Jump to content

Inverter - ren eller modifisert -hvor stor bør den være?


nimbuster

Recommended Posts

Jeg har en 1000W inverter hos meg med modifisert sinus. Helt ubrukelig til data. Ser frem til å få satt inn kombiinverter fra mastervolt med 100 am lader og 2kw ren sinus.

 

1000W :confused:, hva slags datasentrum driver du på båten din, siden allerede store men "normale" pc

skjelden trenger mer enn maks. 550Watt pluss skjermen med kanskje 60 til 120W?.

 

Hva er grunnen av at du sier "modifisert sinus er helt ubrukelig til data"?

Jeg kan bare uttale at det slettes ikke finnes en PC som er bra men ikke klarer å virke med bra kvasisinus.

Men du eller andre vet kanskje noe mer om det?

Eller spør jeg gjerne om det finnes ekte tekniske grunn for at du ha ren sinusstrøm, påkrevet av pc-produsenten ?

 

Og, hvis det er som jeg antar, hvorfor investerer du bare på et navn?

Tror du virkelig at Mastervolt er "tingen", eller er det bare et kjent navn?

 

Man få unnskylde meg hvis jeg kanskje ryster litt på troen av mange, men Mastervolt er ikke markedfører og ha aldri vært det.

 

Reklame er ikke alt. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

1000W :confused:, hva slags datasentrum driver du på båten din, siden allerede store men "normale" pc

skjelden trenger mer enn maks.

 

Hva er grunnen av at du sier "modifisert sinus er helt ubrukelig til data"?

Det er vel heller slik at det er data'n som er helt ubrukelig om den ikke fungerer på modifisert sinus etter mitt syn... Dell, Fujistu Siemens blant annet fungerer jo utmerket på Biltema sin 150W inverter og der er i gården er vel sinus et fremmedord vil jeg tro, både den modifiserte og ikke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Denne debatten har vært oppe mange ganger og jeg sverger til sinus invertere og først å fremst av disse grunnene:

 

En ren sinus inverter leverer 230 VAC (RMS Root Mean Square). En modifisert inverter leverer alt fra en ren firkantpuls til til noen trappetrinn med firkanpulser før den trapper ned igjen. Ofte 2 eller tre pulser opp og så ned igjen. For at dette skal reprensentere 230 VAC ("RMS"), må spenningen justeres opp til 300 til 350 volt på sen øverste firkantpulsen. Det at spenningenkurven beveger seg i trappetrinn istedenfor fine buer skaper overharmoniske og transienter (spiker). Dette blir værre dess større inverteren er.

 

Den høye spenningen kan ødelegge utstyret som skal powres fra denne kilden om de ikke er dimensjonert for dette. Dette skjer gjerne over tid.

 

Transienter og overharmoniske. Det meste av forbrukselektronikk har inngangsfilter for å beskytte seg mot slikt, men blr det for ille slår dette igjennom og apparatene vil ikke virke som de skal i alle sammenhenger. Blir disse filtrene overbelastet over tid kan egenskapene svekkes eller ødelegges.

 

Så hovedproblemet er at mange som hevder at de bruker modifisert sinus inverter kansje ikke har sett problemene enda. På den anne side er mange av disse rimelig godt støydempet og de brukes lite så det vil kanskje aldri oppstå noe problem.

 

Ble noen klokere av dette da....

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1000W inverter hos meg med modifisert sinus. Helt ubrukelig til data. Ser frem til å få satt inn kombiinverter fra mastervolt med 100 am lader og 2kw ren sinus. Har forøvrig hørt at endel pc-leverandører o.li. ikke aksepterer reklamasjon dersom produktene har gått i filler pga. bruk av inverter, men vet ikke hvordan praksisen er, eller om kundene bare får det som vanlig reklamasjon.

Denne combi-inverteren skal jeg også ha. Leverer 4kw i spiss, så her kan det nesten tilkobles sveiseapparat.

 

Hovedgrunnen til valget er all funksjonalitenten den har.

Link to post
Share on other sites

det er egentlig snakk om "system-matching"

som nevnt tidligere har jeg arbeidet med denne problematikken i over 20 år og det finnes ikke noe entydig svar utenom "real-life" tests.

 

for nyere, mindre datamaskiner som trekker sinusstrøm inn er det overveiende sansynlig for at disse fungerer best med en ekte sinus inverter - men,

 

fra den profesjonelle verden jeg arbeider i har jeg sett at dette - i enkelte sammenhenger - slett ikke har vært nok uten å finjustere ned forsterkningen på inverteren om den har aktiv kurvefomkontroll på spenningen (nesten ingen eller ingen invertere har dette men noen få små men avanserte UPSer har/hadde)

 

eldre typer datamasiner vil leve bra med firkantpuls/quasi-sinewave men unntak finnes også her.

 

det sikreste er nok å velge en ekte sinus inverter men dette gir ikke noen ubetinget garanti for sikker eller problemfri drift om det ikke finnes "system-matching".

 

sørg for å velge en inverter man kan returnere/reklamere på - postordrekjøp gir gode muligheter i så måte ;)

Link to post
Share on other sites

1000W :confused:, hva slags datasentrum driver du på båten din, siden allerede store men "normale" pc

skjelden trenger mer enn maks. 550Watt pluss skjermen med kanskje 60 til 120W?.

 

Hva er grunnen av at du sier "modifisert sinus er helt ubrukelig til data"?

Jeg kan bare uttale at det slettes ikke finnes en PC som er bra men ikke klarer å virke med bra kvasisinus.

Men du eller andre vet kanskje noe mer om det?

Eller spør jeg gjerne om det finnes ekte tekniske grunn for at du ha ren sinusstrøm, påkrevet av pc-produsenten ?

 

Og, hvis det er som jeg antar, hvorfor investerer du bare på et navn?

Tror du virkelig at Mastervolt er "tingen", eller er det bare et kjent navn?

 

Man få unnskylde meg hvis jeg kanskje ryster litt på troen av mange, men Mastervolt er ikke markedfører og ha aldri vært det.

 

Reklame er ikke alt. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

Kanskje den bærbare LG-maskina mi har sett sine beste dager, virker sånn av og til. Batteriet er i hvertfall ferdig, og det er kanskje grunnen? Uansett så tror jeg ikke man kommer unna faktumet at det kommer mer og mer tekniske duppeditter på markedet som går på 220 volt. Ting som ramler inn, som TV, mobilladere, hårfønere, enda mer datautstyr, el-verktøy, microbølgeovn, lading av foto og videoutstyr på grønlandsturen, muligens også små vannkokere så tror jeg en skikkelig strømdings kan være en god investering, spesielt når man får bra priser på sakene. 100 ah kvalitetslader er heller ikke å forakte. Dessuten selger jeg den gamle 50 ah for noen kroner også mens den enda fungerer slik den skal. Jeg kommer til å kjøre endel utleie også, og da tror jeg leietagerne setter pris på å kunne bruke alle de små elforbrukerne slik de er vant til hjemme, istedetfor at jeg skal ha 12volt ladere til alle telefonene på markedet osv :eek: Har også en heftig synthesizer i båten som jeg ikke har tenkt å gamble med (. Den hadde nypris på 66000 i 98'(som jeg selvføgelig ikke betalte), og den har jeg ikke engang tenkt å prøve på den inverteren jeg har nå. Mener å huske at den inverteren som står her nå er en nordic-inverter.

 

Jeg tror ikke jeg betaler for navnet, som ole petter også nevner er det mye rart inni slike dingser som 99% av oss ikke forstår kaka av, og policyn blant båtfolk generelt er jo stort sett alltid at det billigste er det beste. Jeg tror ikke det, og skal man først kjøpe en dings som koster veil. rundt 25000 så regner jeg med at jeg får kvalitet, og ikke minst et serviceapparat rundt som jeg vet fungerer. Har forøvrig ingen grunn til å tro at sterling sine produkter er noe dårligere enn mastervolt, men når man får bedre priser på et minst like bra produkt, som i tillegg er godt etablert i både norge og utland så er valget enkelt.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis finnes det noe for enhver smak på markedet slik at man kan gjøre valg ut fra flere kriterier og kanskje personlig overbevisning.

Ja, det er vel det.

Ellers er det som jeg oppfatter det mellom liniene dine.

Desverre blir alt forvrengt av de rare aftermarked-selgere som ikke bryr seg om problemstillinger.

Men heldigvis finnes det også mange kjøpere som ikke la veilede seg av bare reklame og fine ord som man ikke forstår,

men også av forhandlere som står til saken.

 

Man behøver jo ikke å ha oversikt over hele verdensmarkedet, men man skulle minst ha kunnskap om hvor grensene går av produktene man selger.

Hvis man har det, da finnes det ikke noe problemer ved kundeorientert veiledning og heller ikke ang. perma-spørsmål om f.eks. "kvasi" eller "rensinus".

Og hvis produsenten spiller i samme lag i tillegg, da blir det sikkert handel for begge sider.

 

Sterling er overbevist av produktene sine og gjør det enkelt og greit, en grunn mer for å finne tro til saken.

De sier:

"Til å gjøre bestemmelsen din enda enklere tilbyr vi en bytte/oppgraderings-avtale for en period av 6 måneder etter kjøp.

Hvis du velger en kvasisinus inverter, men oppdager i denne perioden at en av apparatene dine ikke virker som det skal,

da kan du bytte inverteren din mot en sinusinverter av det samme type eller en klasses høyere.

Du betaler da bare forskjellen som tilsvarende sinusinverteren koster mer.

Enheten som skal byttes må sendes direkte til Sterling UK."

 

Til nå måtte i alle fall jeg bare en gang bytte en kvasisinus mot en rensinus og jeg har heller ikke opplevt at en inverter av oss har øddelagt noe for tiden.

Sier det noe, også for deg JRK?

 

Også jeg selger gjerne sinus og sinuskombinasjoner, fordi da er saken avgjort med "300%".

Men en bra kvasisinus klarer også å drive nesten alle forbrukere uten noe problemer.

Så synes jeg at man flest kan spare penger av kundene for andre ting og praktikken viser jo at det stemmer.

 

Det jeg mener med det er det som kunne leses lengre oppe, det finnes store forskjell mellom kvasi og kvasi.

Som selger skulle man etterlyse hva egentlige oppgaven av inverteren er.

Med det virker den også som det skal, uten at man som selger forsikrer seg mot eget feil på kundenens kost.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Til nå måtte i alle fall jeg bare en gang bytte en kvasisinus mot en rensinus og jeg har heller ikke opplevt at en inverter av oss har øddelagt noe for tiden.

Sier det noe, også for deg JRK?

 

Det jeg mener med det er det som kunne leses lengre oppe, det finnes store forskjell mellom kvasi og kvasi.

Som selger skulle man etterlyse hva egentlige oppgaven av inverteren er.

Med det virker den også som det skal, uten at man som selger forsikrer seg mot eget feil på kundenens kost.

 

:seeya:

Jørg

 

Hei Jørg,

 

Vi oppfatter nok dette ganske likt. Man bør helt klart unngå de rimeligste inverterene, og de finnes neppe i Sterling sitt sortiment.

 

Problemet er imidlertid om vi snakker om skilletrafo, spenningsregulator eller inverter er at folket har et slikt inderlig ønske om å spare noen kroner, og det er her jeg ikke henger helt med.

 

Her kjøper vi båter med motorer og elektronikk til mange hundre tusen, ja kanskje flere millioner. Så kommer det til strømforsyningen, og så skal man plutselig spare noen tusenlapper??? Spør du meg er det helt sprøtt

Link to post
Share on other sites

Ja, JRK og Ole Petter, da er minst vi enige allerede.

 

Men, jeg gir meg ikke.

Litt av "de 80%" må vi får klokere over tid. :smiley:

 

Ønsker en riktig fin dag så lenge, jeg må ut i kampen nå.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå tilhører jeg definitivt i den 80% gruppen som det henvises til av de lærde innen faget... Jeg er vitterlig klar over at det forskjeller på de produketene som tilbys i markedet, og at det gjerne er sammenheng mellom pris og kvalitet.... men så kommer man til det store spørsmålet... Er det alltid nødvednig med "state of the art" systemer uansett? Personlig så tror jeg ikke det er det.... for svært mange av oss så rekker det med en rimelig utgave siden behovet ikke er så alt for stort..

 

For svært mange av oss så det nest beste eller tredje beste godt nok til det definerte behovet man har for en dings.. Det er ikke alltid det er forsvarlig å betale 2-300% mere for 20-30% "bedre" dings... som gjerne kjennetegner "state of the art" anlegg.. Det hele kommer an på behovet... Er klar over at jeg nok kan irritere de lærde her, men det får stå sin prøve fra en som "sokner" til de 80%

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er jeg enig med Sydvesten, samtidig som jeg også er enig i mye av det Joerg Becker og Ole Petter sier. Som vanlig båtbruker og også elektronikk/data ingeniør med diverse elektriske duppeditter ombord for 230volt, har også jeg en inverter. Jeg kjøpte for to år siden en dekoderboks for å ta inn digitalt bakkesendt TV i Sverige. Men det viste seg at den kun gikk på 230volt. Dermed ble det en 300w inverter fra Elfa på tilbud til 2 - 300 kroner, modifisert sinus. Funker utmerket for dekoderen. Tilsammen kostet dekoder og inverter langt under tusenlappen.

 

Muligens den støyer inn på annen elektronik, men det betyr null når jeg ligger fortøyd i en uthavn. Det er kun da TV (som selv går direkte på 12volt) er i bruk. Og da fruen skulle piske krem, var det greit med 230volt til mixeren. Nå har jeg fått meg laptop i båten, og ingen problemer med å kjøre laderen for den på kvasisinusinverteren. Og laptop'n bruker jeg også kun når jeg ligger fortøyd for å surfe på nett eller annet. Men skulle jeg brukt inverteren under gange, og eventuelt også til å drive et navigasjonsutstyr, hadde jeg vært mye mer kritisk. Så, alt til sitt bruk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg er helt enig i Lars. H's og Sydvestens betraktninger. Jeg benytter også en "kvasisinusinverter" for å drive TV, batteriladere for kamera og PC, og av og til også barbermaskinen - og kun når skuta ligger fortøyd uten tilgang til landstrøm. Inverteren er på 300W, kosta 3-400kr for et års tid siden, og gjør etter mitt enkle syn, akkurat det jeg forventer av den. Jeg har i hvertfall ikke skjønt at jeg har behov for noe mer avansert og "skikkelig" enn dette. :wink:

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt, Ole Petter og Jørg:

Jeg setter stor pris på - og leser begjærlig - det meste av innleggene og de faglige utredningene deres. Jeg har snappet opp mye nyttig kunnskap omkring batterier, lading og strømopplegg ombord, et område som jeg ikke kunne - og heller ikke hadde behov for å kunne - særlig mye om, før vi kjøpte større båt for et drøyt år siden. Jeg har også såpass bakgrunnskunnskap at jeg våger å "sile" denne lærdommen m.t.p. hva jeg tror jeg har bruk for og behøver å ta hensyn til ut fra forutsetninger/og behov i egen skute.

 

Jeg håper derfor at dere fortsetter å forklare oss "hvordan det egentlig skal gjøres". Selv om vi ikke følger rådene deres fullstendig i h.h.t. profesjonell punkt og prikke, er det ikke tvil om at dere bidrar til bedre "strømskikk" ombord hos mange av oss "middelhavsfarere"! :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ble ikke jeg fornærmet på noen måte, ei heller var min hensikt å fornærme noen... Jeg ville bare bringe frem mitt syn om at ikke alle trenger "state of the art" anlegg over hele fjøla i båten... Det hele koker etter mitt syn ned til at kjøper det man har behov for... klarer man seg med en billig inverter så rekker det, har en sensitivt utsyr som krever noe annet så utstyrer man båten deretter..

 

For meg så er totalt overkill med dyr kvalitets inverter til å lade mobilen... ja sogar er det unødvendig med inverter i det hele tatt siden den kan lades med spesiell 12V kabel... Det hele kommer an på hvordan man inretter seg, jeg har basert alt på 12V og har en grei lader som kan forsyne batteriene med strøm når jeg har landstrøm, noe jeg stort sett har tilgjengelig...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden det var jeg startet denne tråden, har jeg lyst til å knytte en kommentar opp mot det JRK ytrer:

Sitat:

"Problemet er imidlertid om vi snakker om skilletrafo, spenningsregulator eller inverter er at folket har et slikt inderlig ønske om å spare noen kroner, og det er her jeg ikke henger helt med.

 

Her kjøper vi båter med motorer og elektronikk til mange hundre tusen, ja kanskje flere millioner. Så kommer det til strømforsyningen, og så skal man plutselig spare noen tusenlapper??? Spør du meg er det helt sprøtt."

 

Denne kommentaren kunne du spart deg, for den oppfatter jeg hinsides all virkelighet..........men, den kan i beste fall være betegnende for deg JRK.

 

Virkeligheten for meg er som følger:

Jeg har kjøpt markedets rimeligste 36 fots FB-båt (men, den beste....). Hadde jeg hatt "god råd" til å kjøpe blant det dyreste på markedet, ville valget falt på en dyrere båt ikke sant JRK? Syns du det er sprøtt at jeg(eller andre) ikke kjøper den dyreste? Burde det egentlig etter ditt syn være slik at dersom man kjøper noe til en tydeligvis for deg høy pris, ja da må man følge på og kjøpe det dyreste av alt utstyr som fås kjøpt også?

 

Hvorfor skal jeg bruke flere tusen kroner for å kjøpe det dyreste utstyret, hivs jeg kan klare meg med å bruke mindre, og likevel få et produkt av god nok kvalitet?

 

Har jeg eller andre i denne tråden gitt uttrykk for at vi ikke har råd til å kjøpe noe som er dyrere enn den billigste?

 

PS: Hva slags båt har du?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hører også med til historien at trådstarter spør om man strengt tatt trenger en modifisert inverter eller en sinus for å lade og bruke en bærbar pc. Videre spør jeg om det holder med den 150 w sinus jeg har, eller om jeg må bytte ut den i en som er kraftigere. Jeg har for så vidt fått svar på mine spørsmål, og for mitt vedkommende tror jeg nå feilen ligger pc-batteriet, og som jeg riktignok fikk tips om i denne tråden.

 

For min del er det likegyldig hvorvidt noen skaffer seg utilstrekkelige ladesystem.....jeg gjør det definitivt ikke. Jeg sørger alltid for at alt utstyr jeg kjøper får vite hvor mye båten kostet. Da vet de hva de har å leve opp til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt en del av service på forskjellige typer nyere båter. Flere ganger har eg kastet ut inverter med firkanta puls (någen nevner dem modifisert sinus) etter dem har brent over fine DVD spillere og annet utstyr. Mest følsome er DVD spillerer av dyrere typen og fleste av dem båtene er i klasse 2 mill og over. Der kjøper båteier fin båt og fint uystyr på overflaten men de som er hjertet i eks. strømmen om bord er av billigiste variant. Jeg veit ikke hvort importør av disse inverterene for rapport overhoved om dette fine utstyr sitt , dem er levert til bake til dem som installerte utstyret og dem bruker den sikkert til næste båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg sørger alltid for at alt utstyr jeg kjøper får vite hvor mye båten kostet.

:lol:

Jeg skjønner heller ikke hva dynamoregulator og sulfatering av batterier har med valg av inverter å gjøre.

Jeg skjønner heller ikke at batterier sulfaterer mer hvis man tilfører 4 amp lading fra en brenselcelle når

man ikke har tilgang til dynamolading eller landstrømlading.

Men det er vel noe feil med barnelærdommen min.

Det blir litt vel mye tåkeleggings markedsføring av noen leverandører her inne til tider, er min mening.

 

 

Link to post
Share on other sites

Merkelig hvordan en infeksjon sprer seg ....nå også til Servicemannen....

 

Hvor tar dere dette fra at de som har dyre båter kjøper det billigste utstyret? Da må det jo være de med billige båter som kjøper det dyreste utstyret da, for dyrt utstyr selges jo over en lav sko? Eller er det ikke slik likevel?

 

"fint utstyr på overflaten"? Hva er nå det da?

Link to post
Share on other sites

Nå var det heller ikke meningen å uttrykke meg slik at batteriene sulfaterer med en ladestrøm på 4 ampere, men heller se løsningen med brenselceller i ev videre perspektiv og inkludere kostnad. Jeg trodde du ville forstå det jeg skrev Mix, så jeg beklager misforståelsen.

Er nok på feil hylle her på forumet, og får heller bidra med å lese i stedet for å skrive i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...