Jump to content

Inverter - ren eller modifisert -hvor stor bør den være?


nimbuster

Recommended Posts

Jeg har i dag en inverter på 150 W ren sinus. Den ble brukt til en bærbar ps for noen år siden, samt til lading av mobiltelefon. Dagens bærbare pc'er krever mer, med større skjermer og ofte med en høyere oppløsning osv.

 

Hva trengs av en inverter for å dekke dette behovet i dag? 350 W? Bør det være ren sinus, eller kan den være modifisert?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg bruker 150 w til pc + 15" tv samtidig. Dette er en billig inverter ( ikke ren sinus) . PC'en tar strøm fra batteriene og det er disse du lader med inverter. Det er ikke nødvendig med ren sinus for å lade batteriene. Jeg snakket med service verksted til Grundig ang. firkantpuls inverter til TV. De sa dette ikke var noe problem og det har det heller ikke vært.

Jeg har også en adapter som er til PC som tar 12V inn og variabelt fra 16v - 20 v ut ( husker ikke alle vaiantene), kjøpt hos CO. Det er denne jeg bruker mest til pc nå.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis skulle det holde med 150W.

Normale bærbare trekker skjelden mer enn 100W.

Problematisk kan det bli når batteriene av pc`en er helt tømt allerede mens du oppstarter.

Da går mye strøm til CPU`en og batteriene samtidig.

 

Løsning: lade først batteriene og start pc`en etterpå.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Der traff du spiker'n på hodet Joerg Becker....det er batteriene i pc'n som er årsak til at jeg ikke får fyret pc

n. De tar minimalt med lading, og pc'n kan ikke brukes kun fra batteriet. Ser nå at jeg må få tak i et nytt batteri.

 

For, som du/dere sier, så burde det holde med 150 W.

 

På den annen side har jeg nå også en ny pc med større skjerm. Bak på den står det DC 20 V = 6 A. Klarer den seg med en 150 W kun for å lade batteriene, bruke pc'n?

Link to post
Share on other sites

Skulle vel det teoretisk, men spørs er hvordan inverteren din oppfører seg når den kommer opp på maks.

Husk at ingen inverter skal kjøres på maks last permanent.

Invertere er "slitedeler", også hvis noen forteller noe annet.

 

Hvorfor kjøper ikke du bare en nummer større?

350W holder alltid for bærbare.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jo, kan jo bytte ut den jeg har...men greit å slippe også. Må jeg ha en som leverer ren sinus, eller kan jeg klare meg med dem langt rimelige med modifisert sinus? Ser at det anbelfaes ren sinus mot data o og følsomt utstyr.

 

Vil jo prøve den jeg har med den nye og større pc'n først. Maks last permanent bil jo likevel ikke være parmanent, men maks en times tid, av gangen.

Link to post
Share on other sites

H2o skreiv. "Ser på min egen pc omformer at det står input 1,6 ah, noe som betyr 352W." Imput er vel staumen som går inn i omformaren?

 

Me har ein 300w omformar. Den taklar vår 3 1/2 år gamle pc ok, men ser me på DVD, og har halvslappe batteri (i pc-en) så knitrar det i omformaren. Knitringa forsvinn når DVD-en blir stoppa. Eit tydeleg teikn på at omformaren blir overbelasta.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jo, kan jo bytte ut den jeg har...men greit å slippe også. Må jeg ha en som leverer ren sinus,

Klart er det greit å slippe.

Poenget er at man jo kan prøve.

Nesten alle invertere ha overlastbeskyttelse, den sier altså i fra når den ikke lengre gidder.

Og hvis det skjer en gang da er senest det et tegn at man må ha noe annet.

Problemet er ikke bare at den kutter ut pga. at den blir for varmt,

men også at sinusbølgen kan blir skev i lastområder av over 50%.

Dette gjelder spesiellt billige kvasi-sinus.

 

Ang. form av bølgen er det utterst skjelden at man trenger rensinus for bærbare pc,

så sant pc`en ha en strømforsyningsenhet.

Selfølgelig forutsatt at man ikke snakker om invertere for "kr. 15,-", men om kvalitet.

 

Ved rensinus av middelklasses invertere er forskjellen av bølgene skjelden meget stor,

men på kvasi-sinus får man vanligvis det man betaler for.

Men akkurat i denne klasses er prisforskjellene mellom "billig" og "bra" ikke så stor at man behøver å regne i det hele tatt.

Hvis man holder seg innen for middlere prisområder da kjøper man vanligvis noe som er bra nok,

men betaler ikke for "Préstige" i tillegg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier 2 til 3 ganger av maksimalt forventet belastningen, men ellers er jeg helt enig med The Scrutinizer.

 

Mer enn 3 ganger kan være viktig hvis man ønsker å drive f.eks. en microbølgeovn.

Dette er et eksempel det man bør være meget obs..

Microbølgeovner er velkjennt for at de fleste trekker en peakverdi av mer enn 3 ganger enn ovnen er betegnet for.

Eksempel: 600Watt ovn kan gjerne trekke 1800Watt peak.

 

Og det gjør en slik ovn hver gang den både gjør "klikk" og høres tungarbeidende ut mens den går.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

.........En modifisert sinus inneholder mange overharmoniske som vil generere støy som kan plukkes opp av annen elektronikk som ekkolodd, radioer og annet.

 

egentlig ikke eller ikke alltid men det ser sjeldent pent ut ellers støtter jeg Jörg sin tommelfingerregel men genrelt er større bedre.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke engang vurdert en inverter uten rein sinus. En modifisert sinus inneholder mange overharmoniske som vil generere støy som kan plukkes opp av annen elektronikk som ekkolodd, radioer og annet.

Ja, hvis vi snakker om billigsøppel da finnes denne sjansen.

Men det finnes også mye annet og man får det man betaler for.

Les litt om kvasisinus fra Sterling, eller enda bedre prøv en.

Så sjekker vi hva meningen din ha blitt etterpå.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Inverteren over alle invertere:

 

si3324.jpg

 

Studer SI.

 

Kan paralellkobles og trefaskobles.

Prisen er deretter.

 

Det selges mye bråte av invertere.

Jeg har enn 300W av "gubbdagis" type. Den knekker sikringen ved alt større enn en mobillader tilkoblet.

Og så har jeg en Zurich på 100 W med trafo på utgangen.

Niks problem med å trekke laptopen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kjøper ikke du bare en nummer større?

350W holder alltid for bærbare.

I utgangspunktet er det sikkert riktig som du skriver. Jeg kjøpte bærbar pc for bruk på en Mascot 600W, men det gikk dårlig. Inverteren koblet inn og ut med ett sekunds mellomrom. Prøvde på en annen av samme type, og resultatet var det samme. Heldigvis hadde jeg kjøpt pc hos Elkjøp og fikk den byttet uten problemer. Med ny pc av annet merke ble alt greit.

Redigert av Kurt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt laptopen på en 150W kvalitets inverter fra Biltema, ikke noe problem i det hele tatt... men siden jeg kun bruker Dell så har disse en kladas på kabelen som gjør om til likestrøm igjen så sinus problematikken var ikke noe tema.. Det samme gjelder forøvrig tv'en 17"lcd... funket som bare det på Biltema inverteren.. Men er ikke denne i bruk mere annet enn til lading av telefoner siden alt annet går direkte på 12V ombord, så ikke noe poeng i lage dårlig 220V ac for så å lage dc igjen før det gikk inn på data/tv ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

invertere kan vær bra og dårlige uavhengig av navn/merke. Har vel dårligst erfaring med Mascot... den takler ikke ulinære strømmer så bra... mye rett i det du skriver Sydvesten mht 12v men i det øyeblikket du STOPPER baugpropellen, microen din eller liknende slipper du inntil 12 kV børster ut på 12v systemet ditt og da er det opp til 12v brukeren å beskytet seg selv.

 

en inverter kan filtrere dette bort i noen grad.

Link to post
Share on other sites

Kan noen fortelle hvordan det kan være mulig at en modifisert sinus ikke inneholder overharmoniske? Enten er et signal rentonet sinus, eller så inneholder det mer eller mindre overharmoiske. Også de såkalte sinussgeneratorene inneholder en del overharmoniske. Hva som en skal definere som akseptabel forvregning kan sikkert diskuteres, men 5% kan være et brukbart startpunkt. De modifiserte sinusgeneratorene har en mye større forvregning enn dette.

 

Har en Studer inverter med ren sinus jeg er godt fornøyd med og kurveformen ser bra ut på scopet, men det støyer faktisk mer enn når jeg kjører Honda EU20 aggregatet som også inneholder en inverter. Måten jeg detekterer støyen på er at det er svært dårlige radioforhold i området. Med EUen fungerer radioen rimelig greit, når studeren går må jeg typisk flytte litt på radioen og justere antenna for å unngå for mye støy.

 

Tok en kikk på Sterling sidene men fant hverken kurveform, eller plott i frekvensplanet som viser output for de modifiserte sinsugeneratorene.

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er det sikkert riktig som du skriver. Jeg kjøpte bærbar pc for bruk på en Mascot 600W, men det gikk dårlig. ....

Det er rart, spesiellt med hele 600W.

Som sagt, 100 til 150W holder flest for bærbare (også for mine egne).

Jeg vet i hvert fall om ingen som hadde behov for mer enn 350W.

 

Tok en kikk på Sterling sidene men fant hverken kurveform, eller plott i frekvensplanet som viser output for de modifiserte sinsugeneratorene.

Selv de minste invertere fra Sterling er stabilt på maks +/-5% på spenningen og maks +/-1Hz på frekvensen.

Bedre går det vel nesten ikke.

Forresten finnes det ikke noen datablader som du ha letet etter.

Charles Sterling oppfører seg da som "Rolls Royce" og sier "stabilt og i form under alle formal" og da er det ferdig.

Stemmer forresten, jeg har målt det selv.

Selv på øvre lastområder forbli kvasinsinusbølgen firekantet som det skal.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er rart, spesiellt med hele 600W.

Som sagt, 100 til 150W holder flest for bærbare (også for mine egne).

Jeg vet i hvert fall om ingen som hadde behov for mer enn 350W.

Jeg fikk en på jobben som har scoop eller hva det nå kalles til å måle strømtrekket på strømforsyningen. Han var ikke overrasket over at inverteren slo ut på overbelastning. Dette er flere år siden, så jeg husker ikke hvilken pc merke det var eller hvor stort strømtrekket var i det øyeblikket strømforsyningen ble koblet til.

 

På den pc-en jeg har i dag ( HP) trekker stømforsyningen så mye at det blir en godt synlig gnist når stikkontakten settes i. Hvis jeg tar den ut og kobler til på nytt sees ikke noe gnist. Muligens er det kondensatorer som trekker stor strøm i det de lades opp eller...?

Link to post
Share on other sites

Tja, Kurt, man kan ikke svare på det uten å undersøke det riktig.

Uansett peker det på teknisk feil og den ligger skjelden på pc`en it selv.

Du må jo ikke kaste bærbaren, men prøv deg med en ny transformator/strømforsyningen.

Den koster jo ikke alt verden.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1000W inverter hos meg med modifisert sinus. Helt ubrukelig til data. Ser frem til å få satt inn kombiinverter fra mastervolt med 100 am lader og 2kw ren sinus. Har forøvrig hørt at endel pc-leverandører o.li. ikke aksepterer reklamasjon dersom produktene har gått i filler pga. bruk av inverter, men vet ikke hvordan praksisen er, eller om kundene bare får det som vanlig reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...