Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

God tur, bjoris, og lykke til med overleveringen. Om folka på verftet eller representanten fra importøren skulle få dårlig tid så er det deres problem, du skal gjennom sjekklista og i tillegg skal du ha tid til å se etter de litt mer sære feilene. (En av de jeg fant på min båt var at lanternene i masta var koblet på feil brytere. Det var en enkel retting, men umulig å se før ut på kvelden. Den særeste feilen var nok at slangene til varmt og kaldt vann i byssa var byttet om. Et annet problem jeg ikke så med en gang var at slangene fra varmeveksler til varmtvannskolbe ikke var festet godt nok i kolben. Ikke noe som dryppet i motoren, men likevel mistet jeg alt for mye kjøleveske.)

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Sjøtummel... Det er mye som kan være galt, jeg har prøvd å se etter andres erfaringer å få det med i listen vår, den begynner å bli lang. Nelson M er ikke tilstede, men di seier det samme ta den tiden det tar og ikke føl at en hefter den som overleverer så det skal jeg huske. Nå blir det uansett vanskelig å få kontroll på alt samme der og da, men vi har jo noen dager til å studere ting mer nøye også, men overtakelsen skal gjøres skikkelig. Ofte er det vordende eier som har det for travelt iflg Nelson... Vel, hektisk pakking her samtidig som jeg gjør siste innspurt på de 20 kvadratene med gang jeg har flislagt siden påske. Nå har jeg fuget og skal til å vaske fugene så det ble i siste liten. Puh. En avtale med fruen er en avtale... Vet at når jeg kommer hjem så blir det blytungt å begynne å jobbe på huset så derfor heller litt stress nå, men ikke mer stress enn at jeg kan sufe litt på båtplassen :lol::flag:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ja, jeg bruker bloggen nå, det har vært utrolig hektisk å overta båten. Vi har knapt hatt tid til å spise...:) Nå er vi klar for hjemturen, men skodde har gjort at vi måtte utsette litt som dere ser av bilene tatt raskt med mobilen og lagt i bloggen.

 

Jeg holder meg til bloggen fremover, dere må gjerne stille spørsmålet og slikt der også, men skal se om jeg rekker innom her av og til også...

 

Båten er knall, men det er en del skuffende detaljer som rett og slett er slett arbeid. Jeg hadde ikke ventet bedre, men håpt hadde jeg kanskje. Verste er at det allerede er hull i en pute i salongen på undersiden da borrelåsen ikke har motstykke og derfor river i filler stoffet. Har skrudd av borrelåsene der nå så får vi sikkert en løsning av Nelson. Vi skal også få nye puter da disse er 6 cm for korte!!! Det går fort i svingene på verftet, en stor opplevelse å være der noen dager, men nå er vi altså klar.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ups, har ikke tenkt så mye på hvordan jeg blogger. Håper dere ser det, har lagt ut mye i dg, hadde god tid underveis i 4 knop til å redigere og få inn bildene så tingene lå klart til vi kom i havn...

 

Som dere ser sliter vi med motoren og en lekkasje. Vi hadde tenkt å gå i morgen, men vi avventer nå en mekanikker, etter en prat med Nelson i kveld ble vi enig om at det fort blir et problem om ting skjer med motoren når vi nå er klar over dette problemet... Liker svært dårlig om vi ikke får nyttet den sterke medvinden vi får i morgen, men vi får se. Kanskje syns Yanmar at det er tilrådelig å la oss gå uten at det blir på eget ansvar... Kjiipt. Nå har jeg hatt to Yanmarer og begge har hatt alvorlige feil. Tiden der Yanmar var knallmotorer er kanskej forbi???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ups, har ikke tenkt så mye på hvordan jeg blogger. Håper dere ser det, har lagt ut mye i dg, hadde god tid underveis i 4 knop til å redigere og få inn bildene så tingene lå klart til vi kom i havn...

 

Som dere ser sliter vi med motoren og en lekkasje. Vi hadde tenkt å gå i morgen, men vi avventer nå en mekanikker, etter en prat med Nelson i kveld ble vi enig om at det fort blir et problem om ting skjer med motoren når vi nå er klar over dette problemet... Liker svært dårlig om vi ikke får nyttet den sterke medvinden vi får i morgen, men vi får se. Kanskje syns Yanmar at det er tilrådelig å la oss gå uten at det blir på eget ansvar... Kjiipt. Nå har jeg hatt to Yanmarer og begge har hatt alvorlige feil. Tiden der Yanmar var knallmotorer er kanskej forbi???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ups, har ikke tenkt så mye på hvordan jeg blogger. Håper dere ser det, har lagt ut mye i dg, hadde god tid underveis i 4 knop til å redigere og få inn bildene så tingene lå klart til vi kom i havn...

 

Som dere ser sliter vi med motoren og en lekkasje. Vi hadde tenkt å gå i morgen, men vi avventer nå en mekanikker, etter en prat med Nelson i kveld ble vi enig om at det fort blir et problem om ting skjer med motoren når vi nå er klar over dette problemet... Liker svært dårlig om vi ikke får nyttet den sterke medvinden vi får i morgen, men vi får se. Kanskje syns Yanmar at det er tilrådelig å la oss gå uten at det blir på eget ansvar... Kjiipt. Nå har jeg hatt to Yanmarer og begge (222 hk og 29 hken nå) har hatt alvorlige feil. Tiden der Yanmar var knallmotorer er kanskej forbi???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, da er vi vel hjemme vi også og kanskje på tide å dra frem denne tråden igjen. Jeg har en liste over feil på båten, det er ingen hemmelighet. Den er lang også, men det går mye i småting som er både lett å fikse og lett å leve med en stund. Som eks kan jeg nevne en flis i teakkarmen ved inngangen, noen små flekker maling/lakk på teaken på en luke, noen dører som er litt skeive og som jeg nok justerer selv. Vi har fått avtale om å finne et lokalt verft, men det er jo ekstremt hektisk nå om dagen så telefonrunde i dag har vært lite oppløftende. Det er nok en av ulempene med å kjøpe på våren. Henter en i august/september har en fortsatt fint hentevær og god tid til å få båten i perfekt stand. Noen av våre feil er tidkrevende å få orden på og jeg er redd vi vil få en utfordring med å få alt dette ok før vi tar vår tidlige ferie, men så er nå det meste mulig å leve med, men det er jo kjedelig å legge til havs med familien om det ikke er tett over alt... Vi får se hva Nelson får ordnet.

 

Av mer vesentlige feil snakker vi om:

 

1. Lekkasje i bunnpanna på motoren (det er konstatert støpefeil)

 

2. Div lekkasje, ved mastefoten, eksosslangen, logg-giver, gjennomføring for drenering av ankerboks (muligens bare et par dråper totalt på hele turen) da det er vanskelig å skille denne fra giver-lekkasjen. En mer mystisk lekkasje har oppstått når vi spylte båten ved hjemkomsten. Videre har vi også sett et par dråper fra bunnventilen (den som går inn på seildrevet), men etter at vi tørket er det ikke kommet tilbake. Mulig det er noe som skal trutne her i ventilen? Litt ubehangelig sted å ha lekkasje iallefall og ganske fantastisk av Yanmar at det ikke er plass til 2 slangeklemmer på alle koblingene med sjøvann. På impelleren f.eks er det ikke plass til 2...

 

Vi har gått meget nøye tilverks å sett over alle overføring, brukt toalettpapir for å se, det er selvsagt en mulighet for at det kan være kondens, men jeg tror ikke det på noen av disse. Kom til at det måtte være kondens det som var utenpå bunnventilene på toalettet, det var tørt i overføringene, men litt "svette-perler" på selve kranen, jevnt fordelt. Det er vel kanskje ikke så rart når vi har 25 grader innvendig og det er 10 grader i sjøen?

 

3. Storseilet virker også å være litt for langt i masteliket, det går iallefall forbi den sorte streken i masta og vi har vært redd for at det går i toppen før det er stramt. Vi har derfor seilt med litt slakt fall, dette blir nok et problem på hard kryss. Vi snakker ikke om at du kan se på liket at det er slakt, men vi får ikke ut de siste 2-3 cmen antakelig. Det er vel også slik at en ikke har lov å heve seilet over denne streken i toppen, isåfall snakker vi om min 10 cm feil...

 

4. Putene i salongen har også vært nevnt i bloggen. Disse er meget pene og jeg er knallfornøyd med farge og at vi gikk for microfiber, men baksiden tåler ikke å bli hektet på borrelås, det gikk fort hull på dem. Dessuten var ryggstøtten og sitteputen for kort så det er allerede avtalt at vi skal få nye puter i salongen, det betyr ikke mye så dette haster ikke, med unntak av de to "puffene" disse er det belastning på når du går inn og ut av salongen og derfor gikk det også hull allerede før vi forlot Greifswald, ikke bra og det var Hanse helt enig i, men siden det er spes.bestilte puter gikk det ikke å få nye før avreise...

 

5. I går hadde vi en "klikk" i autopiloten. Den dra babord og stoppet ikke når jeg trykket et par 3-5 ganger på 1 graders knappen, mulig det er en funksjon når du trykker mange nok ganger, men jeg tror ikke det da den måtte slås av og på før den fungerte som forventet igjen. Vi får følge med på dette...

 

ERFARING

Jeg angrer på at vi hadde så mye vi skulle fikse selv der nede, det gikk utover planen om å sjekke båten. Jeg vil iallefall anbefale alle om å spyle båten grundig før avreise og sjekke nøye om det kommer en dråpe eller noe ette eller annet sted. Gjør det det er det bare å få det fikset med en gang, det blir garantert bare litt og litt verre med tiden... Ellers er erfaringen at vi fikk absolutt alt som var bestilt levert korrekt, det har jeg lest andre som ikke har fått så selv om det er natrulig å anta at går i orden så huske at du har utrolig mange alternative valg på en Hanse kontra mange andre. Smart eller ikke, men jeg setter veldig pris på at jeg kan velge tresorter, farge på puter etc. Den blir litt mer "vår" slik. Overtakelsen var seriøs og det ble brukt god tid. Problemet er at du ikke har snøballsjans til å finne alt på den runden, stikker du til havs med engang, eller som oss starter på div monteringer blir det lite som dukker opp og som du får fikset før avreise. Det var også noen ting vi påpekte som ikke ble fikset, det er for dårlig, men samtidig var det vanskelig for Hanse å jobbe på båten når vi hadde flytte ombord og hadde verktøy og duppeditter over alt i båten...

 

BÅTEN OG TUREN

Hvis vi nå legger dette med feil litt til siden så har vi hatt en helt fantastisk tur, vi har opplevd steder vi nok ikke ville opplevd i båten uten og vi har hatt mange timer god seilas. Båten er god å i bo i og er utrolig romlig for størrelsen. Løsningen med den asymetriske benken fungere perfekt, noen av mannskapet innrømmet etter en periode at de hadde vært skeptisk, men alle likte den godt og det var kø for å få sitte/ligge der selv om den nok ikke er lengre enn 160-170:). Toalette fremme er også designet veldig smart og selv i store dønninger og mye bevegelse i båten var det null problem å gjøre sitt der inne. På hard kryss blir det nok litt annerledes, men dette er ikke noe problem slik mange har hevdet, det er min påstand pt. Lugarene er gode å sove i, spesielt fremme er det mye mer plass enn det kan se ut som i starten, jeg ligger iallefall godt med hendene foran meg og utstrakt rist uten at det blir for kort. Jeg og min far har del denne lugaren i en uke uten problem.

 

Seilmessig har vi som nevnt ikke fått prøvd den på kryss, men den går deilig i unnavind. Det skal lite til for å få denne båten opp i 6 knop. Når vi gikk inn til Tananger fikk vi et par 100 meter med litt kryss og litt slakk i skjøtet på storseilet i ca 7-8 s/meter og vi bikket 7 knop veldig lett (vi gikk da kun med storseil). Seilproffen jeg hadde med syns den går veldig bra. Cockpiten er nydelig og selv med flåten stroppet til pidestalen har det vært god plass til 5 voksne her... Det blir litt trangt bak rattet med badeplattformen så hvis vi ikke hadde barn kunne denne med fordel vært droppet. Den er i utslått tilstand meget egnet til både bading og av og på flytebrygger, av og på med påhengs etc så vi kommer nok til å like den uansett nevnte ulempe. Det blir jo kompromiss...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ad pkt 3.

Har du en malje i seilet sånn ca. 20/30 cm over bomliket helt inne ved masta?

 

Ja, det det er denne metall delen du fester fallet i du tenker på som er i toppen av seilet? Det er denne vi er redd for å dra inn i hjulet i toppen av masta og ødlegge hjulet... Vet jo pt ikke om det er et problem, må nesten opp i riggen når seilet er oppe for å få sjekket skikkelig, kan jo dra meg opp med gennakerfallet, men ville likt å hatt to fall når jeg ble heist opp. Når du har seilet oppe har du jo heller ikke anledning til å holde rundt masta...

 

Ellers ringte Nelson i dag ang listen min og siden responsen er såpass laber lokalt har vi blitt enig om at Yachtsenteret i Stavanger tar bytte av bunnpanne og servicemannen på Nelson tar samtidig en gjennomgang av alle lekkasjene ombord og også resten. Har vel ikke forventninger til at alt kan ordnes der og da av mindre detaljer, men får jeg tett båt og en deal på resten er jeg en happy kunde, kanskje ikke så krevende, men jeg ser ikke noe poeng i å lage et stort show av at det er noen skuffer som er skeive etc. Fokus på de viktige tingene nå... Vel, dette er som forventet av Nelson, de kan ikke trylle heller. Det jeg stiller spørsmål ved er som Lanber skrev i bloggen, hvorfor ikke gjøre dette skikkelig med en gang, det må jo bli mye billigere og opplevelsen til kundene blir jo til de grader bedre... Vel, jeg gidder ikke å fyre meg så mye over disse tingene, til det har jeg eid for mange båter. Planlegger helgeturen nå, det skal bli morro :yesnod: Nå skal båten brukes så får vi håpe at det blir minimum ventetid i Stavanger...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Han tenker nok på ei malje som er plassert 20-40 cm over bommen, helt inne ved masten. Der kan du eventuelt montere en cunningham, og da løser du problemet med for langt mastelik i storen.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Han tenker nok på ei malje som er plassert 20-40 cm over bommen, helt inne ved masten. Der kan du eventuelt montere en cunningham, og da løser du problemet med for langt mastelik i storen.

 

Ja, nettopp. Nei, det er ikke det, men det er en ting seilproffen min har foreslått som kompensasjon, komplett cunningham reve mulighet. Dvs, innsydd malje, tau og en ny stopper på hyttetaket, det er plass, men ingen ledige. Her leveres ikke mer en det som trengs;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...