Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Mens sofaseileren vandret rundt i tresko og trodde at de skulle redde ham fra drukningsdøden (du må jo svare på spørsmålene i den andre tråden ) En fyr jeg kjennte for mange år siden hadde en høyst egenkonstruert og selvbygget katamaran i tre, som het "tresko". Den var et slags alternativ til drukningsdøden, og svært miljøvennlig på det viset at den startet sitt eget biologiske nedbrytningsprosjekt i flytende tilstand. Det bør tillegges at eier ikke på noen måte tilhørte gruppen miljøfantast (katamaranen hadde ikke seil, men en diger, tungstartet Chrysler utenbordsmotor...) bare usansynlig blottet for evne til å ta til seg kunnskap. ("hvorfor kaste bort penger på vannfast finer....."). Det kan i alle fall slås fast at denne konstruksjonen ble en høyst ubetydelig parantes i fritidsbåtenes historie. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Synes du hadde en virkelig "bena på bakken" oppsumering i innlegget rett over her Wave, supert inlegg med "vettuge" oppfattninger skulle jeg mene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Enig Sundberg, jeg synes også at Waves innlegg er bra. Wave får jo eventuelt selv korrigere, men jeg tror vi leser det ganske ulikt. Jeg leser mellom linjene at det mest naturlige og ansvarlige ville ha vært å sette inn kraftige tiltak mot klimaendringene nå, men i realiteten blir det vanskelig å få gjennomslag for, før konsekvensene er merkbare. Hvordan tolker du hva han skriver Sundberg? (Har forståelse om du plasserer dette off topic, lasse...) Redigert 7.Desember.2007 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Joda Sofaseileren, jeg tolker det også slik at det beste hadde vært om vi fikk gjort noe som monnet skikkelig NÅ. Det jeg også bejubler er at han har såpass god innsikt at han innser at dette ikke er fort gjort i virkeligheten og at det er for mange særineresser og andre forstyrrende aspekter her til at det faktisk lar seg løse på noen enkel og rask måte. Samt at det sansynligvis må kjennes skikkelig på kroppen (man må nesten se "bomba" treffe før man reagerer på fly-alarmen) Og wave er heller ikke ulik meg....han hater tanken på at vi MÅ gjøre noe vi også...som første generasjon. Jeg håper det da blir i form av mer miljøvennlig motor i båten(atomreaktor ), for jeg akter ikke å redusere kvaliteten på min fritid Redigert 7.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Blanco Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Og orkesteret spillte mens Titanic gikk ned......... .... og andre satt med krystallglassene sine og auste som bare helvete. Slik er det også med klimadebatten, fordi ingen kan argumentere mot at alle må bidra og alle monner drar. Ellers har vi ingen troverdighet ute i verden. Men Titanic sank allikevel. Problemet er at politikerne(og ingen partier er spesielt forskjellige) bruker dette som argument til egen vinning for å få stor politisk oppmerksomhet omkring et alvorlig problem uten å måtte ta tak i de virkelige synderne både nasjonalt og internasjonalt. Det viktige er at dette bidrar til å tåkelegge det faktum at det er ikke økt båt og biltrafikk og feriereiser som bidrar til at Norge i motsetning til bl.a Tyskland (industristat som har redusert) øker hvert år våre klimagassutslipp. Det er derimot vårt griske behov for å stadig utnytte andre lands vilje til å forurense for å fylle opp vår egen pengebinge kalt Oljefondet. Biltrafikken i dette landet står for ca 4% av klimagassutslippene. De to nye gassskraftverkene som settes igang uten rensing utgjør like mye. Utslippene på Melkerøya i Finnmark er en politisk skandale vedr. utslipp etc etc.... La oss diskutere der det monner. Jeg bruker ca 2000 liter diesel på en sesong, og har ikke tenkt å endre det selv om jeg setter seiling veldig høyt. Er det noen som har regnet på hva klimaregnskapet totalt sett over en 10 årsperiode er for en motorbåt vs en seilbåt? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
hifo Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 jeg tror seilere fiser mer , så det går opp i opp . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 .... og andre satt med krystallglassene sine og auste som bare helvete.Vel, om det fører til at de som eier bøttene forstår alvoret, og kaster seg på de og: JA! Men jeg forstår at mange her foretrekker å forfekte sin rett til å drikke sjampanjen i fred.... Men Titanic sank allikevel.Ja da Titanic ville sunket uansett, men det virker vel litt defensivt å vingle mellom å fornekte et klimaproblem, til rett etter si at det uansett går til helvete? Jeg vil vel rakt ut kalle det ganske holdningsløst...Er det noen som har regnet på hva klimaregnskapet totalt sett over en 10 årsperiode er for en motorbåt vs en seilbåt?Mulig du ser et poeng her som jeg ikke ser, men jeg klarer ikke se at man får noen overraskelser. Noe variasjon etter hvordan man bruker båten selvsagt, men ellers kan jeg ikke se hvordan seilbåter kan unngå å komme mye gunstigere ut? Jeg ser forøvrig ikke dette som nødvendigvis noen seil mot motor-diskusjon, men heller et spørsmål om å forflytte seg raskt eller langsomt. Og rent samfunnsøkonomisk: er det noe sted hvor det kun finnes positive konsekvenser ved å sette ned tempoet, så er det i fritidsflåten.... Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Tallene i dag - 18 år etter - varierer fra 12 til 30 prosents økning fra 1989, og vi setter nye rekorder så og si daglig. Vi er mao. en av verdens absolutte verstinger om man tar CO2-utslipp per hode. Kan ikke helt tro dette her. Joda, om en legger til oljeproduksjonen vår, og regner andres utslipp av olje de har kjøpt av oss, da er vi kanskje en av verdens største CO2 værstinger. Men blir dette riktig måte å regne på da?? Vår kraft kommer hovesaklig fra fossefall, vår bilpark er ikke av verdens verste utslippsmessig, vi har ikke mye forurensene industri, (nordsjøen slipper ikke ut mye CO2 ved utvinning slik som andre land, Mexico, Nigeria, Kasakhstan etc). S¨hvordan vi kan være en versting stiller jeg meg tvilene til. Men verden har intet valg, vi er nødt til å redusere ganske kraftig, og det vil svi. En ser allrede at det nytter med høyere oljepris, ref. USA og bruk av store bensintørste biler. Men så lenge andre land subsidierer bensin prisen, (india) vil en reduksjon hos oss ikke nytte. Men litt her og litt der vil selvsagt hjelpe, men ikke monne så veldig mye. Og jeg synes det er helt feil at vi i Norge alltid skal være verdensmestere på miljø, ved å dytte avgifter på alle og enhvermann, for så å "øse" penger ut på ubrukelige prosjekter i utlandet. En liten ting til! Om jeg og mine 4 til skulle bruke ferien , la oss si 3 uker i syden, blir det fort 40-50 tusen. Jeg brukte rundt 1000 liter diesel pr. sesong, dvs diesel pris på 40+ 50 kroner literen. Så jeg er overbevist om at båtbruken vil ikke bli mye redusert om dieselen skulle stige til 15-20 kroner literen Redigert 7.Desember.2007 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mevinn Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 for jeg akter ikke å redusere kvaliteten på min fritid Jeg definerer en god tur som mange timer på vannet med god vind. God varm og tørr båt når jeg kommer i havn, og god mat, gjerne med fisk som jeg har plukket opp på veien. Helst i uthavn med en fin solnedgang. Ser ikke at økt diesel/bensin-pris kan ødelegge noe av dette, økte avgifter vil jo bare øke kvaliteten for meg. Hvordan definerer du kvaliteten på fritiden din? jeg tror seilere fiser mer , så det går opp i opp . Klart vi fiser mer, er jo derfor vi liker så godt å være ute. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 når det gjelder energiforbruk omregnet til co2 er vi nok ille- men vi trenger litt mere varme deler av året ,enn de rundt ekvator de skal sammenligne oss med. så lenge olja og kullet blir brukt opp så er det ett fett for kloden vår HVOR dette blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) ......hvordan vi kan være en versting stiller jeg meg tvilene til.Vel, selv om vi har tilgang på miljøvennlig energi har vi en såpass høy velstand, at alle på er storforbrukere av energi, sett i global målestokk. Selvfølgelig kommer utslipp knyttet til oljeproduksjon inn her (men ikke utslippene oljen forårsaker etter at den forlater landet). På en liste med alle verdens land http://www.justmake.no/kunder/fivh/filer/A200702_Nordmenns_CO2-utslipp_verstingtoppen.pdf ...://http://www.justmake.no/kunder/fivh/...gtoppen.pdf ...://http://www.justmake.no/kunder/fivh/...gtoppen.pdf ...kommer vi ut "best" med co2 utslipp på 9,8 tonn co2 pr. person. Til sammenligning slipper kina ut 3,19 tonn pr. person. "taperne" i Co2festen er Chad med 0,01 tonn pr innbygger, og Afganistan med 0,03. REDIGERT: Leste lista litt for kjappt, vi er ikke suverene verdensmestre i utslipp pr innbygger, ca 30 land ligger forran oss, bla. USA med 20 tonn, og United States Virgin Islands med 121,30 tonn pr hode!!!! Har lyst til å sakse fra artikkelens innledning: "Det er de rikeste menneskene i verden som har produsert og fremdeles produserer størsteparten av drivhusgassene som forårsaker klimaendringer. Men det er folk i fattige land – de som har bidratt lite eller ingenting til problemet – som vil bli utsatt for de alvorligste konsekvensene." Redigert 7.Desember.2007 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 når det gjelder energiforbruk omregnet til co2 er vi nok ille- men vi trenger litt mere varme deler av året ,enn de rundt ekvator de skal sammenligne oss med. Noe sier meg at du ikke har bodd i denne regionen og dermed lever i den tro at en ikke trenger energi for å holde husene komfortable innvendig... Jeg har bodd noen år ved den nordlige vendesirkel (23° N) og AC gikk der døgnet rundt i 9 av årets 12 måneder... energiforbruket til dette var ikke noe mindre enn oppvarmingen vi har behov for her i landet... Noe av årsaken er boligene i slike regioner ikke er like godt isolerte som våre boliger... Med kun enkle vinduer så var det ikke lett å holde en temperatur på under 25°C i huset når utetemperaturen var på mellom 40 og 50 grader.... I Norge så kan vi supplere med pellet og ved som begge er CO2 nøytrale og dermed spare mye på utslippene, det er ikke like lett å få AC uniten til å la seg fyre med ved i land rundt ekvator... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Blanco Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Klart vi fiser mer, er jo derfor vi liker så godt å være ute. og derfor en i regattasammenheng ikke liker å havne i fisen. når det gjelder energiforbruk omregnet til co2 er vi nok ille- men bare hvis vi også regner inn fornybar vannkraft på den måten. Selvfølgelig er det bra for eierne av statskraft (oss), for da kan man legge co2 avgift på all energi. It is business. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
wave Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) ---Og jeg synes det er helt feil at vi i Norge alltid skal være verdensmestere på miljø, ved å dytte avgifter på alle og enhvermann, for så å "øse" penger ut på ubrukelige prosjekter i utlandet. Vi er ikke best, og har aldri vært det. Etter Brundtland-kommisjonens rapport tidlig på 90-tallet var vi riktignok best på ambisjoner. Men som vi vet så kokte det bort i takt med økt oljeutvinning/oljeindustri og generell velstandsutvikling. I dag tror jeg ikke du vil finne en rikspolitiker som oppriktig mener at Norge er i verdenstoppen på miljø. Vi er direkte dårlige på energiøkonomisering, elendige på fornybar energi (bortsett fra vår tradisjonelle vannkraft), forferdelige på gjenvinning, og sånn midt på treet når det gjelder klassisk naturvern. En del utslippsreduksjoner av ulik karakter har vi fått til. Ikke minst fordi mye forurensende industri er lagt ned. Også luftforuresninger fra kontinentet er (sur nedbør) er redusert. Vi har en del miljøavgifter (ikke er øremerket miljøet) som ser ut til å ha liten effekt utover for statskassen pga. vår enorme velstandsøkning. Har ingen grunn til å tro at båtfolk er verre eller bedre enn folk flest. Men tråden gir en klar indikasjon på at frivillighet med tanke på utslippsreduksjoner er en illusjon. Selv om vi til sjuende og sist sitter i samme båt, er det noen som vil skåte og andre som vil ro. Annerledes er det heller ikke mellom nasjoner. Skal vi få fart på båten må vi ha om bord en styrmann - eller et utslippsregime som er bindende for alle, nasjonalt og internasjonalt. Klimaendringene må nok bli langt verre og mer kostbare før det er på plass. Spådom Om klimaendringene blir ille om noen år, blir det avgiftsbomber på fossilt brensel til fritidsbruk. Om klimaendringene blir riktig ille om enda flere år, får vi forslag om individuelle (og omsettelige?) CO2-kvoter. Da ser vi kanskje pålagte land/sjø-kombinasjoner som sykkel og snekke, moped og seilbåt med motor, bil og badering. Redigert 7.Desember.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Sofaseileren seiler i kraftig motvind....... Det er jo her det geniale med seil kommer inn. I kraftig motvind får vi en frisk kryss, mens motorbåter stamper avgårde...... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Jeg definerer en god tur som mange timer på vannet med god vind. God varm og tørr båt når jeg kommer i havn, og god mat, gjerne med fisk som jeg har plukket opp på veien. Helst i uthavn med en fin solnedgang. Ser ikke at økt diesel/bensin-pris kan ødelegge noe av dette, økte avgifter vil jo bare øke kvaliteten for meg. Hvordan definerer du kvaliteten på fritiden din? Kvaliteten på min fritid er å få benytte meg av den båttypen jeg liker. Nå er det en halvplanenede 30 fot, men om ikke mange år vil det forhåpentlig bli en Trawler på rundt 40 fot. Det siste jeg kommer til å gjøre er å tilbringe ferien min i en seilbåt....jeg vil gjerne se ut gjennom store vinduer når det er dårlig vær å regner og det skal det jo bli mer og mer av ettersom jeg slipper ut co2. Nå kommer nok ikke jeg til å forurense mer med en 40 fots Trawler enn med den jeg har i dag, kanskje mindre også, men på vannet skal jeg være og det skal IKKE være i seilbåt. (forøvrig er selvfølgelig nok med tobakk og cognac også viktig for kvalitet, men der er man jo utsatt for landeveisrøveri når man skal bunkre i Norge) Redigert 7.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
mevinn Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Kvaliteten på min fritid er å få benytte meg av den båttypen jeg liker. Nå er det en halvplanenede 30 fot, men om ikke mange år vil det forhåpentlig bli en Trawler på rundt 40 fot. Det siste jeg kommer til å gjøre er å tilbringe ferien min i en seilbåt....jeg vil gjerne se ut gjennom store vinduer når det er dårlig vær å regner og det skal det jo bli mer og mer av ettersom jeg slipper ut co2.Nå kommer nok ikke jeg til å forurense mer med en 40 fots Trawler enn med den jeg har i dag, kanskje mindre også, men på vannet skal jeg være og det skal IKKE være i seilbåt. (forøvrig er selvfølgelig nok med tobakk og cognac også viktig for kvalitet, men der er man jo utsatt for landeveisrøveri når man skal bunkre i Norge) Kan du ikke se ut gjennom vinduene hjemme da? De er vel både store og godt isolerte? Da slipper du jo å vike for oss seilbåter også. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Nå kommer nok ikke jeg til å forurense mer med en 40 fots Trawler enn med den jeg har i dag, kanskje mindre også, men på vannet skal jeg være og det skal IKKE være i seilbåt. Har du en kommentar du denne båten: http://www.fountaine-pajot.com/spip.php?pa...id_rubrique=174 Skal visstnok være en trawler. Store vinduer har den også.. Eller må du ha en slik som veier dobbelt så mye og ruller helt for)()/%%&vlig? mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Hehe....den var jo, om ikke annet en artig skapning Nei, jeg er nok mer tilhenger av "Astor" varianten må jeg inrømme, gjerne en GB med AC. Om det går i 8-12 eller 15 knop spiller egentlig ingen rolle så lenge man kan kose seg i verdens deiligte cocpit med all mulig plass og STORE vindusflater samt veranda på taket med plass til gummibåten.... Motoren, nei jeg tror jeg klarer meg langt med 150 hk bare den sviver saaakte, har minimum 6 liter volum fordelt på 6 sylindre.....da varer den til lokket skal på kista mi, eller "miljø-svartedauen" har oversvømt alle havner ! Redigert 7.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Divemaster Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) . uten at de behøver å være seilbåter eller miljøsvin ..... Kan ikke helt tro dette her. Joda, om en legger til oljeproduksjonen vår, og regner andres utslipp av olje de har kjøpt av oss, da er vi kanskje en av verdens største CO2 værstinger. Men blir dette riktig måte å regne på da??.......... REDIGERT:Leste lista litt for kjappt, vi er ikke suverene verdensmestre i utslipp pr innbygger, ca 30 land ligger forran oss, ........ Tut og kjør kjære Norge !! Mange som "syns" mye og som tror at en liten økning i avgifter for båter og biler vil ha noen innvirkning. Ny bil eller båt (seil og motorbåt) konsumerer mer energi i fremsitillingsprosessen enn hva den vil gjøre i sin gjennomsnittelige levetid ... så vi er alle derfor "miljøsvin"... Og dere med trebåt får også ta det rolig, fordi olje, lakk , seil, kjetting, tauverk, fendre og alt det som kommer med båtlivet er avhengig av petroleumprodukter i fremstillingen.... nei det beste for miljøet er nok å stoppe all produksjon av ..... vel alt egentlig ... utenom mat selvsagt, men da kun hvor man ikke bruker traktor eller annen mekanikk for å øke efektiviteten.... noe som er drevet av økonomi..... og kapitalismen mm! Denne type diskusjon er en av grunnene til at jeg naturlig ikke deltar mye her lengre.... blir så mye flisespikking og fjerner seg langt fra hva dette nettstedet ble etablert for.... nemlig å dele båtlivets gleder ... ikke bekyringer, politiske og etiske diskusjoner. Klart en del politikk kommer inn, men en bør holde seg for god til å diskutere dette her inne i et ikke politisk fora, hvor vanlig logikk om investering, miljø osv., ikke naturlig hører hjemme. Vi bruker alle resurser, og er egoistiske... og i velstandsstatene mye mer enn andre plasser i verden. Som familie gjør vi vårt, men godtar at det totale spiller inn... så hvis vi har båtferie, så reduseres flyreisene. Og bare som det er sagt, så kommer jeg ikke til å kjøpe seilbåt, da jeg ikke kan forsvare CO2 utslippene som produksjonen av en ny båt ville resultere i. Båten som vi kjøpte, ble kjøpt fra en familie som ikke skulle reinvistere i ny båt, så fra et CO2 perspektiv, så har vi ikke medvirket til økt produksjon av nye båter og tilhørende utslipp. Nå tar jeg meg en dram, og koser meg med det livet jeg har, og håper alle har en fortreffelig kveld og helg! Redigert 7.Desember.2007 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Skål Divemaster ! Ha en fortreffelig aften i sofaens tegn Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Divemaster Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Har vel muligens tjuvstartet litt..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
GeirFrode Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Denne type diskusjon er en av grunnene til at jeg naturlig ikke deltar mye her lengre.... blir så mye flisespikking og fjerner seg langt fra hva dette nettstedet ble etablert for.... nemlig å dele båtlivets gleder håper alle har en fortreffelig kveld og helg! Her har du min fulle støtte, Divemaster. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Ha en fortreffelig aften i sofaens tegn En fortreffelig aften til dere alle ! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Et par sitater til ettertanke: "Det synes ikke mulig å fastslå hvor mye det menneskeskapte utslipp av klimagasser påvirker det globale klimaet innen vi vet bedre hvor mye solen eller andre naturlige kilder bidrar med. Dagens klimamodeller er foreløpig for ufullstendige og kan neppe gi pålitelige svar. " "Den pågående debatten omkring hvor stor del av klimaendringene som skyldes menneskenes forurensning og hvor stor del som er naturlige svingninger, har til tider båret et preg av forenkling og ensidighet." http://www.apollon.uio.no/vis/art/1998/3/sol Publisert for snart 10 år siden. "Solens aktiviteter kan spille en mye større rolle enn man hittil har tatt hensyn til, i forklaringen på hva som forårsaker den globale oppvarmingen. Et mindretall av forskere utfordrer den gjeldende oppfatningen om at klimaendringene først og fremst er menneskeskapt." " De siste 50 årene har solens aktivitet vært unormalt stor, hevder han. – Vanligvis vil strålingen foregå i sykluser på omkring 11 år. Slike hyperaktive perioder som de siste 50 årene varer aldri mer enn 50 til 100 år, før det kommer et vendepunkt. Når solens aktivitet plutselig avtar drastisk, får vi en kaldere periode på jorden, sier han. – Vi kan forvente at dette vendepunktet kommer snart, og at det kan bli drastisk kaldere tilstander på jorden i noen tiår fremover." Solen står bak klimaendringene: http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=12365 Publisert 2007 Redigert 7.Desember.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.