Teerex Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Hvorfor vingle i politikken når man kan stemme Frp og tøye strikken ? Fra spøk til alvor... helt forståelig at Frp har 44% her inne.. vi er jo tross alt ikke bare opptatt av å gå i fjellet heller kanskje. Her må man berge seg som best man kan før dommedag. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sofaseileren Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Dette forsto jeg rett og slett ikke teerex "berge seg som best man kan før dommedag...." mener du: 1) "Tømme barskapet før men blir hevet ut" 2) grabbe til seg det man kan, så man er blant dem som overlever dommedag? osv..... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 tviler på at vi overlever dommedag, men mente at man må få levd og nyte livet den stunden som er igjen. Uten hysteriske tiltak som allikevel ikke har noen reell betydning, bortsett fra å skape en slags "god" samvittighet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Ok. Forstår. Her går det fra skanse til skanse. Skanse 1) Ikke menneskeskapte klimaendringer -f**n, funker ikke lenger...... nytt forsøk: Skanse 2) Det er ikke hær de store kuttene må tas -pokker, var visst litt tynn den å.... men: Skanse 3) Dette er ubetydelig. En dråpe i havet! - Stoppet det fremdeles ikke kjeften på disse miljøkommunistene? Skanse 4) Elgen lager store hull i himmelen når den promper...... - gir opp! Sista skanse: Alt går til helvete like vel. LETS HAVE A PARTY! Kanskje du har noen liter smøreolje å helle over bord mens vi først er igang Teerex? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Sier jo sitt å lande hos "lov&orden-partiet" frp, samtidig som man har sansen for "franske" virkemiddler. paraplyen. Omtrent like konsistent som å kreve at alle innvandrere skal lære norsk, samtidig som en bor i spania uten ambisjoner om å lære spansk, og forventer at spanjolene som arbeider nær den norske kolonien skal lære seg norsk.... Syntes du nå beveger deg langt utenfor hva tråden startet med, men med de avgifter de rød/grønne planlegger tror jeg at venstresiden i Norsk politikk er i ferd med å grave sin egen grav , når vi ser frem mot valget i 2009. Med den samme kursen som De har staket ut, blir det som flere har nevnt her på forumet, kun de mest "velstående" som har mulighet til å nyte sjølivets gleder i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Kanskje du har noen liter smøreolje å helle over bord mens vi først er igang Teerex? Nei nå er det du som går til ytterligheter. Hvorfor iallverden skulle jeg tømme olje overbord ? Jeg har ikke brukt en dråpe olje eller diesel på båten siden sommeren 2003 faktisk. Har hatt mere eller mindre ufrivillig på-land ligge i litt for mange år. Og har derfor verdens beste samvittighet Nest sommer skal jeg ta igjen det tapte, skal minst bruke 3000 liter diesel iallefall Men sist gang havarerte motoren etter 600 liter...så man vet jo aldri Redigert 7.Desember.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Med den samme kursen som De har staket ut, blir det som flere har nevnt her på forumet, kun de mest "velstående" som har mulighet til å nyte sjølivets gleder i fremtiden. Dette var nytt for meg.... Vet du noe jeg ikke vet? Planlegges det avgift for generell ferdsel på sjøen? Bomstasjoner i hvert sund? Årlig abonementsavgift i 10 000 klassen på båtførerbeviset? Eller er sjølivets gleder definert til båtliv med flerfoldige ton n båt i hel eller halvplan? Ikke de at jeg kan se den helt store endringer her heller, desverre....... Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Nei nå er det du som går til ytterligheter. Hvorfor iallverden skulle jeg tømme olje overbord ?Selvfølgelig ville du ikke det. Jeg tror ikke du er noe mer miljøsvin enn de fleste av oss. Det var logikken din jeg gikk til angrep på, og satte på spissen. Alle har en eller annen undskyldning eller forsvar for sitt forbruk, det er bare at enkeltes, bla a. din blir så utrolig fristende å pelle frahverandre... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Dere som ivrer så utrolig for reduksjon i forbruket av fosilt brennstoff, vet dere hvor mange nye kullkraftverk Kina starter i året ? Nei, sats på stor utvinning av olje og gass i norområdene og dekk mer av verdens energibehov med disse "miljøvennlige" energikildene slik at presset på utvinning av kull reduseres......samtidig opprettholder vi en god levestandard. Til og med Erik Solheim har uttalt og forstått at "Det er koselig at vi prøver å brette litt melkekartonger å sykle litt mer, men der det virkelig monner er på områder hvor enkeltpersonen ikke gjør noen særlig forskjell"- Ja, han uttalte dette selv før han la i vei til Bali med kofferten full av solkrem.... Redigert 7.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 I og med at dette har blitt en klimadebatt så kan en vel fortsette med litt avsporinger om FRP og deres velgeres "klimaholdninger", noe som også bekreftes av de velgerne som er representert her i forumet.... Kåre Willoch er fremdeles en meget fornuftig og klarsynt herremann Kåre Willoch frykter at Frp kan ødelegge for norsk klimapolitikk. Han mener det vil være farlig for miljøet om Frp skulle komme i regjeringsposisjon. Anne Karin Sæther, 23/11-2007 – Vi må hindre at styringen kommer i hendene på dem som enten fremdeles benekter at klimaproblemene eksisterer, eller som i hvert fall ikke vil gjøre nevneverdig for å motvirke dem, sier Willoch til Bellona Web. Den tidligere statsministeren fra Høyre mener at Frp er motvillig til å ta i bruk tiltak som kan ramme norske forbrukere på en negativ måte. – Gjennomsnittsmennesket på kloden kan ikke forurense mer enn en brøkdel av det vi i Norge gjør i dag – og så vil Frp at vi i Norge likevel skal fortsette uten tiltak som rammer våre forbrukere, mens de som forurenser meget mindre får rydde opp Personlig så ser jeg ikke noen grunn til være uenig med Willoch denne gangen heller siden dette sammenfaller med min egen oppfatnig av klimapolitikken til FRP, i den grad de da har noen da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 dette er da bare et sitat fra en konkurent til frp . skal vel ikke lese alt fra kåre heller som den hele fulle sannhet.. eller?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Dere som ivrer så utrolig for reduksjon i forbruket av fosilt brennstoff, vet dere hvor mange nye kullkraftverk Kina starter i året ? Here we go again...... JA Kina starter alt formange kulkraftverk. JA til sammenligning er vårt forbruk og våre utslipp musepiss. Men en endring / reduksjon i den tradisjonellt fattige delen av verden er helt avhengig av at vi i den vestlige verden går forran og viser vilje til KRAFTIG reduksjon. Vi sitter dermed med nøkkelen. Hvordan kan vi sitte med vårt sinnsykt høye forbruk, og enorme forurensning målt pr. innbygger, og nekte andre land og søke samme velstand som vi selv har... Dessuten brukes en stor grad av kraften fra disse kullkraftverkene til energi til industrien som gjør det mulig å kjøpe så mye billig stash i butikkene. Globalisering heter det visst...... Slutter vi og noen millioner til å kjøpe billigprodukter som vi slenger etter få år, vil det redusere utbyggingen av industrien i Kina. Forøvrig besvarte du ikke spørsmålet mitt Sundberg..... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Frp fikk vel 47% av stemmene her på en måling... Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 og hva så????? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Sofaseileren seiler i kraftig motvind.......overbevis USA og få de med på klimareduksjoner, da kan det begynne det å gå veien..... Deretter legge press på Brasil, India og Kina, hjelpe de med bærekraftig utvikling (les; penger $ og €og £). Men vi kan begynne med oss selv, vi kan bruke oljepengene til å betale miljøkvoter.........! Hvilke utslipp generere ikke oljeproduksjonen vår? Møter oss kraftig i døra her...... Økte avgifter på drivstoff innenlands er et skjevt virkemiddel, de med store båter bryr seg minimalt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Ser at jeg er med på å bevege ting litt vel langt fra trådens tema, samt at dette blir vel mye ren politikk. Kan vi flytte denne delen av diskusjonen til "hva ville du stemt dersom det var stortingsvalg- tråden ?" Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Jeg vil bare prøve å få Nisselua litt opp på dere "Miljøfantaster". Norge skal i 2008 satse 120 Milliarder på leting og prøveborring på norsk sokkel. Dette er mer enn noen gang før og 20 milliarder mer enn foreslått i Statsbudsjettet for 2 måneder siden. For at Politikerne skal beholde masken sånn noenlunde internasjonalt "pynter" de seg med at vi har en av verdens høyeste avgifter innenlands på det produktet vi eksporterer mest av. Hvis de vil kjøpe seg avlat for økt satsing på økt olje- og gassutvinning ved å legge enda høyere avgifter på det samme produkt, så vil jeg protestere (Franske tilstander..). Her ønsker man altså å øke Norges bidrag til klimaforrurensing ved å satse mer på utvinning, samtidig som vi "tullinger" som bor i dette landet skal pålegges og akseptere enda høyere avgifter... Begrunnelsen : Den som forurenser må betale... Dette blir like dumt som å selge tobakk og legge begrensninger på bruken... Så hvis foreksempel Sofaseileren, som mener jeg kun ser nesetippen min kunne dra Nisselua si litt høyere i panna, så ville sikkert han også se bedre.... Kjære båtvenner, Fyll tanken, kos dere med fritiden og la Solheim bedrive dobbeltmoralismen så blir det hyggelig på sjøen til sommeren også. Våre politikere gir i hvert fall ikke meg signaler som får meg til å løpe land og strand rundt på jakt etter en mast til halvplaneren min ! Redigert 7.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Og orkesteret spillte mens Titanic gikk ned......... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Men du også ser at det er penga og dobbeltmoralen som rår Sofaseileren ? (Samt stor fokus på avlat for våre politikeres internasjonale omdømme da...) Redigert 7.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Jeg vil bare prøve å få Nisselua litt opp på dere "Miljøfantaster".Kjære båtvenner, Fyll tanken, kos dere med fritiden og la Solheim bedrive dobbeltmoralismen så blir det hyggelig på sjøen til sommeren også. Våre politikere gir i hvert fall ikke meg signaler som får meg til å løpe land og strand rundt på jakt etter en mast til halvplaneren min ! Der tror jeg sannelig du har oppsummert og rundet av debatten for denne gang ja La tankene fylles opp, både med sommerminner og flytende dinosaurer i dieselform Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Enzo Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Here we go again...... JA Kina starter alt formange kulkraftverk. JA til sammenligning er vårt forbruk og våre utslipp musepiss. Men en endring / reduksjon i den tradisjonellt fattige delen av verden er helt avhengig av at vi i den vestlige verden går forran og viser vilje til KRAFTIG reduksjon. Vi sitter dermed med nøkkelen. Hvordan kan vi sitte med vårt sinnsykt høye forbruk, og enorme forurensning målt pr. innbygger, og nekte andre land og søke samme velstand som vi selv har... Dessuten brukes en stor grad av kraften fra disse kullkraftverkene til energi til industrien som gjør det mulig å kjøpe så mye billig stash i butikkene. Globalisering heter det visst...... Slutter vi og noen millioner til å kjøpe billigprodukter som vi slenger etter få år, vil det redusere utbyggingen av industrien i Kina. Forøvrig besvarte du ikke spørsmålet mitt Sundberg..... Glimrende innlegg etter min mening. Litt mer interessant om emnet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Og orkesteret spillte mens Titanic gikk ned......... Mens sofaseileren vandret rundt i tresko og trodde at de skulle redde ham fra drukningsdøden (du må jo svare på spørsmålene i den andre tråden ) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bliss X Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Kremt Kremt ... Nå beveger denne tråden seg litt vel mye over på det rent politiske ... :nono: Husk at politikk som ikke er direkte båtrelatert skal diskuteres i OT forumet. Fortsetter det i samme spor vil tråden bli flyttet til OT. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Men du også ser at det er penga og dobbeltmoralen som rår Sofaseileren ?(Samt stor fokus på avlat for våre politikeres internasjonale omdømme da...) På mange måter enig, men vi konkluderer nok ulikt Sundberg. Ja, det er et alvorlig paradoks at vi tjener oss rike på fossilt brennstoff, og samtidig ser konsekvensene. Vi har flere valg i forhold til dette. Vi kan ha en: Når andre gjør det kan jeg- holdning, som jeg oppfatter deg og mange andre her som eksponent for,Man kan snakke pent om miljø og brette melkekartonger mens man egentlig ønsker at alt skal være som før, eller man kan se behovet for drastisk endring, og jobbe for det. Jeg mener vi burde invistere deler av oljeformuen i energi og miljøforskning, samtidig som man burde planlagt avviklingen av oljeutvinningen. Når i alle fall sistnevnte ser ut til å bli lenge til, må man leve med paradokset, jobbe for det man tror på, og gjøre en innsats der det er mulig. Men å forsvare en "la oss tømme barskapet før festen er over" holdning, synes jeg er vel drøyt.... Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Har liten tro på noen dramatiske endringer for bruk av fritidsbåter de nærmeste årene, bortsett fra en mulig marginal heving av bensin- og dieselavgiftene. Har heller ingen tro på at folk legger om forbruksmønstrene før man selv har en personlig vinning av det, og politikernes kvern maler usedvanlig langsomt. Ikke før klimatrusselen eventuelt ikke bare er en trussel, men en realitet, og kostnadene øker for nasjoner og hver og en av oss. I så fall vil bruk av fritidsbåter neppe bli unntatt fra dramatiske krav om utslippsreduksjoner. Stortingsvalget i 1989 ble et miljøvalg. Stortinget vedtok å stabiliserer Norges CO2-utslipp på 1989-nivå innen år 2000. Partiene konkurrerte om å være best. (Sp ønsket til og med en halvering ) Tallene i dag - 18 år etter - varierer fra 12 til 30 prosents økning fra 1989, og vi setter nye rekorder så og si daglig. Vi er mao. en av verdens absolutte verstinger om man tar CO2-utslipp per hode. Etter denne gjenoppdagelsen av klimatrusselen vi har hatt de siste to årene, vil regjeringen senke landets CO2-utslipp innen 2020 med 20 prosent, noen ønsker 30. Foreløpig er det bare en lek med tall. Nå starter dragkampen om utslippsreduksjoner på Bali, der I-andene viser til veksten i Kina, India, Brasil etc. Og disse igjen peker tilbake på I-landenes, både historiske og nåværende gigantutslipp. Ingen vil ta regningen. Det blir ganske sikkert mange møter med mye bobla-bobla før vi får noen forpliktende avtaler. Og enda lenger før man kan se at utslipp av klimagasser stabiliseres og eventuelt reduseres. Skulle derimot klimaet endre seg dramatisk de neste 10-20 år, enten klimaendringen er rent menneskeskapte eller i kombinasjon med naturlige svingninger, kan tiltakene bli mer dramatiske over kort tid for alle sektorer. Enten det dreier seg om industri, transport eller offentlig og privat forbruk - fritidsflåten ikke unntatt. Og musepiss-utslipps-argumentasjonen kan man i så fall ikke vente særlig gehør for. Som sagt har jeg ikke tro på at vi frivillig vil legge om, selv om det er flott at enkelte gjør det. Og liten tro på (men et ørlite håp) at politikere verden over greier å ta tak som monner, før vi alle som mennesker og ikke minst velgere innser at vi er pukka nødt. Den dagen får vi håpe at klimaendringen ikke allerede er ireversibel. Derimot har jeg større tiltro til en teknologisk utvikling, både når det gjelder renseteknologi og energibruk - motivert ut fra både miljøhensyn og økonomisk gevinst. Nå har båtfolket alltid vært over snittet opptatt av værvarslene. Om vi går utover femdagersvaslet, så er 50-års varselet er relativt dystert. Alle snakker om været, og vi er er den første generasjon mennesker som virkelig gjør noe med det. Redigert 7.Desember.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.