Jump to content

Inverter - ren eller modifisert -hvor stor bør den være?


nimbuster

Recommended Posts

Er nok på feil hylle her på forumet,

Mulig jeg misforstod noe, i brenselscelle tråden ja.

Men du er definitivt ikke på noen feil hylle.

Du skriver litt farget, og fra en leverandørs synspunkt.

Og noe annet ville være merkelig. Det skulle i grunnen bare mangle.

De fleste setter nok pris på dine synspunkter, også jeg.

:seeya:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Slettet da innholdet visstnok ikke hadde interesse.

 

Denne gangen er jeg helt sikker på at du tar feil.

Gode og informative innlegg, men det kan synes som dette tilfeldigvis var feil tråd.

Litt avsporing og at tråden fortsetter etter at trådstarter har fått svar på sine spørsmål,og at noen ikke skjønner alt, er jo ganske vanlig i de fleste tråder.

Synd med innleggene som er slettet.

Link to post
Share on other sites

Hei Nimbuster

 

Det var da litt av et utbrudd da. Om vi ser litt forsjellig på virkeligheten så er vel ikke det så viktig.

 

Nå har jo du redegjort for din virkelighet, så da vil jeg gjerne forelle litt om min.

 

Min virkelighet, er at jeg jobber med denne problematikken til daglig i et større elektronikkfirma som leverandør til offshoreindustrien. Alt vårt utstyr er typegodkjent. Det vil si at det går igjennom store testprogrammer før det blir sendt ut til kunder. Et sentralt ord er EMC, som står for elektromagnetisk sameksistens. Det vi av og til opplever er at også innen dette segmentet er det leverandører som velger rimelige løsninger og det hender at det avdekkes meget alvorlige feil.

 

Her er noen eksempler på feil som i værste tilfeller kan oppstå som følge av en billig inverter, uten at jeg har noen konkrete tilfeller å vise til:

Tap av VHF radio kommunikasjon

Tap av motorkontroll på elektronisk styrte motorer.

 

Sett i forhold til konsekvensene synes jeg det er helt feil å spare en 1000 lapp på inverter uten ren sinus.

Men som flere hevder her, har man ett bevist forhold til bruk av utstyret oppstår ikke disse problemene

 

Forøvrig vil jeg jo hevde at du må ha rimelig god råd, selv om du har kjøpt den billigste 36 foteren på markedet. Og etter mine begreper er en 1000 lapp ekstra i denne sammenhengen småpenger. forøvrig har jeg vel aldri hevdet at man må ha det dyreste alternativet av alt utstyr og heller ikke uttalt meg noe som helst om hva folk har råd til eller ikke.

 

 

Hva slags båt jeg har. Om du leser i erfaringsdatabasen her på båtplassen så finner du den under Skagerrak 1000. Eller du kan gå på FINN-kode: 11399925. Eller søke på Kragerø 32. Denne er selvbygd og den siste støpen fra denne formen.

 

Min neste båt blir en Saga 315 med skilletrafo, Saga har skjønt det!

Link to post
Share on other sites

Nå må du være forsiktig JRK, det er ikke sikkert innlegget ditt passer med forventet svar.

Om jeg får lov, så er det regelverk som kan benyttes også på dette feltet. Problemet er vel at regler ikke alltid oppfattes som en erfaringsdatabase hvor hensikten er for å spare båteierne for problemer.

Kanskje det er lettere å kommentere innleggene bare med henvisninger til forskjellig regelverk. Så kan alle medlemmene kjøpe medlemsskap i Roulefinder og lese selv.

EMC direktiv 89/336/EEC og 92/31/EEC, 93/68/EEC kan benyttes så vidt jeg .....kanskje ikke vet. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen til alle.

 

Liten spørsmål fra meg til utviklingen av de siste "10" innlegg.

Jeg skjønner jo at det er tirsdag og at uken er laaang igjen,

men er det nødvendig med for min skyld "gift i lufta"?

 

Vi prater jo bare litt om et tema og alle har lov for å ha forskjellige meninger.

Altså ikke noe grunn for opphissing.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne tråden blir mer og mer spennende jeg. Det er bra å høre andre sine erfaringer, selv om det også kan virke som at endel båteiere stort sett alltid mener den billigste løsningen er den beste. Og da mener jeg på generelt grunnlag, ikke denne tråden eller enkelte medlemmer. Det er nok ofte riktig det, men jeg synes allikevel at man skal ta imot innspill fra både jørg, ole petter og servicemannen og høre på hvilke erfaringer de har. Det er folk som kan mye mer enn de fleste av oss om strøm i båt, og jeg er redd at mange av disse ressurspersonene til slutt ikke gidder å være endel av foraet fordi folk skal argumentere så vanvittig imot alt som koster cash. Jeg driver også et båtfirma, men driver ikke med vidresalg av batterier, laderegulatorer invertere osv., har derfor ikke noe behov for å argumentere for eller mot noe som helst, dog kjenner jeg flere som har spesialisert seg på disse strømsakene som jeg rådfører meg med når det gjelder valg av strømutstyr til egen båt Jeg har valgt helt bevisst å styre unna alt som har med strøm ombord i båt å gjøre, rett og slett fordi jeg vet at det er mye mer komplisert enn veldig veldig mange tror.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager JRK, men jeg ønsker ikke bruke tid på å svare deg igjen, for jeg skjønner at du har en litt firkantet oppfatning av dette "fenomenet" du beskriver. Kanskje var jeg litt hårsår, men kommentaren som du kom med syns jeg var så fjern at den ikke kunne passere sånn uten videre. Mulig det stemmer i din verden, men ikke i min......Les gjerne tråden igjen, fra innlegg #1.

 

Til Ole Petter:

Synd at du gikk til den handlingen å slette innleggene dine.

 

Til alle andre som har bidratt i denne tråden:

Takk for fine innspill, kommentarer, synspunkter og for en overveldende kunnskapsstrøm! Etter 56 innlegg i denne tråden vet jeg nå hva jeg skal gjøre for å løse det problemet jeg har.

Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det hører også med til historien at trådstarter spør om man strengt tatt trenger en modifisert inverter eller en sinus for å lade og bruke en bærbar pc. Videre spør jeg om det holder med den 150 w sinus jeg har, eller om jeg må bytte ut den i en som er kraftigere.

 

Strømforsyningen til en bærbar pc gjør om 230 volt vekselspenning til likespenning, derfor skal det være likegyldig om innspenningen er ren sinus eller firkantpuls. Jeg har selv brukt en iBook G4 på 150W firkantspenning uten problem, og har aldri hørt om ødelagte pc-er på grunn av invertere heller. Om du må ha en kraftigere inverter kommer an på hvor mye strøm pc-en bruker, dette kan variere mye, fra 45 Watt og opp til 300 Watt. Du vil som oftest finne informasjon om dette på strømforsyningen. Det blir anbefalt å ikke belaste inverteren maksimalt over tid, men dette vil nok variere fra inverter til inverter, anbefaler å sjekke manualen.

 

Det jeg har hørt at trenger ren sinus er motorer som drives direkte av 230V, for eksempel en drill eller støvsuger (batteridrill går greit).

Link to post
Share on other sites

Ombord hos oss har vi flere Dell portable PCer. Vi har kjøpt med orginale DELL konvertere som vi plugger til 12 volt uttakene ombord. Dette har fungert utmerket flere år. Barna bruker PCene sine også til fremvisning av film.

Vi har en 1600W 12 v - 220 volt (pris ca 3 - 4.000 kr) konverter ombord som har klart å drive både vaffeljern, kaffetrakter, printer og lamineringsmaskin. TVene ombord har tilkobling direkte til 12 volt. Så hos oss har ikke spørsmålet om ren sinusmodulering vært aktuelt. Generatoren vår leverer imildertid ren sinuskurve på 220 volt. Jeg vil tro at mange kan klare seg med mindre og tilpassede invertere til de enkeltapparatene de bruker ombord.

For diskusjonens del synes jeg det er flott at flere synspunkter fremmes. Jeg har sans for Ole Petter som nærmest alltid har en kompromissløs holdning til at utstyret må virke godt. Det jeg savner noen ganger er henvisning til konkrete løsninger i form av komponentnummer og pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sans for Ole Petter som nærmest alltid har en kompromissløs holdning til at utstyret må virke godt. Det jeg savner noen ganger er henvisning til konkrete løsninger i form av komponentnummer og pris.

Helt enig Roald. Som elektronikkingeniør suger jeg til meg teorien fra Ole Petter, men som "vanlig" båteier, savner jeg konkrete tiltak for å få et problemfritt elektrisk opplegg ombord til en lavest mulig investeringskostnad. Hvorfor ikke komme med navn på produkter uten at en skal bli beskyldt for å drive reklame for vedkommende enhet? Vi har da egne tråder for verksteder en har god/dårlig erfaring med uten at det blir noe ramaskrik av det?

 

Lars H. :smiley: :smiley: :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...