stadier av ladesyklusen.

Dyputlader man en batteribank slik at den indre driftsmotstanden blir for lav, vil lade effektivitetsfaktoren kanskje synke drastisk. Resultatet blir ofte da unødvendig lang sann ladetid, grid korrosjon og økt belastning på ladekilden sett i forhold til mekanisk og termisk belastning over tid.

 

Dette har jeg hentet fra kladden til en bok, og det er dette jeg mener kan ha betydning for reimslitasjen din på bakgrunn av det jeg leste i tråden ”slappe Sønnak batterier”.

 

En metode for å finne ut av lav lade effektivitetsfaktor er å måle stigningen i batteritemperaturen. (Hvis du ikke har noen instrumenter til dette formålet)

 

Formelen og fremgangsmåten er i grunnen ganske komplisert, for det inkluderer en masse matematiske sannsynlighetsberegninger, overgangstabeller mellom Joule-wattsekund, BTU etc. Men du kan benytte denne formelen tror jeg for å finne ut hvor mye blyet og væsken absorberer av ladestrømmen fra dynamoen når lade effektivitetsfaktoren er lav og batteritemperaturen stiger. (Strømmen blir til varme i stedet for til elektrokjemisk energi).

 

Q=m c (delta) T

 

Q=Energi.

M=masse.

C= spesifikk varmekapasitet.

T= temperaturdifferanse.

 

C er for bly 127 wattkilogram så vidt jeg husker i farten. Jg-1 K-1 eller noe slik.

 

Du ser det Lotus. Reimslitasje er en kombinasjon av belastning, turtall og tid. Har du lav ladeeffektivitetsfaktor, så lader dynamoen din som bare det, men kanskje til redusert nytteverdi for det store og det hele. Reimen slites da unødvendig mye i forhold til gangtimene, for batteriene er i bulk for lenge. Ladestrøm målt fra dynamoen er kun reell når man har en kjent faktor eller to i tillegg, blant annet ladeeffektivitetsfaktor.

Det blir nesten som å spør hvor mye energi det er i en volt. Alle formler trenger et minimum av kjente verdier, ellers kalles det sannsynlighetberegninger.

 

Ole Petter

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reimen slites da unødvendig mye i forhold til gangtimene, for batteriene er i bulk for lenge.

Det stemmer helt sikkert for min del.

Mesteparten av dynamogangtiden i ferien går med til bulklading faktisk.

Ligger mye i uthavn.

Motorbåt høy marsjfart og lite gangtid gjør ikke saken bedre.

Toppingen skjer først og fremst ved landstrøm og enkelte ganger med aggregat.

Dynamo blir rævkjørt den, ingen tvil om det.

Men det jo egentlig meningen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Strømbegrens ladestrømmen og øk batterikapasiteten, så er mye av problemet borte.

Hvis du ikke har en regulator som kan strømbegrenses, forsøk å hent driftspenningen og sensingen fra et sted i systemet som har spenningsfall i forhold til batteriet og dynamoens terminalspenning.

Det er den eneste måten jeg kjenner til som hjelper på akkurat dette problemet for noen regulatortyper.

Feltet til dynamoen må få en lavere spenning i den perioden hvor den kjører full felt.

Er dere fremdeles imot programmerbare regulatorer med strømbegrensning og justerbar trech hold?

Link to post
Share on other sites

Tja, var jo i prinsippet ute etter mest mulig sprut ut av dynamoen i utgangspunktet da.

Men det ser jo ut som om en 2nd. dynamo blir eneste veien å gå, hvis ikke dobble reimhjul kan skaffes.

Dette ville nok løst problemet, så jeg sjekker litt rundt.

Det finnes visstnok brakett for en 2nd. Hitachi til fra Yanmar til motoren.

Men jeg er lite interessert i en til dynamo med kun 1 stk. 1/2" pulley.

Det blir feil.

Kikker litt etter andre dynamoer som passer til 3,15" sadel feste med dobbelt reimhjul og helst effekt på +/- 150A.

Så kan den orginale ta seg av kun startbatteri og thrusterbatteri.

 

 

Link to post
Share on other sites

En annen fordel med to dynamoer, er at det ikke forkludrer ferien så mye om en av de tar kvelden. Så en artig løsning i en annen tråd for en stund siden, med ekstra dynamo med drift via reimhjul på prop aksel. Slik løsning med tannreim kanskje? Ellers har Steyr en løsning med generator i svinghjulskåpa, som forlenger motoren 30mm. Lurer på om jeg har sett en slik hos Yanmar sine sider nylig også? :smiley:

Link to post
Share on other sites

En ting til å tenke på og.

Slitasje på reimen kan aldri unngås.

Enten krever man effekt av dynamoen, eller ikke.

 

Det eneste man "må" er at man bestemmer seg.

Ønsker man minst mulig slitasje da "må" man la være alt som det er.

Ikke noe effekt = ikke noe slitasje.

 

Reduksjon av slitasjen betyr altså altid enten

reduksjon av effekten, eller tilpasning av kraftoverførselen.

Og pga. at vi ønsker best effekt er logikken bare at man tilpasser kraftoverførselen.

 

Nå kan man sikkert diskutere om man kan gjøre noe med terskel av slitasjen.

Men dette blir jo gjort av produsentene allerede.

Så kan den ene regulator innstilles på forskjellige verdier, den andre ha softstart, og så videre.

 

Ellers må man også diskutere om man skal bruke elektriske vinsjer, baugtrusteren, microbølgeovner

og annet som trekker mye strøm.

 

Hvorfor?

Fordi hver gang man trykker på slike knapper da leverer en hver dynamo maksimalt effekt,

også uten høyeffektregulator men heller uten softstart og slik.

Dette slår inn på både strømkretsen og dynamoets reimdrev som en anker på havbunnen.

Men nei, morsomt som det er, da spør ingen om slitasje.

 

Bortsett av det treffer vårt her omtalt problem høyestsansynlig bare en liten krets av vanlige brukere.

Hvis vi virkelig snakker om særlige problemer.

 

De fleste som jeg vet om får bare både litt økt reimslitasje som kan aksepteres og det det kommer an på:

Bra lading og best mulig effekt nemelig.

 

Det som skjer ved slik forløp av en diskusjon er at hele meningen av utstyret blir snudd på hodet.

Men det som vi alle ønsker er jo bare bra lading.

Og dette fikk alle jeg vet om.

 

Eller?

Finnes det noen her som ikke ha fått mye forbedret, eller heller totalt oppgradert strømforsyning/dynamolading ved bruk av en bra regulator?

 

Vet ikke hva andre leverandører sier, men hos meg gjelder i så fall:

Skulle det være slik at "du" har kjøpt PDAR av meg og ha gode grunn som motsvarer på opprinnelige kjøpsargumenter,

da kan du bare sende den tilbake hit.

Jeg vet om mange tusen kunder som er meget fornøyd

og jeg finner sikkert også en som kjøper en slik regulator når den er brukt.

 

Ellers: Hvis man virkelig har så stort slitasje, men ønsker bra lading, da finnes det andre problemer enn regulatoren.

Løsning: Sjekk hva feilen er.

Fordi hvis man har en f.eks. 80A dynamo som ikke ha tilattelse for å levere 80A,

hvorfor ble det ikke montert en som leverer bare 60A?

 

Det er i hvert fall helt sikkert ikke regulatoren som det skyldes og en dynamo til gjør problemet ikke mindre.

Problemet blir i så fall heller større, fordi så ha man det samme problemet to ganger. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ellers har Steyr en løsning med generator i svinghjulskåpa,

Dette er ikke noe nytt, men ble fordømt ofte nok allerede.

De fleste dynamoer overlever ikke særlig lenge pga. temperatur, andre klarer ikke vibrasjonene som er spesiellt ved montering vad/på veivakselen.

I tillegg er det for dyrt, senest når man må reparere skader, fordi det finnes ikke noe fellesproduksjon i store mengder.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

......De fleste som jeg vet om får bare både litt økt reimslitasje som kan aksepteres og det det kommer an på: Bra lading og best mulig effekt nemelig.

Nå blir det spennende å se til våren hvor stor remslitasjen blir hos meg. Jeg hadde på den foregående båten også en Hitachi 80 A dynamo som ble laderegulert med LY-12 regulatoir som ga omkring 13.35 v lading ved ca 20 grader C. Jeg brukte denne i 6 sesonger uten at jeg byttet rem og jeg hadde ikke nevneverdig produksjon av remstøv i motorrommet. Det skal bli interessant å få erfaring til våren. Jeg skal forsøke å lage en slik stammeordning som vist i innlegg #113 (bildene tatt av Lotus). Er det noen måter man måler tilstramningen av remma på utover "tommeltott-testen"?

Link to post
Share on other sites

Reduksjon av slitasjen betyr altså altid enten

reduksjon av effekten, eller tilpasning av kraftoverførselen.

Akkurat, vi ønsker mest mulig effekt, og kraftoverførsel som holder mål.

Ja takk, begge deler. :wink:

 

Det er i hvert fall helt sikkert ikke regulatoren som det skyldes og en dynamo til gjør problemet ikke mindre.

Problemet blir i så fall heller større, fordi så ha man det samme problemet to ganger.

Nei, det er da ikke meningen.

Med 2 dynamoer kan man la den orginale få et rolig liv, la oss si f.eks begrenset til 40-60 A.

Dynamo 2 kan utstyres med forsterket kraftoverførsel system og kraftigere dynamo med superduper regulator

for forbruksbanken. Det er jo her en trenger effekten.

Det synes som det er lettere å få til et bedre system for kraftoverføring for dynamo nr2 enn for orginalmontasjen.

 

Nå vet heller ikke jeg hva Yanmar forteller om denne problematikken.

Men jeg har notert det nå og snakker med de gutter i Tyskland om en stund.

Flott hvis du tar opp dette med Yanmar i Tyskland Jørg ! :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde på den foregående båten også en Hitachi 80 A dynamo som ble laderegulert med LY-12 regulatoir som ga omkring 13.35 v lading ved ca 20 grader C. Jeg brukte denne i 6 sesonger uten at jeg byttet rem

Spørs er bare hvor mange Ampere den leverte og med det hvor mange Watt reimen måtte overføres.

Hvis det bare ha vært ca. 57 til 60A som er gjennomsnittlig da er det klart hvorfor at reimen ikke ble slit.

 

Bortsett av at løsningen av Lotus er bra mht. enklere hantering ved å spenne reimen skal reimspenningen ikke økes særlig,

selv om at man skulle tro at det hjelper mot slipp.

Husk det som ble beskrevet før: Mer trykk = mer slitasje på andre elementer og.

 

Hvis det altså skulle vise seg at en reim sliter da er det bedre å forandre noe på reimdrevet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mitt primære mål med å sette inn lye laderegulatorer og ett nytt skillerele er å få topp lading av batteriene på lange turer som kan vare 8 timer eller mer. Med det nåværende systemet har ladingen ikke oversteget ca 14.1. volt. Jeg har forbruksbatterier på tilsammen 540 Ah og ser ikke for meg at jeg noen gang vil ta ut mer enn omlag 250 Ah før motorene eller generatoren starter. Ved oppstart er baugvinsjen det som trekker mest strøm ombord. Jeg tror den er på 1200 W og går vel maks 4 - 5 minutter i intervaller. Jeg ser derfor ikke for meg at dynamoene kommer til å levere i nærheten av 80 A over noe særlig mer enn 1/2 - 1 time varighet. Men dette skal jeg selvfølgelig observere til våren. Det hadde vært interessant "just for fun" å logge ladingen over tid med en data-logger.

Link to post
Share on other sites

Dynamo 2 kan utstyres med forsterket kraftoverførsel system og kraftigere dynamo med superduper regulator

for forbruksbanken. Det er jo her en trenger effekten.

Det synes som det er lettere å få til et bedre system for kraftoverføring for dynamo nr2 enn for orginalmontasjen.

Men akkurat den er jo det som er paradoks for meg.

Hvorfor å investere i både dobbel reim og dynamo i tillegg til første dynamoet,

hvis den i så fall kan levere alt man trenger allerede når man kanskje kan sette opp et tilpasset drev for den?

 

I tillegg får man ikke mer inn per stykke batteri og time enn litt over maks. 20A.

Hva skal andre dynamoet gjøre i denne tida, kjede seg men stjele både motoreffekt, drivstoff og penger for årlig vedlikehold?

Og hvis det skulle finnes mer enn 3 batterier, da kan man også øke størrelsen av dynamoet siden man jo har et kraftigere drev allerede.

 

... dobbelt og dobbelt og dobbelt...

Jeg synes det er bedre å forandre på et problem først og forutseende.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Med Yanmar i Tyskland snakker jeg pga. at jeg bare ønsker å høre om andre tuller.

Jeg kan rett og slett ikke tro at Yanmar ikke tilbyr en løsning selv.

Og på eget språk senser man enklere om noen bare "forteller".

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...