Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Jeg kjøpte en B31C i høst. Den står i øyeblikket hos LP i Danmark til innendørs vinterlagring.

 

Ringte Lundebåt fredag 30.11 og sa jeg ville gjerne ha båten på vannet mandag 17.03. Fikk vite at jeg var satt opp med onsdag 19.03 som sjøsettingsdato. Denne ble uten videre problemer flyttet til fredag 14.03. Service som forventet!

Da skal båten ligge klar til utsjekking for meg mandagen når jeg kommer til Danmark. Gleder meg som en unge.

 

Skal en tur til Danmark over jul med en Autoprop samtidig som jeg vil se båten for første gang. Sommerfugler i magen!

Link to post
Share on other sites

Ser man der Lanber! Min båt produseres først i mars med kontraktsfestet leveringsdato medio april så inntil mars har jeg nok lite info å komme med utenom at jeg selvsagt planlegger litt hver dag allerede, men vi kan holde det utenfor denne tråden, evt lage egen tråd. Poenget med denne tråden var å gi en bunnærlig tilbakemelding på hvordan service, overlevering av båt og generelt problemer med båt/service/reklamasjon i ettertid ble oppfattet... Jeg har heller ikke noe å klage på til nå, det tok lang tid å få bankgarantien, problemet ble oppgitt å være treghet i banken, dette tror jeg dem på fordi det var en skrivefeil i første eks og det tok enda lengre tid å få en ny der skrivefeilen var rettet! Siden Eurokursen gikk fra 8 til 7.71 og jeg selvsagt fikk utsettelse på betaling av forskuddet mens jeg ventet på en garanti med rett tekst var jeg jo selvsagt glad til. Sparte vel ca 7.000 på hele "problemet". Men det hadde vært irriterende om det hadde vært motsatt selvsagt. Ellers er jeg pt fornøyd med Nelson, jeg får svar på e-poster samme dag og grei tilbakemelding på de tingene jeg har spurt dem om.

 

En ting som er verdt å kommentere er at modellene 320/350 stadig blir mer forseggjort innvendig. En kan jo både si at dette er positivt og negativt, synd for dem som har fått blant de første båtene, samtidig ville det jo vært vanvittig å ikke oppgradere båtene etterhvert som en oppdaget nye og bedre løsninger. Jeg tror mye av tilpasningene kommer av tilbakemeldinger fra kundene noe jeg syns er meget positivt. Det er nok likevel slik at båtene kommer litt for tidlig på markedet og derfor ikke er 100% gjennomarbeidet. Et eksempel er at det nå gjort plass til dobbelvask, tipper de første 20-30 båtene gikk ut med singel vask... Jeg påpekte at dette var for dårlig i en turbåt på 35 fot og Nelson var helt enig. Det er derfor gledelig at det nå er skikkelig vask i en ellers meget bra bysse. Av andre endringer er det mer treverk innvendig, noen syns de nye 320 og 350 ble kjølige nedenunder, jeg syns det var deilig med en lys og luftig båt så jeg er litt spent på hvordan dette tar seg ut. Det er treverk i skrogsiden som er nytt samt hylle som er gjort om til skap, ryggstøtte ved kartbort, lysene har fått bedre plassering i forpigg osv, mao detaljer.

 

Ellers vil jeg påpeke at Nelson gav et bra inntrykk i kjøpsprosessen, det ble iallefall gitt ærlige svar på alt jeg spurte om, ikke noe dill med tullete skryt som jeg f.eks opplevde hos D-yachts (nå konkurs)... Det ble f.eks gjort oppmerksom på løsninger som de ikke syns var så bra osv så det ble iallefall ikke oversolgt. Steene hos Nelson sa også klart fra at dette er en turbåt i standard utgaven, ikke noe racer...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

14.03 er vel "palmefredagen" om jeg ikke husker feil, det betyr vel at du legger opp påskeseilas fra Danamrk da formoder jeg... Har du staket ut noen rute eller blir det Skagen og "raka vegen heim" med nybåten... eller tar du svenkesysten nordover et stykke... blir vel litt væravhengig vil jeg tro..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

14.03 er vel "palmefredagen" om jeg ikke husker feil, det betyr vel at du legger opp påskeseilas fra Danamrk da formoder jeg... Har du staket ut noen rute eller blir det Skagen og "raka vegen heim" med nybåten... eller tar du svenkesysten nordover et stykke... blir vel litt væravhengig vil jeg tro..

 

Tenker å ha et døgn hos LP før mannskapet mitt mønstrer på, gå gjennom båten og sjekke alt som bør sjekkes.

Setter kursen rett opp til Skagen fra LP, vil tro den biten går greit nesten uansett vær. Så blir det rett over dagen etter eller når været tillater.

Vi blir en gjeng som tar dette som en guttetur, har satt opp mannskapsliste og der er svigerfar satt opp som "øl jekker"

Noen døgn i Skagen trenger ikke være det verste.

 

Hadde en interesant opplevelse på Båter i sjøen. Var ombord å tittet på Hanse 320, det var altvernativet vårt. Der kunne damen i cockpit fortelle at denne båten var den eneste i sin størrelse med klasse A.

Uansett ikke tvilsome kommentarer som det som avgjorde kjøpet.

 

Gratulere med Euro kjøp Bjoris! Betalte selv hele herligheten til 7,95. I dag er jo det en gunstig kurs.

Du skal se det er en mer real båt du kjøper enn den som var på messa.

 

Har intet negativt å fortelle sålangt i prosessen. Snarere tvert imot. Fikk med nødstige på kjøpet, sa til selger han kunne da ikke med god samvittighet selge en båt uten mulighet å komme seg ombord på egenhånd. Han var enig i den!

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en interesant opplevelse på Båter i sjøen. Var ombord å tittet på Hanse 320, det var altvernativet vårt. Der kunne damen i cockpit fortelle at denne båten var den eneste i sin størrelse med klasse A.

Uansett ikke tvilsome kommentarer som det som avgjorde kjøpet.

 

Gratulere med Euro kjøp Bjoris! Betalte selv hele herligheten til 7,95. I dag er jo det en gunstig kurs.

Du skal se det er en mer real båt du kjøper enn den som var på messa.

 

Synd dere ikke fikk sett på en helt ferdig 320... Her er noen bilder for å prøve å forklare hvilke forskjeller vi snakker om, men jeg har selvsagt ikke bilder fra samme vinkler, men, men. Begynner å se veldig bra ut, jeg likte den første versjonen også.

 

nyeste_innredning_i_350.jpg

nyeste_innredning_i_350_2.jpg

FØR

saloon_stbd_350.jpg

 

Euro, ja jeg var heldig med forskuddet, akkurat nå ser det ikke bra ut for resten, men det eneste vi trenger er at det blir ro i finansmarkedene så vil NOK styrke seg markant, alt annet likt. Nå er jo aldri alt annet likt så vi får se. Men svekker krona seg ytterligere betydelig fra 8.10 som er nå så er alternativet valtualån i Euro... Det blir som å spille poker å "høyne"... :) Vel, litt spenning i hverdagen må vi ha...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kan Lanber og Bjoris sette opp en sammenlignbar oversikt over alle investeringskostnader, ekstrautstyr, propeller, springpullere, antifouling, forsikring, transportkostnader, reisekostnader - m.a.o: Ikke først og fremst hva man får for pengene, men hvor mye penger man reelt sett bruker når man først har gitt seg inn på å kjøpe nybåt?

Link to post
Share on other sites

Det blir nok vanskelig å sammenlikne våre båter direkte, men prismessig må B31 sees mot H320 og H350 må sees mot Bav 34. Prismessig er også disse båten mer like enn folk er klar over (tror jeg). Generelt syns jeg det er synd at ikke alle kunne oppgitt priser for sjøsatte, seilklare båter. En mye bedre pris for å sammenlikne enn slik det er i dag.

 

Med Euro 8 koster en rigget og sjøsatt Bav 34 inkl. lacybag og rodkick 814.000, tilsvarende Hanse koster kr. 821.500. På finn.no, nye båter står nå Bav 34 til 725.000 og Hanse 350 til 821.500, nesten 100.000 mer... for båter som i praksis har samme pris.

 

Min båt har følgende utstyr:

Komfyr

Varmtvann

El.kjøleboks

Dusj inne

Dusj ute - bare kaldt vann

Varmeapparat med 5 utblåsninger

Autopilot

Vindinstrument

10,4 toms kartplotter (kjøpt i USA for 7.700, monteres selv)

VHF (kjøpes for ca 3.000 og monteres selv)

Genakerpakke

Alle puter i (microfiber)

Stor motor, 29 hk Yanmar kontra 20

3bl foldepropell

Teak i cockpit

Sprayhood

Utfellbar badeplattform

Ekstra vinsjer

Pullere midtskips

Oppgradert strøm - 50 amp lader, ekstra forbruk (2*110 amp totalt)

2 akterkabiner

Klargjøringspakke

Levering Tyskland

 

Jeg betaler 118.000 Euro for dette. I tillegg kommer HK-avgift, bankgaranti og fortolling, ca 10.000 NOK. Med Euro 8 blir det 960.000,-. I tillegg kommer hentekostnaden, jeg regner med det går 10.000 på dette, men jeg syns det blir feil å ta dette med i regnestykket, dette ser jeg på som en spennende opplevelse, en tur. Dette må vel være en av fordelene ved å kjøpe helt ny båt?

 

Du etterlyser totalpris, det er litt vanskelig å si, men innen 2 år har jeg nok brukt følgende:

 

Båt: 960.000

 

Ekstra når båten kommer til Norge:

Stoffing: 6.000,- (gjør det selv)

Cockpitkalesje: 15.000

Genaker: 10.000 (Kjøpes fra østen)

Div mindre ting 15.000 (har noe, kjøper nok mye nytt...)

 

En kan vel fort si at min båt kommer opp mot 1 mill. Er vi skikkelig heldige slik at krona styker seg markant over nyttår kan det fakisk bli ned mot 970.000-960.000,- siden vi betalte forskuddet på svært gunstig kurs...

 

Var det noe slikt du tenkte på? Noe som mangler?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

B31C

 

- Sprayhood og kalesje

- Komplett varmtvanns opplegg inkl dusj ute, inne etc.

- VHF med antenne

- Ekstra pullere midskips

- Lazyjacks

- Luftvarmer 3,5kw m ekstra ventil bad.

- Ekstra forbruksbatteri

- Anker med el vinsj, baug og akter.

- Nødstige for å komme seg ut av vannet

- Rigg og klargjøring inkl priming og stoffing

- Transport båt til LP i DK

- Transport egne folk til DK for hjemtur

- 1 Overnatting mannskap på hotell i DK

 

Proviant:

- 5 kasser Tuborg

- 3 fl Courvousier VSOP

 

Pris: 765000,-

 

Så drar jeg på tur til UK (med fly) for å hente en Autoprop. Koster meg 12.500 for en 2 bladers.

Vurderer å hente med en Ray ST6002 S1G samtidig. Blir fort 20.000 til der.

 

Tenker det blir 800.000 med de 2 "ekstra" utgiftene på slutten der.

 

A.

Link to post
Share on other sites

Jeg har garanti på forskuddet, rest betales når båten er klar... Lanber sin er jo produsert så han eier jo båten nå som den er betalt, selv om den ikke er overtatt....

 

Lamber bør nok beholde garantien inntil han faktisk har overtatt båten.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Prisforskjell B31C og B34C er 180.000, så kommer motoroppgradering i tillegg (ikke mulig på 31).

Prisen blir dermed tilnærmet identisk med Bjoris sin Hanse 350 hvis jeg hadde valgt en B34C.

Er det prisen i prislisten som skiller 180 000.- ? ekstrautstyret til en større båt er også som regel dyrere enn på en mindre båt så det er ikke umulig dette også utgjør en forskjell.

Link to post
Share on other sites

B31C

 

på hotell i DK

 

Proviant:

- 5 kasser Tuborg

- 3 fl Courvousier VSOP

 

Et tips Lanber, registrer båten før du drar ned dit, mrk den der nede. Kystvakten overvåker ofte Skagen Hamn.

Ureg båter blir ofte rapportert til norske kystvakten. Oftest for sjekk av mva/avgifter. Men når de først er ombord så titter de

litt videre.

 

Jeg reg på forhånd, ble stoppet, papirene i orden. Men vi var litt uenige om kvoten. :lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg reg på forhånd, ble stoppet, papirene i orden. Men vi var litt uenige om kvoten.

 

Dette er jo litt interessant, jeg kommer jo til å handle noe i Tyskland til båten utover det båten leveres med. Har jo. f.eks vurdert flåte og cockpitkalesje. Er det normale at du da betaler tysk mva og får refundert eller er det tolling på egen samvittighet? Annet tar jeg jo med hjemmefra som plotter, men jeg bør vel ha med kvittering på dette også da så det ikke blir mistanke om at det er kjøpt uten mva.

 

Hvor ble du stoppet?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vel jeg og ca 100 andre båter ble stoppet ved Tisler(Svenskegrensen Østfold).

 

Jeg viste frem leveringspapirene, alt ok. Dette fordi båten var reg. Men selvfølgelig i merket på selve båten. Vår er i ikke

reg i skipsregsitret, men småbåtregistret.

 

Men vi hadde med en del flytende for mye. Ble fortalt at dette var ikke hovedgrunnen til aksjonen

 

Aksjonen bestod av kystvaktskip, ribber, og luftstøtte(1 fly). I tilegg lå et danskt kystvaktskip Skagen(ytre havn). De dro

inn i følge Fredrikstad Blad 3 store båter som det var forsøkt undratt mva/avgifter på.

 

Dette skjedde 5. juni ifjor(1.pinsedag) Sikkert noe arkiv som man kan sjekke.

 

Vår kostnad 205,- Fikk mye i rabatt. kan fortelle at de har bærbare bankterminaler. Ikke tro at dette var eneste aksjonen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra Nelson at deres underleverandør ikke har mva refusjon og dermed vil en måtte betale Tysk MVA, 19%. Antar at dette strengt tatt ikke blir riktig, da jeg vel skal betale mva for alt over 6.000 uansett om jeg har kjøpt uten mva eller ikke?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Meget bra initiativ! Vi har kjøpt en Bavaria 38C som skal hentes litt etter påske. Kommer til LP-yacht i starten av feb. Dere kommer sikkert til å få høre fra hjemturen vår også! (Som forøvrig er til Svolvær-Lofoten) Det betyr at båten er kjøpt hos Hovde maritim som forhandler Bavaria i Nord-Norge... Skal ikke uttale meg om servicen der er bra enda. Men dette kommer etterhvert.

 

MVH

Carpe Diem

Link to post
Share on other sites

Forbannet tull. Selvsagt har de mva refusjon. Sålenge de er MVA pliktige er ikke dette noe problem.

Kjøpte selv en bil i Tyskland fra en elektriker som drev eget firma (han hadde Lotusen som firmabil), null problem med refusjon.

 

 

Fikk svar fra Nelson at deres underleverandør ikke har mva refusjon og dermed vil en måtte betale Tysk MVA, 19%. Antar at dette strengt tatt ikke blir riktig, da jeg vel skal betale mva for alt over 6.000 uansett om jeg har kjøpt uten mva eller ikke?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...