Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Kjempefint at man får så ærlige uttalelser om båtene , har noen små spørsmål.

Angående Dufour så tror jeg ikke de har mer feil enn de andre , de har bare latt være å reparere og til slutt så hopet det seg opp en haug med småfeil som de fleste av disse andre merkene fikset fortløpende slik det skal være.

* Septikken, her begynner det å luke av slanger, dårlig kvalitet på slanger Ikke bekymre deg det er likt på de fleste andre merker

* Varmer, dårlig effekt fremme i lugaren og på toalett Dette er vist ikke så uvanlig det heller så her må man vel til å isolere selv om ikke dette er standard fra fabrikk

* Badeplattform, sprekker Er dette samme opplegg som på den svenske båten som blant annet var på youtube med tregt ror ?

 

 

En annen ting er lufteventilene. Har du bilde av disse ventilene , evnt kan du forklare hvor de er på skroget ?

 

En tredje ting er at kabel gjennomføringen fra masta går ned i en svær svanehals på dekk. De fleste båter med dekksteppet mast har vel denne svanehalsen , jeg hadde samme problem på min Dufour , på HRn var det også en sånn men den var smartere plassert og dermed problem eliminert, rart at de ikke bruker hodet når de bestemmer hvor de vil plassere den.

 

Cocpit bordet. Det tar for mye plass. Er det permanent bord i Cocpit på denne båten ? trodde ikke det var vanlig i båter på den størrelsen ?

 

 

Dokumentasjonen fra Hanse/Nelson er for dårlig - ikke engang løfteplansje har de greid å hoste opp på forespørsel.

Her vi har båter i opplag så spør de aldri etter slikt de tar heller ikke hensyn til løftepunkter (piler fra verftet) de løfter på "erfaring" hva nå det måtte bety

 

Altså, de fleste feilene som har vært på mitt eksemplar er mindre alvorlige - men alikevel irriterende. Jeg forventer at en båt skal være 100%, og ikke 98% - uavhengig av pris. Nytt er nytt.

Da er du nok som de fleste andre , man betaler ikke en stor sum og forventer noe mindre enn 100%

 

Jeg snakket med en svensk, tidligere Hallberg-Rassy reder, som hentet en 350 i Greifswald - og han var ikke villig til å betale dobbel pris for å få et seilbart møbel, som han så fint sa det :)

Det er nok mye mer enn møbelfinishen som er forskjell fra HR til mange av de andre men det er selvsagt 100% korrekt med tanke på hva folk velger , er man ikke interessert i å betale 1,3mill for en 31foter fra Sverige da kjøper man en Tysk/Fransk/Polsk til 800 000.- istedet noe annet hadde vært koko

Link to post
Dette med feil på båter er nesten umulig å få noe oversikt over fordi noen eiere forteller ikke om feilene de har, skryter dagen lang, andre igjen klager over alt mulig og klarer ikke å skille på en skrue du kan bytte selv og alvorlige svikt. Så har du de som bare ikke vet bedre eller som ikke bryr seg, eller iallefall ikke oppdager alle feil og tror båten er tipp topp osv. Til slutt er det utrolig hvor forskjellig vi kan oppfatte en feil. [...]

Det er vedig grei oppsummering av forbehold vi må ta når vi diskuterer båter. Noe er feil og mangler, noe er dårlig eller uhensiktmessig design (som var der da vi valgte båten), noe skyldes at produsenten har valgt billige deler og utstyr, og så er det en del probemer som rett og slett skyldes uflaks - og i tillegg har vi nok ganske ulik oppfatning av hva som er småtterier vi fikser selv og hva selger/importør/produsent skal ordne.

 

Å vurdere båtkjøpet etter en sesong er egentlig litt raskt. Du får et godt inntrykk av kvalitetskontroll og service, men det er like interessant å vurdere slitasje og skader etter en tids bruk og hvor lett eller kronglete det er å reparere etter hvert som produsenten lanserer nye modeller.

 

Min Hanse er snart tre år. Det var bare enkle småting å utsette på den da den endelig ble levert (først var produksjonen forsinket, deretter var det mye småtteri som ble rettet av importør før overlevering). Importøren og folkene som jobber der er hjelpsomme og veldig hyggelige, men ting tar forferdelig mye tid - selv småting. Jeg vet ikke hva det er med Hanse og gennakerpinner, men jeg fikk ikke min før et halvår etter overlevering av båt. I sommer sto båten på land i tre måneder og ventet på en reparasjon (garantisak).

 

Det er verd å merke seg at selv om det er en serieprodusert båt, så er produksjonen basert på at underleverandører leverer just in time. For en god del utstyr finnes det ikke noen reservedeler på lager, og du må enten vente på at en underleverandør skal produsere noe eller få noen til å lage deler lokalt.

 

Likevel, jeg har en båt som er rask og morsom å seile og komfortabel til ferieturer og til bruk som pendlerhybel.

Link to post

Rastløs.

 

Registrerer det du skriver om luka bak. Har heller ikke skjønt vitsen med denne. Den trekker unødendig strøm og dessuten mener jeg det det gir en redusert sikkerhet da det er vanskeligere å entre båten fra sjøen ved et event. MOB. Diskuterte dette med en av selgerne på Bavaria-standen ved Båtmessen i Lillestrøm i fjor. Han kom ikke med noen motargumenter da jeg fremla min skepsis vedr. denne luka. Tvert om sa han at det var mange som hadde regaert negatrivt på denne løsningen.

 

Når det gjelder plastdekslene over ventilene, er jeg helt enig. Ikke bare er det stygt, men kvaliteten er også for dårlig. Plasten blir etterhvert sprø og sprekker for "et godt ord". Men dette er en standard ventil som selges over disk ved de fleste båtutstyrsforretninger. Du kan også få deler til ventilene og nye deksler. Du kan velge mellom plast og rustfritt stål. Har selv byttet - og ja - til rustfritt selvsagt :wink: Egentlig en bagatell og koster ikke mange kronene. Hadde faktisk glemt at jeg har byttet deksel, inntil du nevnte dette i denne tråden. Enig i at det burde vært standard med rustfritt.

 

Jeg savner også gardiner i akterkabin og på toalettet. Har ennå ikke fått somlet meg til å gjøre noe med dette, men jeg vurderer å enten montere rullegardiner, eller klistre på mørk forbledningstape (som fåes kjøpt ved bilutstyrsforretninger). Enig i at det burde vært standard med gardiner el.l.

 

Faktisk monterte jeg kroker på alle dørene mine en ettermiddag første sesongen jeg hadde båten. Det hadde jeg også glemt. Enig i at det burde vært standard.

 

Når det gjelder kabelgjenomføringen, vil jeg anta at du har en annen patent på din båt. Her kjenner jeg meg ikke igjen.

 

De nevnte ting har jeg fikset enkelt og rimelig. Har rett og slett regnet det som småjusteringer. Selv syntes jeg bare at det er hyggelig med litt småpussel. Sette opp kroker til håndklær etc etc...... og annet som tilpasset mitt og familiens spesielle behov. Men likevel enig i at noe av det du nevner i alle tilfeller burde ha vært på plass ved levering fra verftet.

Link to post
Kjempefint at man får så ærlige uttalelser om båtene , har noen små spørsmål.

Angående Dufour så tror jeg ikke de har mer feil enn de andre , de har bare latt være å reparere og til slutt så hopet det seg opp en haug med småfeil som de fleste av disse andre merkene fikset fortløpende slik det skal være.

 

Sitat: (bjoris @ 02.01.09 10:39)

* Septikken, her begynner det å luke av slanger, dårlig kvalitet på slanger Ikke bekymre deg det er likt på de fleste andre merker

* Varmer, dårlig effekt fremme i lugaren og på toalett Dette er vist ikke så uvanlig det heller så her må man vel til å isolere selv om ikke dette er standard fra fabrikk

* Badeplattform, sprekker Er dette samme opplegg som på den svenske båten som blant annet var på youtube med tregt ror ?

 

Jeg har ikke stor tro på at septikkslangene blir byttet, det er relativt greit å gjøre selv også, men jeg må rive ned et speil som har en silikonrand rundt og det er dermed uvist hvordand et er festet. Antar det muligens ligger noen skruer skjult bak silikonen, evt er det limt og da blir det verre å få av. Uansett, dette var ikke ille pt, men urovekkende at det kommer alt etter 1. sesong. Vel, det lukter kun på toalettet pt. og egentlig bare når du åpner luken til ventilene. Nå når det er kald merkes ingenting så det er moderat. Antar det går et par sesonger før jeg tar drittjobben.

 

Varmeren, ja de som fikset båten sier at det er lite å hente på å isolere, du må i såfall isolere i starten. Nei, eneste som nytter er større dim på slangene. Vi får erfare litt på dette, det er behov for mer varme, men jeg er litt usikker på hva som blir konsekvensen av å legge rør med større diameter, vet ikke om jeg får plass heller, men er redd jeg mister litt effekt fremover også om dysene der er stengt...

 

Badeplattformen, ja det er jo skuffende at de fortsatt levere noe som sprekker. Nei, det er langt fra samme modell som Johan Hackman har (hyggelig kar forresten, meget aktiv på myhanse.com). Det er jo ny modell og dermed helt ny konstruksjon, men også denne ble for svak, etter sigende er det nå konstruert en med større vinkler i 90 graders overgangen, noe som høres lovende ut, du ser at dette er for svakt på min, men så gikk det noen mnd uten en sprekk så jeg begynte nesten å tro at dette kunne fungere, men så sprakk den, samtidig er det nok lekkasje på noen skruver i feste til skroget slik at det er kommet vann inn i den, så nå kommer det "fine" rustmerker ut av den, ref dårlige bilder. Dog er det ikke i nærheten av slik svikt som du så på youtube på 342en til Hackman. Vår fungerer bra og vi hopper nå av og på uten at det verken lager lyd eller sprekker noe mer ser det ut til, men det virker som om den bare var "nesten sterk nok". Vel, ny er i bestilling, 6 skruer å skru så den får jeg til Stord og bytter selv...

6.4__bilde_5.jpg

6.4__bilde_1.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Her var det mye jeg er enig i, også at det er gøy med båt!

 

Bjoris klager over septikkslanger, det har jeg merket også på min båt. Det lukter heller dårlig. Løsningen min er heller en omgåelse av problemet, jeg sørger for at slangen og tanken er ren for kloakk når båten ikke er i bruk. Har ikke plaget meg etter jeg la om rutiner der når det gjelder tømming.

 

1. El luken bak har jeg greid å sparke av knappen til over Skagerak her i høst, så det kan vel ikke sies å være produksjonsfeil. Enig i at den burde vært manuell. Noe som irriterer meg? Nei. Sikkerhetsrisiko ja.

 

2. Har ikke hatt noen problemer med lufteventiler, de fungerer og jeg irriterer meg ikke (enda) over at der er stygge.

 

3. Har ikke sett problemet.

 

4. Ikke enig i at cockpitbordet er for stort, jeg steger som regel over når jeg skal fra ene siden til andre i en fart.

 

5. njai, direkte komplisert er det da ikke og koblingsskjema følger med. Kunne klart vært ryddigere.

 

6. Helt helt enig angående manglende gardiner bad/akterlugar

 

7. Også helt enig om å holde dør til forpigg og toalett åpen. Ikke lett å feste krok foran, da blir det i masta og den vil jeg helst ikke bore i.

 

8. Sluk ikke på laveste punkt, ja hva skal man si? Hadde ikke båten hatt naturlig slagside til styrbord så ville det nok vært laveste punkt.

 

 

 

 

Ad ting jeg er misfornøyd med med min Bav 31:

 

En ting jeg virkelig begynner å hate med vår 31 foter er el luken bak. Jeg hører at det er en del som også har erfart at den har kilt seg. De ner treig og grusomt upraktisk. En manuell luke hadde faktisk vært å foretrekke. Jeg vurderer å montere en badestige utenpå denne lemmen, slik at den kun brukes når jeg ligger med hekken mot brygga. Bading o.l kan da foregå uten bruk av strøm til lemmen. Et alternativ er å få fjernkontroll til den, slik at jeg kan styre den utenfra. ( men jeg har ikke funnet noe som er billig nok enda).

 

En annen ting er lufteventilene.

 

De er i hvit plast. Tåler ingenting og er stygge ( og av en helt annen farge en gelcoaten selvfølgelig). De kunne iallefall påspandert noe i rustfritt. Jeg pønsker på alternativer for disse lokkene.

 

En tredje ting er at kabel gjennomføringen fra masta går ned i en svær svanehals på dekk. Gjett om den er utsatt hvis genoa skjøtet kommer innunder der hvis det blåser. ( men her har jeg nå surret et bånd mellom mast og svanehals, slik at den forhåpentligvis går klar. - men det er lite gjennomtenkt.

 

En fjerde ting.

 

Cocpit bordet. Det tar for mye plass. Særlig når du seiler alene og er avhengig av å bevege deg hurtig rundt i cocpit.

 

En femte ting.

El panelet/sikringspanelet er kun for videregående. Skal du koble til noe ekstra bak der bør du være utdannet ingeniør.

 

 

En sjette ting.

 

Hvorfor er det ikke standard med gardiner i akter lugar og på badet?. Er det et sted jeg vil ha gardin er det vel nettop der. :nonod:

 

En sjuende ting

 

Det er ikke noe standard løsning for å holde dørene på badet og forpigg i åpen stilling. (- greit nok det er å kjøpe noen kroker, men det burde vært standard :sad:

 

En åttende ting

 

Sluket på badet sitter ikke på laveste punkt. Her er det frem med svampen hvis du skal slippe å gå på do i en sølepytt etter å ha dusjet. :headbang:

 

men ellers er det gøy med båt. :smiley:

Link to post

Når man skal være generell er det ikke mye svensker er villige til å betale for noe som helst, og jeg er halvt svensk sjøl.

 

Jeg snakket med en svensk, tidligere Hallberg-Rassy reder, som hentet en 350 i Greifswald - og han var ikke villig til å betale dobbel pris for å få et seilbart møbel, som han så fint sa det :)
Link to post

Hmm. Dette var skremmende, du venter ikke at det lille dieselnurket skal ta fyr!!!! Det var jo en Jeanneau 45 i fjor høst også, var ikke det også motorbrann og Yanmar? Har du hørt om andre SunFlyer? Min tok ikke fyr da og hadde nok lekket olje uansett hvilken båt den stod i, men brann i båt er min største skrekk... Skjønner ikke folk som tørr å ferdes langt fra land uten redningsflåte eller minimum en jolle...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg kan ikke på noen måte forstå at det skal være så mye feil på en ny båt som det kommer frem her.

Mener det er helt uakseptabelt. Produdentene har diverse kontrolll systemer/ standare de bygges etter men det ser ut som ferdigkontrollen er slett.

Samenlingner vi med bil som jeg synes det er naturlig å sammenligne med, så tror jeg disse feilene hadde hvert helt uakseptable. Og feilene på billigbilene som var tidligere er nå borte.

Lunde for skryt for håndteringer av feilene på Bavaria og det er jo litt pluss for dem. Men de burde gå mye lengre for å presse Bavaria til å luke vekk feilene.

Som leverandør i dette markede kunne man tilbudt kunden at de siste 200 000,- av kjøpesummen betales en måned etter kunden har fått båten. Eller når alle feil mangler er utbedret. Med rettighet til å heve kjøpet etter kjøpsloven.

Da hadde man virket seriøs og det hadde sikert bidratt til økt salg for leverandør-

Til slutt en stor takk til alle som her har belyst feilene ved sine båter. Dette bidrar til at leverandører og produsenter må bedre seg.

Og det er til stor hjelp til alle som skal kjøpe båt.

Link to post

Kom til å tenke på denne teksten som nok er postet her før:

 

Det var det annerledes i gamle dager, mens brødrene Olin og Rod Stephens designet og testet båter. Grunnleggeren av Nautor, Pekka Koskenkyla, beskriver det slik:

 

Rod and Olin Stephens were a good team. Olin was the scientist, who rarely traveled from the office and his drawing board. Rod was the opposite.

He was the practical man, who liked to travel and visit the yards that were building S&S designed boats around the world.

He would go out with customers on sea trials. In short he would help the yard to build a high quality boat and he would help the client to sail it well. His expenses were very reasonable. I remember him charging $100 per day and part of the traveling expenses, which were reasonable, because when he came to Europe he could maybe see ten different individuals or companies, so each one paid only 10 per cent of his expenses. Rod was very much a hands on person.

At the yard he wasted only little time in the office. He was crawling all over the boats looking at each detail with his yellow note pad. He would take first his notes from previous visit and like a schoolmaster make sure that the previous points were rectified and if not they would be included in the new list.

His work for us was absolutely essential. Because of his long experience in both sailing and building he knew more than any other living soul about sailing boats and how to build them right. Especially in our case we could not have been able to obtain the high quality of which SWANs have always been known without his keen interest and frequent visits. Typical of him was that, when a boat was launched and the owner asked him to participate in the sea trials with the builder and often sailmaker present, he would want to start at the crack of dawn. This was usually hard for the owner, because he would have celebrated typically the night before with champagne and maybe some stronger liquids, but Rod did not care, because he went to the bed at 9 PM and only drank milk.

 

Early next morning he would have himself hoisted at the top of the mast checking all the rigging and attachments, then down to the spreaders etc. The owner who was anxious to go sailing would impatiently wait for hours with his crew. At lunch time Rod would only have a sandwich and a glass of milk while the owner would have a big meal in the restaurant with his crew to kill boredom and time.

It was a long time before Rod was down to keel bolts and the builder's rep., often myself, had to be with him, because he wanted to make sure that I understood what he meant with his list of comments in his yellow note pad. The sun would be on its way down before he was ready to do what everybody had been waiting for, i.e. cast off and hoist the sails. It would, however, not be a pleasant cruise, because he made every-body work hard by constant sail changes.

All the sails had to be tested at different angles of wind. All the deck fittings and their right positions with each sail verified. Another few sheets of notes were written and if a representative of the sail maker was present the builder's rep. could have the heat turned off for a few moments. These sea trials were always a full day of hard work, but well worth of it, because only few potential problems went without notice. The work that Rod did was as important as the design, because the SWANs rarely had technical problems, much less so than many other boats. Obviously if something on the boat breaks down before the finish of the race it can not win, no matter how good the design and crew is. Rod's work helped our reputation as a builder of strong boats that win races. No other design office has had such a team. Olin would design and Rod would make sure it was built right and then even test it afterwards rather than just make the drawings and leave the rest to the builder. It was our luck that we had them rather than some other designer.

Link to post
Er det noen som kjenner til nybåtkjøp uten reklamasjoner/mangler/feil,uavhengig av merke/pris

Joda det har jeg hørt om , flere tilfeller faktisk.

Vel i et av tilfellene så må jeg innrømme at båteieren sa at den ene høyttaleren ikke virket inne i båten etter å ha seilt en dag fra verftet , han ringte de og servicemannen avbrøt ferien og kjørte i et halvt døgn for å komme ombord i 15minutter og fikse saken , jeg legger også den på feilfri leveranse siden båten var perfekt innen han var i hjemmehavnen

Link to post
Joda det har jeg hørt om , flere tilfeller faktisk.

Vel i et av tilfellene så må jeg innrømme at båteieren sa at den ene høyttaleren ikke virket inne i båten etter å ha seilt en dag fra verftet , han ringte de og servicemannen avbrøt ferien og kjørte i et halvt døgn for å komme ombord i 15minutter og fikse saken , jeg legger også den på feilfri leveranse siden båten var perfekt innen han var i hjemmehavnen

 

Det er vel hva man kan kalle vanvittig bruk av ressurser. Jeg hadde nektet plent dersom jeg var kunde og en leverandør hadde foreslått å sette i gang et slikt apparat for en slik bagatell.

Link to post

Mulig det men om jeg henter en båt på et verft og seiler avgårde i dag så føler jeg ikke at jeg kan forvente mindre enn at de ringer meg i morgen og spør hvordan turen går , når jeg da sier at joda ombord her er alt i orden bortsett fra en høyttaler inne i båten som ikke virker , om de da sier følgende.

Blir du liggende lenge der du er nå ? mm hmm hmhm jaha, da sender jeg en tekniker og fikser feilen.

((( de sukker og stønner ikke og sier at helvete åsså nå må vi stoppe ferien for teknikeren)))

 

Når det da kommer en tekniker blid og glad og fikser saken så driter jeg i om han har kjørt 2timer fra verftet eller 6timer fra ferien på vestkysten , saken kan ha flere sider , husk på at det kan være enklere for de å ta feilen med en gang der og da istedet for å vente til kjøperen har seilt båten til Norge , da må de jo kjøre bil i et halvt døgn 2-3dager senere for å fikse høyttaleren.

 

Betaler man så mye penger for en båt så får de stille opp og fikse tingene om de ikke har klart å levere det man har betalt for , båten skal være perfekt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Regner med at eieren av denne båten hadde betalt godt for dette i forkant da han betalte båten og dermed er ikke dette mer en forventet... når "billigverft" hopper opp når kunder ringer med småfeil så skulle det vel bare mangle at ikke de dyre gjør det samme og litt til etter mitt syn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Skal vi ta den diskusjonen da ? spørsmålet var jo:

 

Sitat: (fem@il @ 12.01.09 14:01) *

Er det noen som kjenner til nybåtkjøp uten reklamasjoner/mangler/feil,uavhengig av merke/pris

 

Spiller dette med pris noen rolle da , det er jo bare effektivitet og stordrift og toyotaproduksjonsmetoder som skiller de som koster en sum fra de som koster en annen sum.

Båten koster vel omtrent som en bav 46 så ja det er mye penger

Link to post

Ja vi er alle forskjellige , sålenge de ikke informerer meg om at en eller annen stakkar avbryter ferien for min del så ser jeg null i veien for å ikke ville ha personen ombord for å fikse bagateller om verftet insisterer på å få gjøre det , hvem ville ikke det. Er det virkelig noen som betaler 1-2 eller omså 3 eller 5mill for en båt og så bare trekker så skuldrene når ikke alt er i perfekt stand

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...