Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Ja da er det 3 år siden jeg hentet båten i Danmark. Det har vært 3 fine år med mange gode minner.

 

Status nå etter gode 2500nm er at båten skal selges for å gjøre oss istand til å kjøpe en strandeiendom som kommer ut for salg.

Den kjæreste eiendelen jeg har er lagt ut på Finn og responsen har ikke uteblitt. Det kommer en for å kikke på ho idag. Når han kjører 30 mil for det så tenker jeg han er seriøs, enten det eller så er prisen for lav :-)

 

Lundebåt har hatt kjapp og god service hele veien, reservedeler sendes raskt og jeg har fått god oppfølging. Vil gjerne handle båt med dem ved neste korsveg, for den kommer. Skal ikke være mange år uten seilbåt etter dette! Er skikkelig frelst.

Link to post
Share on other sites

Tænk at det allerede er tre år siden! Dette var en af de første hente-tråde jeg fulgte med i og det var god læsning! Jeg ønsker jer held og lykke med salget og skiftet til "landkrabber". Hver ting til sin tid - alt er et spørgsmål om prioritering. Må I få endnu mange gode timer i en kommende hytte!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Ja, ser der var den tråden oppe igjen. Status etter 3 år. Båten står nå på land for den årlige vårpussen og vi er fortsatt veldig glad i båten vår, men det har vært mye feil, samtidig har det stort sette bare vært småting som ikke har gjort livet så veldig surt, men det er jo irriterende når så mye penger legges på bordet. Vinduene har jo vært en katastrofe på Hanse 2008 modeller, nå står min for tur til å lime dem opp igjen for 3. gang. Denne gangen skal vi få nye vinduer da feilen endelig er lokalistert il å være vinduene og ikke primer/lim som først antatte. Siden importøren er konk for lengst er det bra at vi får fikset dette, Fjordsailing og Hanse gjør en formidabel jobb for å etterlate seg et godt rykte pga disse vinduene, det er svært tidkrevende å bytte og det er solgt mange båter i 2008 og noen i 2009 er vel også berørt.

Jeg ser jo at båten ikke har topp finish på alt, men du må se nøye etter for å se det. Vi har seilt båten mye og tidvis hardt og alt har holdt til nå, ingen sprekker eller rare lyder, den er fortsatt svært så stille når den seiles hardt så det tyder på at den er solid bygd. Etter hvert har vi fått god båtfart også i regatta, LYS-tallet kom ned fra 1,24 til 1,22 og gjør den mer konkurransedyktig, da er vi vel på det samme som Jeanneau 36 i performance så det er fortsatt ikke gjort av seg selv å seile båten opp, men Karl Otto som var med på treningsseilas hos oss før påske mente båten gikk meget bra ifht 1,22 så vi får vel skjeper oss da:)

 

Det kribler foran første regatta, endelig er tiden her igjen:) Vel, for dem som måtte være interessert så har jeg blogget alle turene vi har hatt med båten, dette er blitt som loggboka vår og den ligger tilgjengelig for alle her www.bjoris.blogspot.com

 

Så er spørsmålet om jeg ville kjøpt Hanse igjen? Mja, jeg har vel blitt så bitt av regattabassillen at jeg nok ville sett svært nøye på Dehler eller Elan, men så er det dette med pris og størrelse, En Dehler 35 er ikke så VELDIG mye dyrer, men så har den plass omtrendt som en Hanse 325 og da blir jo regnestykket et annet... Så har jeg vel utviklet litt kvalitetskravene mine så det spørs om ikke Dehler hadde trukket ståret foran Elan, jeg var ikke spesielt imponert over finishen i Elanen, Dehleren derimot var meget flott noe testen i siste Seilas også hadde fått med seg... Men skal vi opp mot 40 fot i neste båt kan vi nok glemme kvalitetsmerkene. En Bavaria 40 er jo langt fra uaktuell, siden den nå er full av Hanseideer og betydelig mer solid bygget, men så er jo prisen høyere enn på tilsvarende Hanse... Nei, ikke lett å si. Vi har planlagt å ha Hansen til den er 10 år så blir det nok noen fot opp eller mer regattabåt, vi får se det er 7 år igjen da så mye kan skje...

 

Lykke til med salget Lanber!

Redigert av bjoris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haha Honduras!

 

Jeg har så og si bare godord å komme med når det gjelder både båt og ikke minst eierskap av båt.

De negative ting jeg har opplevd har jeg delt med dere i denne tråden, kort oppsummert båten har fungert fint og det har ikke vært store negative overraskelser.

 

Et tips når du skal handle båt, ikke undervurder det å ha full ståhøyde. Jeg har savnet det ombord mer enn noe annet.

 

Jeg skal ha seilbåt igjen når vi får avklart økonomien etter kjøp av nytt hus denne sommeren. Har ikke sans for den nye serien fra Bavaria så den hopper jeg over.

Erfaringen med forhandleren gjør jeg nok vil kikke først i den butikken når tiden kommer.

 

Vi får se hva tiden bringer :-)

Link to post
Share on other sites

Må jo bare kommentere litt siden jeg kjøpte Bavaria 31 på samme tidspunkt som Lanber. Min mening om 31 foteren er at den var for kort og for bred. I litt sjø så datt en liksom ned i bølgene, og med mye sidevind så slapp den litt fort.

 

Nå har jeg anskaffet den nye Bavaria 36. Den seiler helt nydelig i forhold til 31 foteren. - og siden det ikke står Bavaria et eneste sted på båten har jeg fått mange kommentarer på at det ser ut som en moderne seiler med gode seilegenskaper :thumbsup: Litt som å servere billig brennvin fra dyr flaske. - Mange som blir skikkelig overrasket når jeg forteller at det er en Bavaria.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...og siden det ikke står Bavaria et eneste sted på båten har jeg fått mange kommentarer på at det ser ut som en moderne seiler med gode seilegenskaper :thumbsup: Litt som å servere billig brennvin fra dyr flaske. - Mange som blir skikkelig overrasket når jeg forteller at det er en Bavaria.

 

 

Høres jo nesten ut til at du skammer deg over at merket er Bavaria? Men slik er det sikkert ikke, siden du nettopp har kjøpt deg en ny båt av dette merket.

 

Satte båten på vannet i dag og jeg må si jeg er stolt av båten min. Den er like blank i dag som da den var ny i 2003. Den holder seg flott uten problemer av vesentilg karakter (skrev her av "vesentlig karakter" for ikke å provosere. Lot være å skrive: "noe slag". Av erfaring vet jeg at det er nødvendig å ta slike hensyn her på båtplassen :yesnod: )

 

Nå begynner båtsesongen :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Bare for ordens skyld : Jeg var i det store og det hele veldig fornøyd med B31. Men det var nå det jeg så som svakheter. Forøvrig er jeg på ingen måte flau over å ha Bavaria. Jeg bare synes det er festlig når folk som egentlig er veldig skeptisk til Bavaria, synes båten er kjempe fin og får helt hakeslepp når de hører at båten er en Bavaria. ( Det er forøvrig min 3. Bavaria, så nei jeg er ikke flau over å ha det :thumbsup: )

Link to post
Share on other sites

Det er du vel. Ellers hadde du møtt opp i lokalene hvor lev. hadde utstilling forrige uke :tongue:

 

Savnet deg ikke :lol:

 

- må vente litt med å dra dit igjen. Ellers blir det bare ny båt neste år også :lipseal:

 

- Forøvrig har jeg seriøst vurdert alternativet med å ha vinterlagring hos LP yacht. Kunne vært deilig å føle seg båtløs til vinteren, uten å gå konkurs av kostnaden for innelagring :blush:

Link to post
Share on other sites

Båten er overlevert og oppgjør på konto.

Hatt noen småjobber som måtte utføres for at båten skulle være 101% ved overtakelse og kom greit i mål der. Verre var det at regnet bøttet ned når jeg skulle polere overbygningen i går, det gikk heller dårlig.

 

Ble med opp til Risør i går for å gi hint og råd, småtriks og andre ting man lærer seg om båten. Håper han fortsatt er like fornøyd når den verste (beste) nybåtfølelsen har gitt seg.

Vi hadde vind pluss minus liten kuling på platt lens nesten hele veien. Steike kor artig. Båten toppet 8,6 knop og turen gikk som en drøm.

 

Så blir jeg skuteløs ei stund fremover

Link to post
Share on other sites

Haha, ja han sjikanerte meg på det groveste, gjentatte ganger, for å selge båten han bror din.

Vi hadde en kjempetur over dammen :-) Fint vær, t-skjorte i Skagen, god mat og god drikke. Så like fin tur tilbake igjen. Kunne vært mer vind, men noe skal man jo alltids ha å klage på.

 

Skal ha seilbåt igjen! Det er ikke tvil engang. Men det tar nok noen år før vi trår til.

I mellomtiden fisker jeg etter noe som vil ha fokkeslask og vekt på rekka her lokalt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...