Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Så artig det fungerer med den asymetriske benken! Det overrasker meg, men sånn er det.

 

Skal til DK og hente en ny B31C til helga, jeg er hjelpemann :-) Ser værmeldingen sier veldig lite vind, så det blir nok VP som må stå for fremdriften skal vi komme frem i vettug tid.

Link to post
Share on other sites

Er seilet for stort

 

Tenderer til å være enig. Dersom man ikke får teitet masteliket og båten ikke er utstyrt med Cunningham, så er enten seilet for langt eller masta for kort. Dette vil jeg betegne som en betydelig mangel.

Forutsatt at seilet er sjaklet i riktig sjakkel på masta.

Link to post
Share on other sites

Tenderer til å være enig. Dersom man ikke får teitet masteliket og båten ikke er utstyrt med Cunningham, så er enten seilet for langt eller masta for kort. Dette vil jeg betegne som en betydelig mangel.

Forutsatt at seilet er sjaklet i riktig sjakkel på masta.

 

Ja, eller at bommen er satt litt for høyt, nei det er klart at det er en vesentlig feil. Spørsmålet pt er om det er feil eller om det er jeg som er skeptisk. Føler meg sikker på at det går for høyt, men jeg har tatt feil før. Har hørt om en 350 som kilte fallet i toppen og knakk hjulet der. Vi var derfor obs på dette når vi heiste seilet og ble skeptiske når vi så det gikk så høyt, men som sagt må vi opp i masta før vi får se dette 100% sikkert. Det er selvsagt riktig at seilet ikke kan være større enn oppgitt, det vil nok fort gå utover LYS og det blir selvsagt også feil å få en cunningham. Seilproffen min ville hatt det da dette er noe som burde vært der uansett. Vel, vi får se hva enden blir på denne visa. Håper å få sjekket dette i riggen selv så jeg vet litt mer om hva vi snakker om før Nelson ser på den...

 

Nelson ringte forøvrig i går ang. listen over feil og det faktum at Yanmar sier det vil gå 3 uker før bunnpanna er på plass. DET irritere meg så nå har jeg ringt Yanmar og denne skal først til Nederland og den er ikke kommet der enda, ble bestilt 29. april, samme dag som vi hadde Preben ombord i Helsingør. Vi får klar oss med sumpen under motoren og litt oljesøl i et par tre uker til tenker jeg minimum. Så går jeg båten til Stavanger, laber respons hos lokale verft gjør at jeg heller tar denne turen som en helgetur og så får jeg hente båten helgen etter, forhåpentligvis med både tett motor og tett båt, vi får nå se...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det noe nytt i saken?

 

 

Tror nok Bjoris, som meg, er opptatt med å seile disse dager. Så får feil være feil og godvær med vind i en ny båt være fokuset for nå.

 

Ja, det blir å snike eg innom baatplassen i arbeidstiden og det bør jo ikke være for lenge... :yesnod: Status er at båten har falt veldig godt i smak, vi var på pinsetur fra fredag til mandag, 70 nmil og både stille og liten kuling for seil. Kuling for seil med småbarn er tull, men så ble det litt mer enn jeg hadde trodd. Ingen ble skremt, båten oppførte seg veldig bra og ingen problem, men det er jo klart at i noe sjø og så begynner det jo å bli vanskelig å håndtere småbarn ombord, vi var 4 voksne ombord på det strekket ellers hadde vi nok gått innaskjærs. Mor og barn er veldig fornøyd med båten, den fungerer storveis for oss 4 på tur, vi bruker som planlagt 2. akterkabin til lagring av vogn, bagger mv og det er jo rett og slett luksus å ha eget lager i tillegg til to store sovekabiner.

 

Ingen ny feil er oppdaget på båten og til min forundring lakk det ikke en dråpe ved masta i går når jeg vasket båten grundig på dekk og spylte med en kraftig slange direkte på mastefoten. Lurer jo på om det er vann som følger masta som renner inn, men det er ikke via koblingene, der er en svanehals og det er ikke på denne eller ledningene fra denne det kommer vann fra. Forøvrig er det også svært lite lekkasje fra giveren, kanskje en dråpe og to pr tur. Dreneringen på ankerluka lekker heller ikke ved slik seiling som nå. Vi surfet mye på vei hjem og da var denne koblingen under vann lenge om gangen og da kom det noen dråper. Dette skjer jo ikke nå så det er ikke rare greiene og ikke noe som MÅ fikses nå. Det er heller ikke en dråpe på sjøvannskranen så dette ser ut til å være en krane som måtte trutne litt, det er ikke en vanlig kuleventil, men en du skrur på. Ikke vet jeg, ting som fikser seg selv skal eg jo være meget skeptisk til... :lol: Det drypper et par dråper på eksosslangen så av øvrige ting så er det motoren og dette med storseilt samt putene som ikke passer/ikke har stoff på undersiden som tåler borrelåser. Resten er bare helt små detaljer som jeg ikke gidder å fokusere på før til høsten. Sitter nå å lurer på om jeg skal prøve å få fiks på motoren lokalt og heller vente på resten til denne omreisende Hanse-karen kommer innom. Det er jo ikke vanskelige ting å fikse. MEN, så får vi se da om det blir andre boller når det begynner å regne. Tro det eller ei har vi bare hatt 3 dråper på dekk siden vi kom hjem for snart 14 dager siden...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris, du bør skrive om profilen din. Du er vel ikke akkurat skuteløs lenger.

 

Nettopp :lol:

 

Vel, fikk gennakeren i dag, har du bestilt? De er så hyggelige at de sender med verdi 165 dollar, så mva ble beskjedne kr. 211,-, altså betaler du bare for gebyret. Dette er ikke noe jeg har bedt om, men ulempen er vel at du ikke får mye igjen dersom pakken forsvinner. Er iallefall glad til at jeg slapp 2500 kroner. NÅ ble det iallefall skikkelig billig, full radial gennaker inkl sock i 0,75 oz til NOK10.500,- levert på døren er jo innbruddspris. Så får vi se når vi får testet vidunderet ... Vi får vente med jublene til da. Ellers ble det blå i stedenfor grønn, men det betyr lite for meg, men selvsagt dårlig at de bommer på fargen, men blå er like bra som grønn så jeg gidder ikke å bruke energi på det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Apropos hentetur. Min "nye" Sun Fast 43 som jeg kjøpte brukt i Kroatia fjor er endelig ankommet bergen. Den har tilbakelagt 4400 nm de siste to månedene. Det er dermed av de lengre henteturene. Det har vært en del tekniske problemer underveis, men alt i alt ser det ut som båten har kommet bra ut av det. Kommer tilbake med bilder når overtagelsen er et faktum.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Apropos hentetur. Min "nye" Sun Fast 43 som jeg kjøpte brukt i Kroatia fjor er endelig ankommet bergen. Den har tilbakelagt 4400 nm de siste to månedene. Det er dermed av de lengre henteturene. Det har vært en del tekniske problemer underveis, men alt i alt ser det ut som båten har kommet bra ut av det. Kommer tilbake med bilder når overtagelsen er et faktum.

 

mvh

Viggo

 

Gratulerer med ny, flott båt. Har du bilder å dele med oss?

 

Snakket med en kollega nå som har opplevd at mva-kravet har kommet mange måneder etter at varen er hentet ut og betalt... Hmm Kanskje det kommer en mva regning fortsatt da? Noen andre som har opplevd dette? Plotteren betalte jeg mva på når jeg hentet den ut. Spørsmålet er jo om tollmyndighetene vet så lite om seil at de kan tro dette bare koster 165 dollar for den store esken inkl. frakt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tollvesenet kan kreve dokumentasjon på vareverdi ved å kreve faktura og betalings transaksjons info utlevert , dette skjer mange ganger og da sitter man i saksa om verdien er satt mye lavere enn reell verdi

 

Vet du om prosedyren da er at de holder igjen varen? Jeg trodde jeg var "fri" nå som jeg har mottatt varen, men det stemmer kanskje ikke?

 

Har ellers fått svar fra Nelson nå som har bedt meg måle mellom merkene på masten, målet skal være 13,18 cm. Er dette riktig så er det seilet som er for stort. Er dette feil så er det feil med masta eller nok mest sannsynlig festepunktet for bommen. Jeg blir meget overrasket om det ikke er seilet som er feil. Hvis bommen skal lengre ned så blir det fort dårlig med klaring mellom sprayhood og selvsagt pt er det god ståhøyde under bommen i bunnen av cockpit. Ut fra andre jeg har sett så ser et ut til at høyden er god så det er nok seilet... Ser jo for meg en mindre artig diskusjon om bommen er festet feil, da blir mitt krav ny mast pga alle hullene som da er feil. Vi får unngå krisemaksimering, det er nok klart mest sannsynlig at det er seilet som er feil. Håper å få tid til å måle i dag...

 

De jobber også for å få motorreperasjonen gjort lokalt slik at jeg kan få tatt resten på båten enten via den omreisende karen eller når vi likevel er i Ryfylke i juni slik planen er. Det er dårlig med tid til å få levert båten og hentet den. Skal jo også på land for stoffing. Det er nok ikke uvanlig at en ny båt må leveres inn, men det er jo klart et moment for travle folk om de rett og slett har tid til å kjøpe helt ny båt. Jeg har iallefall ikke tid, men jeg tar meg tid og har vært forberedet på det, men det er klart dette er et viktig moment når en kjøper båt... Likvel angrer jeg ikke et sekund, lå ved siden av en 342 som har nøyaktig samme pris som ny, og det er ikke tvil om at 350en er et hakk større på det meste.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått beskjed om at bunnpanna er 1 uke unna og at den blir levert til Yachtsenteret i Stavanger direkte da. Vel, dette tok sin tid og jeg stiller meg undrende til at Yanmar kan bruke så lang tid på å skaffe denne. Det er jammen bra at motoren kan brukes når ting holdes under oppsikt ellers hadde jeg blitt meget misfornød... Det tar altså 1 mnd å skaffe dette :eek:

 

Det jeg nå ellers sliter med på båten er å få frem disse lekkasjene jeg hadde. Nå er det potte tett over alt unntatt på bunnpanna og på eksosslangen. Ting fikser seg ikke selv så jeg får ta en ny runde med vannslangen nå og se. Til og med giveren til loggen er blitt helt tett... Hmm. Selvsagt for godt til å være sant, men det lærer meg også at småturer i fjordene på sommerstid neppe får frem alle feil i en båt, derfor tror jeg disse henteturene er meget nyttige også for å få frem feil som ligger latent...

 

Nå er det dags for opptak og bunnstoffing:) har ikke valgt produkter enda, må lese litt her på Baatplassen om hva som anbefales...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ting tar tid med deler fra Yanmar er min erfaring også. Volvo har jo levering på 24 timer og forhandler skryter av daglige sendinger med deler. Vet jo ikke helt om det er noe å skryte av at du trenger et lass deler hver dag men virker jo som det er et godt argument for noen...

Link to post
Share on other sites

Ting tar tid med deler fra Yanmar er min erfaring også. Volvo har jo levering på 24 timer og forhandler skryter av daglige sendinger med deler. Vet jo ikke helt om det er noe å skryte av at du trenger et lass deler hver dag men virker jo som det er et godt argument for noen...

 

Jeg ville nok foretrukket 24 timer kontra 1 mnd. :lol: Det motsatte argumentet fra Yanmar at det ryker så sjelden hjelper jo svært lite når det først er røket på min motor...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...