Jump to content

Begrensninger på fritidsbåtbruken i fremtiden.


trikkern

Recommended Posts

Nok en gang trekkes ATV inn i en sammenheng med snøscooter selv om disse er like langt fra hverandre som ATV og båt når det gjelder å sette varige spor i naturen.

Som kjent setter en snøscooter ingen varige spor (i snøen), da snøen jo som regel smelter eller snør over til slutt.

Denne stadige linkingen mellom ATV og snøscooter som ofte myndigheter og naturnvernere bruker i negativ hensikt må da en gang ta slutt.

ATV er egentlig en merkelig farkost og en uting dersom den misbrukes. Snøscooter derimot kan mere sammenlignes med båtbruk på frossent vann.

 

Hilsen meg :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Interessant er det kanskje å merke seg at båtbruk kanskje er det området innen fritidssysler der det er størst sprik mellom småforbrukere og storforbrukere av f.eks. drivstoff.

En snekke eller seilbåt kan klare seg med f.eks. 100 liter pr. sesong mens en 60+ foter med flere tusen hk (uten å angripe noen bestemt her inne da :blush: ) for alt jeg vet kanskje kan bruke 100.000 liter pr sesong (iallefall hvis sesongen er lang).

En gjennomsnitts familiebåt som brukes litt aktivt forbruker sikkert rundt 5000 liter pr. sesong for å ta et tall ut av luften...

 

Dersom det evt. skulle komme begrensninger eller høye avgifter fra myndighetene etterhvert for å begrense bruk/forbruk så vil det jo være fornuftig at bruken av en gjennomsnitts familiebåt ikke skattes ihjel da disse jo ofte eies av "mannen i gata", som dermed ikke lengre vil ha råd til slik "luksus".

Her må det iallefall innføres en frikvote/fribeløp.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Seilbrettforbud på Lista. Dette er en ganske utrolig sak, hvor miljømyndighetene kjører kompromissløst frem. Jeg har vært forbi de aktuelle strendene utallige ganger. De gangene jeg har sett noen seilbrett er når det blåser kuling/ storm. Miljøfanatisme satt i system.

Viser vel at selv seilbåter ikke nødvendigvis er fredet i miljøsammenheng........

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok automater i alla havner snart, sånn at man må betale for antall døgn man skal være ute med båten. Da får staten inn noen hundre milioner i året så da blir det nok stille igjen. Da kan vi bruke skærgården som før. Sånn var det med piggdekkavgiften i Oslo. Før piggdekkavgiften ble innført var det på rapport på radioen hver dag om mye svevestøv i Oslo. Etter at avgiften ble innført ble det så og si stille over natten.

 

Heia Norge :flag:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

En gjennomsnitts familiebåt som brukes litt aktivt forbruker sikkert rundt 5000 liter pr. sesong for å ta et tall ut av luften...

 

Dersom det evt. skulle komme begrensninger eller høye avgifter fra myndighetene etterhvert for å begrense bruk/forbruk så vil det jo være fornuftig at bruken av en gjennomsnitts familiebåt ikke skattes ihjel da disse jo ofte eies av "mannen i gata", som dermed ikke lengre vil ha råd til slik "luksus".

Her må det iallefall innføres en frikvote/fribeløp.

 

Hmm, 5000 liter tilsvarer vel det en bil forbruker ved årlig kjøring på 60.000 kilometer eller 3 til 4 ganger mere enn en vanlig familiebil kjøres i året inklusive til/fra jobb og alle i familens aktiviteter enkeltvis og samlet? Tror du skal slite litt med å få gjennomslag i det brede lag av folket at en "vanlig" fritidsbåt skal "få lov" å forurense så mye, ja nærmest på blå resept!

 

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hmm, 5000 liter tilsvarer vel det en bil forbruker ved årlig kjøring på 60.000 kilometer eller 3 til 4 ganger mere enn en vanlig familiebil kjøres i året inklusive til/fra jobb og alle i familens aktiviteter enkeltvis og samlet? Tror du skal slite litt med å få gjennomslag i det brede lag av folket at en "vanlig" fritidsbåt skal "få lov" å forurense så mye, ja nærmest på blå resept!

 

Ja 5000 var kanskje i meste laget. For min egen del rekker det kanskje med et årsforbruk på halvparten, altså 2500 liter hvis du syns det høres greiere ut.

Men jeg tenkte bl.a. på de som bruker båten året rundt og/eller er så "uheldig" å ha 2 (store) motorer :eek: Men det kan man vel ikke ta hensyn til i disse tider :wink:

 

Men de kan jo "låne" kvote fra naboens snekke :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En fjerdedel av hva vi brenner i døgnet på supplybåten jeg jobber på....

Er dette riktige enden å begynne i..? Stille oss småforurensere i gapestokken og nekte oss å nyte livet.

 

Hvis diskusjonen kun skal dreie seg om i hvilken ende man skal begynne så blir det lenge til man begynner! Her er det et både og, selvfølgelig. Nei, selvfølgelig skal man ikke selv begynne med noe som helst for det utgjør så lite, la kinesere og indere ta/få ansvaret, de er behagelig langt nok unna!

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Regner med at framtidens tråder på båtplassen blir noe sånt som: "Hvordan rigge gaffelseil på Prinncessen?" og "Kan jeg bygge senkekjøl selv på en Windy 37" og "hvor plasserer jeg winsjene på min Hydrolift?". :lol:

Jeg tror vel også at dagens halv og helplanende motorbåter vil bli historie, og det at avgifter og restriksjoner kommer, regner jeg med. Tror vel at det som kommer i nermeste framtid først og fremst er helhetnlige og strengere hastighetsbegrensninger, samt avgift på diesel.

Jeg synes jo at Teerex`s forslag om kvotebruk er sympatisk, men tror ikke det er mulig å gjennomføre i praksis. Sett fra myndighetens side vil en langt enklere måte å gjennomføre det på være båtskatt, som sikkert ville la seg baseres på feks motorstørrelse / båtstørrelse og forbruk pr.nautiske mil.

Tilsvarende beskattningetyper er vanlig på landjorda, og i en tid med langt større fokus på utslipp og miljø kan det være krevende å finne holdbare argumenter for hvorfor fritidsflåten skulle gå fri i forhold til aktivitet på land.

Helt hypotetisk: om flere båtbrukere feks ble mere bevisst den miljømessige "idealfarten" på sin båt og i større grad lå på denne innasjærs, og feks båtorganisasjonene hadde kampanjer for dette, ville plagene med støy, hekkbølger, fareproblematikk og utslipp reduseres. Jeg mener det kunne tatt litt brodden av endel forslag om avgifter og begrensninger. Det forrustetter en viss grad av kollektiv tankegang blant båtfolk, noe som ikke alltid er denne gruppens sterkeste side er jeg redd.

Link to post
Share on other sites

Sett fra myndighetens side vil en langt enklere måte å gjennomføre det på være båtskatt, som sikkert ville la seg baseres på feks motorstørrelse / båtstørrelse og forbruk pr.nautiske mil.

Tilsvarende beskattningetyper er vanlig på landjorda, og i en tid med langt større fokus på utslipp og miljø kan det være krevende å finne holdbare argumenter for hvorfor fritidsflåten skulle gå fri i forhold til aktivitet på land.

 

Kan du komme med noen holdbare argumenter for hvorfor en skal avgiftbelegge fritidsbåtbruk ytterligere?

 

Jeg kan opplyse om at vi i dag har hk-avgift og avgift/mva på drivstoff bensin/diesel. Jo større motor og forbruk desto mer betaler en i avgifter til staten. Du beskriver tiltak som myndighetene har satt i system for lenge siden. Eller var det noe annet du tenkte på?

 

Kan det være riktig å avgiftslegge fritiden til folk ytterligere?

Link to post
Share on other sites

Dette vil nok begrense seg sjøl etter hvert..

Når literpris blir 20- 25kr pr liter om en 3-5 år....

Dette er den leteste måten for politikerene til å få ned bruken av drivstof på..

 

Det er jo nok en "løsning" som vil øke forskjellen mellom "fattig" og rik i båtverdenen dramatisk.

En slik literpris vil jo bety kroken på døra for tradisjonell båtbruk for de fleste med vanlig lønnsinntekt og planende/halvplanende båt.

Båten vil jo heller ikke ha noen særlig markedsverdi lengre og så sitter vi der med postkassen full av skjegg, og kanskje ror oss en tur i jolla isteden :sad:

Mens de noe mer bemidlede fortsatt kan cruise rundt i sine noe større båter og nyte fjorden for seg selv.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Om man er med på at det generellt er viktig å redusere co2utslippene, er det kanskje ikke så urimelig å blant annet se på de områdene hvor det har minst samfunnsøkonomisk kostnad å redusere utslippene.

Selv om utslipp fra fritidsflåten er begrenset, er dette et felt hvor en reduksjon ikke vil få konsekvenser for arbeidsplasser eller store samfunnsmessige utgifter. I alle fall ikke sammenlignet med feks. avgifter og begrensninger som forrurensende industri og yrkestransport fører til. Fritid på sjøen vil man uansett kunne ha, og det går vel ikke akkurat på helsa løs om man måtte redusere hastigheten fra 30+ til 6 knop?

 

Er en uenig i at en reduksjon av CO2utslipp er nødvendig eller mener at reduksjonen bør tas andre steder enn i norge, og at kuer og griser som promper også må ilegges skatt, er man selvfølgelig også helt uenige i dette, men det er andre tråder her som tar denne diskusjonen.....

 

Det er mulig at det trådstarter refererer til vel så mye er et spørsmål om nærmiljø som tiltak for å løse globale spørsmål. Jeg tror allikevel at i en viss grad kan løsningen være den samme: redusert hastighet på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er jo nok en "løsning" som vil øke forskjellen mellom "fattig" og rik i båtverdenen dramatisk.

En slik literpris vil jo bety kroken på døra for tradisjonell båtbruk for de fleste med vanlig lønnsinntekt og planende/halvplanende båt.

 

Dette er vel litt svart/hvitt. Dersom du reduserer farten til 5-6 knop så bruker vel ikke en planer/halvplaner av normal størrelse mer drivstoff pr. nautisk mil enn en snekke f.eks. Sånn rundt 0,8 - 0,9 l/n.mil. Dersom du øker til marsfart så gårr det kanskje med 1,5 - 2,0 l/n.mil.

Du får en kortere aksjonsradius, eller mindre tid til å ligge i havn, men ellers så blir vel ikke båtlivet endret i noe særlig grad.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

En slik literpris vil jo bety kroken på døra for tradisjonell båtbruk for de fleste med vanlig lønnsinntekt og planende/halvplanende båt.

Det er vel et definisjonsspørsmål hva "tradisjonell båtbruk" er. Ser man historisk på det er tradisjonell båtbruk det som foregår i deplasementsfart. Planende og halvplanende båter i større monn er vel et 35-40 år gammelt fenomen. Selvfølgelig vil noen tape. Planende båter vil bli vanskeligere å selge. Men det er vel ikke værdens undergang om noen båter får samme prisutvikling som feks biler? Kjøpefesten på nye båter, fører jo også høyst sansynlig til en metting av markedet, hvor noen vil gå ut med tap.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel litt svart/hvitt. Dersom du reduserer farten til 5-6 knop så bruker vel ikke en planer/halvplaner av normal størrelse mer drivstoff pr. nautisk mil enn en snekke f.eks. Sånn rundt 0,8 - 0,9 l/n.mil. Dersom du øker til marsfart så gårr det kanskje med 1,5 - 2,0 l/n.mil.

Du får en kortere aksjonsradius, eller mindre tid til å ligge i havn, men ellers så blir vel ikke båtlivet endret i noe særlig grad.

 

mvh tuffff

 

Ja jeg syns jeg ser for meg at jeg drar til Lofoten i 6 knops fart. Da vil det ta ca 14-15 timer istedenfor 3-4 :crazy:

Da trenger jeg jo bare en 12 hk motor og ikke 250 :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...